Gt met kapotte turbo -> rijdbaar????

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Heb een Gt op het oog maar heeft een kapotte turbo. Mijn vraag is of hier nog mee te rijden is zonder verder schade aan te richten. Ik neem aan als de keerringen eruit liggen dat het dan een probleem is aangezien ie olie eruit gaat gooien.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Zeeuw schreef:Heb een Gt op het oog maar heeft een kapotte turbo. Mijn vraag is of hier nog mee te rijden is zonder verder schade aan te richten. Ik neem aan als de keerringen eruit liggen dat het dan een probleem is aangezien ie olie eruit gaat gooien.
als jij de turboslagen losmaakt is er nie veel probleem,tuurlijk hij gaat trager zijn dan een 1.1,lage compressie you know
groetjes(p.s smijt daar een ocassie turbo op)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik zou het niet doen.

Heb zelf ooit 1 van mn 25 V6 turbo om zeep geholpen door 15 min. met kapotte turbo te rijden.

Alle olie wordt opgeslurpt, zodat er niks overblijft voor de lagers e.d.


Beter slepen, gewoon over de snelweg.
Als ze je aanhouden zeg je:
"auto net gekocht, halverwege hield het ding ermee op, en nu slepen we m naar de eerste afrit"
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

hmmm oke hier weet ik wel antwoordt op want heb het zelf aan de hand gehad :D .Als de turbo kapot is en dat wil zeggen dat de schoepen vast zitten ken je gewoon ermee rijden hoef je niks los te koppelen.Zo heb ik zelf 2 maanden rondgereden voordat ik pieken had voor een nieuwe erop te zetten.Tis wel zoals gille zegt het karretje is niet vooruit te branden,maar kwaad ken het niet.of het mogelijk is om met kapotte keeringen te rijden ,i don't know ???
maybe wat gille zegt gewoon de turbo slang eraf halen.Maar of dat zo ken weet ik niet


greetz marco
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het kan idd. Een vastgelopen turbo hoeft niet te slurpen, keerringen of oliekanaal kan ook mee dicht zitten (zoals bij mij). Je ziet 't wel, als ie niet rookt en je olie blijft op peil kun je gewoon rijden. Ik maakte wel de slangen los en zette de aanzuiging op 't luchtfilter, anders trek je je systeem vacuum (zie je aan je metertje :)) en dat loopt nog baggerder!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Volgende reden waarom IK het niet doe (probeer jullie toch te overtuigen):

Wat voor metaaldelen/deeltjes kunnen er wel niet je motor inkomen??

Toen ik dus met die 25 reed, hoordi ik continu aanlopende geluiden.
Jullie weten ook: als metaal op metaal loopt, dan slijt er 1 van de 2 in/af.
Dat 'slijpsel' moet ERGENS blijven.....
Als je geluk hebt in je uitlaat, als je pech hebt in je inlaat.
Anonymous

Ok niet doen dus...thanks voor jullie hulp.
wilco blue
Berichten: 1083
Lid geworden op: za 27 jul 2002 15:19
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Nieuwstadt

Uhm als je de slangen niet vast zet draait er toch niet veel he of heb ik het nu verkeerd
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

canonballman schreef:Volgende reden waarom IK het niet doe (probeer jullie toch te overtuigen):

Wat voor metaaldelen/deeltjes kunnen er wel niet je motor inkomen??

Toen ik dus met die 25 reed, hoordi ik continu aanlopende geluiden.
Jullie weten ook: als metaal op metaal loopt, dan slijt er 1 van de 2 in/af.
Dat 'slijpsel' moet ERGENS blijven.....
Als je geluk hebt in je uitlaat, als je pech hebt in je inlaat.
Luister, ik zeg dus, luchtslangen eraf (ja dus van je turbo) en de motor de lucht meteen uit het filter laten zuigen. Knappe motor als ie alsnog turbodeeltjes binnenkrijgt. Conclusie: onmogelijk. Conclusie 2: kan geen kwaad. Als je turbo vast zit gaat ie alleen maar vaster zitten, als ie niet vast zit schraapt ie wat mee. Hij is al kapot dus whatever. Enige punt is de lage compressie wat redelijk onzuinig is en niet vooruit komt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

je kan toch ook je turbo eraf schroeven en er een plaatje op openingen schroeven? en de slangen een bout indraaien of dop op zetten die je goed vast klemt met een slangenklem?
heb je gewoon een 1.4

Ik ben toen met een kapotte turbo, alle bouten lossig die je maar op de auto vinden kon, uitlaat aan een touwtje, achterbak vol met een halve gtt erin o.a. motorblok (hingop ze sloffen), losse fusee kogels, versleten koppeling, lekke koppaking, 3 pitten etc... :lol:
Van capelle aan de ijsel naar hilversum geblazen met 160 kmph :D
Turbo heeft het wel volgehouden geen losse deeltje gehad gelukkig.
Later uiteraard dat andere blok erin geschroeft :D

Mijn eerste eigen gtt ervaring :beer: :smoke:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:) zonder turbo is je uitlaat wel lastig aan te sluiten, niet?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Heb je niet de mogelijkheid om de GTT met een aanhanger op te halen? dan bespaart misschien een hoop problemen en weet je zeker dat je niets sloopt :)
don't be a fool, wrap your tool
Anonymous

Zal de oplossing zijn ja.
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Misschien nog makkelijker is een sleepkabel, dan laat je een andere turbo werken :p
don't be a fool, wrap your tool
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

en je mag slepen op de snelweg, maar max. 80km/h :)
Mrtn = Maarten
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee je mag niet slepen op de snelweg. Alleen bij pech, en dan nog alleen maar tot het eerst mogelijke punt waar je er af kan.
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Matijs schreef:Nee je mag niet slepen op de snelweg. Alleen bij pech, en dan nog alleen maar tot het eerst mogelijke punt waar je er af kan.
Je mag slepen op de snelweg.
Max 80kmph.

Staat in mijn CBR boek.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Anonymous

hmmm.....tis nogal een eindje.... :) :p
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Tja, kan wel een eindje zijn: Ik zou het gewoon doen.

Heb zelf ooit met een gare Manta (o nee was ik niet, was iemand die op mij leek :wink: )
met een sleepkabel achter een Ibiza 2.0 16 v gehangen op de snelweg. Tot de 140 geeft dat in ieder geval geen problemen!

Oftwel: je audi ervoor, je vriendin in die GT, en JIJ zet m in zn 6 :foto: Ken je lachen :wink:


En anders: voor ongeveer 50 euro heb je een dag een kar gehuurd
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

RobertR19 schreef:
Matijs schreef:Nee je mag niet slepen op de snelweg. Alleen bij pech, en dan nog alleen maar tot het eerst mogelijke punt waar je er af kan.
Je mag slepen op de snelweg.
Max 80kmph.

Staat in mijn CBR boek.
Mm, had ooit gehoord dat het niet mocht, maar zo te horen is het voor jou minder lang geleden dat je theorie examen hebt gedaan
Anonymous

canonballman schreef:Tja, kan wel een eindje zijn: Ik zou het gewoon doen.

Heb zelf ooit met een gare Manta (o nee was ik niet, was iemand die op mij leek :wink: )
met een sleepkabel achter een Ibiza 2.0 16 v gehangen op de snelweg. Tot de 140 geeft dat in ieder geval geen problemen!

Oftwel: je audi ervoor, je vriendin in die GT, en JIJ zet m in zn 6 :foto: Ken je lachen :wink:


En anders: voor ongeveer 50 euro heb je een dag een kar gehuurd
Eindje was een eufemisme....1000 km+ :smoke:

De 6 is helaas ingeruild op een 6-cilinder diesel, vandaar eventueel de GT :beer:

Wellicht is een hanger of een complete oprijwagen een optie.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

1000km?? waar haal je 'm vandaan dan? :lol:
Mrtn = Maarten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Alweer Zwitserland zeker :)

Nee 1000 km met een kapotte turbo is wel erg veel. Bovendien zuipt ie dan zo erg dat je voor dat geld ook een aanhanger huurt volgens mij.
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

En een turbo meenemen en daar derop schroeven? :D tzal toch wel iemand nog een of andere gare hebben liggen, hoeft ook geen turbodruk op te leveren of nix.
kennie rijden 8)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Zeeuw schreef:
canonballman schreef:Tja, kan wel een eindje zijn: Ik zou het gewoon doen.

Heb zelf ooit met een gare Manta (o nee was ik niet, was iemand die op mij leek :wink: )
met een sleepkabel achter een Ibiza 2.0 16 v gehangen op de snelweg. Tot de 140 geeft dat in ieder geval geen problemen!

Oftwel: je audi ervoor, je vriendin in die GT, en JIJ zet m in zn 6 :foto: Ken je lachen :wink:


En anders: voor ongeveer 50 euro heb je een dag een kar gehuurd
Eindje was een eufemisme....1000 km+ :smoke:

De 6 is helaas ingeruild op een 6-cilinder diesel, vandaar eventueel de GT :beer:

Wellicht is een hanger of een complete oprijwagen een optie.
Oo, heb je een andere auto gekocht? S2 weggedaan? Had je er geen zin meer in?? (in het bijgeluid?)

En 1000 km is wel heel veel ja. Ik ben gek, maar niet zo gek......
Dan zou ik inderdaad een kar huren, ZEKER als je een 6 cilinder diesel hebt. Wat voor 1 eigenlijk?
Anonymous

Tis een 325 TDS Touring, helaas geen trekhaak :( Weg vanwege de km's...helaas. Beste auto ooit, prijs/ kwaliteit gezien.

De GT is een redelijk buitenkansje...op de kapotte turbo na, let wel ik heb 'em nog niet gekocht...
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Oo, das ookleuk ja.....

En als die GT echt zon buitenkansje is (harde koets?) dan zou ik zeker 1000 km kachelen voor m.
En ken je niemand met een auto met trekhaak?
Collega/kennis/auto van je werk??
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Desnoods schroef je een trekhaak onder je beemer, kosten zal wel meevallen.....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zoals ik zei, hij haalt 't best die 1000km. Gaat je echt niets mee mollen (ja misschien zwarte bougies achteraf). En je radiateur wat dichthangen, wil gauw niet meer op temp komen namelijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

canonballman schreef:Desnoods schroef je een trekhaak onder je beemer, kosten zal wel meevallen.....
Ik had laatst toevallig een trekhaak voor een BMW in me Brezanbus, kostte iets van €200 oerow dacht ik. :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Dat valt toch wel mee??

En sinds wanneer werk jij bij Brezan?
Hebt zeker onderdelen nodig voor je GT :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee kwam er zo vaak vanwege die GT dat ik es gevraagd heb of ze mensen nodig hebben en voila :)

En sja goedkope onderdelen roelt wel jah ;)
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ik heb anders nog wel een turbootje te koop, phase 1 of phase2... :D
Plaats reactie