[R5]Dashboard verwijderen

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Jimbo

Vanmiddag het dashboard uit m'n renault 5 gehaald.
Wat een werk zeg :(

Is dat normaal of heb ik het helemaal verkeerd gedaan?

Problemen waar ik tegen aan liep was het contactslot wat niet door het dashboard wilde en de verwarmingunit. En natuurlijk heel veel kabels.

De 3 klemmen voor het raam gingen nog relatief snel in vergelijking met de rest. :)

Nou ja hij is eruit. Nu schoonmaken en kabelbomen trekken. (Ik zal binnenkort een topic openen zodat jullie kunnen zien wat de status van de Renault is).
Jimbo

Oh ja, hoe kan ik zien of de kachelmotor nog goed is? Moet er niet aan denken om binnenkort nog een keer het dashboard eruit te moeten halen 8)
Mrtn
Car: R5GTT

Controleren of de 3 snelheidsstanden het nog doen en kijken of je radiateurtje niet lekt :) Ook ken je nog even kijken of je klepstanden het nog doen.

Ik heb laatst ook nog het dash eruit gehaald, maar ben blij dat ie zonder breken erweer in zit, wat een pestwerk :lol:

maar kabelbomen trekken?
Mrtn = Maarten
chendy
Contacteer:

Vanmiddag nog effe belletje gepleegd met Mrtn over mijn kachelfan die al slecht liep, en nu met de koud er helemaal mee gekapt is. Volgens mij is die overleden. Ik hoorde 'm al aanlopen trouwens. :(
Als ik er een paar tikken op geef, wil die weer eventjes gaan draaien. Vlak daarna stopt die weer. Het is bij mij dus niet de draaiknop, die werkt prima.

Kan iemand mij vertellen of bij het demonteren de hele dash er daadwerkelijk uit moet? Ik wil overmorgen naar de sloop om eentje te gaan zoeken. Ik had nl. al geprobeerd om via motorruimte de fan eruit te slopen, maar dit was ons niet gelukt...

mvg, Chendy.
Laatst gewijzigd door chendy op di 9 dec 2003 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Contacteer:

nee, klopt. om de kachel te vervangen moet het dash er uit.

ik heb een kooi en stel het al ff uit zoals je kunt begrijpen....
chendy
Contacteer:

Daar was ik dus al bang voor... (N)
Thx voor de tip.

mvg, Chendy.
SimonBalk
Contacteer:

Zo'n radiator zorgt er toch voor, als hij werkt natuurlijk, dat er warme lucht geblazen wordt voordat de moter warm is?

Zo ja, dan is de mijne kapot. Ik heb pas warme lucht als de moter warm is en dan zit ik al bijna op het werk. Wat kost zo'n radiator ongeveer, want ik vind het toch wel lekker om met een temperatuur boven 0 te rijden in me 5je :D
Tijn
Contacteer:

nee, de koelvloeistof van de motor verwarmt gewoon de lucht die naar binnen komt... dus gaat gelijk op met de motor....
Tom
Moderator
Car: MB

idd, alleen nieuwe duurdere autoŽs of diesels hebben vaak een electrische kachel. Anders zou het te lang gaan duren voordat het eens warm werd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
martin rs

Tijn schreef:nee, de koelvloeistof van de motor verwarmt gewoon de lucht die naar binnen komt... dus gaat gelijk op met de motor....
eh.... weet je het zeker mijn wagen is al in een twee minuten of minder warm.
en nee ik rij gewoon rustig... 8)
SimonBalk
Contacteer:

:(

Dat is erg jammer. Ik zal het een paar maandjes moeten vol houden. :s
Tom
Moderator

idd gewoon volhouden, is niets aan te doen
SimonBalk
Contacteer:

martin rs schreef:eh.... weet je het zeker mijn wagen is al in een twee minuten of minder warm.
en nee ik rij gewoon rustig... 8)
Bedoel je de binnenkant of de moter?

Mijn moter heeft nu +- 15 min de tijd nodig en dan begint er warme lucht uit te komen.
martin rs

binnenkant
Derby

bij mij precies het zelfde. ik moet tegenwoordig ook doorrijden om hem warm te houden.
ik rij tegenwoordig 70 in zijn 5 (2000 omw) dan moet ik niet de kachel aanzetten omdat de olie dan te lang dik blijft.
soms is het leuk zo'n olie koeler in je radiateur maar soms ook helemaal niet.

Derby
Tom
Moderator

daarvoor hebben ze de thermostaat uitgevonden
Marcel B.

moet ie wel goed werken :evil:
Don't walk the grass... smoke it
Paskie

er zijn er ook die, met extreme kou, een stukje karton voor de radiator plakken.
Profiler1
Contacteer:

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem maar dan nog erger. Het maakt niet uit hoe lang ik rij of hoe warm de motor is er blijft nog steeds maximaal lauwe lucht naar binnen komen. Het resultaat: In de winter vriest het binnen in de R5 ook. :s (N)
Even de kachel radiator nakijken denk ik.
Bij de Renault garage hebben ze de thermostaat al vervangen. Scheelt niets.
Laatst gewijzigd door Profiler1 op wo 10 dec 2003 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Profiler1 also known as:
profiler
Fedde Manders

http://www.djprofiler.nl
http://www.dlm-events.nl
SimonBalk
Contacteer:

martin rs schreef:binnenkant
Bof kont :D
SimonBalk
Contacteer:

Paskie schreef:er zijn er ook die, met extreme kou, een stukje karton voor de radiator plakken.
Dat is geen slecht idee. Ik heb namelijk nog steeds mijn bumper er nog niet op zitten, omdat ik de laatste dingetjes moet afwerken, maar met deze kou is dat bijna onmogelijk.

Hierdoor wordt mijn moter nog meer gekoeld en blijft het natuulijk langer koud in de auto. brrrrrr
Derby

Tom schreef:daarvoor hebben ze de thermostaat uitgevonden
en die werkt dus prima. maar als er door de goede werking van de thermostaat geen warm koel water inde radiateur komt warmt de olie ook niet op (ddduuuhhh)

dus met de thermostaat is niks mis.

Derby
Laatst gewijzigd door Derby op wo 10 dec 2003 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
martin rs

goh ff terug denken aan fred.
die was ziek en toch naar het werk in de winter.
rijd ie op de weg en wordt misselijk en zet een ram open met die kou.
zit ie daar met sjaal en handschoenen enz in de wagen te kleumen en het raam open. :lol:
had je die koppen moeten zien.
ik zie jullie al zitten dan als het in je auto ook vriest :p
Tom
Moderator

Derby schreef:
Tom schreef:daarvoor hebben ze de thermostaat uitgevonden
en die werkt dus prima. maar als er door de goede werking van de thermostaat geen warm koel water inde radiateur komt warmt de olie ook niet op (ddduuuhhh)

dus met de thermostaat is niks mis.

Derby
geloof maar dat die koelvoeistof echt wel warm genoeg wordt zodat de thermostaat open gaat. Zo koud is het nou ook weer niet. ik doelde eigenlijk meer op een thermostaat voor je olie koeler.......
Derby

aha ja zo had ik het nog niet bekeken.

als het weer warmer als 15 graden wordt heb ik meteen weer een koelingsprobleem. dus nu vind ik het nog wel lekker.

en het is ook niet zo dat de olie niet warm wordt maar dat duurt meer als een half uur. en er zal best wel wat water door de radiateur stromen maar de thermostaat is dan nog lang niet helemaal open, dat kan ik me niet voorstellen.

En zit er in bij een gtt ook een thermostaat voor de olie (alles standaard)?

Derby
chendy
Contacteer:

Bij mij wordt het met deze kou ook niet lekker warm binnen. Het duurt zo'n beetje een 25min voordat ik kan zeggen dat het wat aangenamer wordt in de GTT. Volgens mij is mijn thermostaat ook in orde, want na een rit gaat de temp wél omhoog bij stilstaan en stationair draaien. En wat draait ie mooi. :D
Koude start is alleen een ramp... Heeft dat misschien met zomer- en winterstand te maken? Kan iemand mij vertellen waar die zit bij een GTT-II?

mvg, Chendy.
Mrtn

Tom schreef:idd, alleen nieuwe duurdere autoŽs of diesels hebben vaak een electrische kachel. Anders zou het te lang gaan duren voordat het eens warm werd
De tegenwoordige diesels hebben vaak een externe hulpkachel omdat de motoren TE rendabel zijn geworden, deze motoren worden gewoon niet echt warm, bedrijfstemperatuur wel, maar daar houdt het mee op.

Om deze reden monteerd VW externe kachels in z'n auto's om toch de binnenkant nog te verwarmen, via de koelvloeistof door de kacheLrad. levert te weinig warmte, aldus een VWmonteur.

M'n pa heeft dus ook een VW 100pk TDI, maar de fan slaat nooit aan, zelfs niet als het zomer is en de motor na een rit stationair draait, erg apart :)
Mrtn = Maarten
Michiel

chendy schreef:Vanmiddag nog effe belletje gepleegd met Mrtn over mijn kachelfan die al slecht liep, en nu met de koud er helemaal mee gekapt is. Volgens mij is die overleden. Ik hoorde 'm al aanlopen trouwens. :(
Als ik er een paar tikken op geef, wil die weer eventjes gaan draaien. Vlak daarna stopt die weer. Het is bij mij dus niet de draaiknop, die werkt prima.

Kan iemand mij vertellen of bij het demonteren de hele dash er daadwerkelijk uit moet? Ik wil overmorgen naar de sloop om eentje te gaan zoeken. Ik had nl. al geprobeerd om via motorruimte de fan eruit te slopen, maar dit was ons niet gelukt...

mvg, Chendy.
Kachelfan kun je gewoon via de motorruimte eruit trekken; 2 min werk; kost echter wel wat kracht en als tie los komt liggen je handen open!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Mrtn

Michiel schreef: Kachelfan kun je gewoon via de motorruimte eruit trekken; 2 min werk; kost echter wel wat kracht en als tie los komt liggen je handen open!
Dat zei ik ook al over de telefoon, scheelt een dashboardje uitbouwen :lol:

Voor een ander kachelradiateurtje hoeft ook niet het hele dashboard eruit, loshalen aan de zijkanten, bij je stuurkolom en onder de ashtray is voldoende om het dashboard te liften en je kachelunit eronder vandaan te trekken iets, te kantelen je de radiateur eruit trekken. Maar dit terzijde :)
Mrtn = Maarten
Matijs
Contacteer:

Klinkt allemaal leuk en aardig dat je je kachelradiateur zou moeten kunnen vervangen zonder je dash eruit te slopen, maar in de praktijk zitten die radiateurtjes vrij stevig in het kachelhuis gedrukt, en ga je er een leuke klus aan krijgen om liggend bij je pedalen dat ding los te trekken. Bij mij zat hij zo vast dat het zelfs met de hele kachel uit de auto nog lastig was om de oude radiateur eruit te krijgen.
Trouwens Maarten, kom je niet in de problemen met je gaspedaal als je jouw methode gebruikt?
Bij mij zitten de pedalen er nog niet in, dus ik kan het ff niet beoordelen :wink:
Mrtn

De pedalen zitten wil in de weg ja, het is ook aan te raden om dit klusje met 4 handen te verrichten.

Nadat je het kachelhuis hebt losgeschroeft van onder (de achterste 2 moeren met enkele verlengstukken en mét zaklamp in je mond (voor het licht wat je nodig hebt én tegen het vloeken :lol: ) moet 1 persoon het dashboard een beetje omhoog trekken, zodat ie draait om de bovenste klemmen, dan heb je net genoeg ruimte om je kachelhuis naar onderen te trekken. Deze trek je hierna (met enig geweld) iets naar je toe en dan ken je het radiateurtje eruit trekken als je ook de pedalen even indrukt. Dus de rem niet te vaak indrukken anders wordt ie hard en moet je weer starten.

Ik geef gelijk toe dat het een klote klus is en enig gepiel en gevloek zal opleveren, maar het is dan wel binnen een paar uur gebeurd en het dashboard uitbouwen en weer inbouwen vind ik ook niet echt prettig werk.
Mrtn = Maarten
Matijs
Contacteer:

Nee het is inderdaad kiezen tussen twee kwaden :s
Chrisv

mijn kachel doet het ook niet, maar die deed het al niet toen ik hem kocht.(hij blaast wel koude lucht gewoon) Die was er tussenuit gehaald of warm met koud verbonden ofzoiets (iemand die weet wat ermee bedoeld wordt?). Maar ik geloof dat Ben een keer tegen me gezegd had dat het helemaal niet nodig is om het dashbord eruit te halen als je da ding wilt vervangen, en dat dit in een uurtje gepiept was....?

Het is nu dus met dit weer behoorlijk koud in mn gtt. Daarom ben ik ook aan het kijken voor een cliotje voor de winter. dan probeer ik ergens de gtt te stallen voor de winter en dan kan ik mooi met de clio in de winter rijden.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Mrtn

Chrisv schreef:mijn kachel doet het ook niet,

Het is nu dus met dit weer behoorlijk koud in mn gtt. Daarom ben ik ook aan het kijken voor een cliotje voor de winter.
De kachel nakijken lijkt jou dus niet zinvoller?? :s

Ben ik op m'n hoofd gevallen of lees ik je stukje wel goed??
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Ik zou eens kijken of je kleppen vna de kachel nog werken, kabels nog vastzitten en of alle dikke bujizen er nog zijn. Dat wordt dash-uitbouwen!

Ik zat bij die express van joost ook die kachelzooi om te bouwen met al die slangen. Bweachch :evil: maargoed, 't is te doen.

Kapot zal je kachel niet zijn, lijkt me dat er heus wel warm water door stroomt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie