[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

;) Ik moet er ook voor rijden! hahah... :p
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Tom schreef:effe rekening gezocht

6 maal 5 liter elf competition STI 10W40 semi syntheet

voor 106.03 euro. Dat is dus 17.67 euro per 5 liter. Dit is inclusief BTW en zonder koring
Waar haal je die eigenlijk? Naam, locatie...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Niet zeggen Tom... Da's commercieel onverantwoord! ;)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Merijn schreef:;) Ik moet er ook voor rijden! hahah... :p
Ja he, als je toch zelf voor olie gaat kun je net zo goed wat meenemen...RTC vriendendienst noemen we dat :wink:
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Merijn schreef:Niet zeggen Tom... Da's commercieel onverantwoord! ;)
Etser!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Slecht idee... Jij moet nog veel leren, Ollie! :lol:

C.R.E.A.M.! :D
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Merijn schreef:Slecht idee... Jij moet nog veel leren, Ollie! :lol:

C.R.E.A.M.! :D
???
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Cash Rules Everything Around Me

8)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Owzo, kheb um! :D

Maar goed, die info gaat dus niet gedeeld worden begrijp ik al?!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is maar gein, joh... Ik weet niet precies hoe die tent heet. Het zit in Veghel, NB.

Tom zal je de naam van het bedrijf wel kunnen geven.

Misschien als we veel afnemen dat het nog goedkoper kan?
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Daar zat ik dus ook al aan te denken :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

kunnen geven wel..............maar willen :wink:

Van den Broek olie in veghel. Zitten op het industrie terrein, verkopen volgens mij nauwelijk particulier
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik heb een externe oliekoeler gemonteerd en zometeen zal ik de olie bijvullen.

Maar er zal veel olie eerst door de koeler en slangen moeten stromen, dus de eerste seconden of wat zal er geen oliedruk zijn.

Kheb wel eens gelezen dat mensen dan droog starten ofzo? dus de bobinekabel los oid?

Wat is raadzaam heren?? :)
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Wat is raadzaam heren??
Mrtn = Maarten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bobinekabel ff los idd, gewoon ff flink doorstarten, ff wachten nog ff doorstarten en dan gewoon ff rustig laten lopen.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

ok, ga ik dat zo even doen, bedankt :)
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

even een vraagje nog...

met het zgn 'droogstarten' draait toch ook alles rond in de motor? dus dan maakt het geen fluit uit of de motor nu aanslaat en de olie rondpompt of niet aanslaat en rondpompt?
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

het draait dan denk ik wel effe veel langzamer rond. Als ie start staat ie meteen op 1000 tpm
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Mrtn schreef:Wat is raadzaam heren??
inderdaad, wat steven zegt. bobinekabel los, starten en wachten tot je VOLLEDIGE oliedruk hebt. je weet zelf wel bij hoeveel bar in jouw dash of andere meter dat is. daarna bobkabel er weer op en klaar is maarten.

waar heb je m nou opgehangen? zelfde plek als ik?
Immer wieder die verdammte Holländer
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

khad hier nog ff een paar bussen olie liggen die ik ooit heb gebruikt, redelijke recente olie:

TOTAL QUARTZ 7000, 10w40, beetje goedkoper dan de fina first maar zou beter starten bij koude temperaturen, staat synthetic based bij dus niet 100% synthetisch
ff info:
Synthetic based multigrade oil developed to cover the most stringent requirements of both gasoline and diesel engines (passenger cars and light industrial vehicles). Perfectly suited to turbo-charged and multi-valved engines. Can be used in the most severe operating conditions (motorways, dense city traffic...), whatever the season. Perfectly adapted to vehicles equipped with catalysts and using unleaded fuel or LPG.

Specifications :
ACEA A3/B3
API SJ/CF
PSA PEUGEOT CITROËN
Gasoline and Diesel
VW 505.00
VW 500.00
performance level MERCEDES BENZ p229.1

FINA FIRST 5w40(gouden busjes), vind ik uitstekende olie kost 27€ voor 4 of 5 liter,was volgens mij 100% synthetisch en hier heb ik nooit problemen mee gehad, draait motor heel soepel mee, reed toen met m'n gt op 1bar en nooit problemen mee gehad blok had 177000km
ff info:
FINA FIRST 5W40 is a synthetic oil meeting the most stringent technical standards and specially formulated for use in very high performance engines. Specifications :
- ACEA A3/B3/B4-98,
- API SJ/CF
- Porsche
- BMW “Long Life Oil”
- Mercedes p. 229.3
- VW 502.00/505.00 (01.97)

nu heb ik een geprepareerd blokje in m'n gtturbo en de tuner heeft er castrol RS olie in gedaan, volgens vele mensen die in de racerij hebben gezeten is dit DE olie voor competitiemotors

deze zit er dus in castrol RS 0w40, misschien is deze een beetje TE dun, maar als m'n motor koud is zit er wat speling tussen de piston en de bus (minimale speling) zodat als deze warm is perfect past ;-)
even wat info over deze olie:
100% synthetisch geschikt voor dagelijks gebruik op de weg, getest tijdens autoraces en motortests, castrol formula rs aanbevolen door de motorsport, bescherming bij extreme weersomstandigheden, motoronderdelen worden sneller bereikt door een snellere stroming van motorolie.
kost wel 56 euro voor 4liter

wel bij deze laatste olie is het net alsof een engeltje op m'n nokkenasen in m'n turbo piest :D

persoonlijk zou ik op een standaard 5GTT motor fina first 5w40 aanbevelen
en op een sportblokje castrol RS (Y)
voor een standaard blokje is deze olie een beetje te dun denk ik

sae 0w40
exceeds API SJ/CF ACEA a3/b3/b4
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

kheb hier ook nog een busje liggen van ELF olie
de ELF EXCELLIUM LDX 5w40,100% synthetisch volgens mij dezelfde olie als de fina first

Application :


Very high performance engine oil based upon Elf Synthetic Technology, recommended for all petrol and diesel engines. Specially designed for maximum protection with extended oil-change intervals.

Specifications :
ACEA : A3/B3/B4-98
API SJ/CF
Daimler-Benz : MB 229.3
VW 502.00/505.00
BMW Longlife
Porsche
RENAULT
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

smeereigenschappen van castrol RS 0w40, fina first 5w40 en elf excellium ldx 5w40 hebben dezelfde smeereigenschappen enkel is de castrol dunner, het grote nadeel van de rs olie is als je een klein lekje hebt het DIRECT moet maken omdat er direct veel olie wegloopt :@
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik heb er Kroon oil 10W40 volsyntheet ingegoten, op aanraden van de Ferwerda meneer.

Kheb 'm dus 2x droog gestart, daarna kabeltje d'r op en gestart, even liep ie echt zwaar kut, maar na 3 seconden had ie druk en liep ie als een zonnetje.

@Ray, ik heb hem ergens anders hangen, zal zo even een picje schieten na de koffie :p maar erg bedankt nog voor de foto's, alleen heeft het koelertje van mij een andere afmetingen en leek een andere plek mij geschikter, zo ook met de ophangbeugels die er al op zaten :)
Mrtn = Maarten
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ok, beter. ik w8 wel ff af :)
Immer wieder die verdammte Holländer
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

van welke auto heb je die oliekoeler als ik vragen mag? een 205gti en kadett GSI zouden er ook hebben maar als jullie dit aansluiten laten jullie de olie dan ook nog door de originele radiator gaan?

Daarstraks gezien dat een R11 zijn radiator groter is, maar dan moet je natuurlijk de intercooler elders hangen
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Mrtn = Maarten
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

met de nadruk op TJE ;)

wel netjes gedaan zo, zie je m erg zitten achter het gaas als je voor de auto staat?
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zo klein is ie toch niet. Vind het wel een net ding
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Je ziet 'm wel zitten ja achter de bumper, nu nog even de druppels oplossen die ontsnappen tussen de carterplug :( Met nieuwe afdichtring en stevig aandraaien blijft ie lekken, wordt weer wat bedenken :(

en nu maar afwachten wat de temp zal doen op hogere snelheid.....


....anders voer ik dit plan nog uit >-)

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_-03 ... 20inet.JPG[/img]
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Mrtn schreef:...nu nog even de druppels oplossen die ontsnappen tussen de carterplug :( Met nieuwe afdichtring en stevig aandraaien blijft ie lekken, wordt weer wat bedenken :(
Van dat witte Teflontape (voor kranen), helpt prima!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

en dat lost niet op in olie?
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Bij gebrek aan een een passend nieuw afdichtringetje gebruik ik het nog wel eens. En dan moet ik de volgende keer de resten uit de schroefdraad peuteren. Dat oplossen zal wel meevallen dus. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Steven schreef:Emperol is echt goed, ik heb em alleen als 10W40, maar die staat ook onder goede alternatieven. :)
Zal ik je eens wat vertellen, de Emperol 10W/40 (turbo) is beter dan de Elf competition en veeeel goedkoper.

En ik weet nu ook waarom Tom zo goedkoop olie koopt, het is oude olie, olie die al jaren staat, dat deelde Elf mij mede.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Olé :)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

RO 16v schreef:En ik weet nu ook waarom Tom zo goedkoop olie koopt, het is oude olie, olie die al jaren staat, dat deelde Elf mij mede.
Mmm...gaan mensen niet blij mee zijn hiero (N)
Plaats reactie