Hoe kun je weten of een motor schade heeft van kapotte turbo

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hallo,

BEn ik weer,

Ik ga waarschijnlijk toch die GTT kopen in Amsterdam met die kapotte turbo.

Kan iemand mij vertellen hoe je weet of je er nog mee kunt rijden, en/ of hoe je kunt zien/horen/voelen of ie schade aan de motor heeft?

Want ik moet ermee van Amsterdam naar Friesland rijden. Als het even kan.

Wie kan mij er mee helpen?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

hangt vanaf hoe de turbo stuk is,stuk van de schoep af,of gewoon versleten van ouderdom(wat nie veel voorkomt)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Hoe is de Turbo kapot? Is alleen het huis gescheurt? Of zijn alle schoepen afgebroken en door de motor gegaan?

Daar hangt het een beetje van af.

In iedergeval zou ik de wastegate volledig open zetten tijdens het rijden. Dus dan wordt er bijna geen turbo gebruikt. Draait wel wat mee overigens..
Drive it like you stole it
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

oei... lastige.. als een turbo stuk is hoeft dat niet te betekenen dat je er echt niet mee kunt rijden, dat ligt een beetje aan wat er stuk is.

de risico's:

- onder het rijden breekt er een schoepje af en dat gaat je inlaatkanaal in --> gruis lusten de zuigers niet zo...

- olielekkage --> brand (zal wel meevallen hoor, maar het kan)

dit alles afhankelijk van wat er dus echt stuk is. Een BE rijbewijs en een trailer is waarschijnlijk wel verstandiger. ('k heb nog wel een hele berg spareparts liggen by the way, waaronder een turbo)
there is no spoon.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

:D

whoei, 3 zielen 1 gedachte

da's de RTC spirit
there is no spoon.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Quote van een mailtje van die verkopende partij, naam is weggelaten voor behoud van privacy:

Geachte heer Olijnsma,

Ik weet niet waarom de Turbo de geest heeft gegeven,ik vermoed ouderdom.
Symptomen: druk viel een paar keer weg en uiteindelijk helemaal.Tijdens het wegvallen hoorde ik een raspend geluidje.

Met vriendelijke groet,

En tijn! wat vraag je voor de turbo? heb er dan wel bealng bij
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Het raspende geluidje betekent een vastgelopen schoep. meeste gruis blijft wel in de intercooler achter , maar het is wel een risico....

pm over turbo ;-)
there is no spoon.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

naar fiesland....das een kuteind slepen :p
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

martin rs schreef:naar fiesland....das een kuteind slepen :p
Ach mijn 16v is ook vanuit limboland getrokken :)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

offfff,ga die turbo bij Tijn ophalen,en monteer die daar,is nu nie het zware werk he,is een oplossing he
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

jeroen.k schreef:
martin rs schreef:naar fiesland....das een kuteind slepen :p
Ach mijn 16v is ook vanuit limboland getrokken :)
op een kar..... niet helemaal slepen he?
there is no spoon.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Tijn schreef:
jeroen.k schreef:
martin rs schreef:naar fiesland....das een kuteind slepen :p
Ach mijn 16v is ook vanuit limboland getrokken :)
op een kar..... niet helemaal slepen he?
Regelt hij ook een kar :D Slepen lijkt me een nare onderneming ja...hehe
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

ach het is te doen afsluitdijk over is nog het makkelijkste.......
een trailen heeft niet iedereen beschikking over laat staan e achter b
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

KLIK >> voor BE en trailerservice :D

dat zallie leuk vinden..... 8)
there is no spoon.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

Tijn schreef:KLIK >> voor BE en trailerservice :D

dat zallie leuk vinden..... 8)
:lol: :lol: :lol:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Tijn schreef:KLIK >> voor BE en trailerservice :D

dat zallie leuk vinden..... 8)
:lol: :smoke:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
Het kan nog eenvoudiger lijkt mij. je haalt de slang van de turbo naar de intercooler los, en de intercooler fungeert als luchtfilter. Je hebt dan een atmosferische motor, en de turbo is volledig onbelast aan het freewheelen. Rijd overigens nog prima, zo zonder turbo. Zo hebben we de GTT van calle ook van Rotterdam naar Nijmegen gereden, om de turbo te ontzien omdat niet helemaal duidelijk was of er metaalschilfers in de olie zaten na het overlijden van een drijfstanglager (zo hadden we hem gekocht).
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Matijs schreef:
Turbo Tinus schreef:Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
Het kan nog eenvoudiger lijkt mij. je haalt de slang van de turbo naar de intercooler los, en de intercooler fungeert als luchtfilter. Je hebt dan een atmosferische motor, en de turbo is volledig onbelast aan het freewheelen. Rijd overigens nog prima, zo zonder turbo. Zo hebben we de GTT van calle ook van Rotterdam naar Nijmegen gereden, om de turbo te ontzien omdat niet helemaal duidelijk was of er metaalschilfers in de olie zaten na het overlijden van een drijfstanglager (zo hadden we hem gekocht).
euhh ja, maar de intercooler is toch niet helemaal te vertrouwen als er mogelijk metaalgruis inzit?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Matijs schreef:
Turbo Tinus schreef:Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
Het kan nog eenvoudiger lijkt mij. je haalt de slang van de turbo naar de intercooler los, en de intercooler fungeert als luchtfilter. Je hebt dan een atmosferische motor, en de turbo is volledig onbelast aan het freewheelen. Rijd overigens nog prima, zo zonder turbo. Zo hebben we de GTT van calle ook van Rotterdam naar Nijmegen gereden, om de turbo te ontzien omdat niet helemaal duidelijk was of er metaalschilfers in de olie zaten na het overlijden van een drijfstanglager (zo hadden we hem gekocht).
om de turbo te ontzien of om de turbo te overtoeren, wat was het precies ? hoop dat je wel de wastegate vastgezet hebt open....

een intercooler als luchtfilter, hang dan een panty voor de carb want dat werkt dan nog beter.

je kan inderdaad wel een luchtfiltertje op de intercooler schroeven bij deze omdat de turbo toch al helemaal vast staat... . het plan van Turbo tinus is zo gek nog niet.
there is no spoon.
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Tijn schreef:het plan van Turbo tinus is zo gek nog niet.
:)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Tijn schreef:om de turbo te ontzien of om de turbo te overtoeren, wat was het precies ? hoop dat je wel de wastegate vastgezet hebt open....
Je moet natuurlijk niet vol in de toeren gaan knallen nee, logisch. Gewoon rustig rijden, 90 op de snelweg (je hebt toch om de dertig meter werkzaamheden). Kan die turbo best wel hebben hoor. En wat maakt het uit als hij toch al stuk is? Met schrapende geluiden weet je dat je toch al op zoek moet naar een andere turbo, dus daar hoef je echt niet panisch over te doen.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

nee, deze doet alleen 0 toeren, maar een turbo die geen weerstand krijgt met een dichte wastegate draait ook overtoerd bij 90 in zijn 5... omdat hij nergens door afgeregeld word en nergens door afgeremd word...
there is no spoon.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

dus op basis van wat jullie nu hebben gehoord, zou het nog niet duiden op motorschade?

En turbo afkoppelen. tenminste die slangen dan, en dan rustig aan naar Friesland karren

Ik heb nog geen E achter B, moet wel eens, maar nog niet aan toe gekomen. Kan het trouwens ook wel, is absoluut niet moeilijk. In friesland niet echt een punt, maar in de randstad durf ik het ff niet aan.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ohja, hoe maak je snel ff een luchtfilter op de carb? stuk katoen? panty lijkt me net iets te fragiel
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

he wanner ga je dan kijken ???
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

waar uit friesland kom je dan?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik heb de GTT zien staan, ik reed op de PieterCalandlaan in Osdorp toen ik 'm zag staan opeens, dus even gekeerd met de buschie en de auto bekeken.

Ik vond 'm er mooi uitzien, geen rare deuken of roestplekken rond de ramen, kheb niet echt super gekeken, maar het eerste gezicht dan :)

Verder heeft ie een Recaro Ergonomed stoel erin zitten, dezelfde als ik heb, met opblaasbare rugdeling en elek.hoogte verstelling. De hoofdsteunen achter zijn nep en lelijk gemonteerd, dus wegrossen deze handel. De stickers vond ik ook niet om over naar huis te schrijven, maar dit zijn enkel bijzaken natuurlijk, het gaat om de hardheid van de koets en op het eerste gezicht was dit iet verkeerd wat ik zag. Wel wat weggecamoufleerde roest op de achterklep onder het raamrubber, bekijk de binnenkant dus ook even :)

Maar als je het geld en de interesse hebt in deze auto zal ik 'm kopen als ik jou was, zag er goed uit. (Y)
Mrtn = Maarten
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

FOTO"S!!!! :D
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

martin rs schreef:waar uit friesland kom je dan?
Hij komt uit Zwaagwesteinde volgens mij.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

idd waar blijven de FOTO'S :foto: :foto: :foto:
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Tijn schreef:Het raspende geluidje betekent een vastgelopen schoep. meeste gruis blijft wel in de intercooler achter , maar het is wel een risico....

pm over turbo ;-)
Dat hoeft niet perse. Die gene zou mischien geluid van sissende slangetjes kunnen aanzien als schrapend.. Sommige mensen heh....
Drive it like you stole it
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou das wel heel ver gezocht Rick, lekkende slangen klinken toch echt wel anders.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik heb nu ook wat aparts...

Ik had nogal zuipende GT dus ik heb de carb maar es gereviseerd. Dat hielp hij loopt nu weer normaal en lijkt ook een stuk zuiniger te zijn.

Alleen ik rijd de snelweg op en alles ging normaal, hij accelereerde zelfs een stuk vlotter. Tot ik opeens weer op het gas ging en toen hield ie heel kort ff in. Daarna gaf ie niet meer druk als 1 streepje
Hij accelereerd nog wel alleen heel traag en als je volgas geeft hoor je de wastegate ooknie openen (door de Devil).
Het enige gekke is dattie nog wel 1 streepje geeft en verder nog doodnormaal rijd. Je hoort em ook wel een beetje opspinnen. En verder geen rare schraap geluiden.
Slangen en alles heb ik gecontroleerd maar das normaal. Tis net of er iets geblokeerd is waardoor niet de volle druk erdoorheen gelaten wordt?
Ook geen rare oliewolken.

Vind het maar vaag, iemand een idee?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

waarschijnlijk toch ergens een lucht lekkage.
controleer je plastic kappen van de intercooler
maar eens goed.
hiervoor haal je hem het beste even er uit.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie