Loodvervanger wel of niet??
Na het aandachtig lezen van de duitse handleiding over mijn 21 Turbo en de vloeistoffen die erin horen stond er het volgende in over de benzine: Superbezine volgens de DIN 51600 norm [duitse]. Na wat zoeken blijkt dit geloode benzine te zijn, nu had ik wel het idee dat dit erin moest dus giet ik er altijd loodvervanger in nat het tanken. De vraag is of dat echt wel nodig is en zo ja waarom??
nope is nie nodig,als je gechipd rondrijd is het beter van zowiezo 98 te gebruiken van een degelijk kwaliteit,dus geen pakistaanse tankstation's he

zal ff de benzine druk regelaar checken.
zal de oude wel rot zijn geweest, de drukregelaar is nog orgineel. Verder nog ff gekeken naar andere post over dit onderwerp, maar niet echt iets gevonden wat nou echt duidelijkheid geeft. Iets over kleppen staat mij ook bij... Maar als Gille er geen loodvervanger indoet zal eht wel ok zijn denk ikzo 

loodvervanger ,bah dat stinkt presies diesel,hoef ik ook nie in auto's.Le Mec schreef:zal de oude wel rot zijn geweest, de drukregelaar is nog orgineel. Verder nog ff gekeken naar andere post over dit onderwerp, maar niet echt iets gevonden wat nou echt duidelijkheid geeft. Iets over kleppen staat mij ook bij... Maar als Gille er geen loodvervanger indoet zal eht wel ok zijn denk ikzo
zolang d ekwaliteit van de benzine top is,heb je niks te vrezen.
Merijn schreef:Ja, maar Gille... Dan heb je het ook over een persoon...

De kleppen van turbo motoren zijn meestal zo hard dat je met alles kan rijden, kijk naar Menno die heeft bijna alles op LPG.Merijn schreef:Het heeft iets te maken met de kleppen. Die schijnen dat lood nodig te hebben. Er is hierover al vaker gepraat, geloof ik. Ik zal eens een search plegen.

Hmm... Waarom rijden dan veel mensen in een 5GTT op MLV? En is mij dat ook altijd aangeraden?RO 16v schreef:De kleppen van turbo motoren zijn meestal zo hard dat je met alles kan rijden, kijk naar Menno die heeft bijna alles op LPG.Merijn schreef:Het heeft iets te maken met de kleppen. Die schijnen dat lood nodig te hebben. Er is hierover al vaker gepraat, geloof ik. Ik zal eens een search plegen.
Beetje tegenstrijdige verhalen gaan er de rondte...
Origineel is de 5 gemaakt voor loodhoudende Super, maar het is algemeen bekend dat 5jes het prima volhouden op ongelode super. het lood in de benzine is voor het smeren van de kleppen (vraag me niet precies hoe), maar kennelijk slijten de kleppen niet excessief zonder deze smering. De meeste GT Turbo rijders zijn gelukkig zuinig op hun auto en gooien er braaf Super MLV in (met loodvervanger dus), of voegen zo'n goedje toe. Gereviseerde cilinderkoppen echter, zullen waarschijnlijk moderne "loodvrije" kleppen hebben (dus kleppen die geschikt zijn voor loodvrije benzine), of zelfs LPG kleppen (nog slijtvaster, dus nog beter).
Vandaar dat het per auto/persoon nogal eens wisselt
Vandaar dat het per auto/persoon nogal eens wisselt

euh tja, wat is nu wijsheid?? Voor de zekerheid toch maar loodvervanger erin, die 5 euro op 250 liter maakt ook niet zoveel uit.
-
- Car: 5 GTT phase 1; R14
van de site van RTOC
"Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there"
vind het wel een beetje raar... maar wie weet.
"Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there"
vind het wel een beetje raar... maar wie weet.
dus de lood vervanger zou de turbo aanvallen, mmm en lood zelf dan?
heb je een link voor mij?Turbo Tinus schreef:van de site van RTOC
Dit verklaart het een en ander
dus toch maar bye bye loodvervanger:P
What fuel is best to use?
The GT Turbo was designed for 97-99 RON leaded four star petrol in the UK. However, as leaded fuel wasn't present in all the places it's sold, it's probably safe to use unleaded without any significant damage to the valve seats occurring. The main problem is the octane (RON) rating. You should use 98RON Super Unleaded, 99RON Shell Optimax or 98RON leaded four star. If you're stuck, a fiver's worth of 95RON Premium Unleaded will get you to somewhere that sells Super or Optimax, but due to it's lower octane running Premium Unleaded will cause engine damage if used on boost for any length of time. Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there.

What fuel is best to use?
The GT Turbo was designed for 97-99 RON leaded four star petrol in the UK. However, as leaded fuel wasn't present in all the places it's sold, it's probably safe to use unleaded without any significant damage to the valve seats occurring. The main problem is the octane (RON) rating. You should use 98RON Super Unleaded, 99RON Shell Optimax or 98RON leaded four star. If you're stuck, a fiver's worth of 95RON Premium Unleaded will get you to somewhere that sells Super or Optimax, but due to it's lower octane running Premium Unleaded will cause engine damage if used on boost for any length of time. Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Ik merk dat als ik bij een tankstation 98 met lood(-vervanger) tank, dat hij dan stukken beter rijdt. Als er geen 98 met lood te krijgen is, stop ik er zo'n goedje bij, maar dan rijdt hij toch minder. Ga ik ook eens testen als ik dat goedje er helemaal niet bij gooi, of er dan ook een verschil is.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Jah maar dat geeft hetzelfde rijeffect iig.Mrtn schreef:je moet toch ook eerst dat goedje erin gooien en dan gaan tanken?? dan vermengt het zich pas volgens mij
-
dus 98 mlv zou slecht zijn voor je turbo?wat zouden de gevolgen dan zijn?ik heb nog nooit gehoord dat een turbo kapot gegaan is aan benzine met loodvervanger.Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there.
dus,zijn er mensen die ervaringen hebben met kapotte turbo`s door met 98 mlv te rijden?
Volgens mij doe je de loodvervanger pas na het tanken erin[volgens handleiding], maakt ook niet zoveel uit dat klotst toch wel in die tank.
Ik kan niet zeggen dat ik echt een verschil merk tussen met en zonder loodvervanger, het zou wel heel apart zijn als de loodvervanger in een fles zou verschillen met die aan de pomp
[eerst tanken dan rijden]
Ik kan niet zeggen dat ik echt een verschil merk tussen met en zonder loodvervanger, het zou wel heel apart zijn als de loodvervanger in een fles zou verschillen met die aan de pomp