Sper diff.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Matijs
Contacteer:

canonballman schreef:diff eruit halen is lastig bij een JB3/JC5

heb je een HELE grote dop/pijpsleutel voor nodig: iets van maatje 50 >-)
En ik heb wel een paar losse diffs liggen, maar kheb geen postzegels :(
Wat weegt het ding?
canonballman

poe, weet ik niet........ Kilootje of 2-3????
Riël
Über-Spammer

HOE haal je het eruit? :D lastig ofnie, heb 't nog nooit gedaan, heb een bak liggen en heb wel materiaal. Dus? Moet de bak uitmekaar?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman

moet sowieso HELEMAAL uit elkaar
ruwweg:
-5e groep eraf
-bakdelen scheiden
-schakelstangen/vorken en assen eruit
-R keerring eruit wippen
-grote moer los

en hoppa :)
Riël
Über-Spammer

Mmm... hehe dat ding, is dat te installeren met het dif er nog in? Hier de 'handleiding' kort, dan zie je zo of 't kan of niet... http://www.members.aol.com/mopar1mad/phantomgrip.html
canonballman

nee gaat never nooit niet, tenzij je een gat in je bakhuis zaagt :wink:
Riël
Über-Spammer

Keb ze nog es gemaild :) ben best enthousiast over dat ding eigenlijk...
Riël
Über-Spammer

Ik vraag me af wie van jullie dit nog een interessant iets vind... Met meerdere mensen kan 't wat goedkoper zijn!

dear sir
the price per unit is $349.00. if you put 5 or more people together we
can offer a discount. let us know when you ship the unit.
thank you
phantom grip

5 mensen? :D
Matijs
Contacteer:

Nee sorry.
Ik ben wel geinteresseerd, maar niet nu, en ik zou het dan toch eerst nog eens wat verder moeten onderzoeken en overleggen met mensen van wie ik denk dat ze er verstand van hebben.
Riël
Über-Spammer

up :) nog iemand een dif over?
Steven
Car: M536

ff w88 tot ik weer geld heb, kep wel interesse :)
_Martijn_
Contacteer:

lijkt me ook wel een leuk ding.

maar als je die korte handleiding ziet, dan is dat ding er toch wel aardig makkelijk zelf in te zetten. dan hoef je je dif toch niet op te sturen?
of moeten ze eerst dat ding op maat maken voor een 5gt dif bijv?

is zo'n fantom grip ook niet gewoon zelf te maken, ziet er niet heel erg moeilijk uit. 2 blokjes met gaten en 4 veertjes ertussen.

volgens mij zijn er genoeg mensen die dat kunnen bouwen. misschien 1 kopen en dan namaken?
He! nu is die weer rood.
robert

Omdat de koppeloverdracht door wrijving gebeurt lijkt het me dat materiaalkeuze en harding heel nauw komt.
Ik zou er niet aan beginnen.
_Martijn_
Contacteer:

ja das ook weer waar ja. is niet handig als het stuk gaat in je bak.
He! nu is die weer rood.
Steven

Tis dus wel zo dat deze in principe met normaal rijgedrag net zo nerveus is als een 100% sper, pas als je gaat inparkeren zal ie wel in werking treden ofzo?
En hoe snel slijt zoiets en wat doet ie als ie warm is.
Dat vraag ik me weer af, tis wel interxant maar een echt lsd is toch wel het beste omdat die wat minder nerveus is.

Kep er toch ietwat gemengde gevoelens over :)
Haas
Car: Megane RS

gemengede gevoelens ja...

Volgens mij zal het best leuk werken als t net hebt, maar vind t toch n btje een goedkope oplossing ofzo...weet niet, vind t er zo fragiel uitzien..
Steven

Nou fragiel is niet het jusite woord, ziet er juist wel stevig uit vind ik, maar ikv raag me af hoel slijtagegevoelig zoiets is en dus of het ook tegen langdurig wrijven kan.
Haas

dat bedoel ik eigenlijk...hoe lang het meegaat zeg maar...
Bart V

In hoeverre zijn de dif's onderling verschillend van de JB bakken??
Riël
Über-Spammer

Steven schreef:Nou fragiel is niet het jusite woord, ziet er juist wel stevig uit vind ik, maar ikv raag me af hoel slijtagegevoelig zoiets is en dus of het ook tegen langdurig wrijven kan.
naar mijn weten niet slijtagegevoeliger als andere lsd's... Ik denk dat wat ergere slijtage ook weer op te heffen is door sterkere veren (die ook verkrijgbaar zijn).
Steven

Sja maar 'ff' een difje wisselen doe je niet zomaar...
Riël
Über-Spammer

Als ik me niet vergis is het even de assen eruit, dat blokje eruit, andere veertjes erin, blokje erin, assen erin. het dif hoeft voor montage niet eruit.
Haas

vijfde versnelling moet er toch ook uit?
Steven

Het diff zit toch tussen je aandrijfassen? Die krijg je er niet zomaar uit zonder de bak weer van de auto te lichten lijkt me?
Haas

nee, je bak moet toch echt van je blok af...dan versnellingen eruit halen...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

goh toch wel geinig dat men hier mee verder aan het klooien is
robert weet jij iets meer te vertellen qua voor en nadelen tov een lsd?
ik heb nu weer wat onderdelen voor de at binnen dus kan weer wat gaan doen
ik heb wel een paar bakken liggen hier voor een experimentje
moet wel een karrevrachtje koppel kunnen houden
riel wat weet jij nou precies?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Riël
Über-Spammer

Voor je at liggen ze klaar, slijtage zou te verwaarlozen zijn. Het max sper is in te stellen adh van de kracht van de veertjes die ertussen zitten. Het heeft eigenlijk alleen goede reacties (niet alleen op de site, ook op andere fora waar ik toen heb gezocht). in principe is het een super prijs/kwaliteit verhouding waar de werking zo goed als niet onderdoet voor een echt sperdif, waarschijnlijk ook een stuk betrouwbaarder door zijn super-eenvoudige constructie.

Voor een gtt bestaan ze (nog) niet, opsturen van een dif kan, dan maken ze er een. Toendertijd kreeg ik vanaf 6 stuks korting (ik schat ze op een 275-300 euro per stuk).
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik wil wel nog even weten tot hoeveel nm ie kan hebben enzo
speedline

In een JB of JC bak kan een ZF platensper gemonteerd worden. Deze kennen meestal 25% of 40% sperfunctie maar zijn voorzover ik weet, met enige moeite, instelbaar.

Ze zijn slecht te krijgen. Maar het is er wel. Renault Sport gebruikte ze zelf ook voor autosport-klassen waar dit toegestaan was.

Voor de Renault UN type bakken en project Getrag 6-bak is er een Quaife Active Torque Biasing sperdifferentieel.

Voor de JB/JC serie is er nog geen ATB sperdifferentieel omdat niemand die nog aangeboden heeft voor ombouw.

Zo'n Quaife ATB differentieel is qua werking vergelijkbaar met een TorSen Torque Sensing differentieel. En is zo'n beetje het beste wat er te krijgen is op dit gebied. Zo'n ATB sper is mechanisch en heeft daarom een heel korte reactietijd. Hydraulische sperren in de vorm van visco LSD's hebben altijd een reactietijd die er meestal zo ver mogelijk uit ontwikkeld is maar altijd merkbaar blijft.

N.b.: Een sperdifferentieel levert meer onderstuur onder last op! Hoe groter de sperwaarde hoe groter de toename van het onderstuur zal zijn. Er zijn wijzigingen in het basisontwerp van de voorwielophanging nodig om gebruik te maken van de toegenomen tractie onder last. Een grotere spoorbreedte is er een van.

Kijk onder andere maar naar de Ford Focus RS.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ja ok maar wat is dit dan volgens jou?
speedline

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ja ok maar wat is dit dan volgens jou?
Die phantom gripper is een interessant minder prijzig alternatief voor de gevestigde orde, zo op het eerste gezicht. Ik zal er eens wat dieper induiken.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
StevenK
Contacteer:

speedline schreef:In een JB of JC bak kan een ZF platensper gemonteerd worden. Deze kennen meestal 25% of 40% sperfunctie maar zijn voorzover ik weet, met enige moeite, instelbaar.

Ze zijn slecht te krijgen. Maar het is er wel. Renault Sport gebruikte ze zelf ook voor autosport-klassen waar dit toegestaan was.
In mijn bak is de sper ook van Sadev, overigens ook 'met enige moeite' instelbaar.

Heb 'm nu een stuk agressiever staan en dat rijdt heerlijk.

Voor de Renault UN type bakken en project Getrag 6-bak is er een Quaife Active Torque Biasing sperdifferentieel.

Voor de JB/JC serie is er nog geen ATB sperdifferentieel omdat niemand die nog aangeboden heeft voor ombouw.

Zo'n Quaife ATB differentieel is qua werking vergelijkbaar met een TorSen Torque Sensing differentieel. En is zo'n beetje het beste wat er te krijgen is op dit gebied. Zo'n ATB sper is mechanisch en heeft daarom een heel korte reactietijd. Hydraulische sperren in de vorm van visco LSD's hebben altijd een reactietijd die er meestal zo ver mogelijk uit ontwikkeld is maar altijd merkbaar blijft.

N.b.: Een sperdifferentieel levert meer onderstuur onder last op! Hoe groter de sperwaarde hoe groter de toename van het onderstuur zal zijn. Er zijn wijzigingen in het basisontwerp van de voorwielophanging nodig om gebruik te maken van de toegenomen tractie onder last. Een grotere spoorbreedte is er een van.
I tend to disagree! Toen mijn sper er uit lag (Golden Tulip Rally en Zoetermeer rallysprint) was het ding zo onderstuurd als een alfa 164 V6 op een ijsbaan; afgelopen weekend merkte ik juist dat het sper al het onderstuur weghaalde, en zelfs af en toe de auto te ver naar binnen trok.
robert

StevenK schreef:I tend to disagree! Toen mijn sper er uit lag (Golden Tulip Rally en Zoetermeer rallysprint) was het ding zo onderstuurd als een alfa 164 V6 op een ijsbaan; afgelopen weekend merkte ik juist dat het sper al het onderstuur weghaalde, en zelfs af en toe de auto te ver naar binnen trok.
onder last en lage bochtsnelheid wordt een sper errug onderstuurd. Beide wielen hebben volop grip en de zaak neigt naar het gedrag van een starre as.

echter als je ook nog eens een hoge bochtversnelling haalt, dan rij je zowat alleen nog maar op de 2 wielen in de buitenbocht, DAN gaat die onderstuur weer weg, dus dat lijkt op overstuur.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

hoeveel nm heb jij nu ongeveer robert?
robert

nanometer?
Plaats reactie