Hoeveel km rij jij op je banden...? / remtechniek

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

[rsi]peerke schreef:Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren op weg naar huis effe met mijn linkervoet geremd..........

Onderstaand de gevolgen:

1) ik zat meteen met mijn muil op het stuur
2) de auto achter mij (die ik niet gezien had) gaf luid toeterend en seinend te kennen dat ie ook niet echt blij was met mijn left-foot-kamikaze-activity

Dit wou ik effe kwijt :)
:lol:
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

[rsi]peerke schreef:Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren op weg naar huis effe met mijn linkervoet geremd..........

Onderstaand de gevolgen:

1) ik zat meteen met mijn muil op het stuur
2) de auto achter mij (die ik niet gezien had) gaf luid toeterend en seinend te kennen dat ie ook niet echt blij was met mijn left-foot-kamikaze-activity

Dit wou ik effe kwijt :)
Doe het dan ook niet op de openbare weg! :lol: Nee, serieus, als je wilt oefenen gewoon ergens afgelegen doen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

RO 16v schreef:Ten eerste zijn deze rijstijlen niet voor op de openbare weg en helemaal niet om deze technieken aan te leren, als je toch zo belachelijk hard wilt rijden, ga dan naar een cirquit, das mijn mening.
Slipcorrectie niet voor de openbare weg ? of mag je op de openbare weg geen autosporttechnieken gebruiken om je auto uit een slip te halen?

Sorry hoor, maar het verhaal wat gijs verteld is bijzonder zinvol, al zitten er wat nuances aan die hier overgeslagen worden. (logisch, stuurgevoel is niet in een paar zinnen uit te leggen)

Er zijn momenten op de openbare weg dat mensen maar beter wat meer gevorderde technieken hadden kunnen leren. Sneeuw, regen, ijs....

Het grootste voordeel van links remmen op de openbare weg is dat je reactietijd verkort word. In een voorwielaangedreven auto op nat wegdek vang je onderstuur wissellend met wachten/ gaslos, beetje bijremmen als de wielen weer tractie hebben eventueel en gas geven op. Als je hiervoor beide voeten kunt gebruiken is er meer rust in de auto, kosten de handelingen minder tijd en zal de controle sneller en kalmer terug zijn. da's net het verschil tussen doorrijden en de vangrail en ik kan je zo drie voorbeelden van mensen hier op de site noemen die dit graag hadden gekund voordat ze in de vangrails stonden (niet lullig bedoeld mannen) en een van iemand hier die er zijn auto en wellicht meer aan te danken heeft dat hij wel een gevorderde slipcursus gevolgd heeft.
there is no spoon.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

[rsi]peerke schreef:Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren op weg naar huis effe met mijn linkervoet geremd..........

Onderstaand de gevolgen:

1) ik zat meteen met mijn muil op het stuur
2) de auto achter mij (die ik niet gezien had) gaf luid toeterend en seinend te kennen dat ie ook niet echt blij was met mijn left-foot-kamikaze-activity

Dit wou ik effe kwijt :)
't is ff wennen. Probeer niet gelijk te remmen de eerste keer, zoek eerst maar de plek van het rempedaal, probeer het daarna alleen een centimetertje in te drukken, beetje poetsen, beetje aftasten, gewoon om het gevoel er in te krijgen.
Na een tijdje lukt het prima.
(gek hoe iedereen het met karten opeens wel kan...)
there is no spoon.
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

clio_rally schreef:
[rsi]peerke schreef:Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren op weg naar huis effe met mijn linkervoet geremd..........

Onderstaand de gevolgen:

1) ik zat meteen met mijn muil op het stuur
2) de auto achter mij (die ik niet gezien had) gaf luid toeterend en seinend te kennen dat ie ook niet echt blij was met mijn left-foot-kamikaze-activity

Dit wou ik effe kwijt :)
Doe het dan ook niet op de openbare weg! :lol: Nee, serieus, als je wilt oefenen gewoon ergens afgelegen doen...

Gijs
Nee Gijs, Ja Gijs. :)

Ik schrok me echt kapot ! Voor mijn gevoel raakte ik maar net het rempedaal aan en ik kreeg me daar een vertraging!!!
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Tijn schreef:
[rsi]peerke schreef:Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren op weg naar huis effe met mijn linkervoet geremd..........

Onderstaand de gevolgen:

1) ik zat meteen met mijn muil op het stuur
2) de auto achter mij (die ik niet gezien had) gaf luid toeterend en seinend te kennen dat ie ook niet echt blij was met mijn left-foot-kamikaze-activity

Dit wou ik effe kwijt :)
't is ff wennen. Probeer niet gelijk te remmen de eerste keer, zoek eerst maar de plek van het rempedaal, probeer het daarna alleen een centimetertje in te drukken, beetje poetsen, beetje aftasten, gewoon om het gevoel er in te krijgen.
Na een tijdje lukt het prima.
(gek hoe iedereen het met karten opeens wel kan...)
Effe wennen ! Volgens mij hou jij wel van understatements. :)

Ik ga dit weekend is flink oefenen..........
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

[rsi]peerke schreef:
Tijn schreef:
[rsi]peerke schreef:Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren op weg naar huis effe met mijn linkervoet geremd..........

Onderstaand de gevolgen:

1) ik zat meteen met mijn muil op het stuur
2) de auto achter mij (die ik niet gezien had) gaf luid toeterend en seinend te kennen dat ie ook niet echt blij was met mijn left-foot-kamikaze-activity

Dit wou ik effe kwijt :)
't is ff wennen. Probeer niet gelijk te remmen de eerste keer, zoek eerst maar de plek van het rempedaal, probeer het daarna alleen een centimetertje in te drukken, beetje poetsen, beetje aftasten, gewoon om het gevoel er in te krijgen.
Na een tijdje lukt het prima.
(gek hoe iedereen het met karten opeens wel kan...)
Effe wennen ! Volgens mij hou jij wel van understatements. :)

Ik ga dit weekend is flink oefenen..........
neem een parkeerplaats. ;-)

maar serieus, het valt best mee , je zal zien hoe snel het gevoel er is in je linkervoet.

Het leren gebruiken op de juiste manier is veel moeilijker.

Geen grotere pret dan bocht-uit met je GT vol op het gas, onderstuur voorkomen door met je linkervoet bij te remmen en op het juiste moment de rem los om ale vermogen in een keer te horen schreeuwen: "AT YOUR SERVICE" omdat alle druk aanwezig is..... da's fijn accellereren hoor.
there is no spoon.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

de eerste 10 k gingen rustig met de T1's, maar daarna begonnen ze hard te slijten denk dat ik over 4k nieuwe banden nodig heb en dan heb ik ze er net een jaartje onder als ze op zijn.
Ik mishandel ze wel meer dan dat ik er lief voor ben anders kan ik me wel voorstellen dat de 30k ermee te halen is.
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

RO 16v schreef:Ten eerste zijn deze rijstijlen niet voor op de openbare weg en helemaal niet om deze technieken aan te leren, als je toch zo belachelijk hard wilt rijden, ga dan naar een cirquit, das mijn mening.

Tweede punt banden slijten op de ene auto meer dan bij de ander, het licht aan de balans van de auto/ de afstelling...zoals wieldruk, wielvlucht, camber..enz, en aangezien ze op elke auto anders zijn is het moeilijk te verglijken.
Ik rij zelf met Toyo's en gaan max 20.000 km mee met een niet normaal rijgedrag en veel cirquit gebruik.

Persoonlijk vindt ik dit weer zo'n onzin topic.
Lekker vrolijk.. :lol:
ChrisClio16V
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 apr 2003 21:29
Locatie: Oosterhout NB

Idd, maar het kan erg nuttig zijn. Iedereen kan verrast worden door een plas waardoor je grip verliest oid en als je dan weet hoe te reageren kan dit heel wat ellende besparen...
Dimitri2.0
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Z-H

waarschijnlijk ga ik de 45.000km (voorbanden) wel halen op mijn Michelins (de affabriek banden voor de RS)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Heb ook idd wel es geprobeerd met me linkervoet de rem in de trappen, maar dat doe ik dus echt niet meer he, zat dus ook met me herses op me stuur :lol:
Don't walk the grass... smoke it
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Marcel B. schreef:Heb ook idd wel es geprobeerd met me linkervoet de rem in de trappen, maar dat doe ik dus echt niet meer he, zat dus ook met me herses op me stuur :lol:
das lachen als je voor het eerst in een automaat stapt! denk je bij jezelf en nu de koppeling in en vervolgens zit je met je hasses tegen de voorruit! :D
Clio 16v.....
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Tijn schreef: (gek hoe iedereen het met karten opeens wel kan...)
karten is remmen met kabel zonder bekrachting. is veel meer gevoel.

Probeer eerst eens met een automaat links te remmen.

ik heb vrij veel automaat gereden. en vanaf het begin met links geremd. gisteren ff met links in mijn gt geremd en dat ging in 1 keer goed...

Derby
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Vosje schreef:
Marcel B. schreef:Heb ook idd wel es geprobeerd met me linkervoet de rem in de trappen, maar dat doe ik dus echt niet meer he, zat dus ook met me herses op me stuur :lol:
das lachen als je voor het eerst in een automaat stapt! denk je bij jezelf en nu de koppeling in en vervolgens zit je met je hasses tegen de voorruit! :D
Ja bij automaten en niet wakker in zo'n auto stappen is dan toch een lekker-wakker-worden ervaring.

de koppeling kan zo hard ingetrapt worden maar een rempedaal... :(

Derby
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Derby schreef:
Vosje schreef:
Marcel B. schreef:Heb ook idd wel es geprobeerd met me linkervoet de rem in de trappen, maar dat doe ik dus echt niet meer he, zat dus ook met me herses op me stuur :lol:
das lachen als je voor het eerst in een automaat stapt! denk je bij jezelf en nu de koppeling in en vervolgens zit je met je hasses tegen de voorruit! :D
Ja bij automaten en niet wakker in zo'n auto stappen is dan toch een lekker-wakker-worden ervaring.

de koppeling kan zo hard ingetrapt worden maar een rempedaal... :(

Derby
Dat gevoel ken ik dus ook, afgelopen zomer even een zaterdagmiddagje wezen toeren met de SLK van m'n oom. OK, lalalala, hier even draaien, tomdiedom, want we zijn verkeerd gereden, lalalaa, koppeling even intrappen, tomtiedom tiedom, BOF, m'n vriendin en ik beide bijna naar de tandarts...... :lol: &^#^$#^$ DAT WIST JE TOCH, hoor je dan naast je.....
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Mijn voorbanden zitten er nu ongeveer 18000 km op en zijn nog lang niet versleten... 30000 moet zeker haalbaar zijn. :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

kheb het net ook geprobeerd, en ging eigenlijk vrijwel meteen goed, kan rem goed doseren met links. Tis alleen nat nu op de weg, dus volgas en remmend een scherpe bocht in is nu niet zo verstandig.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Keb het goed geleerd tijdens een ralltye experience training. In een gladde bocht kan je dan mooi het ondersturen over laten gaan in overstuur.
Door het links bijremmen (lichtjes gas er op houden) komt het gewicht van de auto eventje naar voren waardoor je kont gaat zwibbelen.

Erg leuk om mee te spelen en nieteens zo lastig om onder de knie te krijgen. Oefening baart echter kunst!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe de x dat truukje aan iemand had uitgelegd stond ie niet gauw later achterstevoren met z'n starslet tegen een paal. (minimale schade :P)

Rara wie bedoel ik :lol:
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

goh ik zou het niet weten :lol: :lol: :lol: :wink:
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Er moeten nieuwe remblokken op mijn lancia. Kan ik dit kwik-fit toevertrouwen, of vinden jullie van niet??!!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

[rsi]peerke schreef:Er moeten nieuwe remblokken op mijn lancia. Kan ik dit kwik-fit toevertrouwen, of vinden jullie van niet??!!
Zelf doen leer je ook wat van je auto.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Remblokken wisselen is idd een simpel truukje... :) Enige dat je nodig hebt i swat locktite en kopervet! :) Ja en gereedschap en nieuwe blokken natuurlijk :p
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:Enige dat je nodig hebt is wat locktite en kopervet!
Locktite? daar heb ik juist altijd ruzie mee :( :lol:
Mrtn = Maarten
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

waarvoor zou je locktite gebruiken?!
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Frits schreef:
[rsi]peerke schreef:Er moeten nieuwe remblokken op mijn lancia. Kan ik dit kwik-fit toevertrouwen, of vinden jullie van niet??!!
Zelf doen leer je ook wat van je auto.
Daar zie ik tegenop. Of er moet natuurlijk iemand zijn die me wil helpen?! :)

Ik ben namelijk zelf niet echt superhandig, en ik vind dat je met het remsysteem geen risico's kan nemen!

Aan de andere kant wil ik best wat meer over mijn auto leren, dat wel.........
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

De geleidebouten horen officieel op moment en met locktite...waarom ruzie ermee? :s Gaat altijd prima hoor! :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

jeroen.k schreef:De geleidebouten horen officieel op moment en met locktite...waarom ruzie ermee? :s Gaat altijd prima hoor! :D
mwa, op je oude boutjes zit vaak al loctite, en dan nog lopen ze echt niet los als jij ze gewoon goed vastzet.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik kreeg nieuwe boutjes bij mn blokken (wordt ook aangeraden deze nieuw te nemen door de vraagbaak :s ) en daar zat nog geen locktite op...ach het kan geen kwaad zeg ik dan maar :D Alleen jammer dat die locktite zo duur is...
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

[rsi]peerke schreef:Ik ben namelijk zelf niet echt superhandig, en ik vind dat je met het remsysteem geen risico's kan nemen!....
Als je geen risico wilt nemen, waarom dan wel ermee naar de kwik-fit gaan? :lol: :wink:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

:lol: idd...dan beter lekker zelf doen! :D
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Robert dB. schreef:
[rsi]peerke schreef:Ik ben namelijk zelf niet echt superhandig, en ik vind dat je met het remsysteem geen risico's kan nemen!....
Als je geen risico wilt nemen, waarom dan wel ermee naar de kwik-fit gaan? :lol: :wink:
Dat kan je me ook op een normale manier melden , ja :lol:
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

jeroen.k schreef::lol: idd...dan beter lekker zelf doen! :D
Naprater :) Langzamerhand krijg ik toch wel de info die ik wil hebben :wink:

Noemen jullie dan eens iemand waar ik het wel aan kan toevertrouwen (en nu niet flauw zeggen : jezelf!) :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Welke risico's neem je dan met remblokken vervangen?

Je haalt alleen de klauw los, deze trek je van de schijf af als je de boutjes hebt losgehaald, haalt de blokjes er tussenuit en zet de nieuwe erweer tussen. Je hoeft nix te ontluchten oid.... dus moeilijk of risicovol is het niet :)
Mrtn = Maarten
Plaats reactie