1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
PtrGte
Contacteer:

na wat uitgebreider rekenwerk is een mm kopvlakken toch goed voor een CR (eerst 10:1) naar maximaal 11,5:1 en echt niet meer, en ja ik heb nu de uitsparing in de williezuiger meegerekend... :wink:

als iemand een andere berekening heeft gedaan hoor ik dat graag! :D

@ RO: zie PM
canonballman

Ja, maar 11,5 is toch akelig veel, of zie ik dat verkeerd???
Dan moet je onderhand naar Schiphol om te tanken :wink:
Robke
Car: Lexus IS250

Maar wel lekker veel koppel!! 8) >-)
PtrGte
Contacteer:

volgens mij kom je met 98 een heel eind...
alleen is het dan wel belangrijk om je afstelling goed voor elkaar te hebben en dat heel het pingelsensor gedeelte fatsoenlijk werkt! :)
PtrGte
Contacteer:

oke weer even een peiling in verband met de fabricage van een inlaatspruitstuk...

aangezien m'n motortje het maximale koppel op een hoger toerental moet krijgen, (in combinatie met wat nokkenassen) heb ik m'n zinnen ook nog maar gezet op een home"Made" inlaatspruitstuk...

ik heb m'n tekeningetjes al af, en een 3D tekening is onder constructie...

heeft iemand ideeen of zegt iedereen van euuuhh:
"gewoon STD-spruitstuk laten zitten"

het nieuwe ontwerp moet gezien worden als een soort van 4 conische buizen die perfect aansluiten op de cilidnerkop en waar aan de andere kant gewoon een "simpele" luchtverzamelbak komt...

het doel is om het inlaat traject ongeveer de helft korter te maken...ik "denk" dat dit wel goed uitkomt met de nokkenassen...

suggesties???
RO 16v

Ik had een zelfde idee maar dat is helemaal van de baan. Ik zeg gewoon het std-spruitstuk laten zitten.

Menno & Robert, kunnen je een heel stuk helpen.
PtrGte
Contacteer:

HOEZO VAN DE BAAN?

IK HEB ER NIET ALLE VERSTAND VAN MAAR IK WEET DAT EEN KORTER INLAATTRAJECT EEN BETERE VULLING GEEFT BIJ HOGERE TOERENTALLEN, DUS HET LEEK ME WEL EEN GOED PLAN...EN AANGEZIEN IK EEN CNC-GESTUURDE FREESBANK TOT MIJN BESCHIKKING HEB LEEK HET ME WEL EEN LEUKE BEZIGHEID...

MENNO, ROBERT, WAT VINDEN JULLIE ERVAN...

SPEEDLINE MISSCHIEN NOG EEN OPMERKING?

ALLES IS WELKOM, ZOLANG HET MAAR EEN BEETJE ZINNIG IS! :)
Steven
Car: M536

[tussendooropmerkmodus]
Je caps blijft hangen, komt nogal schreeuwerig over zo.
[/tussendooropmerkmodus]
Arjen

Wat ik me inderdaad herinner uit mijn brommertijd is dat een kort inlaatspruitstuk goed was voor meer vermogen bij een hoog toerental. Met een wat langer spruitstuk kreeg je meer trekkracht onderin. Datzelfde verhaal staat ook in een motorfietshandboek van Paul Klaver.
canonballman

Ja klopt.
kort traject is voor meer vermogen bij hogere toeren.

Daarom hebben sommige merken ook inlaatspruitstukken met 2 verschillende lengtes (variabele inlaatbuizen)

Dual Ram van opel bijv.
PtrGte
Contacteer:

nou mooi dat ik dat weet (wist ik eigenlijk al! :) ) maar dan ga ik dus door met ontwikkeling...

ik heb al een proefkonijn:

HobbyRobby :D

hehehe

(PS: als je zegt dat je misschien wel 10 PK winst krijgt met zo'n spruitstuk is ie altijd bereid om te testen zeg maar! :wink: )
RO 16v

PtrGte schreef:HOEZO VAN DE BAAN?
Je geeft het zelf al aan.
PtrGte schreef:IK HEB ER NIET ALLE VERSTAND VAN MAAR .....EN AANGEZIEN IK EEN CNC-GESTUURDE FREESBANK TOT MIJN BESCHIKKING HEB
Dat laatste heb ik helemaal niet maar als het lukt kan je er nog 1 maken. :wink:
Hoeveel vermogen denk je eruit te gaan halen???? het std-spruitstuk kan een heleboel hebben.
PtrGte
Contacteer:

het gaat er mij maar om dat ik grof gezegd nokkenassen heb die tussen 4500 en 8000 "iets doen" en het standaard spruitstuk is volgens mij meer voor koppel onderin, aangezien er zo'n lang traject op zit...

ik wil dus gewoon een spruitstuk maken wat een beetje meer meehelpt om de nokkenassen tot hun recht te laten komen...

hij wordt dus twee keer zo kort ongeveer...
RO 16v

Behouw je dan het orginele gasklephuis of ga je groter???

Het std-spruitstuk heeft een grote koppel verspreiding, zowel onderin als bovenin, DTCC auto's hebben zeg maar dezelfde setup als waar jij nu mee bezig bent en daar zit ook nog gewoon het STD-spruitstuk op. Is het niet makkelijker om te kijken hoe het loopt met STD-spruitstuk en dan aanpassingen te gaan maken.
PtrGte
Contacteer:

dat wil ik uiteraard ook doen, om een vergelijk te kunnen maken...

als ik me goed herinner ben je weg gegaan bij Achterberg omdat ie al eeuwen hetzelfde doet...

Ik weet echt helemaal niet of het effect heeft dan wel werkt, maar ik ga het in ieder geval proberen...
jeroen.k

Heb je het nu over dezelfde nokkenassen die ik heb? Dan kun je goed zien wat ze doen met std spruitstuk straks! :)
PtrGte
Contacteer:

jeroen.k schreef:Heb je het nu over dezelfde nokkenassen die ik heb? Dan kun je goed zien wat ze doen met std spruitstuk straks! :)
Helaas...de jouwe zijn toch een stukkie tammer, laten we zeggen, "beter voor op straat" :wink:
PtrGte
Contacteer:

PtrGte schreef:
jeroen.k schreef:Heb je het nu over dezelfde nokkenassen die ik heb? Dan kun je goed zien wat ze doen met std spruitstuk straks! :)
Helaas...de jouwe zijn toch een stukkie tammer, laten we zeggen, "beter voor op straat" :wink:
eeuuhhmmm....daar komt nog bij dat het enige wat straks hetzelfde is aan jouw en mijn motor is het gefreesde 1800 onderblok... :) oh ja en nog wat dingetjes als de carterpan en de span- en keerrol enzo :D

maar een vergelijking kunnen we wel maken hoor! :D
zetten we ze gewoon ff naast elkaar... :wink:
jeroen.k

Maar Rob zn blokkie heeft zelfs de originele nokkenassen toch? Waarom daarop testen dan? (i'm very nieuwsgierig :p )
PtrGte
Contacteer:

het is inderdaad misschien beter om dat bij jouw motor te testen, maar het mooiste is nog als we straks allen op de banmk zijn geweest, vervolgens allemaal ff dat andere spruitstuk erop zetten, en dan weer op de bank (deze keer op mijn kosten dan! :wink: ) en dan kijken bij welke motor het het meeste nut heeft...lijkt me wel leuk om te zien...

als het al scheelt dan he! :)

kan best wel eens helemaal NIET werken natuurlijk... :D
jeroen.k

Of zelfs averechts kan het ook nog werken! ;)
PtrGte
Contacteer:

dus een 2 liter met std nokkenassen, eentje met dikke sport nokkenassen en eentje met nokkenassen die gewoon veel te veel lift hebben waardoor er echt niet meer mee te rijden is onder de 4000 toeren denk ik :wink:
jeroen.k

Lijkt me lastig inrijden dan! :p ;)

Ach en waarom zou je na het inrijden onder 4000 rpm komen? :p ;)
PtrGte
Contacteer:

dat is een probleem voor later... :)

maar het lijkt me wel interessant om te zien op welke motor zo'n home"MADE" spruitstuk nou het beste tot z'n recht komt...niet dan? :wink:
jeroen.k

Idd... :D En als ie dan vermogen oplevert gooi ik snel de motorkap dich en krijg je hem niet terug! :p: :lol:
RO 16v

jeroen.k schreef:Lijkt me lastig inrijden dan! :p ;)

Ach en waarom zou je na het inrijden onder 4000 rpm komen? :p ;)
Inrijden is altijd het moeilijkste, jezelf in toom houden.
Op de snelweg is het wel leuk rijden met scherpe nokkies alleen stadsverkeer is niet leuk, 50 in z'n 2, haperen, schokken, tandenklappen en dat met een goede afgestelde motor. :s :worship:

@Patrick, natuurlijk hoop ik je idee werkt, op deze manier komen er teminste leuke upgrade spullen op de markt, keep up te good work. (Y)
PtrGte
Contacteer:

nou Ro, ik ben blij dat er mensen zijn die wat nieuwe ideeen respecteren...

als jij nou morgen die kop komt brengen dan ken ik definitief aan de gang met het spruitstuk... :)
PtrGte
Contacteer:

jeroen.k schreef:Idd... :D En als ie dan vermogen oplevert gooi ik snel de motorkap dich en krijg je hem niet terug! :p: :lol:
sgoed joh dan stuur ik gewoon de rekening via officiele weg naar je toe van laten we ff een ruime schatting maken: 800 euro ex btw??? :D

en dan ken jij wel zeggen dat je 'm nie hebt gekocht, maar dan is het toch wel vreemd als er een inspecteur komt kijken dattie er bij jou op zit... :wink:

:D :D :D

(ik dek me wel in hoor!)
jeroen.k

Dan zeg ik dat ik hem van je gekregen heb :p

Hahaha....nee zou ik nie doen weet je toch! ;)
RO 16v

PtrGte schreef: als jij nou morgen die kop komt brengen dan ken ik definitief aan de gang met het spruitstuk... :)
Ik ben er morgen om 11~12:00....maar dat betekend dat het spruitstuk op de ..... komt .... dat betekend. (Y)
PtrGte
Contacteer:

RO 16v schreef:
PtrGte schreef: als jij nou morgen die kop komt brengen dan ken ik definitief aan de gang met het spruitstuk... :)
Ik ben er morgen om 11~12:00....maar dat betekend dat het spruitstuk op de ..... komt .... dat betekend. (Y)
Whathe fak? eeuuhhmmm....begrijp ik is niet jij heb geloof ik???? :lol:
Robke
Car: Lexus IS250

Dat valt me van je tegen Patrick, ik snap hem wel. :D
:p
PtrGte
Contacteer:

ik geloof dat het eurokwartje begint te vallen, dus eigenlijk is heel het verhaal gewoon dat het goed is? (Y) :wink:

maar vooruit, das voor later...
wel jammer dat ik dan 2 spruitstukken moet maken...dat betekent dat als het niet werkt ik er één voor jan met de korte lul heb gemaakt, en trouwens...twee dan... :wink:

oke mijn vraag aan iemand: als het werkt, iemand interesse??? :) (voor 1,8 en 2 liter)
PtrGte
Contacteer:

oh ja, ik zal proberen om zondag een schetske erop te zetten voordat ik 'm ga maken, dan kan er nog iemand commentaar leveren als ie denkt dat er nog iets veranderd moet worden... :wink:
want, zoals ik al zei, ik weet er ook geen drol van he! :D
RO 16v

PtrGte schreef: oke mijn vraag aan iemand: als het werkt, iemand interesse??? :) (voor 1,8 en 2 liter)
:)

1 spruitstuk gaat zeker werken maar ik leg je morgen wel de details uit.
Plaats reactie