Williams tunen
De volgorde zorgt ervoor dat je de juiste/beste doorstroming snelheid krijgt, dus 4-2-1 is altijd beter dan 4-1 of iets dergelijks.jeroen.k schreef:Wat houdt dit in eigenlijk? Ja het zijn de cilinders dat snap ik wel , maar wat houdt die volgorde in?Tom schreef:"sneller"? Er zijn iig wel andere leverbaar. Of ze allen "sneller" zijn is de vraag. nadeel van willi is wel dat het een 4-1 spruitstuk is, 4-2-1 is beter
En een Willy spruitstuk is volgens mij ook 4-2-1 een 16V ook, Devil heeft er alleen een mooier verloop in zitten en de buizen zijn iets anders van vorm waardoor het vermogen van de motor positief wordt beinvloed, sneller oppakken, meer koppel in lager toeren, meer vermogen in hoge toeren..enz.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Volgens mij is die winst het meest 'merkbaar' bij een chip aanpassing + de rest van de uitlaat in Devil-style. Met andere woorden: de complete set-up aanpassen.
hoe kun je nu zoveel winst eruit halen... ik heb zelf een devil spruitstuk en een chip, kom je ongeveer op 144pk, als ik nu mijn uitlaatzooi verander en een ander filter erop zet heb ik ineens +30pk???Erik de Bruijn schreef:[/code]PATRICK-CLIO wrote:
Quote:
nou chip erbij is niet duur, toch circa 170-175 pk (in combinatie met uitlaat en luchtinlaat + -filteraanpassing
wat kosten de aanpassingen van je luchinlaat?
Uitlaat is redelijk aan de prijs.
Devil
Katvervanger 100 eur
Middendempervervanger +100eur
Einddemper 80 mm 300eur
en wat is de egte winst?? Als je alleen de einddemper vervangt voor een devil pijpie ofzo.
Met het gene wat jij aangeeft is er haast geen winst, je praat maar over max 5 pk, als je het haald.
Katvervanger haal je geen winst uit, vooral niet op hoge toeren (+4500 rpm).
Wat voor een merk uitlaat je neemt maakt niet uit, als de binnen diameter maar overal hetzelfde is, vooral in de bochten.
De meeste winst behaal je door een chip en een spruitstuk van Devil.
Dus met een motor die in goede conditie is hoef je niet zoveel uit te geven.
1. spruitstuk - 550 euro
2. chip - 150 euro
3. middenpijp - 100 euro
4. einddemper - 200~350 euro
5. vervangingsfilter met aanzuigbuis - max. 150 euro
Resultaat: tussen de 170 en 180 pk
heb je enig idee wat dat opbrengt bij een f7p motor?
sorry, zal er wel overheen gelezen hebben!RO 16v schreef:Jij maakt ergens een fout, dat verhaal gaat over een F7R (2.0 16V) en dan moet de motor wel in goede conditie zijn.
Ik heb al eens naar de prijs geinformeerd voor zo'n Devil spaghetti spruitstuk bij MABO, en de prijs daarvan was iets van een 700 en nog wat Euro.ant1 schreef:mabo tuning kan die leveren dacht ik tel:0651373846
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Uitlaatspruitstuk is idd aan de prijs. Toch zou dit niet mijn eerste keus zijn qua tuning. (Fun-prijs verhouding is niet echt interessant)
Is nog vroeg hé, las 16V.Florus schreef:Heb net ff gekeken bij mijn williams,'t is een 4 in 1 spruitstuk,alle 4 de pijpen komen direct bij elkaar en gaan dan in 1 pijp verder richting de cat,nouja "cat"
Laatst gewijzigd door RO 16v op ma 24 nov 2003 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb binnenkort trouwens 5000 kilometer met dezelfde olie gereden, moet ik die dan al vervangen voor nieuwe of kan ik daar nog wel tot de 10000km mee doorrijden. Ik moet er wel bijzeggen dat ik per jaar maar iets van een 10000km rijd.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
vervangen om de 10000km is prima.
-
- Berichten: 664
- Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33
Achterberg adviseerde altijd een interval van 5000km, maar jah .............. 

Als je een snel blok of erg sportieve rijstijl hebt is dat ook aan te raden.[rsi]peerke schreef:Achterberg adviseerde altijd een interval van 5000km, maar jah ..............
Kleine beurt....5000 km (olie)
Grote beurt...10.000 km (olie, filter, bougie's)
-
- Berichten: 664
- Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33
Ik had toen een snel blok en een naar semi-sportief neigende rijstijl. Dan had het dus eigenlijk om de 7500 km gemoeten?
Met alle respect, maar ik plaats dit soort adviezen graag onder het kopje "verkooppraatjes".

Met alle respect, maar ik plaats dit soort adviezen graag onder het kopje "verkooppraatjes".
Verkoop praatjes??? Als Benny Reapers of Charlie Carcreff dat zeggen zijn het dan ook verkoop praatjes? Ze hebben er meer verstand van dan Achterberg.[rsi]peerke schreef:Ik had toen een snel blok en een naar semi-sportief neigende rijstijl. Dan had het dus eigenlijk om de 7500 km gemoeten?![]()
Met alle respect, maar ik plaats dit soort adviezen graag onder het kopje "verkooppraatjes".
Het is een advies om je motor zo lang mogelijk "levend" te houden, wat jij met dat advies doet moet je zelf weten.
Het kan idd alleen maar goed zijn voor je motor. Maar ik was van plan om er dan misschien terug een open luchtfilter in te zetten, uiteraard met goede koeling.jeroen.k schreef:Mijn blokje krijgt straks ook netjes om de 5000 km nwe olie...kleine investering voor een goede motor!
-
- Berichten: 664
- Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33
RO 16v schreef:Verkoop praatjes??? Als Benny Reapers of Charlie Carcreff dat zeggen zijn het dan ook verkoop praatjes? Ze hebben er meer verstand van dan Achterberg.[rsi]peerke schreef:Ik had toen een snel blok en een naar semi-sportief neigende rijstijl. Dan had het dus eigenlijk om de 7500 km gemoeten?![]()
Met alle respect, maar ik plaats dit soort adviezen graag onder het kopje "verkooppraatjes".
Het is een advies om je motor zo lang mogelijk "levend" te houden, wat jij met dat advies doet moet je zelf weten.
Wel een beetje respect voor iemand die al twee 16V blokkies naar de filistijnen heeft gereden he!

Nee, effe serieus. Op basis van mijn beperkte technische kennis tov de jouwe, durf ik te beweren dat bij normaal gebruik een interval van 10000 km ruim voldoende is. Ik praat dan dus niet over high performace blokkies en dagelijks terugkerende, extreme zwaarvoetigheid aan de rechterzijde.
2 blokkies vindt ik wel meevallen.[rsi]peerke schreef:Wel een beetje respect voor iemand die al twee 16V blokkies naar de filistijnen heeft gereden he!Dit had overigens niks te maken met mijn rijstijl en/of tijdig olie verversen.
Nee, effe serieus. Op basis van mijn beperkte technische kennis tov de jouwe, durf ik te beweren dat bij normaal gebruik een interval van 10000 km ruim voldoende is. Ik praat dan dus niet over high performace blokkies en dagelijks terugkerende, extreme zwaarvoetigheid aan de rechterzijde.


Maar je hebt gelijk normaal is 10.000 km geen enkel probleem bij normaal gebruik.
-
- Berichten: 664
- Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33
He RO,
Volgens mij ben je er nog trots op ook
Nu kan ik er ook wel weer om lachen, maar toen mijn blokkies het vrij kort achter elkaar begaven (is al dik 2 jaar geleden) , heb ik minstens een week niet gelachen
Aan de Lancia zal ongetwijfeld binnenkort ook wel iets kapot gaan (ik ben nl. een soort technische-ellende-magneet)
AFKLOPPEN DAN MAAR..........
Volgens mij ben je er nog trots op ook


Nu kan ik er ook wel weer om lachen, maar toen mijn blokkies het vrij kort achter elkaar begaven (is al dik 2 jaar geleden) , heb ik minstens een week niet gelachen

Aan de Lancia zal ongetwijfeld binnenkort ook wel iets kapot gaan (ik ben nl. een soort technische-ellende-magneet)
AFKLOPPEN DAN MAAR..........
Zo daar hebben we het onderhouds-interval gezeik weer wat de kop opsteekt.
Laat ik zonder gigantisch uit te weiden zeggen dat hoe korter de verversingstermijn van de olie hoe beter het is voor je motor.
Bij getunede motoren waar vaak met wat rijkere mengsels wordt gewerkt is een kortere onderhoudstermijn gewoon noodzakelijk. Je hebt sneller brandstofverdunning van de motorolie.
Hoge olietemperaturen werken oxidatie van de motorolie in de hand. Veel korte ritjes (lage olietemperaturen) werken ook verslechtering van de motoroliekwaliteit in de hand. De motor slijt relatief harder omdat alle dopes nog niet volledig chemisch actief zijn.
Te lang doorrijden maakt de olie dunner met mogelijk metaal op metaal contact als gevolg. Als het vuilopnemend vermogen volledig is benut zet vuil zich af op motoronderdelen ipv in het filter met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nieuwe oliefilter eigenlijk in alle gevallen meteen vervangen als er verse olie in gaat.
Dus verkooppraatjes? Ahum, iemand die een Lancia koopt na een Clio RSi (met de nodige problemen) hoeft daar niet over te oordelen
Grtz,
Zzpeedie.
Laat ik zonder gigantisch uit te weiden zeggen dat hoe korter de verversingstermijn van de olie hoe beter het is voor je motor.
Bij getunede motoren waar vaak met wat rijkere mengsels wordt gewerkt is een kortere onderhoudstermijn gewoon noodzakelijk. Je hebt sneller brandstofverdunning van de motorolie.
Hoge olietemperaturen werken oxidatie van de motorolie in de hand. Veel korte ritjes (lage olietemperaturen) werken ook verslechtering van de motoroliekwaliteit in de hand. De motor slijt relatief harder omdat alle dopes nog niet volledig chemisch actief zijn.
Te lang doorrijden maakt de olie dunner met mogelijk metaal op metaal contact als gevolg. Als het vuilopnemend vermogen volledig is benut zet vuil zich af op motoronderdelen ipv in het filter met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nieuwe oliefilter eigenlijk in alle gevallen meteen vervangen als er verse olie in gaat.
Dus verkooppraatjes? Ahum, iemand die een Lancia koopt na een Clio RSi (met de nodige problemen) hoeft daar niet over te oordelen

Grtz,
Zzpeedie.
"gewoon" een devil spruitstuk??Florus schreef:'K zag op de website van K-tec ook een spagetti spruitstuk staan voor de clio,iemand hier misschien ervaring mee ? Of is dit gewoon een devil/elia spruitstuk
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03
Ze zeggen zo'n 5 pk bij lage toeren, dit geldt dacht ik voor het deviluitlaatspruitstuk.
Dat vraag ik me nu ook juist af,is het k-tec eigen of een ander merkFloris schreef:"gewoon" een devil spruitstuk??Florus schreef:'K zag op de website van K-tec ook een spagetti spruitstuk staan voor de clio,iemand hier misschien ervaring mee ? Of is dit gewoon een devil/elia spruitstuk

Ik zou wel graag wat meer koppel hebben bij lagere toeren. Ik ga komend voorjaar maar eens kijken wat ik allemaal ga aanpassen.Foeke schreef:spruitstuk is wel lekker voor het koppel