gt turbo hoe te tunen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Kep geen turbo, maar toch effe kijkuh wat ik hier allemaal voorbij zie vliegen :)


eeehhhhh andere downpipe, elbow, turbodruk, renix 209, uitlaat, groep A carbarateur, spruitstuk eeehhhhhh verder ben ik effe op :)

Kosten?????? http://www.jltuning.tk belluh
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Je kan met tunen zo ver gaan als je wilt, dus je moet maar even zeggen wát je wilt.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Berichten: 1744
Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?

De turbodruk opvoeren kun je zo doen.
Kost je niks. :)
En verder tja wat wil je uitgeven he :)

PS. oja en welkom bij de club. :) (Y)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?
Ik zeg 1 ding.......:

Begin dr niet aan..... :p

:wink:
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?


Deze wagen is van een colega van mij en die wil ongeveer 1500 euro aan tunen besteden om te beginnen
om hem sneller op te laten trekken.
maar hij wil geen andere turbo omdat ie volgens vrienden dan kapot zou lopen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Danny van Duren schreef:
Danny van Duren schreef:Hoe kan ik een renault 5 gt turbo phase 2
handig tunen zonder er een andere turbo er op te schroeven? En wat zijn de kosten ongeveer daarvan?


Deze wagen is van een colega van mij en die wil ongeveer 1500 euro aan tunen besteden om te beginnen
om hem sneller op te laten trekken.
maar hij wil geen andere turbo omdat ie volgens vrienden dan kapot zou lopen.
laat hem contact opnemen met Jeroen Lubking..

zij tel. staat wel vaak in het forum.

turbo hoeft niet persee gelijk vervangen te worden...
Profiler1
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 12:24
Locatie: Asten
Contacteer:

Hallo,

De turbo druk kun je verhogen door de actuator anders in te stellen zodat de wastgate later open gaat en de turbo druk hoger is. Met een in car boost kit is dit ook te doen en zelfs beter daar je dan niet constant op een hogere turbo druk draait. Beter voor je turbo etc. (Y)
Profiler1 also known as:
profiler
Fedde Manders

http://www.djprofiler.nl
http://www.dlm-events.nl
Profiler1
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 12:24
Locatie: Asten
Contacteer:

P.S. Kost niets.... :)

(Als de druk niet te hoog is..... :wink: )
Profiler1 also known as:
profiler
Fedde Manders

http://www.djprofiler.nl
http://www.dlm-events.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

1500 euro? Tjee dan heb je wel een heftig kanon dan :) Voor een stuk minder

- Andere carb of injectie erop
- Andere intercooler
- Andere radiateur
- Dikkere koppakking
- Bleedvalve
- Dumpvalve
+/- 1000 euro

En dan maar schroeven voor gevorderden. Paar nieuwe blokjes/schijven en lekkere bandjes aanbevolen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Voor die munten zou ik persoonlijk 't volgende doen:

- een riant fors rondje onderhoud! (das echt een goed begin)
- eventueel een rondje remmen upgraden
- koeling op peil brengen

en dan:
- verhoogde turbodruk icm met herafstelling carburateur/grp A carb.
- goeie uitlaat

enjoy :)
rev it like a rental
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Menno schreef:Voor die munten zou ik persoonlijk 't volgende doen:

- een riant fors rondje onderhoud! (das echt een goed begin)
- eventueel een rondje remmen upgraden
- koeling op peil brengen

en dan:
- verhoogde turbodruk icm met herafstelling carburateur/grp A carb.
- goeie uitlaat

enjoy :)
Kijk hier word dus gesproken over een verstandig begin.... :worship:
Niet blind staren op pk's of leuke goody's zoals dumpvalve en filters enzo, maar zorgen dat je gewoon het vermogen goed weg kan zetten..... :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

was de uitlaat vergeten, maar verder zei ik dat toch al? beetje beknopt dat radiatortje misschien :p dumpvalve kan nooit kwaad.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Kijk een dumpvalve zal echt wel beter zijn voor de turbo compressor, maar ik vind het altijd meer de kick en de fun die je krijgt van het geluid...... :wink:
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Lichter maken {of licht houden :D }maakt een auto altijd sneller,en dat kost niets :)

Dus zo min mogelijk audio{je moest eens weten hoeveel het scheelt als je er een subkist met gemiddelde inhoud er niet in hebt liggen}

Zorg dat je wegligging in orde is,dus wijk liever niet af van je orginele wielomtrek!
Een paar goede banden kosten iets meer maar heb je wel nodig om veel power aan de weg te krijgen.

Wat er eerder gepost is zoals de auto in een tiptop onderhoudsstaat is een heel belangrijk punt (Y)

Investeer niet zoveel geld in een einddemper maar alleen het eerste gedeelte vanaf de turbo en uitlaatspruitstuk{kosten ca 800euro}

eigenlijk kom je niet eens zover met tunen als je 1500euro te besteden hebt,maar voor dat geld kan je dus wel zorgen dat de techniek in een zeer goede staat verkeerd wat bijdraagd aan de prestaties.

En niet geheel onbelangrijk de staat vd motor,compressie is het toverwoord :smoke:
Je kan wel de turbodruk opschroeven maar je moet wel weten hoe de compressie vd motor is.
Het beste kan je dan ook maar meteen nieuwe zuigerveren,keeringen monteren evenals een andere{lees betere}koppakking.

tot zover mijn bijdrage :)

greetz Marco
Tjabel
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 29 apr 2001 0:00
Car: Alpine/5gtt/16v
Locatie: Oudewater
Contacteer:

steeksleutel 10-11.....
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Ivo8hoven schreef:Kijk een dumpvalve zal echt wel beter zijn voor de turbo compressor, maar ik vind het altijd meer de kick en de fun die je krijgt van het geluid...... :wink:
het boven-op-de-bumper-sissen gevoel :worship:
Immer wieder die verdammte Holländer
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een standaard en een GroepA carb? Groter?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Danny van Duren schreef:omdat ie volgens vrienden dan kapot zou lopen.

als je het goed doet en netjes met je spullen om gaat blijft het zeker WEL heel
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

~Haas~ schreef:wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een standaard en een GroepA carb? Groter?
Groter venturie, minder drukval, meer benzineopbrengst (voor meer druk dus geen arm mengsel).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ook grotere sproeier?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja. Heel andere bezetting neem ik aan. Gewoon een volledig aangepaste originele carborateur.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

maar dus niet zoals een ruil/reviseer onderdeel? Het zijn toch compleet nieuwe of niet?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, ligt eraan. Als je ze nieuw koopt wel ja :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

maar ze kunnen de originele dus ook ombouwen zeg maar? 'Gewoon' uitdraaien ofzo?
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Menno schreef:Voor die munten zou ik persoonlijk 't volgende doen:

- een riant fors rondje onderhoud! (das echt een goed begin)
- eventueel een rondje remmen upgraden
- koeling op peil brengen

en dan:
- verhoogde turbodruk icm met herafstelling carburateur/grp A carb.
- goeie uitlaat

enjoy :)
Niks aan toe te voegen.

Bij aankoop:
* verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen
* versnellingsbakolie verversen met een GL5 75W/80 of 75W/140 of een mix hiervan
* carterventilatie naar buitenlucht laten blazen
* brandstofdrukregelaar vervangen
* brandstofleidingen vervangen en regelmatig controleren (achteraf blussen is meestal duurder als een paar meter brandstofleiding)

Onderhoud naar mijn mening:
* Acea A3 5W of 10W/40 olie en origineel filter om de 5000km vervangen
* originele platina-elektrode bougies gebruiken of indien opgevoerd iets lagere warmtegraad
* koelvloeistof regelmatig controleren en vervangen indien nodig (een doorgerotte waterpomp of ander onderdeel is duurder dan een paar liter koelwater)
* remvloeistof elke 2 jaar minimaal bij DOT5.1
* elk type slangen vervangen bij sporen van verdroging of scheurvorming (niet laten zitten)
* turbo's leven langer met een schoon luchtfilter en een volledig dicht aanzuigtraject

En nou niet zeiken, jezus wat een berg werk. Je hebt te maken met oude slecht onderhouden auto's die je als occassion koopt. Pak eerst de techniek aan om de auto betrouwbaar te maken en ga van daar uit verder.

Mijn mening met beperkt budget:

polyurethaan bussen wielophanging monteren
speling besturing opheffen
veerpoten/schokdempers van een gerenommeerd merk
35mm maximaal verlagen (draagarm uiteinde mag onder geen beding boven subframe niveau uitkomen)
Clio 16v 259mm schijven icm Clio 16v remzadels
DOT5.1 remvloeistof
speling pedalen opheffen
speling schakeling opheffen
speling stoelen opheffen

Motorisch:
* thermocontact koelvan met lagere schakeltemperatuur
* thermostaat met lagere openingstemperatuur
* losse oliekoeler met thermostaat en temperatuurmeter
* elbow (vergrote doorlaat bocht direkt na turbo)
* downpipe (2.5inch dikke pijp van elbow naar resterend stuk uitlaat)
* 2.5inch uitlaat met alleen een absorptiedemper
* rijker afgestelde carburateur of gr.A carburateur (28.5mm venturi) of injectiesysteem met motormanagement
* 209-ontsteking of kenveldontsteking of motormanagement
* spruitstuk
* interkoeler
* koppeling

En dan pas andere turbo's. En met andere turbo's zijn zulke enorme vermogensstijgingen te halen dat er een upgrade plaats moet vinden van de motor intern. Hierbij denk ik aan sterkere zuigers en drijfstangen, etc. Anders sneuvelt de motor voortijdig bij een onkundig gebruik.

Let op dat de versnellingsbak ook een zwak punt is in het geheel.
Laatst gewijzigd door speedline op di 28 okt 2003 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ben ook benieuwd hoelang mijn versnellingsbak het volhoud :S Wie weet eigenlijk hoeveel de standaart bak aan kan qua vermogen? (NM en KW)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Renault belaste zijn JC5 bak in de modellen met F7R 2-liter Gr.N motor tot 140kW/190pk en 200Nm. Ga daar eens 10 tot 20% boven zitten. Dan heb je het wel gehad.
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

en als alles goed voor elkaar is en je hebt een flinke zak met geld geleegd en stel dat je dan uiteindelijk 170+ peekaas hebt is een sperdif onderhand wel een volgende optie :D

En daar weten de meesten onder ons niet veel raad mee{net zoals ik}

dat is dan wel een must want het is in NL over het algemeen wel erg een klote klimaat ,en daar zijn voorwiel aandrijvers niet happy mee :p

greetz Marco
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Kunt er tuurlijk ook tractorbanden opleggen :lol: Heb je zeker grip!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

'Knaken' / 'Euro-tuning': :D

Open devil uitlaat.
Open-air filter (met verse koeling).
Forge ram-intercooler.
Turbodruk op max. 0,9 bar (absoluut niet hoger! anders loopt ie arm).
Renix 209 (500 rpm meer trekken en ca. 5 pk meer).

Gewicht:

Reserveband er onderuit (scheelt 13 kg)
Orginele stoeltjes eruit (2x 14kg) en 1 sparco er in a 7 kg =21 kg winst)
Gordels achterbank en orginele van voorste stoelen er uit. 3 punts erin.
Achterbank helemaal eruit tot op metaal.
Tank afvullen tot max. 1/4 vol. (scheelt ca 25 kg tav volle tank).
Passagier eruit :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

arm lopen valt natuurlijk wel te verhelpen en bij flinke turbo's of erg hoge drukken kan dat groep N pijpje te klein in diameter zijn
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Blokje is niet gemaakt voor grote krachten. Andere koppakking zorgt er alleen maar voor dat andere duurdere interne onderdelen zullen slijten ipv van de koppakking. of breken. Lagers, aandrijfassen, zuigers etc zijn bedoeld voor 120 pk belasting geen 140 +. Daarom is gewichtsreductie stukken veiliger. Turbootje opschroeven kan nog wel, maar bij hogere waarden dan 0,9 bar druk kunnen overige onderdelen het niet meer aan en breken of slijten in ieder geval aanzienlijk sneller. Een grotere veiligheidsmarge zit er btw ook niet op de standaard turbo.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mmm dat blokje kan best wel wat meer hebben als je er netjes mee omgaat. 120 pk is wheeniepower. Ze zijn voor meer power ontworpen (met injectie).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

tyberium schreef:'Knaken' / 'Euro-tuning': :D

Open devil uitlaat.
Een open-uitlaat? Het is maar te hopen dat ie open is? :lol: Maar meestal zitten er aan twee kanten een gat toch?
tyberium schreef:Open-air filter (met verse koeling).
Kan ik die bij de Appie in het koelvak halen? Coolbest, we keep it cool! You get the best? :lol:
tyberium schreef:Forge ram-intercooler.
Een ramkoeler. Als er iets door heen ramt doet ie het niet hoor?! :D
tyberium schreef:Turbodruk op max. 0,9 bar (absoluut niet hoger! anders loopt ie arm).
Je wordt idd. arm als je er niets aan doet! :lol:
tyberium schreef:Renix 209 (500 rpm meer trekken en ca. 5 pk meer).
Die 5pk kwam bij een phase 2 uit de verhoogde laaddruk op dat model. Niet door de ontsteking. Die 209 levert alleen meer koppel onderin en middenin door wat meer voorontsteking.

En 6500min-1 haalt ie met een 208 ook!
tyberium schreef:Gewicht:

Reserveband er onderuit (scheelt 13 kg)
Orginele stoeltjes eruit (2x 14kg) en 1 sparco er in a 7 kg =21 kg winst)
Gordels achterbank en orginele van voorste stoelen er uit. 3 punts erin.
Achterbank helemaal eruit tot op metaal.
Tank afvullen tot max. 1/4 vol. (scheelt ca 25 kg tav volle tank).
Passagier eruit :D
Right on... (Y)
tyberium schreef:Blokje is niet gemaakt voor grote krachten. Andere koppakking zorgt er alleen maar voor dat andere duurdere interne onderdelen zullen slijten ipv van de koppakking. of breken. Lagers, aandrijfassen, zuigers etc zijn bedoeld voor 120 pk belasting geen 140 +. Daarom is gewichtsreductie stukken veiliger. Turbootje opschroeven kan nog wel, maar bij hogere waarden dan 0,9 bar druk kunnen overige onderdelen het niet meer aan en breken of slijten in ieder geval aanzienlijk sneller. Een grotere veiligheidsmarge zit er btw ook niet op de standaard turbo.
Zo waar heb je dit vat kennis vandaan? Toevallig een x door Peter Achterberg geindoctrineerd?! (Met het begeleidend muziekje; Armand van Helden feat. Peter Achterberg - The Coupe Doctor :D ).

Bij JL rijden klanten rondt met een standaard blok en de druk skyhigh. Tuurlijk, 't slijt wat harder en je hebt 't risico dat 't blokkie sneuvelt. Maar dat is niet bij de waarden die jij nu noemt. En wat is je leven zonder spanning.

Voor zinnige antwoorden? Nu ff niet...

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Laatst gewijzigd door speedline op do 30 okt 2003 19:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie