Ben gisteren naar Zandvoort gereden met mn 11 GTX 2 liter. Was circuitdag van MTS Apeldoorn.
Een vriend van me had een 5 GTT fase 1 bij, en was ook van plan om te gaan rijden.
Met wat geregel en gelobby konden we een paar inschrijvingen overkopen, en een stuk of 5 manches rijden allebei.
Die vriend van me heeft 3 hele leuke manches gereden, en toen begon zn motor zo erg te rammelen (drijfstanglager of gare zuiger oid) dat ie ermee ophield.
Ikzelf ging in de eerste 2 manches hartstikke lekker rond.
Toen de derde manche:
Heel de manche eigenlijk weer hartstikke lekker gegooid en gegelden met het 11je, tot bijna aan het einde:
Wat gebeurt er.......Ik stuur de Hugenholtz in (scherpe linker bocht), hoor een klap, voordat ik het goed en wel besef ben ik al gespind en sta ik met de rechterkant van de auto tegen de betonnen muur. Helemaal niet hard ertegenaan geklapt, amper deuken. Wel behoorlijk verbaasd en geschrokken.
Ik denk HUH, ben helemaal nergens overheen gereden ofoz, lag niks op de baan.......
Stap uit, kijk rond, ligt mn rechterachterwiel 10 meter terug, evenals het 'schijfgedeelte' van de acherremschijf (bij 16v en turbo renos zijn de achterschijven en naven 1 geheel, zoals velen van jullie waarschijnlijk wel weten)
In het afgebroken wielzaten nog gewoon de bouten, vast, erin, met het 'naafgedeelte' er ook aan.
Aan de achteras zat nog het lager, met eromheen een stuk naaf, en de centrale naafmoer, vast ook nog.
Oftwel: remschijf finaal over de helft gebroken.........
Kreeg een applaus voor het spektakel, maar was zelf niet aan het juichen.....
Vervolgens werd de manche afgevlagd, en kon ik met iemand op de motorkap als tegengewicht op 3 wieln naar de parkeerplaats rijden.
Toen hoorde ik van een vriend van m dat 1 of andere klojo in het publiek had gezegd: "Dat krijg je ervan als je een R11 gaat opvoeren!"
Duidelijk 1 of andere jaloerse eikel natuurlijk, die zelf baalde dat ie aan de kant stond
Ik dacht, ik zal ze eens wat laten zien: Heb in 15 minuten de achterremklauw en schijf vervangen (de kapotte GTT was donor), zaakje ontlucht, om de volgende manche weer gewoon te gaan starten.
De 4de ging weer super lekker, tot ongeveer 3/4 deel:
Ik kom de tarzanbocht uit: klabats! WEER in de rondte!
Jullie raden het al: LINKERwiel afgebroken
OORZAAK: WEER de REMSCHIJF/NAAF
Snap er dus geen zak van. Heb superfun gehad, ondanks die afbrekende remschijven, maar wil nu wel eens weten hoe het kan.
Het ENIGSTE wat ik kan bedenken is een slechte kwaliteit van de remschijven.........
Dit zijn de omstandigheden:
-Renault 11 GTX met 2 liter 8 klepper
-remsysteem:
voor: schijven en blokken (Ferodo DS2500) van een 19 16v, NIEUW
achter: ZO GOED ALS NIEUWE SCHIJVEN, MERK ONBEKEND, 3 jaar op zolder gelegen, GEEN ROEST, GEEN (inslijt)RAND, gewoon zo goed als nieuw.
standaard Ferodo remblokken, NIEUW
standaard hoofdremcilinder, instelbare remdrukregelaar voor de achteras.
-achter een 19 16v as, met amper gewicht erop (kaal interieur)
De naafmoer en wielbouten waren met het juiste moment aangetrokken. Wiellagers waren nog goed, apk goedgekeurt zelfs, geen geluiden, niks nakkes nada.
De achterremblokken waren bij inspectie half afgebrokkeld (ga ik denk ik eens mee terug), of ruilen voor DS2000 oid. Dus achterremmen werden flink gebruikt. Na 15 min afkoelen kon ik de afgebroken schijf nog niet vastpakken.
Moet ook zeggen dat ik lomp hard aan het remmen was, want dat ging gewoon. Ook redelijk wat remdruk naar achteren.
Dusss.... WIE heeft dit ooit meegemaakt/gezien of weet waar het aan ligt?
Ik neem aan dat ze in de Clio cup ook reden met het standaard ACHTERremsysteem???
En ja, ik snap dat circuitgebruik zwaar is, maar die schijven/naven moeten normaal gesproken een VOLLE kofferbak en 50 kg kogeldruk op een gemonteerde trekhaak ook zonder problemen kunnen hebben, 200.000 km lang. En dan NOG mogen ze niet afbreken!
Teveel gewicht/wieldruk kan het dus niet aan liggen.
Te hoge temperatuur? Ja, misschien. Maar dan kan een schijf eventueel kromtrekken of rood opgloeien, maar toch niet compleet afbreken? Tis toch geen tin?
Het is overigens een 'brosse' breuk.
Ik zal proberen fotos hier neer te zetten.