1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

oh maar dit was niet voor jouw specifiek bedoeld hoor, dit geldt gewoon in het algemeen voor iedereen... :wink:
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

canonballman schreef:
PtrGte schreef:Mahle, KS, AE, zijn wel de bekendste, en van de laatste komen ze...

maar probeer ze niet bij de dealer te halen, want dan duurt het een half jaar en kosten ze 1500 euro ofzoiets... :wink:
AE?? Nooit van gehoord? Waar komt dat vandaan? Of waar staat dat voor?


En spullen bij de dealer doe ik alleen in hoge nood :lol:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

canonballman schreef:
jeroen.k schreef:Oe das wel vet! :D
Nou is het wel genoeg geweest he Jeroen!!!!!! :evil: :evil:





:wink:
Hehe...This toch dik! :D O nee, das ook niet goed :p

Eeeuhm...This gewoon Super! :D ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

jeroen.k schreef:Eeeuhm...This gewoon Superdik! :D ;)
Nou!
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

oh nou dat gebeuren bij Catcams komt niet goed...

dat is nog niet van toepassing zeiden ze me...

en niet voor particulieren

dus...

als het spul te verkrijgen is meer info...
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

PtrGte schreef:Nou ja, mijn persoonlijke mening is dat je voor 2000 euro een "nieuwe" motor hebt die ook nog eens tussen 170-180 PK en 200 Nm "zou moeten hebben"
Even te informatie bij Achterberg betaal je voor zo'n motor 4500~5000 euro, dan hou je een hoop geld over om nog meer leuke dingetjes te laten doen of een leuke versn.bak erbij, keuze genoeg en het leuke van dit alles is dat Patrick dezelfde materialen als Achterberg gebruikt, die jongen is gewoon goed bezig. (Y)

Orginele zuigers van een F7R Megane (is dacht ik gelijk aan die v/d Willy) zijn van het merk AE, kosten bij de dealer iets van 900 ex.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

nou dan vertellen ze bij de dealers overal iets anders blijkbaar, aangezien ik inderdaad al 101 verschillende prijzen heb gehoord...

nou ja, in ieder geval zijn ze duur!!! :wink:
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ja, heb al meer gehoord (van Ro o.a.) dat ze bij de ene dealer wat meer vragen als bij de andere.

Maar waar staat dat AE nou voor? En waar komt dat merk vandaan?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En dan nog een vraagje (@Patrick):

Waarom frees je die sleuven in het onderblok?
Is het niet makkelijker om gewoon een F3R onderblok te gebruiken? Of F8Q
Die zijn zat te vinden lijkt me........
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

canonballman schreef:Ja, heb al meer gehoord (van Ro o.a.) dat ze bij de ene dealer wat meer vragen als bij de andere.

Maar waar staat dat AE nou voor? En waar komt dat merk vandaan?
AE staat voor eeuuhh....??? geen idee, ik heb in iedere geval wel eens opgevraagd wat ze bij de reno dealert leveren en dat bleek het zelfde nummer te zijn, dus AE...

als ik het goed begrijp komen ze of uit Zwitserland, Of uit Spanje...(en NEE dat is geen IMITATIE!!!)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

canonballman schreef:En dan nog een vraagje (@Patrick):

Waarom frees je die sleuven in het onderblok?
Is het niet makkelijker om gewoon een F3R onderblok te gebruiken? Of F8Q
Die zijn zat te vinden lijkt me........
Laten we eerst VOOROP stellen dat een F3R/F8Q onderblok ernstig anders is dan de F7P/R onderblokken
dat zijn 8v blokken, dus de kop past echt GRANDIOOS NIET!!! :wink:

en een megane of Williams onderblok, tja, die heb ik eentje liggen en die zijn erg schaars......

vandaar...voor een paar honderd euro heb ik van een F7P een F7R onderblok gemaakt...

Achterberg heeft het me ten strengste afgeraden, omdat die "gefreesde" blokken bij één keer gasgeven zouden scheuren omdat ze te zwak werden, maar eeuuhh....

vraag maar aan Jasper16v en HobbyRobby: die blijven wel heel! :D
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

canonballman schreef:
Robert dB. schreef: En er dienen nog meer onderdelen uit het blok aangepast te worden voor een turboconversie.
Vertel vertel!!
Hou het Williams Turbo topic van mij ff in de gaten. Ik zal binnenkort het complete plan van aanpak hierin posten, dus alle aanpassingen en onderdelen.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

bedankt voor de reactie Robert, het is inderdaad verstandig om onze "verbouwingen" apart te houden...anders gaat zometeen alles door elkaar lopen...en worden allebei de topic onoverzichtelijk, voor zover er nog van overzichtelijk gesproken kan worden :D

ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen op Turbogebied!!! 8)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik ook :D ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Vind dit trouwens een leuk informatief topic :)

Zou bijna een 16v met rot blok gaan aanschaffen ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

canonballman schreef: Is het niet makkelijker om gewoon een F3R onderblok te gebruiken? Of F8Q
dat zijn toch resp. een 1.8 RT motor van een clio en een 1.9 Diesel van de clio???

Of zit ik ergens fout?

GR.Frits
Nielske
Berichten: 431
Lid geworden op: di 24 sep 2002 18:44
Locatie: Deurne (NL)

Damn zeg, waar was je anderhalf jaar geleden, toen mijn blokkie me in de steek liet?! :( :wink:

Echt top dit alles! :worship:
en je merkt gewoon dat er enorm veel intresse is bij iedereen... bij mij iig zeker!

oja, vraagje....
Die conversie naar 'n 2 liter voer je uit op een blok dat je al thuis heb liggen, neem ik aan!?!
Maar het blok dat ze bij je moeten inruilen....... Dat moet goed zijn of kunnen ze ook aankomen met een 'verrot'(nou ja, iets dergelijks) exemplaar?!

MaSSel
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik geloof dat de krukas nog wel in redelijke staat moet zijn, tis een ruilsysteem dus het moet allemaal wel weer op te lappen zijn.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Frits schreef:
canonballman schreef: Is het niet makkelijker om gewoon een F3R onderblok te gebruiken? Of F8Q
dat zijn toch resp. een 1.8 RT motor van een clio en een 1.9 Diesel van de clio???

Of zit ik ergens fout?

GR.Frits
foutje. F3p is een blok uit een clio 1.8RT
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Nielske schreef:Damn zeg, waar was je anderhalf jaar geleden, toen mijn blokkie me in de steek liet?! :( :wink:

Echt top dit alles! :worship:
en je merkt gewoon dat er enorm veel intresse is bij iedereen... bij mij iig zeker!

oja, vraagje....
Die conversie naar 'n 2 liter voer je uit op een blok dat je al thuis heb liggen, neem ik aan!?!
Maar het blok dat ze bij je moeten inruilen....... Dat moet goed zijn of kunnen ze ook aankomen met een 'verrot'(nou ja, iets dergelijks) exemplaar?!

MaSSel
hij hoeft inderdaad niet goed te zijn :)
meestal zal het zo zijn dat ik een blok met drijfstanglagerschade terugkrijg, alleen eeuuhh....
i don't give a shit! :D

de blokken waar jasper en Rob nu meer rije, en m'n eigen motor, (die ondertussen verkocht is) waren ook drijfstanglagerschademotors
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Steven schreef:Ik geloof dat de krukas nog wel in redelijke staat moet zijn, tis een ruilsysteem dus het moet allemaal wel weer op te lappen zijn.
krukas mag van mij in 25 stukken onder je carterpan liggen, aangezien er een ander (lees:langere slag) exemplaar in komt :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Frits schreef:
Frits schreef:
canonballman schreef: Is het niet makkelijker om gewoon een F3R onderblok te gebruiken? Of F8Q
dat zijn toch resp. een 1.8 RT motor van een clio en een 1.9 Diesel van de clio???

Of zit ik ergens fout?

GR.Frits
foutje. F3p is een blok uit een clio 1.8RT
naar mijn weten is "alles" met een "P" een 1800, en alles met een "R" een 2 liter, dus-->
F3R = 2.0 8v, F3P = 1.8 8v
F7P = 1.8 16v, F7R = 2.0 16v
F8Q is inderdaad een 1.9 diesel...
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Steven schreef:Vind dit trouwens een leuk informatief topic :)

Zou bijna een 16v met rot blok gaan aanschaffen ;)
eeuuhh...watch your mouth stephany :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ojah good thinking met die krukas :)

Een 2 liter in een 5je is trouwens ook best geinig lijkt me zo :)
Nielske
Berichten: 431
Lid geworden op: di 24 sep 2002 18:44
Locatie: Deurne (NL)

PtrGte schreef:
Steven schreef:Vind dit trouwens een leuk informatief topic :)

Zou bijna een 16v met rot blok gaan aanschaffen ;)
eeuuhh...watch your mouth stephany :D
Zou bijna een rot blok gaan aanschaffen en me huidige verkopen!!!
Dalen de kosten ook weer :smoke: :D
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

PtrGte schreef: Laten we eerst VOOROP stellen dat een F3R/F8Q onderblok ernstig anders is dan de F7P/R onderblokken
dat zijn 8v blokken, dus de kop past echt GRANDIOOS NIET!!!
Het distrubitie gedeelte pas ook niet.
PtrGte schreef:Achterberg heeft het me ten strengste afgeraden, omdat die "gefreesde" blokken bij één keer gasgeven zouden scheuren omdat ze te zwak werden, maar eeuuhh....
Sommige zijn ook gescheurd, maar dat kwam voornamelijk door te veel vermogen, te hoge toeren, te hoge CV en cirquit gebruik, op die manier krijg je alles kapot, dat was ie er zeker vergeten erbij te vertellen.
Elia leverde vroeger ook van die ombouw sets en die hadden gewoon Tüf goedkeuring.
Steven schreef:Zou bijna een 16v met rot blok gaan aanschaffen .
Ik weet nog een blok met alles erop en eraan te liggen voor een leuke prijs, kan je zo in je 5 leggen. :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou ehm :)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Drijfstangen zijn identiek en zijn standaard shot peened. Gestraald met kogellagers.

Injectoren zijn identiek.

Computer en kabelboom zijn anders.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 10 nov 2003 20:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Volgens Dialogys zijn de injectoren van een 16V en een Williams hetzelfde.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

injectoren zijn inderdaad identiek. De afstelling is van de computer is wel verschillend.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

hoppa weer een onduidelijkheid uit de wereld...

nu die drijfstangen nog... :wink:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

ook identiek :)
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

quote (speedline geloof ik?!) :

"Ik kan wel melden dat de Williams zuigers en drijfstangen origineel af fabriek keurig zijn qua gewichtstolerantie en dat de drijfstangen standaard shot-peened zijn. Dit is met kogellagers "stralen" om de mechanische eigenschappen van de drijfstang te verbeteren. Ze worden sterker zogezegd."

Hoe zit dit dan???
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Oh ja en ter verduidelijking...

dankzij onze grote vriend Menno heb ik m'n berekening van de compressieverhouding van een 2 liter ombouwblok even herzien, deze is niet 11,3 : 1,

maar 10,5 : 1...

sorry jongens voor de berekening, maar ik haal m'n HTS maar met 5,5 en 6-jes, ben geen uitblinker, zeker niet op wiskunde/natuurkunde niveau! :wink:

maar een voordeel is, dat er met weinig middelen toch nog wat extra klappen uit deze motoren kennen komen...
gewoon ff een mm-tje van de kop af halen... :D
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

PtrGte schreef:maar een voordeel is, dat er met weinig middelen toch nog wat extra klappen uit deze motoren kennen komen...
gewoon ff een mm-tje van de kop af halen... :D
Een 10de mm bedoel je dan ga je al snel naar de 11,..:1, een mm zal teveel worden op een standaard motor. :wink:

edit: ik was uit gegaan van een 2.0 kop en geen 1.8
Laatst gewijzigd door RO 16v op di 11 nov 2003 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie