Knallen/pruttelen uitlaat bij gaslos bij ca 4000 toeren

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
AZ4L

Kan iemand mij precies uitleggen waarom mijn Clio 16v dit doet? Ik snap dat het wel goed is, maar ik snap niet waarom dit nou gebeurt rond die 4000 toeren. Volgens mij heet dit toch ook backfire of zoiets? Gaarne uitleg (ikke is leek):) Sorry, let me rephrase "knallen", eerder een geluid van "pop-pop!"
-=Chuckie=-
Contacteer:

mmmm Heb je je verdelerkap en rotor al is vervangen? zeg maar wat hoor ben geen echte techneut op dat gebied :beer:
Christian

dat heb ik ook

rij je met katvervanger?

ik heb het soms heel erg
als ik even lekker in toeren laat komen gas los en dan rond de 2500 iets het gas in BOEM!!!
Jasper16v

Had ik eerder wel veel, maar nu met nieuwe 2.0 liter motor veel minder.
AZ4L

T'is niet zo dat ik me er aan stoor of zo, dus ik zie het ook niet als een storing (dat is het ook niet) maar ik vraag me alleen af waarom ie juist bij 4000 toeren en gas los dit doet. Is verder wel vet en zo en ik denk dat meerdere Cliorijders dit hebben. Of misschien is het de combinatie met openluchtfilter of zo.
Christian

is toch leker zoon rally geluid :D
Ben

Het heeft te maken met onverbrand brandstof.

Mijn clio heeft nog een kat en midden demper en die ploft niet als ik gewoon me gas los laat, maar tik ik of houd ik mijn gas 1 mm ingedrukt roffelt ie alles bij elkaar :D
Kan je leuk mee spelen ben bijna zover dat ik melodietjes kan roffelen hehe :beer:
AZ4L

Ben schreef:Het heeft te maken met onverbrand brandstof.

Mijn clio heeft nog een kat en midden demper en die ploft niet als ik gewoon me gas los laat, maar tik ik of houd ik mijn gas 1 mm ingedrukt roffelt ie alles bij elkaar :D
Kan je leuk mee spelen ben bijna zover dat ik melodietjes kan roffelen hehe :beer:
Ja idd, dat bedoelde ik dus, effe gas los en dan weer een beetje gas erbij, gaat ie pruttelen, net erwtensoep als ie aan het koken gaat :) Zal nog eens proberen om een leuk melodietje bij elkaar te pruttelen!
r5alpine-turbo

ik heb het bij mijn auto ook,bij 3500 tpm ongeveer(toevallig ook het punt wanneer het meeste koppel geleverd wordt)is alleen bij gas loslaten rond dat toerental.

ik heb dan wel een carburateur.het was voor de apk keuring dit jaar erger maar na het CO afgesteld te hebben(stond te laag)was het minder.

volgens mij doet dit fenomeen zich voor als het mengsel te arm is.dit omdat de vlamsnelheid dan te laag is en het mengsel nog aan het ontbranden is als je uitlaatklep opengaat.vandaar die roffels.

het schijnt als dit echt heel erg is dat je uitlaatspruitstuk te warm wordt en zou kunnen scheuren.

Dit is wat ik denk hoe het werkt.correct me if i`m wrong please!

o ja,een clio heeft natuurlijk wel injectie,zou die dat niet moeten regelen ofzo?daar schiet mijn kennis voor tekort :wink:
AZ4L

Ik weet er vast nog minder vanaf dan jij... nee... ik weet het zeker :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Hebben jullie niet ergens een lekje in je uitlaat?? Dan begint er bij gaslos ook wat te knallen.
Riël
Über-Spammer

Ik heb het altijd heel erg als de vacuumslang van de onsteking niet goed zit bij de gtt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
StevenK
Contacteer:

AZ4L schreef:Kan iemand mij precies uitleggen waarom mijn Clio 16v dit doet? Ik snap dat het wel goed is, maar ik snap niet waarom dit nou gebeurt rond die 4000 toeren. Volgens mij heet dit toch ook backfire of zoiets? Gaarne uitleg (ikke is leek):) Sorry, let me rephrase "knallen", eerder een geluid van "pop-pop!"
Is een kwestie van onverbrande benzine in een hete uitlaat; niets om je zorgen om te maken, hooguit slecht voor de levensduur van kat :)
AZ4L

Heeft het niet te maken met een te hoge benzine-inspuiting of iets in die geest?
Riël
Über-Spammer

Je clio heeft een map-sensor toch? Als het vacuumslangetje lek is registreert ie minder vacuum dus zou ie meer kunnen inspuiten als je gas los hebt. het lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar bekijk het eens als ie overdreven plopt. misschien ook je vacuumslang op de benzinedrukregelaar die doet ongeveer hetzelfde (meer vacuum minder benzinedruk).
Visscher
Contacteer:

Jasper16v schreef:Had ik eerder wel veel, maar nu met nieuwe 2.0 liter motor veel minder.
Bij mij is het juist erger geworden sinds de 2.0 , komen nu zelfs vlammen uit als ik overschakel @ 7000 rpm bijvoorbeeld.
AZ4L

vet kewl! :lol: mapsensor? wa's da? :) Nee, dat "ploppen" maak ik niet vaak mee en storend is het dan al helemaal niet. DAt er een lek in mijn uitlaat is, da's waar (bij lasnaad einddemper) maar dat gedeelte wordt binnenkort toch vervangen. Dus als het daaraan al ligt, dan zal ik dat binnenkort wel kwijt zijn (wel jammer ergens).
RO 16v

Visscher schreef:
Jasper16v schreef:Had ik eerder wel veel, maar nu met nieuwe 2.0 liter motor veel minder.
Bij mij is het juist erger geworden sinds de 2.0 , komen nu zelfs vlammen uit als ik overschakel @ 7000 rpm bijvoorbeeld.
Same here, onregelmatig stationair lopen hoort er ook bij maar dat komt door het vliegwiel.
Florus

Die van mij doet het ook,als ik 'm doortrek tot 7000tpm,en dan m'n gas terug laat vallen geeft ie een prachtige knal,ook als ik 140 rij,m'n gas los laat en dan weer een tikje op het pedaal geef.Klinkt subliem (~) :D
Arie16v

Ik heb het ook met mijn cliotje 16v, geweldig toch!
Als ik gewoon gas los laat, hoor je weinig to niets. Als ik rond de 4000 toeren even mn gas aantik, roffelt ie geweldig. Soms wel eens een flinke doffe klap, mooi toch! Ik heb trouwens ook nog gewoon mn kat en middendemper er onder hangen..
Clio16v rules
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Hoor bij de auto, ik heb bij de 19 16v ook geen kat en middendempers meer en die roffeld en knalt ook :lol:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Riël
Über-Spammer

r5alpine-turbo schreef:ik heb het bij mijn auto ook,bij 3500 tpm ongeveer(toevallig ook het punt wanneer het meeste koppel geleverd wordt)is alleen bij gas loslaten rond dat toerental.

ik heb dan wel een carburateur.het was voor de apk keuring dit jaar erger maar na het CO afgesteld te hebben(stond te laag)was het minder.

volgens mij doet dit fenomeen zich voor als het mengsel te arm is.dit omdat de vlamsnelheid dan te laag is en het mengsel nog aan het ontbranden is als je uitlaatklep opengaat.vandaar die roffels.

het schijnt als dit echt heel erg is dat je uitlaatspruitstuk te warm wordt en zou kunnen scheuren.

Dit is wat ik denk hoe het werkt.correct me if i`m wrong please!

o ja,een clio heeft natuurlijk wel injectie,zou die dat niet moeten regelen ofzo?daar schiet mijn kennis voor tekort :wink:
Volgens mij wordt ie te rijk doordat de gasklep dicht staat. De benzine kan niet ontbranden, maar door de hitte en wat extra lucht in de pijp plopplop.
r5alpine-turbo

jij weet het dus ook niet zeker?wie o wie kan het juiste antwoord geven :)
Anonymous

Riel heeft het naar mijn weten bij het juiste eind
r5alpine-turbo

Volgens mij wordt ie te rijk doordat de gasklep dicht staat. De benzine kan niet ontbranden, maar door de hitte en wat extra lucht in de pijp plopplop.
een rijk mengsel zou niet geheel ontbranden door een tekort aan zuurstof.dan zou het daarna in de uitlaat wel moeten ontbranden?maar daar is toch helemaal geen zuurstof aanwezig om de benzine te ontbranden?
Plaats reactie