Hoe kun je weten of een motor schade heeft van kapotte turbo
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Hallo,
BEn ik weer,
Ik ga waarschijnlijk toch die GTT kopen in Amsterdam met die kapotte turbo.
Kan iemand mij vertellen hoe je weet of je er nog mee kunt rijden, en/ of hoe je kunt zien/horen/voelen of ie schade aan de motor heeft?
Want ik moet ermee van Amsterdam naar Friesland rijden. Als het even kan.
Wie kan mij er mee helpen?
BEn ik weer,
Ik ga waarschijnlijk toch die GTT kopen in Amsterdam met die kapotte turbo.
Kan iemand mij vertellen hoe je weet of je er nog mee kunt rijden, en/ of hoe je kunt zien/horen/voelen of ie schade aan de motor heeft?
Want ik moet ermee van Amsterdam naar Friesland rijden. Als het even kan.
Wie kan mij er mee helpen?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
hangt vanaf hoe de turbo stuk is,stuk van de schoep af,of gewoon versleten van ouderdom(wat nie veel voorkomt)
-
- Contacteer:
Hoe is de Turbo kapot? Is alleen het huis gescheurt? Of zijn alle schoepen afgebroken en door de motor gegaan?
Daar hangt het een beetje van af.
In iedergeval zou ik de wastegate volledig open zetten tijdens het rijden. Dus dan wordt er bijna geen turbo gebruikt. Draait wel wat mee overigens..
Daar hangt het een beetje van af.
In iedergeval zou ik de wastegate volledig open zetten tijdens het rijden. Dus dan wordt er bijna geen turbo gebruikt. Draait wel wat mee overigens..
Drive it like you stole it
oei... lastige.. als een turbo stuk is hoeft dat niet te betekenen dat je er echt niet mee kunt rijden, dat ligt een beetje aan wat er stuk is.
de risico's:
- onder het rijden breekt er een schoepje af en dat gaat je inlaatkanaal in --> gruis lusten de zuigers niet zo...
- olielekkage --> brand (zal wel meevallen hoor, maar het kan)
dit alles afhankelijk van wat er dus echt stuk is. Een BE rijbewijs en een trailer is waarschijnlijk wel verstandiger. ('k heb nog wel een hele berg spareparts liggen by the way, waaronder een turbo)
de risico's:
- onder het rijden breekt er een schoepje af en dat gaat je inlaatkanaal in --> gruis lusten de zuigers niet zo...
- olielekkage --> brand (zal wel meevallen hoor, maar het kan)
dit alles afhankelijk van wat er dus echt stuk is. Een BE rijbewijs en een trailer is waarschijnlijk wel verstandiger. ('k heb nog wel een hele berg spareparts liggen by the way, waaronder een turbo)
there is no spoon.

whoei, 3 zielen 1 gedachte
da's de RTC spirit
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Quote van een mailtje van die verkopende partij, naam is weggelaten voor behoud van privacy:
Geachte heer Olijnsma,
Ik weet niet waarom de Turbo de geest heeft gegeven,ik vermoed ouderdom.
Symptomen: druk viel een paar keer weg en uiteindelijk helemaal.Tijdens het wegvallen hoorde ik een raspend geluidje.
Met vriendelijke groet,
En tijn! wat vraag je voor de turbo? heb er dan wel bealng bij
Geachte heer Olijnsma,
Ik weet niet waarom de Turbo de geest heeft gegeven,ik vermoed ouderdom.
Symptomen: druk viel een paar keer weg en uiteindelijk helemaal.Tijdens het wegvallen hoorde ik een raspend geluidje.
Met vriendelijke groet,
En tijn! wat vraag je voor de turbo? heb er dan wel bealng bij
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Het raspende geluidje betekent een vastgelopen schoep. meeste gruis blijft wel in de intercooler achter , maar het is wel een risico....
pm over turbo
pm over turbo

there is no spoon.
offfff,ga die turbo bij Tijn ophalen,en monteer die daar,is nu nie het zware werk he,is een oplossing he
op een kar..... niet helemaal slepen he?jeroen.k schreef:Ach mijn 16v is ook vanuit limboland getrokkenmartin rs schreef:naar fiesland....das een kuteind slepen
there is no spoon.
Regelt hij ook een karTijn schreef:op een kar..... niet helemaal slepen he?jeroen.k schreef:Ach mijn 16v is ook vanuit limboland getrokkenmartin rs schreef:naar fiesland....das een kuteind slepen

-
- Car: 5 GTT phase 1; R14
Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
there is no spoon.
Het kan nog eenvoudiger lijkt mij. je haalt de slang van de turbo naar de intercooler los, en de intercooler fungeert als luchtfilter. Je hebt dan een atmosferische motor, en de turbo is volledig onbelast aan het freewheelen. Rijd overigens nog prima, zo zonder turbo. Zo hebben we de GTT van calle ook van Rotterdam naar Nijmegen gereden, om de turbo te ontzien omdat niet helemaal duidelijk was of er metaalschilfers in de olie zaten na het overlijden van een drijfstanglager (zo hadden we hem gekocht).Turbo Tinus schreef:Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
-
euhh ja, maar de intercooler is toch niet helemaal te vertrouwen als er mogelijk metaalgruis inzit?Matijs schreef:Het kan nog eenvoudiger lijkt mij. je haalt de slang van de turbo naar de intercooler los, en de intercooler fungeert als luchtfilter. Je hebt dan een atmosferische motor, en de turbo is volledig onbelast aan het freewheelen. Rijd overigens nog prima, zo zonder turbo. Zo hebben we de GTT van calle ook van Rotterdam naar Nijmegen gereden, om de turbo te ontzien omdat niet helemaal duidelijk was of er metaalschilfers in de olie zaten na het overlijden van een drijfstanglager (zo hadden we hem gekocht).Turbo Tinus schreef:Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
om de turbo te ontzien of om de turbo te overtoeren, wat was het precies ? hoop dat je wel de wastegate vastgezet hebt open....Matijs schreef:Het kan nog eenvoudiger lijkt mij. je haalt de slang van de turbo naar de intercooler los, en de intercooler fungeert als luchtfilter. Je hebt dan een atmosferische motor, en de turbo is volledig onbelast aan het freewheelen. Rijd overigens nog prima, zo zonder turbo. Zo hebben we de GTT van calle ook van Rotterdam naar Nijmegen gereden, om de turbo te ontzien omdat niet helemaal duidelijk was of er metaalschilfers in de olie zaten na het overlijden van een drijfstanglager (zo hadden we hem gekocht).Turbo Tinus schreef:Is het niet een idee om gewoon de slang tussen de intercooler en carb. los te maken (en daar iets van een filter op te zetten).... dan kan er geen metaal in de inlaat komen lijkt me?
een intercooler als luchtfilter, hang dan een panty voor de carb want dat werkt dan nog beter.
je kan inderdaad wel een luchtfiltertje op de intercooler schroeven bij deze omdat de turbo toch al helemaal vast staat... . het plan van Turbo tinus is zo gek nog niet.
there is no spoon.
-
Tijn schreef:het plan van Turbo tinus is zo gek nog niet.

Je moet natuurlijk niet vol in de toeren gaan knallen nee, logisch. Gewoon rustig rijden, 90 op de snelweg (je hebt toch om de dertig meter werkzaamheden). Kan die turbo best wel hebben hoor. En wat maakt het uit als hij toch al stuk is? Met schrapende geluiden weet je dat je toch al op zoek moet naar een andere turbo, dus daar hoef je echt niet panisch over te doen.Tijn schreef:om de turbo te ontzien of om de turbo te overtoeren, wat was het precies ? hoop dat je wel de wastegate vastgezet hebt open....
nee, deze doet alleen 0 toeren, maar een turbo die geen weerstand krijgt met een dichte wastegate draait ook overtoerd bij 90 in zijn 5... omdat hij nergens door afgeregeld word en nergens door afgeremd word...
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
dus op basis van wat jullie nu hebben gehoord, zou het nog niet duiden op motorschade?
En turbo afkoppelen. tenminste die slangen dan, en dan rustig aan naar Friesland karren
Ik heb nog geen E achter B, moet wel eens, maar nog niet aan toe gekomen. Kan het trouwens ook wel, is absoluut niet moeilijk. In friesland niet echt een punt, maar in de randstad durf ik het ff niet aan.
En turbo afkoppelen. tenminste die slangen dan, en dan rustig aan naar Friesland karren
Ik heb nog geen E achter B, moet wel eens, maar nog niet aan toe gekomen. Kan het trouwens ook wel, is absoluut niet moeilijk. In friesland niet echt een punt, maar in de randstad durf ik het ff niet aan.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ohja, hoe maak je snel ff een luchtfilter op de carb? stuk katoen? panty lijkt me net iets te fragiel
he wanner ga je dan kijken ???
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Ik heb de GTT zien staan, ik reed op de PieterCalandlaan in Osdorp toen ik 'm zag staan opeens, dus even gekeerd met de buschie en de auto bekeken.
Ik vond 'm er mooi uitzien, geen rare deuken of roestplekken rond de ramen, kheb niet echt super gekeken, maar het eerste gezicht dan
Verder heeft ie een Recaro Ergonomed stoel erin zitten, dezelfde als ik heb, met opblaasbare rugdeling en elek.hoogte verstelling. De hoofdsteunen achter zijn nep en lelijk gemonteerd, dus wegrossen deze handel. De stickers vond ik ook niet om over naar huis te schrijven, maar dit zijn enkel bijzaken natuurlijk, het gaat om de hardheid van de koets en op het eerste gezicht was dit iet verkeerd wat ik zag. Wel wat weggecamoufleerde roest op de achterklep onder het raamrubber, bekijk de binnenkant dus ook even
Maar als je het geld en de interesse hebt in deze auto zal ik 'm kopen als ik jou was, zag er goed uit.
Ik vond 'm er mooi uitzien, geen rare deuken of roestplekken rond de ramen, kheb niet echt super gekeken, maar het eerste gezicht dan

Verder heeft ie een Recaro Ergonomed stoel erin zitten, dezelfde als ik heb, met opblaasbare rugdeling en elek.hoogte verstelling. De hoofdsteunen achter zijn nep en lelijk gemonteerd, dus wegrossen deze handel. De stickers vond ik ook niet om over naar huis te schrijven, maar dit zijn enkel bijzaken natuurlijk, het gaat om de hardheid van de koets en op het eerste gezicht was dit iet verkeerd wat ik zag. Wel wat weggecamoufleerde roest op de achterklep onder het raamrubber, bekijk de binnenkant dus ook even

Maar als je het geld en de interesse hebt in deze auto zal ik 'm kopen als ik jou was, zag er goed uit.

Mrtn = Maarten
FOTO"S!!!! 

Quadra 1992_____Willie 1996
-
idd waar blijven de FOTO'S

----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!
2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!
2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
-
- Contacteer:
Dat hoeft niet perse. Die gene zou mischien geluid van sissende slangetjes kunnen aanzien als schrapend.. Sommige mensen heh....Tijn schreef:Het raspende geluidje betekent een vastgelopen schoep. meeste gruis blijft wel in de intercooler achter , maar het is wel een risico....
pm over turbo
Drive it like you stole it
Ik heb nu ook wat aparts...
Ik had nogal zuipende GT dus ik heb de carb maar es gereviseerd. Dat hielp hij loopt nu weer normaal en lijkt ook een stuk zuiniger te zijn.
Alleen ik rijd de snelweg op en alles ging normaal, hij accelereerde zelfs een stuk vlotter. Tot ik opeens weer op het gas ging en toen hield ie heel kort ff in. Daarna gaf ie niet meer druk als 1 streepje
Hij accelereerd nog wel alleen heel traag en als je volgas geeft hoor je de wastegate ooknie openen (door de Devil).
Het enige gekke is dattie nog wel 1 streepje geeft en verder nog doodnormaal rijd. Je hoort em ook wel een beetje opspinnen. En verder geen rare schraap geluiden.
Slangen en alles heb ik gecontroleerd maar das normaal. Tis net of er iets geblokeerd is waardoor niet de volle druk erdoorheen gelaten wordt?
Ook geen rare oliewolken.
Vind het maar vaag, iemand een idee?
Ik had nogal zuipende GT dus ik heb de carb maar es gereviseerd. Dat hielp hij loopt nu weer normaal en lijkt ook een stuk zuiniger te zijn.
Alleen ik rijd de snelweg op en alles ging normaal, hij accelereerde zelfs een stuk vlotter. Tot ik opeens weer op het gas ging en toen hield ie heel kort ff in. Daarna gaf ie niet meer druk als 1 streepje
Hij accelereerd nog wel alleen heel traag en als je volgas geeft hoor je de wastegate ooknie openen (door de Devil).
Het enige gekke is dattie nog wel 1 streepje geeft en verder nog doodnormaal rijd. Je hoort em ook wel een beetje opspinnen. En verder geen rare schraap geluiden.
Slangen en alles heb ik gecontroleerd maar das normaal. Tis net of er iets geblokeerd is waardoor niet de volle druk erdoorheen gelaten wordt?
Ook geen rare oliewolken.
Vind het maar vaag, iemand een idee?
waarschijnlijk toch ergens een lucht lekkage.
controleer je plastic kappen van de intercooler
maar eens goed.
hiervoor haal je hem het beste even er uit.
controleer je plastic kappen van de intercooler
maar eens goed.
hiervoor haal je hem het beste even er uit.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl