[Williams] Stabilisatorstang bij wielophanging

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Na hier en daar wat rond gesproken te hebben op onze fantastische eindejaarsmeeting ben ik weer op iets nieuws gewezen. Het gaat namelijk om het volgende. Om flink wat pk’s op de weg te krijgen en te houden vraag ik mij af of een stabilisatorstang nut heeft. Ik bedoel dan geen veerpootbrug bovenlangs de motor, maar een versie die onderlangs gemonteerd wordt bij de voorwielophanging. Wie kent ze? Zijn ze leverbaar voor een Williams? Wat is het rij-effect ervan? Kosten? Kortom alle ervaring zijn welkom.

Alvast bedankt,
Robert
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Edit: plain bullshit! :D
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 3 nov 2003 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd Merijn, je kraamt weer onzin uit :)

De stabilisatortstang is een stang die zo loopt -___- waarbij de uiteinden op je draagarmen gemonteerd zijn en het middelste gedeelte scharnierend aan het subframe.
Het doel van de stabilisatorstang is om het overhellen in de bocht te verminderen, als namenlijk nu 1 veerpoot induikt omdat je door de bocht gaat wordt je andere draagarm ook ingedrukt zodat de hele voorkant een beetje omlaagduikt waardoor je dus betere grip behoud door het zwaartepunt dus te verlagen.

Nu is dit voornamenlijk belangrijk bij (snel)bochtenwerk, verder heeft het weinig invloed op het rechtuitrijden.
Nu was er voor de cupclio wel een dikkere stang verkrijgbaar, weet alleen niet of de cupclio's nou wel of geen 19-16v/willy draagarmen hadden.

Denk dat het voor Robert niet zo heel intressant is, hij heeft al aangegeven dat hij niet snoeihard door de bocht hoeft, ook vanwege het behoud van de carroserie.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Thanx Stevie.

Begrijp dus dat het alleen in het bochtenwerk merkbaar meedoet. Het heeft dus geen effect bij het acceleren?

Neem aan dat ditzelfde verhaal ook geldt voor een stabilisatorstang bij de achterbrug?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee tis meer om hellen en rollen tegen te gaan. tuurlijk heeft het wel een beetje effect bij hard optrekken etc, maar ik denk dat het effect van een dikkere (en dus stijvere) stabi-stang niet echt heel veel toegevoegde waarde heeft voor het rechtuit rijden.

Maar als je goedkoop aan een stabistang van een cupclio kan komen en die ook daadwerkelijk past zou ik het niet laten. :)

Voor de achterbrug heb je geloof ik 2 torsiestaven 1 set om te veren en 1 om idd links en rechts te stabiliseren.
De cupclio had hier ook dikkere staven voor.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

volgens mij zijn deze wel degelijk leverbaar voor de 1.8 16v clio, voor de willi weet ik niet, maar als ik dit zo begrijp past ie ook (gezien het verschil in spoorbreedte zich niet op dat punt bevind)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Bedoel je een stabilisatorstang (die zit er namelijk al op), of een soort veerpootbrug, die onder de auto bevestigd wordt (zie afbeelding, de onderste)? Die laatste verstevigt het subframe (enigszins?) en heeft een soortgelijk effect als een veerpootbrug. Dus voornamelijk met bochtenwerk merkbaar.

[img]http://www.duw.de/Picture_Pool/140584.jpg[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Een groep A stab.stang van een Clio is gelijk aan die van de Megane (24mm??) en past er zo onder zonder aanpassingen, je moet alleen kortere bouten gebruiken, anders slaan de bouten tegen de draagarmen aan, kost bij de dealer iets van 100 euro.

Wat me zelf is opgevallen met wegtrekken dat het rechtervoor wiel minder snel doorslaat, omdat het iets stijfer is geworden.
Laatst gewijzigd door RO 16v op di 4 nov 2003 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

In mijn coupe boek staat een 23mm diameter dikke stabilisatorstang voor een cup clio... :s En die is gelijk aan een Willi! Misschien een ander jaar Ro?

dikkere stabi voor= meer onderstuur
dunnere stabi voor= minder onderstuur
dikkere stabi achter= meer overstuur
dunnere stabi achter= minder overstuur


Hier kan dunner ook worden vervangen door minder stijf of minder sterk. En vice-versa uiteraard.

Een stabilisatorstang zorgt voor meer rolstijfheid zonder de noodzaak met hardere veren te rijden. Zo kan de stuurprecisie worden verhoogd, door verminderen van het rollen van de carrosserie, zonder knalharde veren te hoeven monteren.

Een dikkere stabilisatorstang voor zorgt voor meer onderstuur. Je krijgt er wel meer precisie en controle voor terug maar er zal eerder onderstuur optreden.

Bij een stabilisatorstang is het een wieldruk gerelateerd verhaal wat ik hier niet uit de doeken zal doen. Veel te omslachtig. Mensen die zich het wielophanging topic nog kunnen herinneren herinneren mijn nutteloze pogingen nog wel het e.e.a. uit de doeken te doen :wink:

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Oftewel je moet eerst weten hoe de auto stuurt alvorens je over stapt op het monteren van een dikke- danwel dunne stab.stang?
Het gedrag van auto - met zijn camber set-up en na het monteren van polyurethaan bussen, dempers en veren kan aangeven wat gewenst is, meer/minder overstuur of onderstuur.

Speedline, we hebben het er nog wel over bij de ontwikkelingen van het project, ik beschouw dit onderwerp voorlopig nog als stage 2 optie :)
(oftewel niet noodzakelijk en makelijk achteraf te monteren).
Bedankt in ieder geval alvast.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

speedline schreef:In mijn coupe boek staat een 23mm diameter dikke stabilisatorstang voor een cup clio... :s En die is gelijk aan een Willi! Misschien een ander jaar Ro?
Je hebt gelijk cup is 23mm, groep A is 24mm.

effe off topic, wat er in je sig staat, Armand feat. Peter - The coupe dokter, is dat serieus????
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

RO 16v schreef:Je hebt gelijk cup is 23mm, groep A is 24mm.
Ok...
RO 16v schreef:effe off topic, wat er in je sig staat, Armand feat. Peter - The coupe dokter, is dat serieus????
Nee, dat is een poging tot humor. Een slechte poging misschien :D Maar ik dacht dat de link met het coupe(-boek) misschien voldoende zou zijn. Als je het nummer luistert verklaart dat misschien het e.e.a.!

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Zijn er buiten Ro om eigenlijk nog mensen die een stabilisatorstang daadwerkelijk gemonteerd hebben onder hun auto?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik meen dat destijds armando er ooit een keer aangeschaft heeft. Hij rijd echter al een hele tijd een clio meer
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Armando? Kan ik me niet voorstellen! Zijn auto is overigens wel binnen de club gebleven, dus dan zou er nu nog iemand met zo'n ding moeten rondrijden.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ja, armando. Hij heeft dat ding eigenlijk per ongeluk gekocht. Hij wilde namelijk een veerpootbrug aanschaffen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ow, ja... Daar kan ik me iets van herinneren, ja!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wie heeft armando's auto nu dan? Was wel een zeer mooi ding vond ik...een van de weinige mooie rode 16V's (Y)
Heeft er eigenlijk iemand nog wel eens wat van die knakker gehoord?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik spreek 'm heel af en toe nog wel eens, aangezien ik 'm van vroeger ken. Maar hij woont niet meer in Oss, dus de laatste tijd zie ik 'm echt niet meer.

Hij heeft zijn 16V verkocht, maar wel zonder die 16 inchers. Dat maakte die auto echt af!

Ik kan me ff niet meer herinneren wie zijn auto nu in bezit heeft. Iemand uit Breda geloof ik, ook actief op het forum. Bij Speed in Rosmalen zag ik 'm rijden met een vrouw achter het stuur.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik heb m maar twee keer gezien in Niftrik, vond t wel een goeie gast..jammer dat hij er nooit meer is. Wat rijd hij tegenwoordig dan?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De laatste keer dat ik 'm sprak had 'ie een Ford Orion. :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

:lol:
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

:lol: :lol:

hij woont al een tijdje in Arnhem, toch??
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jep, al een paar maanden. Ik heb 'm net ff ge-smst. Maareh, we gaan wel erg ver off-topic nu. :)
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

speedline schreef: Nee, dat is een poging tot humor. Een slechte poging misschien :D Maar ik dacht dat de link met het coupe(-boek) misschien voldoende zou zijn. Als je het nummer luistert verklaart dat misschien het e.e.a.!

Met vriendelijke groet,

Speedline.
:lol: :lol: , 't is goeie humor.
Plaats reactie