hello
ik vroeg me af of die blokjes van een gewone 1.4 hetzelfde zijn als die van de gtturbo blok.
en kan je de kop van een gewone 1.4 op een blok van een gtturbo zetten? of is dit anders?
thanks
5GTT 1.4=1.4 turbo?
er zijn verschillen. zuigers zijn anders iig. cylinders weet ik niet.
er zijn ook verschillen in oliepompen. deze zijn crusiaal voor de GTT
De kop lijkt het zelfde te zijn volgens mij, alleen de tuimel as (dat ding wat de kleppen aanstuurt) die is sterker
water pomp is meestal hetzelfde, Carther is het zelfde, krukas ook volgens mij, maar de Nokken as is wel weer anders.
(Ik heb eens een een GTT gekocht met een stukke motor en dit was een normale r5 blok c2j met een turbo er op en leek verder normaal GTT, maar die eigenaar had er na reparatie maar 100 KM mee gereden on toen besloot een zuiger eens buiten te kijken)
er zijn ook verschillen in oliepompen. deze zijn crusiaal voor de GTT
De kop lijkt het zelfde te zijn volgens mij, alleen de tuimel as (dat ding wat de kleppen aanstuurt) die is sterker
water pomp is meestal hetzelfde, Carther is het zelfde, krukas ook volgens mij, maar de Nokken as is wel weer anders.
(Ik heb eens een een GTT gekocht met een stukke motor en dit was een normale r5 blok c2j met een turbo er op en leek verder normaal GTT, maar die eigenaar had er na reparatie maar 100 KM mee gereden on toen besloot een zuiger eens buiten te kijken)
zijn de krukaslagers dan ook niet verschillend?
-
edit: hier stond iets verkeerds 

Laatst gewijzigd door Robert dB. op do 23 okt 2003 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
hij heeft toch al een GTT?
-
oeps, verkeerd gelezen....
ik ken t probleem 
NB: C1J en C2J blok bedoel je toch?

NB: C1J en C2J blok bedoel je toch?
Ik heb zowel een C2J als meerdere C1J turbo's gestript, en er zijn inderdaad verbazend weinig verschillen. Het hele onderblok is hetzelfde op de nokkenas, drijfstangen en zuigers na. Bussen zouden evt. van een ander materiaal kunnen zijn, dat kan ik niet zeggen. De oliepomp is naar mijn weten ook hetzelfde, misschien op een ander veertje erin na.
Cilinderkop is ook hetzelfde, alleen andere kleppen en een versterkte tuimelaaras (zit ook bevestigd met de vier buitenste kopbouten) En andere spruitstukken natuurlijk
Cilinderkop is ook hetzelfde, alleen andere kleppen en een versterkte tuimelaaras (zit ook bevestigd met de vier buitenste kopbouten) En andere spruitstukken natuurlijk

toch nog genoeg verschillen...

mja 

hehe...Matijs schreef:...er zijn inderdaad verbazend weinig verschillen...

Nou, ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat de cilinderkop van een C1J turbo gelijk zou zijn aan een C2J met een compressie van bijna 10! En dat de krukas gewoon hetzelfde is. Dat is allemaal helemaal niet zo logisch...
nee idd...vind t al zo raar...
edit: hoe kan dat eigenlijk hetzelfde zijn? Turbo heeft toch lagere cv dan de normale 1.4? Dan moet toch of de kop, de krukas oid anders zijn? Of zijn t dan de drijfstangen?
edit: hoe kan dat eigenlijk hetzelfde zijn? Turbo heeft toch lagere cv dan de normale 1.4? Dan moet toch of de kop, de krukas oid anders zijn? Of zijn t dan de drijfstangen?
Gek genoeg heeft een C1J turbo kleppen en zuigers waardoor de compressie hoger wordt...
Het verschil zal dus moeten zitten in de drijfstangen, hoewel ik dit nooit heb nagemeten. Stom eigenlijk, maar ik heb al dat spul laatst weggegooid, dus nu kan het niet meer.
Het verschil zal dus moeten zitten in de drijfstangen, hoewel ik dit nooit heb nagemeten. Stom eigenlijk, maar ik heb al dat spul laatst weggegooid, dus nu kan het niet meer.
- Geert Claes
en een campus cilinderkop? is dit bruikbaar op een GTT???
Als je hem aanpast dan wel ja, als het een 1.4 is.
-
allebei die motoren (c1j en c2j) zijn toch 1397cc?volgens mij zijn boring en slag gelijk,hoe zouden drijfstangen dan ooit voor een andere compressieverhouding kunnen zorgen?Gek genoeg heeft een C1J turbo kleppen en zuigers waardoor de compressie hoger wordt...
De slag wordt bepaald door de krukas, de boring door de cilinders. De drijfstangen doen in deze berekening niet mee.
De compressie verhouding is het volume van de verbrandingskamer + de slag gedeeld door de inhoud van de verbrandingskamer. Als je de verbrandingskamer groter maakt (bijv. kortere drijfstangen of een dikkere koppakking) bij gelijkblijvende slag, dan neemt de compressie dus af.
De compressie verhouding is het volume van de verbrandingskamer + de slag gedeeld door de inhoud van de verbrandingskamer. Als je de verbrandingskamer groter maakt (bijv. kortere drijfstangen of een dikkere koppakking) bij gelijkblijvende slag, dan neemt de compressie dus af.
-
o ja zo zat het.klinkt inderdaad wel logisch.