De laatste 2 dagen heb ik soms last van het feit dat het acculampje blijft branden na het starten. Na ongeveer 5 kilometer gaat het lampje uit en dan is het voor een paar dagen niet meer en dan opeens weer wel.
Eergister had ik op de accu gemeten:
Accu: 12,7 Volt
Met draaiende motor: 14,1 Volt
Vandaag ging het lampje zelfs na 10 kilmeter niet meer uit en heb weer gemeten:
Accu: 12,3 Volt
Met draaiende motor: 11,7 Volt
Dus het lijkt me heel duidelijk dat de dynamo het niet meer doet, maar als ik rij en boven de 3500 toeren kom dan gaat het acculampje wel weer uit. Moet ik nu heel de dynamo vervangen of alleen de regulator + koolborsteltjes en hoe vervang je deze?
Ik heb een filmpje ter illustratie erbij gedaan (niet heel erg scherp maar je ziet wel het lampje uit gaan en de toerenteller).
Alvast bedankt,
Lars
[R19] Dynamo vraagje (opgelost)
Laatst gewijzigd door Larshil op ma 8 dec 2003 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Larshil = Lars Hilberink
lijkt idd sterk op een kapotte dynamo. Waarschijnlijk zijn idd je koolborstels versleten, en zou simpelweg vervangen voldoende kunnen zijn, maar vaak slijten ze snel weer in, en zit je weer met hetzelfde gezeik. Dynamo laten reviseren, of een ruil(revisie) dynamo halen is een optie die je mischien beter kan overwegen, dan ben je voorlopig zeker weer van het gezeik af. Welk type motor heb je in je 19??
In mijn 19 zit een 1.4 motor (C3J) dus 60 pk.Bart V schreef:Welk type motor heb je in je 19??
Larshil = Lars Hilberink
Meet de massa eens op eerst van je blok en van de - van je dynamo ... ik heb hier ook problemen mee gehad. Kijk je voordat je nieuwe dynamo gaat halen (wat heel goed mogelijk is) toch eerst even of die aansluitingen goed zijn.
Up-date: eerst vanochtend nog gemeten of er geen kabel breuk was of iets in die zin, maar dat was niet het geval. Ik heb de dynamo open gemaakt om de status van de koolborsteltjes te bekijken, maar deze waren niet helemaal top meer. Ook de regulator heeft z'n beste tijd gehad, ook niet raar voor een nog orginele dynamo (alleen gereviseerd geweest).
Ik ben naar Brezan gegaan en heb daar een nieuwe kunnen kopen voor een mooi prijsje (met inlevering van de oude). Sloop was misschien ook wel een goede optie als er garantie op zit, maar zo is het ook gelukt.
SLOTJE
Ik ben naar Brezan gegaan en heb daar een nieuwe kunnen kopen voor een mooi prijsje (met inlevering van de oude). Sloop was misschien ook wel een goede optie als er garantie op zit, maar zo is het ook gelukt.
SLOTJE
Larshil = Lars Hilberink
Ik heb een hele nieuwe dynamo gekocht ook omdat de oude er verweerd uitziet, voor de nieuwe dynamo moest ik 80 euro neerleggen met nieuwe v-snaar. Beter dan bij de Renault dealer, daar vragen ze er 160 euro voor.
Het enige verschil dat in de dynamo zit is toch het aantal Ampere's. Voor mijn auto was de 60A, 70A en de 75A leverbaar, ik heb de 70A gekozen.
Het enige verschil dat in de dynamo zit is toch het aantal Ampere's. Voor mijn auto was de 60A, 70A en de 75A leverbaar, ik heb de 70A gekozen.
Larshil = Lars Hilberink
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
hoe zwaar was je oude?? Want als die 75 was heb je als nog kans op problemen.Larshil schreef:Het enige verschil dat in de dynamo zit is toch het aantal Ampere's. Voor mijn auto was de 60A, 70A en de 75A leverbaar, ik heb de 70A gekozen.
Project: GTT Blue Sport
De oude dynamo was ook 70A.
Larshil = Lars Hilberink
volgens mij ken je elke dynamo van een Renault gebruiken, hebben allemaal dezelfde aansluiting enzo.
Van een R25 past ook, laatst nog in mn handen gehad, alleen over Amps kan ik nix vertellen, geen verstand van wat die dingen leveren
Van een R25 past ook, laatst nog in mn handen gehad, alleen over Amps kan ik nix vertellen, geen verstand van wat die dingen leveren

Mrtn = Maarten
Het zijn steeds de koolborstels die op zijn, ik dacht misschien zijn er dynamo's die beter gebalanceerd zijn net zoiets als VW motorsport leverd, zijn wel verschrikkelijk duur maar gaan erg lang mee.Tom schreef:kun je je niet beter afvragen waarom ze het zo snel begeven? Lijkt me namelijk niet echt logisch
Blekemolen laat alles doen.Mrtn schreef:Informeer anders eens bij Blekemolen Zandvoort, wellicht hebben zij iets wat ze gebruiken
Ik heb waarschijnlijk iets gevonden via Braspenning Motorsport, zij kunnen een geupgrade dynamo leveren, de dynamo is van binnen zwaarder uitgevoerd en beter gebalanceerd en hij is kleiner en lichter, ben alleen niet zo blij met de prijs, 360 euro.