khad hier nog ff een paar bussen olie liggen die ik ooit heb gebruikt, redelijke recente olie:
TOTAL QUARTZ 7000, 10w40, beetje goedkoper dan de fina first maar zou beter starten bij koude temperaturen, staat synthetic based bij dus niet 100% synthetisch
ff info:
Synthetic based multigrade oil developed to cover the most stringent requirements of both gasoline and diesel engines (passenger cars and light industrial vehicles). Perfectly suited to turbo-charged and multi-valved engines. Can be used in the most severe operating conditions (motorways, dense city traffic...), whatever the season. Perfectly adapted to vehicles equipped with catalysts and using unleaded fuel or LPG.
Specifications :
ACEA A3/B3
API SJ/CF
PSA PEUGEOT CITROËN
Gasoline and Diesel
VW 505.00
VW 500.00
performance level MERCEDES BENZ p229.1
FINA FIRST 5w40(gouden busjes), vind ik uitstekende olie kost 27 voor 4 of 5 liter,was volgens mij 100% synthetisch en hier heb ik nooit problemen mee gehad, draait motor heel soepel mee, reed toen met m'n gt op 1bar en nooit problemen mee gehad blok had 177000km
ff info:
FINA FIRST 5W40 is a synthetic oil meeting the most stringent technical standards and specially formulated for use in very high performance engines. Specifications :
- ACEA A3/B3/B4-98,
- API SJ/CF
- Porsche
- BMW Long Life Oil
- Mercedes p. 229.3
- VW 502.00/505.00 (01.97)
nu heb ik een geprepareerd blokje in m'n gtturbo en de tuner heeft er castrol RS olie in gedaan, volgens vele mensen die in de racerij hebben gezeten is dit DE olie voor competitiemotors
deze zit er dus in castrol RS 0w40, misschien is deze een beetje TE dun, maar als m'n motor koud is zit er wat speling tussen de piston en de bus (minimale speling) zodat als deze warm is perfect past
even wat info over deze olie:
100% synthetisch geschikt voor dagelijks gebruik op de weg, getest tijdens autoraces en motortests, castrol formula rs aanbevolen door de motorsport, bescherming bij extreme weersomstandigheden, motoronderdelen worden sneller bereikt door een snellere stroming van motorolie.
kost wel 56 euro voor 4liter
wel bij deze laatste olie is het net alsof een engeltje op m'n nokkenasen in m'n turbo piest
persoonlijk zou ik op een standaard 5GTT motor fina first 5w40 aanbevelen
en op een sportblokje castrol RS
voor een standaard blokje is deze olie een beetje te dun denk ik
sae 0w40
exceeds API SJ/CF ACEA a3/b3/b4