5GTT 1.4=1.4 turbo?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
limburgio

hello

ik vroeg me af of die blokjes van een gewone 1.4 hetzelfde zijn als die van de gtturbo blok.
en kan je de kop van een gewone 1.4 op een blok van een gtturbo zetten? of is dit anders?

thanks
Abel
Über-Spammer

er zijn verschillen. zuigers zijn anders iig. cylinders weet ik niet.

er zijn ook verschillen in oliepompen. deze zijn crusiaal voor de GTT

De kop lijkt het zelfde te zijn volgens mij, alleen de tuimel as (dat ding wat de kleppen aanstuurt) die is sterker

water pomp is meestal hetzelfde, Carther is het zelfde, krukas ook volgens mij, maar de Nokken as is wel weer anders.

(Ik heb eens een een GTT gekocht met een stukke motor en dit was een normale r5 blok c2j met een turbo er op en leek verder normaal GTT, maar die eigenaar had er na reparatie maar 100 KM mee gereden on toen besloot een zuiger eens buiten te kijken)
Haas
Car: Megane RS

zijn de krukaslagers dan ook niet verschillend?
Robert dB.

edit: hier stond iets verkeerds :s
Laatst gewijzigd door Robert dB. op do 23 okt 2003 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas

hij heeft toch al een GTT?
Robert dB.

oeps, verkeerd gelezen....
Haas

ik ken t probleem :D

NB: C1J en C2J blok bedoel je toch?
Matijs
Contacteer:

Ik heb zowel een C2J als meerdere C1J turbo's gestript, en er zijn inderdaad verbazend weinig verschillen. Het hele onderblok is hetzelfde op de nokkenas, drijfstangen en zuigers na. Bussen zouden evt. van een ander materiaal kunnen zijn, dat kan ik niet zeggen. De oliepomp is naar mijn weten ook hetzelfde, misschien op een ander veertje erin na.
Cilinderkop is ook hetzelfde, alleen andere kleppen en een versterkte tuimelaaras (zit ook bevestigd met de vier buitenste kopbouten) En andere spruitstukken natuurlijk :)
Haas

toch nog genoeg verschillen...:D
Matijs
Contacteer:

mja :p
Haas

Matijs schreef:...er zijn inderdaad verbazend weinig verschillen...
hehe... :D
Matijs
Contacteer:

Nou, ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat de cilinderkop van een C1J turbo gelijk zou zijn aan een C2J met een compressie van bijna 10! En dat de krukas gewoon hetzelfde is. Dat is allemaal helemaal niet zo logisch...
Haas

nee idd...vind t al zo raar...

edit: hoe kan dat eigenlijk hetzelfde zijn? Turbo heeft toch lagere cv dan de normale 1.4? Dan moet toch of de kop, de krukas oid anders zijn? Of zijn t dan de drijfstangen?
Tom
Moderator
Car: MB

of zuigers
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

Gek genoeg heeft een C1J turbo kleppen en zuigers waardoor de compressie hoger wordt...
Het verschil zal dus moeten zitten in de drijfstangen, hoewel ik dit nooit heb nagemeten. Stom eigenlijk, maar ik heb al dat spul laatst weggegooid, dus nu kan het niet meer.
Geert Claes

en een campus cilinderkop? is dit bruikbaar op een GTT???
Matijs
Contacteer:

Als je hem aanpast dan wel ja, als het een 1.4 is.
r5alpine-turbo

Gek genoeg heeft een C1J turbo kleppen en zuigers waardoor de compressie hoger wordt...
Het verschil zal dus moeten zitten in de drijfstangen, hoewel ik dit nooit heb nagemeten. Stom eigenlijk, maar ik heb al dat spul laatst weggegooid, dus nu kan het niet meer.
allebei die motoren (c1j en c2j) zijn toch 1397cc?volgens mij zijn boring en slag gelijk,hoe zouden drijfstangen dan ooit voor een andere compressieverhouding kunnen zorgen?
Steven
Car: M536

Nou ik weet dat er gewone 1.4'tjes met een turbokop (+ dikke koppakking) met toebehoren zijn uitgerust en dat dat bijzonder goed rijd.
Matijs
Contacteer:

De slag wordt bepaald door de krukas, de boring door de cilinders. De drijfstangen doen in deze berekening niet mee.
De compressie verhouding is het volume van de verbrandingskamer + de slag gedeeld door de inhoud van de verbrandingskamer. Als je de verbrandingskamer groter maakt (bijv. kortere drijfstangen of een dikkere koppakking) bij gelijkblijvende slag, dan neemt de compressie dus af.
r5alpine-turbo

o ja zo zat het.klinkt inderdaad wel logisch.
Plaats reactie