Gt met kapotte turbo -> rijdbaar????
Heb een Gt op het oog maar heeft een kapotte turbo. Mijn vraag is of hier nog mee te rijden is zonder verder schade aan te richten. Ik neem aan als de keerringen eruit liggen dat het dan een probleem is aangezien ie olie eruit gaat gooien.
als jij de turboslagen losmaakt is er nie veel probleem,tuurlijk hij gaat trager zijn dan een 1.1,lage compressie you knowZeeuw schreef:Heb een Gt op het oog maar heeft een kapotte turbo. Mijn vraag is of hier nog mee te rijden is zonder verder schade aan te richten. Ik neem aan als de keerringen eruit liggen dat het dan een probleem is aangezien ie olie eruit gaat gooien.
groetjes(p.s smijt daar een ocassie turbo op)
-
Ik zou het niet doen.
Heb zelf ooit 1 van mn 25 V6 turbo om zeep geholpen door 15 min. met kapotte turbo te rijden.
Alle olie wordt opgeslurpt, zodat er niks overblijft voor de lagers e.d.
Beter slepen, gewoon over de snelweg.
Als ze je aanhouden zeg je:
"auto net gekocht, halverwege hield het ding ermee op, en nu slepen we m naar de eerste afrit"
Heb zelf ooit 1 van mn 25 V6 turbo om zeep geholpen door 15 min. met kapotte turbo te rijden.
Alle olie wordt opgeslurpt, zodat er niks overblijft voor de lagers e.d.
Beter slepen, gewoon over de snelweg.
Als ze je aanhouden zeg je:
"auto net gekocht, halverwege hield het ding ermee op, en nu slepen we m naar de eerste afrit"
hmmm oke hier weet ik wel antwoordt op want heb het zelf aan de hand gehad
.Als de turbo kapot is en dat wil zeggen dat de schoepen vast zitten ken je gewoon ermee rijden hoef je niks los te koppelen.Zo heb ik zelf 2 maanden rondgereden voordat ik pieken had voor een nieuwe erop te zetten.Tis wel zoals gille zegt het karretje is niet vooruit te branden,maar kwaad ken het niet.of het mogelijk is om met kapotte keeringen te rijden ,i don't know ???
maybe wat gille zegt gewoon de turbo slang eraf halen.Maar of dat zo ken weet ik niet
greetz marco

maybe wat gille zegt gewoon de turbo slang eraf halen.Maar of dat zo ken weet ik niet
greetz marco
Het kan idd. Een vastgelopen turbo hoeft niet te slurpen, keerringen of oliekanaal kan ook mee dicht zitten (zoals bij mij). Je ziet 't wel, als ie niet rookt en je olie blijft op peil kun je gewoon rijden. Ik maakte wel de slangen los en zette de aanzuiging op 't luchtfilter, anders trek je je systeem vacuum (zie je aan je metertje
) en dat loopt nog baggerder!

-
Volgende reden waarom IK het niet doe (probeer jullie toch te overtuigen):
Wat voor metaaldelen/deeltjes kunnen er wel niet je motor inkomen??
Toen ik dus met die 25 reed, hoordi ik continu aanlopende geluiden.
Jullie weten ook: als metaal op metaal loopt, dan slijt er 1 van de 2 in/af.
Dat 'slijpsel' moet ERGENS blijven.....
Als je geluk hebt in je uitlaat, als je pech hebt in je inlaat.
-
- Car: Renault 5 GT Turbo
Uhm als je de slangen niet vast zet draait er toch niet veel he of heb ik het nu verkeerd
Luister, ik zeg dus, luchtslangen eraf (ja dus van je turbo) en de motor de lucht meteen uit het filter laten zuigen. Knappe motor als ie alsnog turbodeeltjes binnenkrijgt. Conclusie: onmogelijk. Conclusie 2: kan geen kwaad. Als je turbo vast zit gaat ie alleen maar vaster zitten, als ie niet vast zit schraapt ie wat mee. Hij is al kapot dus whatever. Enige punt is de lage compressie wat redelijk onzuinig is en niet vooruit komt.canonballman schreef:Volgende reden waarom IK het niet doe (probeer jullie toch te overtuigen):
je kan toch ook je turbo eraf schroeven en er een plaatje op openingen schroeven? en de slangen een bout indraaien of dop op zetten die je goed vast klemt met een slangenklem?
heb je gewoon een 1.4
Ik ben toen met een kapotte turbo, alle bouten lossig die je maar op de auto vinden kon, uitlaat aan een touwtje, achterbak vol met een halve gtt erin o.a. motorblok (hingop ze sloffen), losse fusee kogels, versleten koppeling, lekke koppaking, 3 pitten etc...
Van capelle aan de ijsel naar hilversum geblazen met 160 kmph
Turbo heeft het wel volgehouden geen losse deeltje gehad gelukkig.
Later uiteraard dat andere blok erin geschroeft
Mijn eerste eigen gtt ervaring

heb je gewoon een 1.4
Ik ben toen met een kapotte turbo, alle bouten lossig die je maar op de auto vinden kon, uitlaat aan een touwtje, achterbak vol met een halve gtt erin o.a. motorblok (hingop ze sloffen), losse fusee kogels, versleten koppeling, lekke koppaking, 3 pitten etc...

Van capelle aan de ijsel naar hilversum geblazen met 160 kmph

Turbo heeft het wel volgehouden geen losse deeltje gehad gelukkig.
Later uiteraard dat andere blok erin geschroeft

Mijn eerste eigen gtt ervaring

-
Heb je niet de mogelijkheid om de GTT met een aanhanger op te halen? dan bespaart misschien een hoop problemen en weet je zeker dat je niets sloopt 

don't be a fool, wrap your tool
-
Misschien nog makkelijker is een sleepkabel, dan laat je een andere turbo werken 

don't be a fool, wrap your tool
Nee je mag niet slepen op de snelweg. Alleen bij pech, en dan nog alleen maar tot het eerst mogelijke punt waar je er af kan.
-
Je mag slepen op de snelweg.Matijs schreef:Nee je mag niet slepen op de snelweg. Alleen bij pech, en dan nog alleen maar tot het eerst mogelijke punt waar je er af kan.
Max 80kmph.
Staat in mijn CBR boek.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
-
Tja, kan wel een eindje zijn: Ik zou het gewoon doen.
Heb zelf ooit met een gare Manta (o nee was ik niet, was iemand die op mij leek
)
met een sleepkabel achter een Ibiza 2.0 16 v gehangen op de snelweg. Tot de 140 geeft dat in ieder geval geen problemen!
Oftwel: je audi ervoor, je vriendin in die GT, en JIJ zet m in zn 6
Ken je lachen
En anders: voor ongeveer 50 euro heb je een dag een kar gehuurd
Heb zelf ooit met een gare Manta (o nee was ik niet, was iemand die op mij leek
met een sleepkabel achter een Ibiza 2.0 16 v gehangen op de snelweg. Tot de 140 geeft dat in ieder geval geen problemen!
Oftwel: je audi ervoor, je vriendin in die GT, en JIJ zet m in zn 6

-
Mm, had ooit gehoord dat het niet mocht, maar zo te horen is het voor jou minder lang geleden dat je theorie examen hebt gedaanRobertR19 schreef:Je mag slepen op de snelweg.Matijs schreef:Nee je mag niet slepen op de snelweg. Alleen bij pech, en dan nog alleen maar tot het eerst mogelijke punt waar je er af kan.
Max 80kmph.
Staat in mijn CBR boek.
Eindje was een eufemisme....1000 km+canonballman schreef:Tja, kan wel een eindje zijn: Ik zou het gewoon doen.
Heb zelf ooit met een gare Manta (o nee was ik niet, was iemand die op mij leek)
Oftwel: je audi ervoor, je vriendin in die GT, en JIJ zet m in zn 6Ken je lachen
![]()

De 6 is helaas ingeruild op een 6-cilinder diesel, vandaar eventueel de GT

Wellicht is een hanger of een complete oprijwagen een optie.
-
Oo, heb je een andere auto gekocht? S2 weggedaan? Had je er geen zin meer in?? (in het bijgeluid?)Zeeuw schreef:Eindje was een eufemisme....1000 km+canonballman schreef:Tja, kan wel een eindje zijn: Ik zou het gewoon doen.
Heb zelf ooit met een gare Manta (o nee was ik niet, was iemand die op mij leek)
Oftwel: je audi ervoor, je vriendin in die GT, en JIJ zet m in zn 6Ken je lachen
![]()
En anders: voor ongeveer 50 euro heb je een dag een kar gehuurd![]()
De 6 is helaas ingeruild op een 6-cilinder diesel, vandaar eventueel de GT![]()
Wellicht is een hanger of een complete oprijwagen een optie.
En 1000 km is wel heel veel ja. Ik ben gek, maar niet zo gek......
Dan zou ik inderdaad een kar huren, ZEKER als je een 6 cilinder diesel hebt. Wat voor 1 eigenlijk?
Tis een 325 TDS Touring, helaas geen trekhaak
Weg vanwege de km's...helaas. Beste auto ooit, prijs/ kwaliteit gezien.
De GT is een redelijk buitenkansje...op de kapotte turbo na, let wel ik heb 'em nog niet gekocht...

De GT is een redelijk buitenkansje...op de kapotte turbo na, let wel ik heb 'em nog niet gekocht...
-
Oo, das ookleuk ja.....
En als die GT echt zon buitenkansje is (harde koets?) dan zou ik zeker 1000 km kachelen voor m.
En ken je niemand met een auto met trekhaak?
Collega/kennis/auto van je werk??
En als die GT echt zon buitenkansje is (harde koets?) dan zou ik zeker 1000 km kachelen voor m.
En ken je niemand met een auto met trekhaak?
Collega/kennis/auto van je werk??
-
Desnoods schroef je een trekhaak onder je beemer, kosten zal wel meevallen.....
Zoals ik zei, hij haalt 't best die 1000km. Gaat je echt niets mee mollen (ja misschien zwarte bougies achteraf). En je radiateur wat dichthangen, wil gauw niet meer op temp komen namelijk.
-
Dat valt toch wel mee??
En sinds wanneer werk jij bij Brezan?
Hebt zeker onderdelen nodig voor je GT
En sinds wanneer werk jij bij Brezan?
Hebt zeker onderdelen nodig voor je GT
ik heb anders nog wel een turbootje te koop, phase 1 of phase2...