Sper diff.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

canonballman schreef:diff eruit halen is lastig bij een JB3/JC5

heb je een HELE grote dop/pijpsleutel voor nodig: iets van maatje 50 >-)
En ik heb wel een paar losse diffs liggen, maar kheb geen postzegels :(
Wat weegt het ding?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

poe, weet ik niet........ Kilootje of 2-3????
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

HOE haal je het eruit? :D lastig ofnie, heb 't nog nooit gedaan, heb een bak liggen en heb wel materiaal. Dus? Moet de bak uitmekaar?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

moet sowieso HELEMAAL uit elkaar
ruwweg:
-5e groep eraf
-bakdelen scheiden
-schakelstangen/vorken en assen eruit
-R keerring eruit wippen
-grote moer los

en hoppa :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mmm... hehe dat ding, is dat te installeren met het dif er nog in? Hier de 'handleiding' kort, dan zie je zo of 't kan of niet... http://www.members.aol.com/mopar1mad/phantomgrip.html
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

nee gaat never nooit niet, tenzij je een gat in je bakhuis zaagt :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Keb ze nog es gemaild :) ben best enthousiast over dat ding eigenlijk...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik vraag me af wie van jullie dit nog een interessant iets vind... Met meerdere mensen kan 't wat goedkoper zijn!

dear sir
the price per unit is $349.00. if you put 5 or more people together we
can offer a discount. let us know when you ship the unit.
thank you
phantom grip


5 mensen? :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee sorry.
Ik ben wel geinteresseerd, maar niet nu, en ik zou het dan toch eerst nog eens wat verder moeten onderzoeken en overleggen met mensen van wie ik denk dat ze er verstand van hebben.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

up :) nog iemand een dif over?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

ff w88 tot ik weer geld heb, kep wel interesse :)
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

lijkt me ook wel een leuk ding.


maar als je die korte handleiding ziet, dan is dat ding er toch wel aardig makkelijk zelf in te zetten. dan hoef je je dif toch niet op te sturen?
of moeten ze eerst dat ding op maat maken voor een 5gt dif bijv?

is zo'n fantom grip ook niet gewoon zelf te maken, ziet er niet heel erg moeilijk uit. 2 blokjes met gaten en 4 veertjes ertussen.

volgens mij zijn er genoeg mensen die dat kunnen bouwen. misschien 1 kopen en dan namaken?
He! nu is die weer rood.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Omdat de koppeloverdracht door wrijving gebeurt lijkt het me dat materiaalkeuze en harding heel nauw komt.
Ik zou er niet aan beginnen.
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

ja das ook weer waar ja. is niet handig als het stuk gaat in je bak.
He! nu is die weer rood.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tis dus wel zo dat deze in principe met normaal rijgedrag net zo nerveus is als een 100% sper, pas als je gaat inparkeren zal ie wel in werking treden ofzo?
En hoe snel slijt zoiets en wat doet ie als ie warm is.
Dat vraag ik me weer af, tis wel interxant maar een echt lsd is toch wel het beste omdat die wat minder nerveus is.

Kep er toch ietwat gemengde gevoelens over :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gemengede gevoelens ja...

Volgens mij zal het best leuk werken als t net hebt, maar vind t toch n btje een goedkope oplossing ofzo...weet niet, vind t er zo fragiel uitzien..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou fragiel is niet het jusite woord, ziet er juist wel stevig uit vind ik, maar ikv raag me af hoel slijtagegevoelig zoiets is en dus of het ook tegen langdurig wrijven kan.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dat bedoel ik eigenlijk...hoe lang het meegaat zeg maar...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

In hoeverre zijn de dif's onderling verschillend van de JB bakken??
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:Nou fragiel is niet het jusite woord, ziet er juist wel stevig uit vind ik, maar ikv raag me af hoel slijtagegevoelig zoiets is en dus of het ook tegen langdurig wrijven kan.
naar mijn weten niet slijtagegevoeliger als andere lsd's... Ik denk dat wat ergere slijtage ook weer op te heffen is door sterkere veren (die ook verkrijgbaar zijn).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sja maar 'ff' een difje wisselen doe je niet zomaar...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als ik me niet vergis is het even de assen eruit, dat blokje eruit, andere veertjes erin, blokje erin, assen erin. het dif hoeft voor montage niet eruit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

vijfde versnelling moet er toch ook uit?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Het diff zit toch tussen je aandrijfassen? Die krijg je er niet zomaar uit zonder de bak weer van de auto te lichten lijkt me?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, je bak moet toch echt van je blok af...dan versnellingen eruit halen...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

goh toch wel geinig dat men hier mee verder aan het klooien is
robert weet jij iets meer te vertellen qua voor en nadelen tov een lsd?
ik heb nu weer wat onderdelen voor de at binnen dus kan weer wat gaan doen
ik heb wel een paar bakken liggen hier voor een experimentje
moet wel een karrevrachtje koppel kunnen houden
riel wat weet jij nou precies?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voor je at liggen ze klaar, slijtage zou te verwaarlozen zijn. Het max sper is in te stellen adh van de kracht van de veertjes die ertussen zitten. Het heeft eigenlijk alleen goede reacties (niet alleen op de site, ook op andere fora waar ik toen heb gezocht). in principe is het een super prijs/kwaliteit verhouding waar de werking zo goed als niet onderdoet voor een echt sperdif, waarschijnlijk ook een stuk betrouwbaarder door zijn super-eenvoudige constructie.

Voor een gtt bestaan ze (nog) niet, opsturen van een dif kan, dan maken ze er een. Toendertijd kreeg ik vanaf 6 stuks korting (ik schat ze op een 275-300 euro per stuk).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik wil wel nog even weten tot hoeveel nm ie kan hebben enzo
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

In een JB of JC bak kan een ZF platensper gemonteerd worden. Deze kennen meestal 25% of 40% sperfunctie maar zijn voorzover ik weet, met enige moeite, instelbaar.

Ze zijn slecht te krijgen. Maar het is er wel. Renault Sport gebruikte ze zelf ook voor autosport-klassen waar dit toegestaan was.

Voor de Renault UN type bakken en project Getrag 6-bak is er een Quaife Active Torque Biasing sperdifferentieel.

Voor de JB/JC serie is er nog geen ATB sperdifferentieel omdat niemand die nog aangeboden heeft voor ombouw.

Zo'n Quaife ATB differentieel is qua werking vergelijkbaar met een TorSen Torque Sensing differentieel. En is zo'n beetje het beste wat er te krijgen is op dit gebied. Zo'n ATB sper is mechanisch en heeft daarom een heel korte reactietijd. Hydraulische sperren in de vorm van visco LSD's hebben altijd een reactietijd die er meestal zo ver mogelijk uit ontwikkeld is maar altijd merkbaar blijft.

N.b.: Een sperdifferentieel levert meer onderstuur onder last op! Hoe groter de sperwaarde hoe groter de toename van het onderstuur zal zijn. Er zijn wijzigingen in het basisontwerp van de voorwielophanging nodig om gebruik te maken van de toegenomen tractie onder last. Een grotere spoorbreedte is er een van.

Kijk onder andere maar naar de Ford Focus RS.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ja ok maar wat is dit dan volgens jou?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ja ok maar wat is dit dan volgens jou?
Die phantom gripper is een interessant minder prijzig alternatief voor de gevestigde orde, zo op het eerste gezicht. Ik zal er eens wat dieper induiken.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

speedline schreef:In een JB of JC bak kan een ZF platensper gemonteerd worden. Deze kennen meestal 25% of 40% sperfunctie maar zijn voorzover ik weet, met enige moeite, instelbaar.

Ze zijn slecht te krijgen. Maar het is er wel. Renault Sport gebruikte ze zelf ook voor autosport-klassen waar dit toegestaan was.
In mijn bak is de sper ook van Sadev, overigens ook 'met enige moeite' instelbaar.

Heb 'm nu een stuk agressiever staan en dat rijdt heerlijk.

Voor de Renault UN type bakken en project Getrag 6-bak is er een Quaife Active Torque Biasing sperdifferentieel.

Voor de JB/JC serie is er nog geen ATB sperdifferentieel omdat niemand die nog aangeboden heeft voor ombouw.

Zo'n Quaife ATB differentieel is qua werking vergelijkbaar met een TorSen Torque Sensing differentieel. En is zo'n beetje het beste wat er te krijgen is op dit gebied. Zo'n ATB sper is mechanisch en heeft daarom een heel korte reactietijd. Hydraulische sperren in de vorm van visco LSD's hebben altijd een reactietijd die er meestal zo ver mogelijk uit ontwikkeld is maar altijd merkbaar blijft.

N.b.: Een sperdifferentieel levert meer onderstuur onder last op! Hoe groter de sperwaarde hoe groter de toename van het onderstuur zal zijn. Er zijn wijzigingen in het basisontwerp van de voorwielophanging nodig om gebruik te maken van de toegenomen tractie onder last. Een grotere spoorbreedte is er een van.
I tend to disagree! Toen mijn sper er uit lag (Golden Tulip Rally en Zoetermeer rallysprint) was het ding zo onderstuurd als een alfa 164 V6 op een ijsbaan; afgelopen weekend merkte ik juist dat het sper al het onderstuur weghaalde, en zelfs af en toe de auto te ver naar binnen trok.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

StevenK schreef:I tend to disagree! Toen mijn sper er uit lag (Golden Tulip Rally en Zoetermeer rallysprint) was het ding zo onderstuurd als een alfa 164 V6 op een ijsbaan; afgelopen weekend merkte ik juist dat het sper al het onderstuur weghaalde, en zelfs af en toe de auto te ver naar binnen trok.
onder last en lage bochtsnelheid wordt een sper errug onderstuurd. Beide wielen hebben volop grip en de zaak neigt naar het gedrag van een starre as.

echter als je ook nog eens een hoge bochtversnelling haalt, dan rij je zowat alleen nog maar op de 2 wielen in de buitenbocht, DAN gaat die onderstuur weer weg, dus dat lijkt op overstuur.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hoeveel nm heb jij nu ongeveer robert?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nanometer?
Plaats reactie