[R11]afbrekende achterremschijven

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
canonballman

Nou,

Ben gisteren naar Zandvoort gereden met mn 11 GTX 2 liter. Was circuitdag van MTS Apeldoorn.
Een vriend van me had een 5 GTT fase 1 bij, en was ook van plan om te gaan rijden.
Met wat geregel en gelobby konden we een paar inschrijvingen overkopen, en een stuk of 5 manches rijden allebei.

Die vriend van me heeft 3 hele leuke manches gereden, en toen begon zn motor zo erg te rammelen (drijfstanglager of gare zuiger oid) dat ie ermee ophield.

Ikzelf ging in de eerste 2 manches hartstikke lekker rond.
Toen de derde manche:
Heel de manche eigenlijk weer hartstikke lekker gegooid en gegelden met het 11je, tot bijna aan het einde:
Wat gebeurt er.......Ik stuur de Hugenholtz in (scherpe linker bocht), hoor een klap, voordat ik het goed en wel besef ben ik al gespind en sta ik met de rechterkant van de auto tegen de betonnen muur. Helemaal niet hard ertegenaan geklapt, amper deuken. Wel behoorlijk verbaasd en geschrokken.
Ik denk HUH, ben helemaal nergens overheen gereden ofoz, lag niks op de baan.......
Stap uit, kijk rond, ligt mn rechterachterwiel 10 meter terug, evenals het 'schijfgedeelte' van de acherremschijf (bij 16v en turbo renos zijn de achterschijven en naven 1 geheel, zoals velen van jullie waarschijnlijk wel weten)
In het afgebroken wielzaten nog gewoon de bouten, vast, erin, met het 'naafgedeelte' er ook aan.
Aan de achteras zat nog het lager, met eromheen een stuk naaf, en de centrale naafmoer, vast ook nog.

Oftwel: remschijf finaal over de helft gebroken.........

Kreeg een applaus voor het spektakel, maar was zelf niet aan het juichen.....

Vervolgens werd de manche afgevlagd, en kon ik met iemand op de motorkap als tegengewicht op 3 wieln naar de parkeerplaats rijden.

Toen hoorde ik van een vriend van m dat 1 of andere klojo in het publiek had gezegd: "Dat krijg je ervan als je een R11 gaat opvoeren!"
Duidelijk 1 of andere jaloerse eikel natuurlijk, die zelf baalde dat ie aan de kant stond :wink:

Ik dacht, ik zal ze eens wat laten zien: Heb in 15 minuten de achterremklauw en schijf vervangen (de kapotte GTT was donor), zaakje ontlucht, om de volgende manche weer gewoon te gaan starten.

De 4de ging weer super lekker, tot ongeveer 3/4 deel:

Ik kom de tarzanbocht uit: klabats! WEER in de rondte!

Jullie raden het al: LINKERwiel afgebroken

OORZAAK: WEER de REMSCHIJF/NAAF

Snap er dus geen zak van. Heb superfun gehad, ondanks die afbrekende remschijven, maar wil nu wel eens weten hoe het kan.

Het ENIGSTE wat ik kan bedenken is een slechte kwaliteit van de remschijven.........

Dit zijn de omstandigheden:
-Renault 11 GTX met 2 liter 8 klepper
-remsysteem:
voor: schijven en blokken (Ferodo DS2500) van een 19 16v, NIEUW
achter: ZO GOED ALS NIEUWE SCHIJVEN, MERK ONBEKEND, 3 jaar op zolder gelegen, GEEN ROEST, GEEN (inslijt)RAND, gewoon zo goed als nieuw.
standaard Ferodo remblokken, NIEUW
standaard hoofdremcilinder, instelbare remdrukregelaar voor de achteras.
-achter een 19 16v as, met amper gewicht erop (kaal interieur)

De naafmoer en wielbouten waren met het juiste moment aangetrokken. Wiellagers waren nog goed, apk goedgekeurt zelfs, geen geluiden, niks nakkes nada.

De achterremblokken waren bij inspectie half afgebrokkeld (ga ik denk ik eens mee terug), of ruilen voor DS2000 oid. Dus achterremmen werden flink gebruikt. Na 15 min afkoelen kon ik de afgebroken schijf nog niet vastpakken.

Moet ook zeggen dat ik lomp hard aan het remmen was, want dat ging gewoon. Ook redelijk wat remdruk naar achteren.

Dusss.... WIE heeft dit ooit meegemaakt/gezien of weet waar het aan ligt?

Ik neem aan dat ze in de Clio cup ook reden met het standaard ACHTERremsysteem???

En ja, ik snap dat circuitgebruik zwaar is, maar die schijven/naven moeten normaal gesproken een VOLLE kofferbak en 50 kg kogeldruk op een gemonteerde trekhaak ook zonder problemen kunnen hebben, 200.000 km lang. En dan NOG mogen ze niet afbreken!

Teveel gewicht/wieldruk kan het dus niet aan liggen.

Te hoge temperatuur? Ja, misschien. Maar dan kan een schijf eventueel kromtrekken of rood opgloeien, maar toch niet compleet afbreken? Tis toch geen tin?

Het is overigens een 'brosse' breuk.

Ik zal proberen fotos hier neer te zetten.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Whehehe, jongen. Had gezegd dat je naar de circuitdag ging! Ik heb dus een meter van je vandaan gestaan om foto's te maken. Weet ik veel dat jij dat was. Ik dacht dat jij niet kwam. Ik heb alles vanaf een paar meter afstandd zien gebeuren. Echt iedereen stond raar te kijken! Ik zal nog wel een paar fotootjes plaatsen...kijken of ik ze vandaag nog kan uploaden...
MartijnG
Über-Spammer

canonballman

Damn, je had me zo een mes in mn rug kunne steken!!! :wink: :lol:

Ik dacht dat je wel wist dat ik een 11 had!! Had maar iets gezegd.....

Was jij niet degene die aan me vroeg of ik de andere kant ook ging vervangen??? Of was dat weer iemand anders/hebben wij niet met elkaar gesproken???

Wel tof die fotos in ieder geval!!
canonballman

Heb je ook nog fotos dat ik op het circuit reed?
Zo ja, zou je ze naar reinier26@hotmail.com willen sturen??

En zag het er een beetje uit???
MartijnG
Über-Spammer

canonballman schreef:Damn, je had me zo een mes in mn rug kunne steken!!! :wink: :lol:

Ik dacht dat je wel wist dat ik een 11 had!! Had maar iets gezegd.....

Was jij niet degene die aan me vroeg of ik de andere kant ook ging vervangen??? Of was dat weer iemand anders/hebben wij niet met elkaar gesproken???

Wel tof die fotos in ieder geval!!
Nee, ik wist niet zeker wat voor een auto jij had...echt waar niet. Ik heb iig niet verder met jou gesproken, dat niet.
canonballman schreef:Heb je ook nog fotos dat ik op het circuit reed?
Zo ja, zou je ze naar reinier26@hotmail.com willen sturen??

En zag het er een beetje uit???
Ik heb inderdaad nog meer foto's van jou en die zilveren R5GTT. Ik heb ook een filmpje van jou auto in de Hugenholtz. (Alleen zonder geluid) Ik zal volgende week even kijken of ik ze kan mailen. Waarschijnlijk zet ik ze online want het zijn nogal grote foto's. Je hoort nog wel hoe of wat...
Arjen

Ik neem aan dat je tussen de draagarm en de schijf/lager ook nog een opvulring hebt zitten?
Jasper11turbo

Reinier,

Op dat renault 11 forum bieden ze een achterbrug aan voor een 11 turbo fase 2
.
misschien dat je er wat aan heb.

groet jasper
Renault Alpine V6 turbo 1989,Renault 11 Turbo 1987 , Renault 25 V6 baccara 1988
Steven
Car: M536

Reinier heeft juist een 19-16v as genomen voor meer spoorbreedte, dus denk niet dattie weer terugwil.

Vind het trouwens ene vreemd verhaal, ik denk ook niet dat het zozeer met hoge temperaturen te maken heeft, maar meer met hoge spanningen. Maarja dat had je zelf ws. ook wel bedacht :)
Door hoge bochtsnelheden staat er een flinke dwarskracht op dat wiel, misschien wel zo groot dat het moment op het lager te groot werd. Samen met de hoge temperaturen van de schuif die misschien extra hoog werden door inwendige wrijving dattie brak.

Of zal ik maar weer in bed gaan liggen? (ben er net uit ;) )

BTW, jammer dat ik het niet wist, anders was ik ook wel ff langsgesjeest :)
canonballman

Arjen schreef:Ik neem aan dat je tussen de draagarm en de schijf/lager ook nog een opvulring hebt zitten?
Die opvulringen zitten er inderdaad tussen, daar kan het niet aan gelegen hebben.
canonballman

Jasper11turbo schreef:Reinier,

Op dat renault 11 forum bieden ze een achterbrug aan voor een 11 turbo fase 2
.
misschien dat je er wat aan heb.

groet jasper
Nee, heb ik niks aan. Achterbrug is inderdaad van een 19 16v, en is niet kapot. Schijven gaven de geest, en die schijven (precies dezelfde)zitten ook op R19 16v, Clio RSI/16v, R 5 GTT enzo.
canonballman

MartijnG schreef:
Ik heb inderdaad nog meer foto's van jou en die zilveren R5GTT. Ik heb ook een filmpje van jou auto in de Hugenholtz. (Alleen zonder geluid) Ik zal volgende week even kijken of ik ze kan mailen. Waarschijnlijk zet ik ze online want het zijn nogal grote foto's. Je hoort nog wel hoe of wat...
Mooi! Lamaar weten!
canonballman

Steven schreef:
Vind het trouwens ene vreemd verhaal, ik denk ook niet dat het zozeer met hoge temperaturen te maken heeft, maar meer met hoge spanningen. Maarja dat had je zelf ws. ook wel bedacht :)
Door hoge bochtsnelheden staat er een flinke dwarskracht op dat wiel, misschien wel zo groot dat het moment op het lager te groot werd. Samen met de hoge temperaturen van de schuif die misschien extra hoog werden door inwendige wrijving dattie brak.

Ja zoiets denk ik ook: combi van:
-hoge temp.
-flinke dwarskrachten
-flinke remkrachten
-troep kwaliteit (Brezan :wink: :wink: )

Maar zou het raar vinden als ik de enige ben die ooit zoiets heeft meegemaakt.......
Jasper11turbo

canonballman schreef:
Steven schreef:

Ja zoiets denk ik ook: combi van:
-hoge temp.
-flinke dwarskrachten
-flinke remkrachten
-troep kwaliteit (Brezan :wink: :wink: )

Maar zou het raar vinden als ik de enige ben die ooit zoiets heeft meegemaakt.......
Je bent ook niet de eerste,

heb het al twee maal eerder gezien bij de megane II , 2 verschillende auto,s .
Ook hetzelfde verhaal , en ook afgebroken bij de schijf.
Heb ook gehoord dat op zandvoort dit ook al eens met een Nissan Micra (2003)gebeurd was.. maarja , die heeft dezelfde as als een Megane II ...zelfde laken en pak..
Let wel !!!
Deze voorvallen zijn onder exact dezelfde omstandigheden gebeurd als dat jij reed met de 11 !
Dus wat jij zegt met .. een combi van omstandigheden kan heel juist zijn !

- brezan kwaliteit
Jasper11turbo

brezan kwaliteit

:lol:
Steven
Car: M536

Welk type schijven heb je van Brezan? Worden namenlijk meerdere merken geleverd.

Delphi schijven?

Maarja mij heb je er niet mee hoor, ik werk er alleen :)
canonballman

Steven schreef:Welk type schijven heb je van Brezan? Worden namenlijk meerdere merken geleverd.

Delphi schijven?

Nee, was maar een geintje hoor. Schijven kwamen niet van de Brezan. Weet het merk niet.........

Volgende wat erop komt ga ik eens goed bekijken. Zal in ieder geval een gerenomeerd merk worden. Kga hier niet meer mee experimenteren. Moet je voorstellen dat het bij 160 op de Ring gebeurt............
canonballman

En @ Jasper:

Heeft zon Megane II achter dezelfde schijven als de oudere Renault modellen (R5GTT, R11 T enz.)????

Of is dat bij die auto moderner?

En heeft de Micra dezelfde as als de Megane II??? Ook dezelfde spoorbreedte?
Abel
Über-Spammer

canonballman schreef:
Steven schreef:Welk type schijven heb je van Brezan? Worden namenlijk meerdere merken geleverd.

Delphi schijven?

Nee, was maar een geintje hoor. Schijven kwamen niet van de Brezan. Weet het merk niet.........

Volgende wat erop komt ga ik eens goed bekijken. Zal in ieder geval een gerenomeerd merk worden. Kga hier niet meer mee experimenteren. Moet je voorstellen dat het bij 160 op de Ring gebeurt............
PM Me ff ik heb een mailtje van iemand die me nieuwe brembo schijven aanbied
RO 16v

Tijn heeft het vorig jaar in Zoetemeer ook mee gemaakt met de rally Williams bij hun was de linkerkant afgebroken, misschien dat Tijn of Rick.D nog de oorzaak weten.
Jasper11turbo

canonballman schreef:En @ Jasper:

Heeft zon Megane II achter dezelfde schijven als de oudere Renault modellen (R5GTT, R11 T enz.)????

Of is dat bij die auto moderner?

En heeft de Micra dezelfde as als de Megane II??? Ook dezelfde spoorbreedte?
Nee, is een totaal andere as

en .. ja , de achteras van de micra is iden.

je weet het he .. goedkoper in de productie sinds die twee merken samengegaan zijn
clio_rally
Contacteer:

Hmm, ik gok ook op de combinatie van hoge temperaturen en slechte kwaliteit. Wat voor velgen had je eronder zitten? Licht metalen velgen zouden een hoop meer warmte afgeven, waardoor je remmen minder heet worden... Althans, zo heb ik het vernomen van Paul Maaskant...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Lichtmetalen 16V Grand Prix wielen zitten eronder...
canonballman

yup. Of fase 2 R19 16v wielen. net wat je wil......

In ieder geval 15 inch speedliners......
Plaats reactie