gt turbo hoe te tunen
-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
Kep geen turbo, maar toch effe kijkuh wat ik hier allemaal voorbij zie vliegen
eeehhhhh andere downpipe, elbow, turbodruk, renix 209, uitlaat, groep A carbarateur, spruitstuk eeehhhhhh verder ben ik effe op
Kosten?????? http://www.jltuning.tk belluh

eeehhhhh andere downpipe, elbow, turbodruk, renix 209, uitlaat, groep A carbarateur, spruitstuk eeehhhhhh verder ben ik effe op

Kosten?????? http://www.jltuning.tk belluh
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Je kan met tunen zo ver gaan als je wilt, dus je moet maar even zeggen wát je wilt.
-
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
De turbodruk opvoeren kun je zo doen.
Kost je niks.

En verder tja wat wil je uitgeven he

PS. oja en welkom bij de club.


Ik zeg 1 ding.......:Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
Begin dr niet aan.....

-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
Deze wagen is van een colega van mij en die wil ongeveer 1500 euro aan tunen besteden om te beginnen
om hem sneller op te laten trekken.
maar hij wil geen andere turbo omdat ie volgens vrienden dan kapot zou lopen.
laat hem contact opnemen met Jeroen Lubking..Danny van Duren schreef:Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
Deze wagen is van een colega van mij en die wil ongeveer 1500 euro aan tunen besteden om te beginnen
om hem sneller op te laten trekken.
maar hij wil geen andere turbo omdat ie volgens vrienden dan kapot zou lopen.
zij tel. staat wel vaak in het forum.
turbo hoeft niet persee gelijk vervangen te worden...
Hallo,
De turbo druk kun je verhogen door de actuator anders in te stellen zodat de wastgate later open gaat en de turbo druk hoger is. Met een in car boost kit is dit ook te doen en zelfs beter daar je dan niet constant op een hogere turbo druk draait. Beter voor je turbo etc.
De turbo druk kun je verhogen door de actuator anders in te stellen zodat de wastgate later open gaat en de turbo druk hoger is. Met een in car boost kit is dit ook te doen en zelfs beter daar je dan niet constant op een hogere turbo druk draait. Beter voor je turbo etc.

P.S. Kost niets....
(Als de druk niet te hoog is.....
)

(Als de druk niet te hoog is.....
1500 euro? Tjee dan heb je wel een heftig kanon dan
Voor een stuk minder
- Andere carb of injectie erop
- Andere intercooler
- Andere radiateur
- Dikkere koppakking
- Bleedvalve
- Dumpvalve
+/- 1000 euro
En dan maar schroeven voor gevorderden. Paar nieuwe blokjes/schijven en lekkere bandjes aanbevolen.

- Andere carb of injectie erop
- Andere intercooler
- Andere radiateur
- Dikkere koppakking
- Bleedvalve
- Dumpvalve
+/- 1000 euro
En dan maar schroeven voor gevorderden. Paar nieuwe blokjes/schijven en lekkere bandjes aanbevolen.
Voor die munten zou ik persoonlijk 't volgende doen:
- een riant fors rondje onderhoud! (das echt een goed begin)
- eventueel een rondje remmen upgraden
- koeling op peil brengen
en dan:
- verhoogde turbodruk icm met herafstelling carburateur/grp A carb.
- goeie uitlaat
enjoy
- een riant fors rondje onderhoud! (das echt een goed begin)
- eventueel een rondje remmen upgraden
- koeling op peil brengen
en dan:
- verhoogde turbodruk icm met herafstelling carburateur/grp A carb.
- goeie uitlaat
enjoy

rev it like a rental
Kijk hier word dus gesproken over een verstandig begin....Menno schreef:Voor die munten zou ik persoonlijk 't volgende doen:
- een riant fors rondje onderhoud! (das echt een goed begin)
- eventueel een rondje remmen upgraden
- koeling op peil brengen
en dan:
- verhoogde turbodruk icm met herafstelling carburateur/grp A carb.
- goeie uitlaat
enjoy

Niet blind staren op pk's of leuke goody's zoals dumpvalve en filters enzo, maar zorgen dat je gewoon het vermogen goed weg kan zetten.....
was de uitlaat vergeten, maar verder zei ik dat toch al? beetje beknopt dat radiatortje misschien
dumpvalve kan nooit kwaad.

-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
Lichter maken {of licht houden
}maakt een auto altijd sneller,en dat kost niets
Dus zo min mogelijk audio{je moest eens weten hoeveel het scheelt als je er een subkist met gemiddelde inhoud er niet in hebt liggen}
Zorg dat je wegligging in orde is,dus wijk liever niet af van je orginele wielomtrek!
Een paar goede banden kosten iets meer maar heb je wel nodig om veel power aan de weg te krijgen.
Wat er eerder gepost is zoals de auto in een tiptop onderhoudsstaat is een heel belangrijk punt
Investeer niet zoveel geld in een einddemper maar alleen het eerste gedeelte vanaf de turbo en uitlaatspruitstuk{kosten ca 800euro}
eigenlijk kom je niet eens zover met tunen als je 1500euro te besteden hebt,maar voor dat geld kan je dus wel zorgen dat de techniek in een zeer goede staat verkeerd wat bijdraagd aan de prestaties.
En niet geheel onbelangrijk de staat vd motor,compressie is het toverwoord
Je kan wel de turbodruk opschroeven maar je moet wel weten hoe de compressie vd motor is.
Het beste kan je dan ook maar meteen nieuwe zuigerveren,keeringen monteren evenals een andere{lees betere}koppakking.
tot zover mijn bijdrage
greetz Marco


Dus zo min mogelijk audio{je moest eens weten hoeveel het scheelt als je er een subkist met gemiddelde inhoud er niet in hebt liggen}
Zorg dat je wegligging in orde is,dus wijk liever niet af van je orginele wielomtrek!
Een paar goede banden kosten iets meer maar heb je wel nodig om veel power aan de weg te krijgen.
Wat er eerder gepost is zoals de auto in een tiptop onderhoudsstaat is een heel belangrijk punt

Investeer niet zoveel geld in een einddemper maar alleen het eerste gedeelte vanaf de turbo en uitlaatspruitstuk{kosten ca 800euro}
eigenlijk kom je niet eens zover met tunen als je 1500euro te besteden hebt,maar voor dat geld kan je dus wel zorgen dat de techniek in een zeer goede staat verkeerd wat bijdraagd aan de prestaties.
En niet geheel onbelangrijk de staat vd motor,compressie is het toverwoord

Je kan wel de turbodruk opschroeven maar je moet wel weten hoe de compressie vd motor is.
Het beste kan je dan ook maar meteen nieuwe zuigerveren,keeringen monteren evenals een andere{lees betere}koppakking.
tot zover mijn bijdrage

greetz Marco
het boven-op-de-bumper-sissen gevoelIvo8hoven schreef:Kijk een dumpvalve zal echt wel beter zijn voor de turbo compressor, maar ik vind het altijd meer de kick en de fun die je krijgt van het geluid......

Immer wieder die verdammte Holländer
wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een standaard en een GroepA carb? Groter?
Groter venturie, minder drukval, meer benzineopbrengst (voor meer druk dus geen arm mengsel).~Haas~ schreef:wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een standaard en een GroepA carb? Groter?
ook grotere sproeier?
Ja. Heel andere bezetting neem ik aan. Gewoon een volledig aangepaste originele carborateur.
maar dus niet zoals een ruil/reviseer onderdeel? Het zijn toch compleet nieuwe of niet?
Ja, ligt eraan. Als je ze nieuw koopt wel ja 

maar ze kunnen de originele dus ook ombouwen zeg maar? 'Gewoon' uitdraaien ofzo?
Niks aan toe te voegen.Menno schreef:Voor die munten zou ik persoonlijk 't volgende doen:
- een riant fors rondje onderhoud! (das echt een goed begin)
- eventueel een rondje remmen upgraden
- koeling op peil brengen
en dan:
- verhoogde turbodruk icm met herafstelling carburateur/grp A carb.
- goeie uitlaat
enjoy
Bij aankoop:
* verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen
* versnellingsbakolie verversen met een GL5 75W/80 of 75W/140 of een mix hiervan
* carterventilatie naar buitenlucht laten blazen
* brandstofdrukregelaar vervangen
* brandstofleidingen vervangen en regelmatig controleren (achteraf blussen is meestal duurder als een paar meter brandstofleiding)
Onderhoud naar mijn mening:
* Acea A3 5W of 10W/40 olie en origineel filter om de 5000km vervangen
* originele platina-elektrode bougies gebruiken of indien opgevoerd iets lagere warmtegraad
* koelvloeistof regelmatig controleren en vervangen indien nodig (een doorgerotte waterpomp of ander onderdeel is duurder dan een paar liter koelwater)
* remvloeistof elke 2 jaar minimaal bij DOT5.1
* elk type slangen vervangen bij sporen van verdroging of scheurvorming (niet laten zitten)
* turbo's leven langer met een schoon luchtfilter en een volledig dicht aanzuigtraject
En nou niet zeiken, jezus wat een berg werk. Je hebt te maken met oude slecht onderhouden auto's die je als occassion koopt. Pak eerst de techniek aan om de auto betrouwbaar te maken en ga van daar uit verder.
Mijn mening met beperkt budget:
polyurethaan bussen wielophanging monteren
speling besturing opheffen
veerpoten/schokdempers van een gerenommeerd merk
35mm maximaal verlagen (draagarm uiteinde mag onder geen beding boven subframe niveau uitkomen)
Clio 16v 259mm schijven icm Clio 16v remzadels
DOT5.1 remvloeistof
speling pedalen opheffen
speling schakeling opheffen
speling stoelen opheffen
Motorisch:
* thermocontact koelvan met lagere schakeltemperatuur
* thermostaat met lagere openingstemperatuur
* losse oliekoeler met thermostaat en temperatuurmeter
* elbow (vergrote doorlaat bocht direkt na turbo)
* downpipe (2.5inch dikke pijp van elbow naar resterend stuk uitlaat)
* 2.5inch uitlaat met alleen een absorptiedemper
* rijker afgestelde carburateur of gr.A carburateur (28.5mm venturi) of injectiesysteem met motormanagement
* 209-ontsteking of kenveldontsteking of motormanagement
* spruitstuk
* interkoeler
* koppeling
En dan pas andere turbo's. En met andere turbo's zijn zulke enorme vermogensstijgingen te halen dat er een upgrade plaats moet vinden van de motor intern. Hierbij denk ik aan sterkere zuigers en drijfstangen, etc. Anders sneuvelt de motor voortijdig bij een onkundig gebruik.
Let op dat de versnellingsbak ook een zwak punt is in het geheel.
Laatst gewijzigd door speedline op di 28 okt 2003 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben ook benieuwd hoelang mijn versnellingsbak het volhoud
Wie weet eigenlijk hoeveel de standaart bak aan kan qua vermogen? (NM en KW)

-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
en als alles goed voor elkaar is en je hebt een flinke zak met geld geleegd en stel dat je dan uiteindelijk 170+ peekaas hebt is een sperdif onderhand wel een volgende optie
En daar weten de meesten onder ons niet veel raad mee{net zoals ik}
dat is dan wel een must want het is in NL over het algemeen wel erg een klote klimaat ,en daar zijn voorwiel aandrijvers niet happy mee
greetz Marco

En daar weten de meesten onder ons niet veel raad mee{net zoals ik}
dat is dan wel een must want het is in NL over het algemeen wel erg een klote klimaat ,en daar zijn voorwiel aandrijvers niet happy mee

greetz Marco
'Knaken' / 'Euro-tuning':
Open devil uitlaat.
Open-air filter (met verse koeling).
Forge ram-intercooler.
Turbodruk op max. 0,9 bar (absoluut niet hoger! anders loopt ie arm).
Renix 209 (500 rpm meer trekken en ca. 5 pk meer).
Gewicht:
Reserveband er onderuit (scheelt 13 kg)
Orginele stoeltjes eruit (2x 14kg) en 1 sparco er in a 7 kg =21 kg winst)
Gordels achterbank en orginele van voorste stoelen er uit. 3 punts erin.
Achterbank helemaal eruit tot op metaal.
Tank afvullen tot max. 1/4 vol. (scheelt ca 25 kg tav volle tank).
Passagier eruit

Open devil uitlaat.
Open-air filter (met verse koeling).
Forge ram-intercooler.
Turbodruk op max. 0,9 bar (absoluut niet hoger! anders loopt ie arm).
Renix 209 (500 rpm meer trekken en ca. 5 pk meer).
Gewicht:
Reserveband er onderuit (scheelt 13 kg)
Orginele stoeltjes eruit (2x 14kg) en 1 sparco er in a 7 kg =21 kg winst)
Gordels achterbank en orginele van voorste stoelen er uit. 3 punts erin.
Achterbank helemaal eruit tot op metaal.
Tank afvullen tot max. 1/4 vol. (scheelt ca 25 kg tav volle tank).
Passagier eruit

Blokje is niet gemaakt voor grote krachten. Andere koppakking zorgt er alleen maar voor dat andere duurdere interne onderdelen zullen slijten ipv van de koppakking. of breken. Lagers, aandrijfassen, zuigers etc zijn bedoeld voor 120 pk belasting geen 140 +. Daarom is gewichtsreductie stukken veiliger. Turbootje opschroeven kan nog wel, maar bij hogere waarden dan 0,9 bar druk kunnen overige onderdelen het niet meer aan en breken of slijten in ieder geval aanzienlijk sneller. Een grotere veiligheidsmarge zit er btw ook niet op de standaard turbo.
Mmm dat blokje kan best wel wat meer hebben als je er netjes mee omgaat. 120 pk is wheeniepower. Ze zijn voor meer power ontworpen (met injectie).
Een open-uitlaat? Het is maar te hopen dat ie open is?tyberium schreef:'Knaken' / 'Euro-tuning':![]()
Open devil uitlaat.

Kan ik die bij de Appie in het koelvak halen? Coolbest, we keep it cool! You get the best?tyberium schreef:Open-air filter (met verse koeling).

Een ramkoeler. Als er iets door heen ramt doet ie het niet hoor?!tyberium schreef:Forge ram-intercooler.

Je wordt idd. arm als je er niets aan doet!tyberium schreef:Turbodruk op max. 0,9 bar (absoluut niet hoger! anders loopt ie arm).

Die 5pk kwam bij een phase 2 uit de verhoogde laaddruk op dat model. Niet door de ontsteking. Die 209 levert alleen meer koppel onderin en middenin door wat meer voorontsteking.tyberium schreef:Renix 209 (500 rpm meer trekken en ca. 5 pk meer).
En 6500min-1 haalt ie met een 208 ook!
Right on...tyberium schreef:Gewicht:
Reserveband er onderuit (scheelt 13 kg)
Orginele stoeltjes eruit (2x 14kg) en 1 sparco er in a 7 kg =21 kg winst)
Gordels achterbank en orginele van voorste stoelen er uit. 3 punts erin.
Achterbank helemaal eruit tot op metaal.
Tank afvullen tot max. 1/4 vol. (scheelt ca 25 kg tav volle tank).
Passagier eruit

Zo waar heb je dit vat kennis vandaan? Toevallig een x door Peter Achterberg geindoctrineerd?! (Met het begeleidend muziekje; Armand van Helden feat. Peter Achterberg - The Coupe Doctortyberium schreef:Blokje is niet gemaakt voor grote krachten. Andere koppakking zorgt er alleen maar voor dat andere duurdere interne onderdelen zullen slijten ipv van de koppakking. of breken. Lagers, aandrijfassen, zuigers etc zijn bedoeld voor 120 pk belasting geen 140 +. Daarom is gewichtsreductie stukken veiliger. Turbootje opschroeven kan nog wel, maar bij hogere waarden dan 0,9 bar druk kunnen overige onderdelen het niet meer aan en breken of slijten in ieder geval aanzienlijk sneller. Een grotere veiligheidsmarge zit er btw ook niet op de standaard turbo.

Bij JL rijden klanten rondt met een standaard blok en de druk skyhigh. Tuurlijk, 't slijt wat harder en je hebt 't risico dat 't blokkie sneuvelt. Maar dat is niet bij de waarden die jij nu noemt. En wat is je leven zonder spanning.
Voor zinnige antwoorden? Nu ff niet...
Met vriendelijke groet,
Speedline.
Laatst gewijzigd door speedline op do 30 okt 2003 19:03, 3 keer totaal gewijzigd.