Na hier en daar wat rond gesproken te hebben op onze fantastische eindejaarsmeeting ben ik weer op iets nieuws gewezen. Het gaat namelijk om het volgende. Om flink wat pks op de weg te krijgen en te houden vraag ik mij af of een stabilisatorstang nut heeft. Ik bedoel dan geen veerpootbrug bovenlangs de motor, maar een versie die onderlangs gemonteerd wordt bij de voorwielophanging. Wie kent ze? Zijn ze leverbaar voor een Williams? Wat is het rij-effect ervan? Kosten? Kortom alle ervaring zijn welkom.
Alvast bedankt,
Robert
[Williams] Stabilisatorstang bij wielophanging
Idd Merijn, je kraamt weer onzin uit 
De stabilisatortstang is een stang die zo loopt -___- waarbij de uiteinden op je draagarmen gemonteerd zijn en het middelste gedeelte scharnierend aan het subframe.
Het doel van de stabilisatorstang is om het overhellen in de bocht te verminderen, als namenlijk nu 1 veerpoot induikt omdat je door de bocht gaat wordt je andere draagarm ook ingedrukt zodat de hele voorkant een beetje omlaagduikt waardoor je dus betere grip behoud door het zwaartepunt dus te verlagen.
Nu is dit voornamenlijk belangrijk bij (snel)bochtenwerk, verder heeft het weinig invloed op het rechtuitrijden.
Nu was er voor de cupclio wel een dikkere stang verkrijgbaar, weet alleen niet of de cupclio's nou wel of geen 19-16v/willy draagarmen hadden.
Denk dat het voor Robert niet zo heel intressant is, hij heeft al aangegeven dat hij niet snoeihard door de bocht hoeft, ook vanwege het behoud van de carroserie.

De stabilisatortstang is een stang die zo loopt -___- waarbij de uiteinden op je draagarmen gemonteerd zijn en het middelste gedeelte scharnierend aan het subframe.
Het doel van de stabilisatorstang is om het overhellen in de bocht te verminderen, als namenlijk nu 1 veerpoot induikt omdat je door de bocht gaat wordt je andere draagarm ook ingedrukt zodat de hele voorkant een beetje omlaagduikt waardoor je dus betere grip behoud door het zwaartepunt dus te verlagen.
Nu is dit voornamenlijk belangrijk bij (snel)bochtenwerk, verder heeft het weinig invloed op het rechtuitrijden.
Nu was er voor de cupclio wel een dikkere stang verkrijgbaar, weet alleen niet of de cupclio's nou wel of geen 19-16v/willy draagarmen hadden.
Denk dat het voor Robert niet zo heel intressant is, hij heeft al aangegeven dat hij niet snoeihard door de bocht hoeft, ook vanwege het behoud van de carroserie.
-
Thanx Stevie.
Begrijp dus dat het alleen in het bochtenwerk merkbaar meedoet. Het heeft dus geen effect bij het acceleren?
Neem aan dat ditzelfde verhaal ook geldt voor een stabilisatorstang bij de achterbrug?
Begrijp dus dat het alleen in het bochtenwerk merkbaar meedoet. Het heeft dus geen effect bij het acceleren?
Neem aan dat ditzelfde verhaal ook geldt voor een stabilisatorstang bij de achterbrug?
Nee tis meer om hellen en rollen tegen te gaan. tuurlijk heeft het wel een beetje effect bij hard optrekken etc, maar ik denk dat het effect van een dikkere (en dus stijvere) stabi-stang niet echt heel veel toegevoegde waarde heeft voor het rechtuit rijden.
Maar als je goedkoop aan een stabistang van een cupclio kan komen en die ook daadwerkelijk past zou ik het niet laten.
Voor de achterbrug heb je geloof ik 2 torsiestaven 1 set om te veren en 1 om idd links en rechts te stabiliseren.
De cupclio had hier ook dikkere staven voor.
Maar als je goedkoop aan een stabistang van een cupclio kan komen en die ook daadwerkelijk past zou ik het niet laten.

Voor de achterbrug heb je geloof ik 2 torsiestaven 1 set om te veren en 1 om idd links en rechts te stabiliseren.
De cupclio had hier ook dikkere staven voor.
-
- Moderator
- Car: MB
volgens mij zijn deze wel degelijk leverbaar voor de 1.8 16v clio, voor de willi weet ik niet, maar als ik dit zo begrijp past ie ook (gezien het verschil in spoorbreedte zich niet op dat punt bevind)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Bedoel je een stabilisatorstang (die zit er namelijk al op), of een soort veerpootbrug, die onder de auto bevestigd wordt (zie afbeelding, de onderste)? Die laatste verstevigt het subframe (enigszins?) en heeft een soortgelijk effect als een veerpootbrug. Dus voornamelijk met bochtenwerk merkbaar.
[img]http://www.duw.de/Picture_Pool/140584.jpg[/img]
[img]http://www.duw.de/Picture_Pool/140584.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Een groep A stab.stang van een Clio is gelijk aan die van de Megane (24mm??) en past er zo onder zonder aanpassingen, je moet alleen kortere bouten gebruiken, anders slaan de bouten tegen de draagarmen aan, kost bij de dealer iets van 100 euro.
Wat me zelf is opgevallen met wegtrekken dat het rechtervoor wiel minder snel doorslaat, omdat het iets stijfer is geworden.
Wat me zelf is opgevallen met wegtrekken dat het rechtervoor wiel minder snel doorslaat, omdat het iets stijfer is geworden.
Laatst gewijzigd door RO 16v op di 4 nov 2003 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
In mijn coupe boek staat een 23mm diameter dikke stabilisatorstang voor een cup clio...
En die is gelijk aan een Willi! Misschien een ander jaar Ro?
dikkere stabi voor= meer onderstuur
dunnere stabi voor= minder onderstuur
dikkere stabi achter= meer overstuur
dunnere stabi achter= minder overstuur
Hier kan dunner ook worden vervangen door minder stijf of minder sterk. En vice-versa uiteraard.
Een stabilisatorstang zorgt voor meer rolstijfheid zonder de noodzaak met hardere veren te rijden. Zo kan de stuurprecisie worden verhoogd, door verminderen van het rollen van de carrosserie, zonder knalharde veren te hoeven monteren.
Een dikkere stabilisatorstang voor zorgt voor meer onderstuur. Je krijgt er wel meer precisie en controle voor terug maar er zal eerder onderstuur optreden.
Bij een stabilisatorstang is het een wieldruk gerelateerd verhaal wat ik hier niet uit de doeken zal doen. Veel te omslachtig. Mensen die zich het wielophanging topic nog kunnen herinneren herinneren mijn nutteloze pogingen nog wel het e.e.a. uit de doeken te doen
Met vriendelijke groet,
Speedline.

dikkere stabi voor= meer onderstuur
dunnere stabi voor= minder onderstuur
dikkere stabi achter= meer overstuur
dunnere stabi achter= minder overstuur
Hier kan dunner ook worden vervangen door minder stijf of minder sterk. En vice-versa uiteraard.
Een stabilisatorstang zorgt voor meer rolstijfheid zonder de noodzaak met hardere veren te rijden. Zo kan de stuurprecisie worden verhoogd, door verminderen van het rollen van de carrosserie, zonder knalharde veren te hoeven monteren.
Een dikkere stabilisatorstang voor zorgt voor meer onderstuur. Je krijgt er wel meer precisie en controle voor terug maar er zal eerder onderstuur optreden.
Bij een stabilisatorstang is het een wieldruk gerelateerd verhaal wat ik hier niet uit de doeken zal doen. Veel te omslachtig. Mensen die zich het wielophanging topic nog kunnen herinneren herinneren mijn nutteloze pogingen nog wel het e.e.a. uit de doeken te doen
Met vriendelijke groet,
Speedline.
-
Oftewel je moet eerst weten hoe de auto stuurt alvorens je over stapt op het monteren van een dikke- danwel dunne stab.stang?
Het gedrag van auto - met zijn camber set-up en na het monteren van polyurethaan bussen, dempers en veren kan aangeven wat gewenst is, meer/minder overstuur of onderstuur.
Speedline, we hebben het er nog wel over bij de ontwikkelingen van het project, ik beschouw dit onderwerp voorlopig nog als stage 2 optie
(oftewel niet noodzakelijk en makelijk achteraf te monteren).
Bedankt in ieder geval alvast.
Het gedrag van auto - met zijn camber set-up en na het monteren van polyurethaan bussen, dempers en veren kan aangeven wat gewenst is, meer/minder overstuur of onderstuur.
Speedline, we hebben het er nog wel over bij de ontwikkelingen van het project, ik beschouw dit onderwerp voorlopig nog als stage 2 optie

(oftewel niet noodzakelijk en makelijk achteraf te monteren).
Bedankt in ieder geval alvast.
Je hebt gelijk cup is 23mm, groep A is 24mm.speedline schreef:In mijn coupe boek staat een 23mm diameter dikke stabilisatorstang voor een cup clio...En die is gelijk aan een Willi! Misschien een ander jaar Ro?
effe off topic, wat er in je sig staat, Armand feat. Peter - The coupe dokter, is dat serieus????
Ok...RO 16v schreef:Je hebt gelijk cup is 23mm, groep A is 24mm.
Nee, dat is een poging tot humor. Een slechte poging misschienRO 16v schreef:effe off topic, wat er in je sig staat, Armand feat. Peter - The coupe dokter, is dat serieus????

Met vriendelijke groet,
Speedline.
-
Zijn er buiten Ro om eigenlijk nog mensen die een stabilisatorstang daadwerkelijk gemonteerd hebben onder hun auto?
wie heeft armando's auto nu dan? Was wel een zeer mooi ding vond ik...een van de weinige mooie rode 16V's 
Heeft er eigenlijk iemand nog wel eens wat van die knakker gehoord?

Heeft er eigenlijk iemand nog wel eens wat van die knakker gehoord?
Ik spreek 'm heel af en toe nog wel eens, aangezien ik 'm van vroeger ken. Maar hij woont niet meer in Oss, dus de laatste tijd zie ik 'm echt niet meer.
Hij heeft zijn 16V verkocht, maar wel zonder die 16 inchers. Dat maakte die auto echt af!
Ik kan me ff niet meer herinneren wie zijn auto nu in bezit heeft. Iemand uit Breda geloof ik, ook actief op het forum. Bij Speed in Rosmalen zag ik 'm rijden met een vrouw achter het stuur.
Hij heeft zijn 16V verkocht, maar wel zonder die 16 inchers. Dat maakte die auto echt af!
Ik kan me ff niet meer herinneren wie zijn auto nu in bezit heeft. Iemand uit Breda geloof ik, ook actief op het forum. Bij Speed in Rosmalen zag ik 'm rijden met een vrouw achter het stuur.
ik heb m maar twee keer gezien in Niftrik, vond t wel een goeie gast..jammer dat hij er nooit meer is. Wat rijd hij tegenwoordig dan?
speedline schreef: Nee, dat is een poging tot humor. Een slechte poging misschienMaar ik dacht dat de link met het coupe(-boek) misschien voldoende zou zijn. Als je het nummer luistert verklaart dat misschien het e.e.a.!
Met vriendelijke groet,
Speedline.