[5GTT] Backfire + tikje

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Soms als ik s'ochtends start, sind shet echt koud is geworden heb ik wel es een backfire bij het starten.
Klinkt echt als zo'n nies geluid, ik weet alleen niet of het nu in het inlaattraject of uitlaattraject is. (uitlaat sluit niet netjes op downpipe)
Iemand enig idee wat het kan zijn?

Verder heb ik ook een tikje wat meeloopt met de toeren, klinkt niet als ruime klepspeling maar iets harder. Komt wel uit die richting en je hoor het ook een beetje vanonder de motor.
En NEE tis geen lager, dat rotgeluid heb ik al regelmatig mogen horen en das het gelukkig niet.
Ik heb wel es wat gelezen dat het misschien een kromme stoterstang zou kunnen zijn? Is dat ook de controleren zonder ze allemaal eruit te trekken en alle kleppen weer te stellen?
Ojah tikje was er opeens en is ook niet erger geworden ofzo, heb ook wel es zitten denken aan die niet sluitende uitlaat, maar klinkt meer als iets mechanisch.

Iemand een idee?
Menno

tikje: kromme stoter?
rev it like a rental
Steven

Ehm daarmee bedoel je de stoterstang?
Steven

Weet iemand wat voor die backfire?

En hoe weet ik welke stoterstang het is, of kun je dat duidelijk zien als je door die gaten kijkt?
Sander
Contacteer:

Steven schreef:Weet iemand wat voor die backfire?

En hoe weet ik welke stoterstang het is, of kun je dat duidelijk zien als je door die gaten kijkt?
"backfire">Meestal je ontekking niet goed, maar kan ook een kleppen kwestie zijn. Beetje moellijk geval.

"stoterstang">Er uit halen en over een vlakke plaat rollen en dan zie/voel je het wel.

S :D nder
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Steven schreef:Verder heb ik ook een tikje wat meeloopt met de toeren, klinkt niet als ruime klepspeling maar iets harder. Komt wel uit die richting en je hoor het ook een beetje vanonder de motor.

Ojah tikje was er opeens en is ook niet erger geworden ofzo, heb ook wel es zitten denken aan die niet sluitende uitlaat, maar klinkt meer als iets mechanisch.

Iemand een idee?
Hmm ik had ook een rare tik in mijn motor een tijdje geleden. Het klonk ook als klepspeling. Na een tijdje werd het geluid harder. Wat bleek; 1 van de moeren waarmee het uitlaatspruitstuk is vastgezet was losgelopen. Na het vastzetten van deze moer was alles weer top :)
Misschien iets om te controleren?
Steven

Sander schreef:
Steven schreef:Weet iemand wat voor die backfire?

"backfire">Meestal je ontekking niet goed, maar kan ook een kleppen kwestie zijn. Beetje moellijk geval.

"stoterstang">Er uit halen en over een vlakke plaat rollen en dan zie/voel je het wel.

Bah mag ik ze zeker alle 8 eruit draaien en de hele boel weer stellen, alsof ik dat nognie genoeg gedaan heb de laatste tijd :S

Die moeren zal ik nog es nalopen, maar die zitten allemaal vast als het goed is. Meestal tikt dat niet alleen maar puft het ook, heb dat al es eerder gehad namenlijk. Maar ik zal ze nog es natrekken.

Zal es kijken of ik er nog tijd voor heb voor de Meern anders kunnen er vast nog wel wat mensen luisteren.
Net als vorig jaar, toen is zo rot liep :D
Menno

kromme stoters kan je ook wel zien met gemonteerd spulletje. Als een klep dicht staat de stang ronddraaien, dan zie je wel of ie krom is.
rev it like a rental
Steven

Ah thanks

Ik ga weer ff knutselen, en dat backfire zou een open klep kunnen zijn? Dan zou het dus bijv ook die stoterstang kunnen zijn die wat speling heeft omdat de klep open blijft?

Ik noem maar iets hoor...
Menno

Steven schreef:Ah thanks

Ik ga weer ff knutselen, en dat backfire zou een open klep kunnen zijn? Dan zou het dus bijv ook die stoterstang kunnen zijn die wat speling heeft omdat de klep open blijft?

klinkt erg onwaarschijnlijk.

ik zou denken aan een slechte choke/co/stationair afstelling en/of een brakke ontsteking.
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Menno schreef:
Steven schreef:Ah thanks

klinkt erg onwaarschijnlijk.

ik zou denken aan een slechte choke/co/stationair afstelling en/of een brakke ontsteking.
Dat klopt het is meestal een van die dingen, maar als er een klep verbrand is kan het zo zijn dat hij soms niet goed afsluit. Maar dat is moeilijk zo te zeggen.

Menno

sterker nog, als d'r een klep verbrandt is sluit ie voor geen meter meer af. Verbrande kleppen kan je prima horen sissen uit je uitlaat.
rev it like a rental
Steven

Nou als jullie 2 Nov. nog es willen luisteren, ik hoor geen rare sisgeluiden zover ik weet, wel een hoop gerochel. Maar das de Devil zelf :)

Ontsteking is zover ik nog weet prima.
Tom
Moderator
Car: MB

ik kan me nog herinneren dat jij bij de vorige eindejaarsmeeting ook wat problemen had :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven

Jepz, dat was een verstopte vacuumplug van de carterventilatie. Die bleef openstaan waardoor ie dus vlase lucht kreeg en raar begon te doen.
Plaats reactie