[clio16v] Probleem: krakend geluid linksvoor bij veerpoot.

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Arie16v

Ik heb hetvolgende probleem:

Linksvoor kraakt het rond de veerpoot erg, ik word er gek van.
Als ik de auto start kraakt/bonkt het. als ik optrek heb ik er weinig last van. Als ik afrem juist weer wel. of als ik constant op lage toeren blijf rijden in bijvoorbeeld een file.
weet iemand waar het aan kan liggen en hoe ik dit op kan lossen.
Clio16v rules
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Toplager kapot? Gokje... :)
jeroen.k

Zou ik ook gokken :)
Arie16v

Is die makkelijk te vervangen??
Ik probeer ook mn veerpoot los te halen, ik neem aan dat dat gewoon de enigste boot is die boven het chassis uitsteekt?
Clio16v rules
jeroen.k

Bij een Clio 16v geen idee eigenlijk...bij een R19 non-16v zijn het 2 bouten...en dan natuurlijk de bouten op de fusee...maar geen idee hoe je het vervangt...ennuh...ook niet teveel van Merijn en mijn idee uitgaan...wacht maar ff tot de echte kenners antwoorden! ;)
Arie16v

ik wacht t ff af..
Clio16v rules
Patrick L.

Ik denk ook je toplager kapot.
veerpoot uitbouwen, onderste 2 bouten loshalen, bovenste moer losdraaien en veerpoot verwijderen, daarna veerpoot vastzetten in bankschdroef en veerspanners aanbrengen, veerspanners aandraaien totdat veer los komt te zitten van toplager, met een schroevedraaier/beiteltje en hamer de borgring lostikken en rubber en lager verwijderen/vervangen. Succes :)
Haas
Car: Megane RS

Arie16v schreef:Ik heb hetvolgende probleem:

Als ik de auto start kraakt/bonkt het. als ik optrek heb ik er weinig last van. Als ik afrem juist weer wel. of als ik constant op lage toeren blijf rijden in bijvoorbeeld een file.
Wat heeft dit met t toplager te maken dan heren??
RO 16v

Arie16v schreef:ik wacht t ff af..
Ik kijk vanavond wel even in Hoorn.
Arie16v

Thnx! Wat voor auto heb jij? kan ik er ff oplette.
ik rij een rooie cklio16v ts-gz-81 is t nummerbord
Clio16v rules
Patrick L.

~Haas~ schreef:
Arie16v schreef:Ik heb hetvolgende probleem:

Wat heeft dit met t toplager te maken dan heren??
versleten lager en rubber zorgen voor speling op de veerpoot en kan dat bonken/kraken veroorzaken.
Maar zou ook iets anders kunnen zijn hoor, versleten linker motorsteun, of loszittende bouten daar...
Arie16v

[img]voor%20mijn%20gevoel%20zit%20er%20inderdaad%20wat%20speling%20daar,%20ik%20kan%20geen%20losse%20bouten%20constateren.%20ik%20kan%20mn%20veerpoot%20(als%20ik%20mn%20auto%20op%20de%20krik%20heb)%20inderdaad%20iets%20bewegen%20in%20het%20chassis.%20lijkt%20mij%20niet%20de%20bedoeling..[/img]
Clio16v rules
Steven
Car: M536

Veerpootrubbers en lagers kun je makkelijk merken door te kijken of er speling op de bovenkant van de veerpoot zit.

Het wil trouwens ook nog wel es voorkomen dat de lagercup tussen lager en rubber aan stukkgen gaat.
Ik heb nu al 2 veerpoten in me handen gehad waar die cup gewoon helemaal doorgeschoten was. Echt vaag...
Arie16v

wat me trouwens ook opvalt:
er zit ruimte tussen het chassis en de rubberen ring erboven. Maar dat is aan beide kanten zo. En het trillen komt maar aan een kant voor...???
Clio16v rules
Steven

Dan zijn je veerpootrubbers allbei versleten denk ik zo en dan zou het links nog wel eens een rot lager kunnen zijn.

Bij brezan ff de mounting kit van Monroe bestellen (lager+rubber) de MK021 das ex korting €45 nogwat per kant. Dan is dat gelijk weer ok en stuurt ie ook een stuk lichter (Y)
Steven

Oja om het zeker te weten zul je de veerpoot toch ff uit elkaar moeten halen...

Is niet zo heel veel werk.
Arie16v

ok thnax voor de tips, zal m van de week er ff onder vandaan halen.
Clio16v rules
Geert Claes

Ik vermoed ook dat lager, alleen kan ik er niet goed aan uit, wat dit met het starten te maken heeft.
Of is starten in het nederlands opterekken?
We spreken wel dezelfde taal, maar soms kan ik er niet goed aan uit. :lol:
Haas

Arie16v schreef:wat me trouwens ook opvalt:
er zit ruimte tussen het chassis en de rubberen ring erboven. Maar dat is aan beide kanten zo. En het trillen komt maar aan een kant voor...???
zitten ze bij mij ook en daar zitten net een maand oude gloednieuwe toplagersets...dus ook de rubbers, ringetjes, lager, de heel mikmak...

@Patrick L. Maar als je auto stilstaat en je start, ik snap niet hoe je dan je toplager wil horen...
bonken en kraken bij versleten rubbers/lager oke, maar bij het starten??
Arie16v

op het moment dat de motor aanslaat, krijgt de boel erom omheen een zetje, daardoor hoor ik m ook bonken op dat moment.
Clio16v rules
JW

Is het niet zo dat je bovenste motorsteun kapot is? Heb ik namelijk ook gehad, aan een kant was het rubber weg waardoor het bonkte bij met name het starten en overschakelen.
Patrick L.

Patrick L. Maar als je auto stilstaat en je start, ik snap niet hoe je dan je toplager wil horen...
Ik suggereer maar wat, zijn zaken die je kunt controleren, heb ook advies gegeven om de motorsteun te controleren, je moet eerst een paar zaken controleren voordat je zeker weet wat de orzaak is, dit zijn gewoon een paar tips.
Arie16v

ik zal komend weekend, als ik tijd heb iig, wel ff GOED :) kijke wat t nou kan zijn..
Clio16v rules
Haas

Patrick L. schreef:
Patrick L. Maar als je auto stilstaat en je start, ik snap niet hoe je dan je toplager wil horen...
Ik suggereer maar wat, zijn zaken die je kunt controleren, heb ook advies gegeven om de motorsteun te controleren, je moet eerst een paar zaken controleren voordat je zeker weet wat de orzaak is, dit zijn gewoon een paar tips.
snap ik, is ook geen aanval op jouw aangedragen mogelijkheden! :D
Snap alleen niet dat mensen naar het toplager gaan kijken omdat ze iets horen als de auto stilstaat...Ik zou bij iets anders beginnen, motorsteun ;) bijvoorbeeld...
Arie16v

ik heb inderdaad van een maat gehoord dat ik ook wel ff naar de motorsteunen moest gaan kijken. zijn die eventueel makkelijk te vervangen??
ik moet zeggen:
ik heb laatst een poging gedaan om mn veerpoot los te draaien (handmatig) wat niet lukte, veer zelf draaide mee als ik de bovenste bout los wilde draaien, sindsdien is het wel erger. Hij had het geluid ook al voor de apk keuring, en daar is niets gezegd over de motorsteun...
Clio16v rules
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Arie16v schreef: ik heb laatst een poging gedaan om mn veerpoot los te draaien (handmatig) wat niet lukte
Als het goed is zit er boven op je veerpoot een gat voor een inbus. maatje 6? dacht ik. steek die er in, een sleutel om hem te verlengen en losdraaien met 21. Dan gaat het wel. (of een luchtsleutel er op :wink: )

Gr.Frits
Arie16v

die inbus heb ik dan over het hoofd gezien 8)
Clio16v rules
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Arie16v schreef:die inbus heb ik dan over het hoofd gezien 8)
Ik de 1e keer ook :wink: Daarom weet ik het nu zo goed :p
Arie16v

Als t geen kloteweer blijft zal k binnenkort wel ff kijken of t nou mn veerpoot is of mn motorsteun, t wordt wel iets erger lijkt wel..
Clio16v rules
John B
Contacteer:

Misschien de stomste tip allertijden maar doe het toch maar :p
Je kan toch ook naar de garage rijden en er ff naar laten kijken !?!?!?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Arie16v schreef:ik heb inderdaad van een maat gehoord dat ik ook wel ff naar de motorsteunen moest gaan kijken. zijn die eventueel makkelijk te vervangen??
ik moet zeggen:
ik heb laatst een poging gedaan om mn veerpoot los te draaien (handmatig) wat niet lukte, veer zelf draaide mee als ik de bovenste bout los wilde draaien, sindsdien is het wel erger. Hij had het geluid ook al voor de apk keuring, en daar is niets gezegd over de motorsteun...
die mag tot op een milimeter na doorgescheurd zijn
dus als hangt ie nog aan een draadje rubber mag het
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Arie16v

Lekker dan,
Moet wel zeggen, hij gaf over andere dingen wel adviezen, dus neem aan dat ie dat dan ook wel ff vermeld had...
kan t m nu niet meer navragen, is al tijdje geleden namelijk.
Clio16v rules
Arie16v

Oke, ik weet t nu:
t ius mn veerpootlager!!
Clio16v rules
mike16v

ik weet niet of ik hetzelfde heb, maar als ik optrek (niet perse hard) en later weer rem dan hoor ik ook een tik of bonk rechtsvoor, zal ik hetzelfde probleem als arie hebben?
mike16v

ik heb er niet zoveel verstand van maar kan iemand mij vertellen hoe de ophanhing enzo check of het goed zit, kan je het uberhaupt zien??
Plaats reactie