[GTTPh2] Carburateurkoeler / Anti-dampbelvorming

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

De carburateurkoeler van mn gtt heeft het eigenlijk nooit gedaan, nu wilde ik deze eens gaan maken. Nu heb ik van mn andere gtt de koeler gepakt en deze overgezet maar zonder resultaat.
Nu neem ik aan dat het het thermocontactje is...?

Op blz 13-10 van het werkplaatshandboek staat een plaatje waar het thermocontact hoort te zitten.

Ben ik nou zo scheel dat ik hem niet kan vinden? Ik zie op die plek alleen maar een boutje zitten.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Lijkt erop dat iemand het contactje eruit heeft gehaald en er een bout in gedraaid. Let er trouwens wel op dat er verschil is tussen de Ph.1 en de Ph.2
Zowel de positie als het thermocontact zelf zijn verschillend.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Maar bij mn andere gtt kan ik ook niets vinden en daarbij deed hij het altijd wel?

Zit hij dan op een andere plek bij de phase 2 als dat in het wph staat?
some people are alive only because it's illegal to kill them
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Misschien dat er achter in je wph iets staat.
Daar staan alle veranderingen die er in de loop van de tijd zijn gemaakt
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Moet zich bij een Ph.2 als het goed is aan de kant van de versnellingsbak bevinden. Bij een Ph.1 aan de andere kant. (uit m'n hoofd)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Matijs schreef:Moet zich bij een Ph.2 als het goed is aan de kant van de versnellingsbak bevinden. Bij een Ph.1 aan de andere kant. (uit m'n hoofd)
Maar wel op de carb dus?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee op het inlaatspruitstuk onder de carb. Op die voet waar de carburateur op staat zeg maar.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Matijs schreef:Nee op het inlaatspruitstuk onder de carb. Op die voet waar de carburateur op staat zeg maar.
Ok als het weer het toelaat morgen ga ik nog s ff zoeken.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik heb hem gevonden geloof ik, hij zit niet naar de grille gericht maar naar de kant van de turbo zeg maar.
Kga m ff vervangen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ok, ik heb eens zitten kijken, maar op het contactje waren geen draadjes aangesloten.
Maar ik zag wel zon zelfde contactje boven de turbo, langs de actuator zitten.
Die zat er bij mn andere gtt niet op.
Snap niet waar die voor dient.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

je moet ff de stekker ff terug leiden van de koeller. die gaat naar een realis en die word aan gestuurd door 2 draadjes die naar de thermo contact gaan.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Chrisv schreef: Maar ik zag wel zon zelfde contactje boven de turbo, langs de actuator zitten.
Die zat er bij mn andere gtt niet op.
Snap niet waar die voor dient.
Die heb ik ook nog nooit gezien. Waar zit dat contactje in dan, in dat eindplaatje van de cilinderkop ofzo?
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Hee Matijs, doet de e-mail het nie meer? (sorry voor de off-topic vraag......)
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Matijs schreef:
Chrisv schreef: Maar ik zag wel zon zelfde contactje boven de turbo, langs de actuator zitten.
Die zat er bij mn andere gtt niet op.
Snap niet waar die voor dient.
Die heb ik ook nog nooit gezien. Waar zit dat contactje in dan, in dat eindplaatje van de cilinderkop ofzo?
Volgensmij hoort die er ook eigenlijk niet te zitten. Hij zit op een zelfgemaakt beugeltje ofzo.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Blue Thunder schreef:Hee Matijs, doet de e-mail het nie meer? (sorry voor de off-topic vraag......)
Jewel. Ff eten en dan mail ik je :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Chrisv schreef:
Matijs schreef:
Chrisv schreef: Maar ik zag wel zon zelfde contactje boven de turbo, langs de actuator zitten.
Die zat er bij mn andere gtt niet op.
Snap niet waar die voor dient.
Die heb ik ook nog nooit gezien. Waar zit dat contactje in dan, in dat eindplaatje van de cilinderkop ofzo?
Volgensmij hoort die er ook eigenlijk niet te zitten. Hij zit op een zelfgemaakt beugeltje ofzo.
Maar wat meet 'ie dan? Gewoon de luchttemperatuur boven de turbo of wat?
Bouw
Berichten: 162
Lid geworden op: za 6 sep 2003 21:35
Locatie: Friesland

Hetzelfde probleem had ik ook tot ik erachter kwam dat hij samen met de koelfan aansloeg. Laat je motor ff een tijdje draaien en voel ff bij de tuit voor de carb en waarschijnlijk draait die van jou dus ook gewoon tegelijk met de fan. Het schijnt dat er een serie is die zo is afgebouwd.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Matijs schreef:
Chrisv schreef:
Matijs schreef:
Chrisv schreef: Maar ik zag wel zon zelfde contactje boven de turbo, langs de actuator zitten.
Die zat er bij mn andere gtt niet op.
Snap niet waar die voor dient.
Die heb ik ook nog nooit gezien. Waar zit dat contactje in dan, in dat eindplaatje van de cilinderkop ofzo?
Volgensmij hoort die er ook eigenlijk niet te zitten. Hij zit op een zelfgemaakt beugeltje ofzo.
Maar wat meet 'ie dan? Gewoon de luchttemperatuur boven de turbo of wat?
Ik zou het niet weten, hoe kom ik daarachter?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Bouw schreef:Hetzelfde probleem had ik ook tot ik erachter kwam dat hij samen met de koelfan aansloeg. Laat je motor ff een tijdje draaien en voel ff bij de tuit voor de carb en waarschijnlijk draait die van jou dus ook gewoon tegelijk met de fan. Het schijnt dat er een serie is die zo is afgebouwd.
Hmm ik zal het eens kijken morgen maar ik denk van niet. Omdat er dus geen draaden verbonden waren met het contactje op de carb.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Chrisv schreef:
Matijs schreef:
Chrisv schreef:
Matijs schreef:
Chrisv schreef: Maar ik zag wel zon zelfde contactje boven de turbo, langs de actuator zitten.
Die zat er bij mn andere gtt niet op.
Snap niet waar die voor dient.
Die heb ik ook nog nooit gezien. Waar zit dat contactje in dan, in dat eindplaatje van de cilinderkop ofzo?
Volgensmij hoort die er ook eigenlijk niet te zitten. Hij zit op een zelfgemaakt beugeltje ofzo.
Maar wat meet 'ie dan? Gewoon de luchttemperatuur boven de turbo of wat?
Ik zou het niet weten, hoe kom ik daarachter?
Tsja, als hij daar alleen door een of ander beugeltje omhoog wordt gehouden zal hij niet veel anders doen dan de luchttemperaatuur meten... Normaal zit het contact in het inlaatspruitstuk geschroeft, en meet hij direct de temperatuur van het aluminium aldaar. Is deze temperatuur te hoog bij het afzetten van de motor (altijd dus, aangezien er koelwater van 90 graden door het inlaatspruitstuk loopt), dan schakelt hij de anti-perc. fan aan.
Ik zou het ding dus gewoon weer netjes op je juiste plek zetten en kijken wat hij dan doet. Maar hoe het electrisch schema verder precies inelkaar zit weet ik niet... Ben niet zo'n held met electro.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Chrisv schreef:Ok, ik heb eens zitten kijken, maar op het contactje waren geen draadjes aangesloten.
Maar ik zag wel zon zelfde contactje boven de turbo, langs de actuator zitten.
Die zat er bij mn andere gtt niet op.
Snap niet waar die voor dient.
Wordt wel vaker gedaan; temp boven turbo is veel warmer en daarom zal deze koeler eerder aanslaan en eerder de carb gaan koelen. Er zijn zelfs carbon hitteschildjes te koop (boven de turbo) met speciale uitsparin voor plaatsing van de sensor. Gewoon lekker boven je turbo laten zitten!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hmmm interessant. Maar als je er zeker van wilt zijn dat de fan aangaat, kan je dan niet gewoon het thermocontact weghalen en de draadjes doorverbinden, en dan de fan op een tijdschakelaar o.i.d. zetten?
Plaats reactie