Loodvervanger wel of niet??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Na het aandachtig lezen van de duitse handleiding over mijn 21 Turbo en de vloeistoffen die erin horen stond er het volgende in over de benzine: Superbezine volgens de DIN 51600 norm [duitse]. Na wat zoeken blijkt dit geloode benzine te zijn, nu had ik wel het idee dat dit erin moest dus giet ik er altijd loodvervanger in nat het tanken. De vraag is of dat echt wel nodig is en zo ja waarom??
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het heeft iets te maken met de kleppen. Die schijnen dat lood nodig te hebben. Er is hierover al vaker gepraat, geloof ik. Ik zal eens een search plegen. :D
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

nope is nie nodig,als je gechipd rondrijd is het beter van zowiezo 98 te gebruiken van een degelijk kwaliteit,dus geen pakistaanse tankstation's he
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

:p gaat altijd netjes super in en gechipped, ik ben me daar niet zeker van: of de oude 21T reed bar slecht of de nwe is gechipped.

zal ff de benzine druk regelaar checken.
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

zal de oude wel rot zijn geweest, de drukregelaar is nog orgineel. Verder nog ff gekeken naar andere post over dit onderwerp, maar niet echt iets gevonden wat nou echt duidelijkheid geeft. Iets over kleppen staat mij ook bij... Maar als Gille er geen loodvervanger indoet zal eht wel ok zijn denk ikzo :smoke:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, maar Gille... Dan heb je het ook over een persoon... ;)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Le Mec schreef:zal de oude wel rot zijn geweest, de drukregelaar is nog orgineel. Verder nog ff gekeken naar andere post over dit onderwerp, maar niet echt iets gevonden wat nou echt duidelijkheid geeft. Iets over kleppen staat mij ook bij... Maar als Gille er geen loodvervanger indoet zal eht wel ok zijn denk ikzo :smoke:
loodvervanger ,bah dat stinkt presies diesel,hoef ik ook nie in auto's.
zolang d ekwaliteit van de benzine top is,heb je niks te vrezen. :wink:
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Merijn schreef:Ja, maar Gille... Dan heb je het ook over een persoon... ;)
:worship: :worship:
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Merijn schreef:Het heeft iets te maken met de kleppen. Die schijnen dat lood nodig te hebben. Er is hierover al vaker gepraat, geloof ik. Ik zal eens een search plegen. :D
De kleppen van turbo motoren zijn meestal zo hard dat je met alles kan rijden, kijk naar Menno die heeft bijna alles op LPG.
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

:) Primas, dat ff de info die ik nodig had; byebye loodvervanger!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

RO 16v schreef:
Merijn schreef:Het heeft iets te maken met de kleppen. Die schijnen dat lood nodig te hebben. Er is hierover al vaker gepraat, geloof ik. Ik zal eens een search plegen. :D
De kleppen van turbo motoren zijn meestal zo hard dat je met alles kan rijden, kijk naar Menno die heeft bijna alles op LPG.
Hmm... Waarom rijden dan veel mensen in een 5GTT op MLV? En is mij dat ook altijd aangeraden?

Beetje tegenstrijdige verhalen gaan er de rondte...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Origineel is de 5 gemaakt voor loodhoudende Super, maar het is algemeen bekend dat 5jes het prima volhouden op ongelode super. het lood in de benzine is voor het smeren van de kleppen (vraag me niet precies hoe), maar kennelijk slijten de kleppen niet excessief zonder deze smering. De meeste GT Turbo rijders zijn gelukkig zuinig op hun auto en gooien er braaf Super MLV in (met loodvervanger dus), of voegen zo'n goedje toe. Gereviseerde cilinderkoppen echter, zullen waarschijnlijk moderne "loodvrije" kleppen hebben (dus kleppen die geschikt zijn voor loodvrije benzine), of zelfs LPG kleppen (nog slijtvaster, dus nog beter).
Vandaar dat het per auto/persoon nogal eens wisselt :)
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

euh tja, wat is nu wijsheid?? Voor de zekerheid toch maar loodvervanger erin, die 5 euro op 250 liter maakt ook niet zoveel uit.
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

van de site van RTOC

"Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there"

vind het wel een beetje raar... maar wie weet.
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

dus de lood vervanger zou de turbo aanvallen, mmm en lood zelf dan?
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:van de site van RTOC
heb je een link voor mij?
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Dit verklaart het een en ander 8) dus toch maar bye bye loodvervanger:P

What fuel is best to use?

The GT Turbo was designed for 97-99 RON leaded four star petrol in the UK. However, as leaded fuel wasn't present in all the places it's sold, it's probably safe to use unleaded without any significant damage to the valve seats occurring. The main problem is the octane (RON) rating. You should use 98RON Super Unleaded, 99RON Shell Optimax or 98RON leaded four star. If you're stuck, a fiver's worth of 95RON Premium Unleaded will get you to somewhere that sells Super or Optimax, but due to it's lower octane running Premium Unleaded will cause engine damage if used on boost for any length of time. Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik merk dat als ik bij een tankstation 98 met lood(-vervanger) tank, dat hij dan stukken beter rijdt. Als er geen 98 met lood te krijgen is, stop ik er zo'n goedje bij, maar dan rijdt hij toch minder. Ga ik ook eens testen als ik dat goedje er helemaal niet bij gooi, of er dan ook een verschil is.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

je moet toch ook eerst dat goedje erin gooien en dan gaan tanken?? dan vermengt het zich pas volgens mij :s
Mrtn = Maarten
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

net zoals bij ranja :)
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Mrtn schreef:je moet toch ook eerst dat goedje erin gooien en dan gaan tanken?? dan vermengt het zich pas volgens mij :s
Jah maar dat geeft hetzelfde rijeffect iig.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

Stay well away from Lead Replacement Petrol (LRP) - although it's octane rating is good, it contains lead substitutes that attack the turbo internals due to the high temperatures there.
dus 98 mlv zou slecht zijn voor je turbo?wat zouden de gevolgen dan zijn?ik heb nog nooit gehoord dat een turbo kapot gegaan is aan benzine met loodvervanger.

dus,zijn er mensen die ervaringen hebben met kapotte turbo`s door met 98 mlv te rijden?
Le Mec
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 9:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Volgens mij doe je de loodvervanger pas na het tanken erin[volgens handleiding], maakt ook niet zoveel uit dat klotst toch wel in die tank.

Ik kan niet zeggen dat ik echt een verschil merk tussen met en zonder loodvervanger, het zou wel heel apart zijn als de loodvervanger in een fles zou verschillen met die aan de pomp :biertjuh: [eerst tanken dan rijden]
Plaats reactie