5GTT 1.4=1.4 turbo?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

hello

ik vroeg me af of die blokjes van een gewone 1.4 hetzelfde zijn als die van de gtturbo blok.
en kan je de kop van een gewone 1.4 op een blok van een gtturbo zetten? of is dit anders?

thanks
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

er zijn verschillen. zuigers zijn anders iig. cylinders weet ik niet.

er zijn ook verschillen in oliepompen. deze zijn crusiaal voor de GTT

De kop lijkt het zelfde te zijn volgens mij, alleen de tuimel as (dat ding wat de kleppen aanstuurt) die is sterker

water pomp is meestal hetzelfde, Carther is het zelfde, krukas ook volgens mij, maar de Nokken as is wel weer anders.


(Ik heb eens een een GTT gekocht met een stukke motor en dit was een normale r5 blok c2j met een turbo er op en leek verder normaal GTT, maar die eigenaar had er na reparatie maar 100 KM mee gereden on toen besloot een zuiger eens buiten te kijken)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zijn de krukaslagers dan ook niet verschillend?
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

edit: hier stond iets verkeerds :s
Laatst gewijzigd door Robert dB. op do 23 okt 2003 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hij heeft toch al een GTT?
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

oeps, verkeerd gelezen....
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik ken t probleem :D

NB: C1J en C2J blok bedoel je toch?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb zowel een C2J als meerdere C1J turbo's gestript, en er zijn inderdaad verbazend weinig verschillen. Het hele onderblok is hetzelfde op de nokkenas, drijfstangen en zuigers na. Bussen zouden evt. van een ander materiaal kunnen zijn, dat kan ik niet zeggen. De oliepomp is naar mijn weten ook hetzelfde, misschien op een ander veertje erin na.
Cilinderkop is ook hetzelfde, alleen andere kleppen en een versterkte tuimelaaras (zit ook bevestigd met de vier buitenste kopbouten) En andere spruitstukken natuurlijk :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

toch nog genoeg verschillen...:D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

mja :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Matijs schreef:...er zijn inderdaad verbazend weinig verschillen...
hehe... :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nou, ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat de cilinderkop van een C1J turbo gelijk zou zijn aan een C2J met een compressie van bijna 10! En dat de krukas gewoon hetzelfde is. Dat is allemaal helemaal niet zo logisch...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee idd...vind t al zo raar...

edit: hoe kan dat eigenlijk hetzelfde zijn? Turbo heeft toch lagere cv dan de normale 1.4? Dan moet toch of de kop, de krukas oid anders zijn? Of zijn t dan de drijfstangen?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

of zuigers
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Gek genoeg heeft een C1J turbo kleppen en zuigers waardoor de compressie hoger wordt...
Het verschil zal dus moeten zitten in de drijfstangen, hoewel ik dit nooit heb nagemeten. Stom eigenlijk, maar ik heb al dat spul laatst weggegooid, dus nu kan het niet meer.
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

en een campus cilinderkop? is dit bruikbaar op een GTT???
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Als je hem aanpast dan wel ja, als het een 1.4 is.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

Gek genoeg heeft een C1J turbo kleppen en zuigers waardoor de compressie hoger wordt...
Het verschil zal dus moeten zitten in de drijfstangen, hoewel ik dit nooit heb nagemeten. Stom eigenlijk, maar ik heb al dat spul laatst weggegooid, dus nu kan het niet meer.
allebei die motoren (c1j en c2j) zijn toch 1397cc?volgens mij zijn boring en slag gelijk,hoe zouden drijfstangen dan ooit voor een andere compressieverhouding kunnen zorgen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou ik weet dat er gewone 1.4'tjes met een turbokop (+ dikke koppakking) met toebehoren zijn uitgerust en dat dat bijzonder goed rijd.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De slag wordt bepaald door de krukas, de boring door de cilinders. De drijfstangen doen in deze berekening niet mee.
De compressie verhouding is het volume van de verbrandingskamer + de slag gedeeld door de inhoud van de verbrandingskamer. Als je de verbrandingskamer groter maakt (bijv. kortere drijfstangen of een dikkere koppakking) bij gelijkblijvende slag, dan neemt de compressie dus af.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

o ja zo zat het.klinkt inderdaad wel logisch.
Plaats reactie