Op een dag wordt je wijs, en koop je een Renault 11.........

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee mijn gedachtengang is redelijk hetzelfde.

Vind het altijd wel grappig om een cheapass look helemaal tegen de grond te plakken, alles eruit en een pittig motortje erin.

Zo komt er in Beverwijk nog eens een starlet 1.0DX met 1.3 Turbo te rijden die tegen de grond aan ligt :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Zo, apktje zit erop, na een wiellager, wisserbladen, en wat loshangende bedrading gefixt te hebben.

Toen ik terug was ben ik gelijk begonnen met wat vet afzuigen van het elfje.

Zoals Steven al zei gaat er dus alle overbodige rommel eruit. Ik hoop zo toch dat ie een hoop kilos lichter wordt. Weet niet hoeveel, maar gaat gauw richting de 40 kilo (hoop ik).

Is misschien toch weer een tiende sneller in de acceleratie :wink:
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Maar, veel belangrijker natuurlijk: hogere bochtensnelheden >-)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hihaaa 8)

Probeer die veerpoten nog ff :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

klinkt als mijn auto
daar zit ook niks meer in
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou, herrie maakt ie inmiddels zat!! :worship:

Heb ook het idee dat ie iets sneller is, maar das natuurlijk onzin: het LIJKT zo......

Heb inmiddels de voorkant verlaagd door er konis en -50mm veren van mn GTT onder te zetten.

Dat is iets te veel van het goede.....het lijkt nu net een onderzeeboot die onder gaat duiken :( Dat ding hangt nou wel zo laag, niet normaal.

Was even wezen proefrijden, en toen ik terugkwam kon ik de oprit niet meer oprijden. Er zat iets aan de grond (subframe?).

Ben toen achteruit erop gereden.

Denk nu dat ik de voorkant verhoog door de originele GTT veren te gebruiken. Zoals het nu is staan de wielen wel lekker negatief (fase 1 schotels),dus ik ga wel de GTT schokbrekers gebruiken.

En dan de achterkant verlagen, en iets sportdempers achter plaatsen. En dan eens kijken hoe ie rijdt!

Iemand nog konis oid in de aanbieding voor de achterkant??? Mag ook van een 19 zijn, gaat wel passen, denk ik / hoop ik.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Zie PM. De achterdempers van een 19 gaan denk ik niet passen. Die zijn volgens mij een stuk langer.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kijk eens, ik heb wel eens goeie ideeen ;)
Trouwens als je de achterkant verlaagd komt de neus ook weer een stukkie omhoog. Dus misschien moet je 35mm veren hebben? Die heb ik nog wel liggen, ruilen tegen die 5 cm's? :)

Ik heb binnenkort wel een paar decarbon schokdempers van mijn 5-je over. Zijn volgens mij cup of toch origineel. Hijs achter wel stugger als mijn vorige GT.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik weet niet of je die 19 16v achteras er al onder hebt, maar dat gaat wel passen. Ik heb de 11 en 19 as ff op elkaar gelegd en de bevestigingspunten komen precies overeen. Wel mooi 3 cm breder. :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou, ik ben weer bezig...

zo staat het ervoor:

Dacht eraan wat Steven zei: eerst de achterkant verlagen en dan komt alles wat VOOR de voorwielen zit omhoog. Dus misschien staat ie voor niet te laag. Wat ook nog eens het geval is: hij staat voor op lage 13" banden, en achter op HOGE 13 inch banden.
Als er straks het remsysteem opkomt van een 19 16v (en dat gebeurt binnenkort) dan moet ik toch met 15 inch wielen gaan werken, waardoor ie dan voor sowieso wat hoger komt te staan.

Dus ik denk: VOOR blijf ik er eens eventjes van af, ik ga eerst het ding ACHTER verlagen, en kijk dan hoe ie staat. Zo gezegd zo gedaan:

Alleen kwam ik er vrij snel achter dat de torsiestaven die erin zaten helemaal vastgeroest waren. Oftewel: VEEL werk om die los te krijgen. Toen dacht ik: die as met trommels moet straks toch wieberen, ik ga dr geen tijd in steken. Dus gelijk het ding eronder uit geschroefd en de 19 16v as geplaatst die ik al had liggen. Met deze as bereik ik dat ik een 3 cm grotere spoorbreedte heb, wat natuurlijk TOP is voor de wegligging!
Ook kan ik zo makkelijker schijfremmen achter monteren, wat nu dus ook in 1 keer gebeurd.
Tegelijk met de schijven achter monteer ik ook een instelbare remdrukregelaar voor de achteras (wilood) zodat ik niet hoef te klooien met die zelfinstellende zooi van Reno. Zo kan ik straks een optimale remvertraging halen, door de achterremmen zo hard mogelijk te laten remmen (niet te hard nee, ander maakt ie en pirouette).
Misschien dat ik ook gelijk een hydraulische handrem monteer, maar dat weet ik nog niet. Heb het ding in ieder geval wel liggen...........


Nou stuit ik dus op een probleem:
Doordat de achteras breder is staan de wielen nu verder naar buiten (duh!). De wielen lopen nu flink aan aan de buitenkant, tegen de spatbordranden.

Ombuigen heeft geen zin, uitkloppen ook niet echt (is ook lelijk), want met de gewone as en wielen zat er zelfs maar een cm tussen band en rand.

Ik ben dus nu op zoek naar spatbordverbreders die ik kan gebruiken. Als ik niks vindt maak ik iets zelf, maar koop het liever.

Wie weet adressen of heeft ideeen?

De bedoeling is dat het zo standaard mogelijk eruit blijft zien, dus ik wil geen complete bodykit.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ow, en het is een 5 deurs.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Dat betekent dus wel dat de wielkasten uitgeslepen moeten worden en er een stuk plaat in moet worden gelast? Kijk ook ff op de site van MCracing. Die hebben ook een immitatie-Zender (zoals vroeger door Renault zelf geleverd) bodykit. Misschien dat je daar iets mee kunt. Al die delen zijn geloof ik los te bestellen.

BTW: heb jij nu een 3 en een 5 deurs 11? Zo ja, zou je misschien na kunne/willen meten of er verschil zit in de lengte van de dorpels?
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

O ja, volgens mij heeft Autostyle ook universele spatbordverbreders in zijn programma. FF in de Autostylegids kijken. Zijn geloof ik wel van die "mooie" glimmende krengen, maar daar hebben ze de verfspuit voor uitgevonden.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou, an de linker kant heb ik er de zaag al ingezet en het binnenscherm en buitenscherm uitgeslepen.

Het zal erop uitdraaien dat ik zelf spatbordverbreders ga maken omdat het meeste spul niet 'hoog' genoeg is.

Ook zit ik met het probleempje dat de verbreding in 2 delen moet zijn, omdat het een 5 deurs is, zodat de verbreding door moet lopen over de deur.

Ik denk dat ik iets maak wat lijkt op die bodykit die Arjan heeft voor zijn 11. Dus een relatief hoge verbreding (10 a 15 cm).
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik neem aan dat je nu links een mooi gat hebt zitten tussen je binnen en buitenscherm?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

valt mee. Over ongeveer 70 procent heb ik het spul aan elkaar vastzitten door met een hamer het binnenscherm naar buiten te slaan totdat ie tegen het buitenscherm aanzit.

Het laatste stuk heb ik er nu nog een centimeter tussen zitten. Dus daar moet een reepje tussen komen, omdat de hamer geen uitkomst meer biedt >-)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Plan is ook een beetje gewijzigd:

Ik ga de spatbord randen ROND van vorm maken, zodat je zeg maar meer van het wiel ziet. Standaard loopt de rand recht, zeg maar net als bij een kadeath.

Waarschijnlijk spatbordverbreders van een golf of polo erop.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

je kan van een 5 gtt proberen
er is in groningen ook een gtt 5 deurs
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

canonballman schreef:Plan is ook een beetje gewijzigd:

Ik ga de spatbord randen ROND van vorm maken, zodat je zeg maar meer van het wiel ziet. Standaard loopt de rand recht, zeg maar net als bij een kadeath.

Waarschijnlijk spatbordverbreders van een golf of polo erop.
als je dan toch serieus aan 't klussen gaat, zet er dan wat dikkere schermen in, heb je die achterlijke plastic randen niet nodig. Je kan iets hoekigs nemen, a'la integrale of corsa, maar d'r zijn zat auto's met ronde dikke schermen: slijpen,lassen,slijpen,lachen. :)
rev it like a rental
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:je kan van een 5 gtt proberen
er is in groningen ook een gtt 5 deurs
Ha, das toevallig.

Ben gisteren bezig geweest met die spatbordverbreders van een VW polo, maar vond dat niks worden.

Ik had ook nog een losse verbreder liggen van een fase GTT.
Plan is dus WEER gewijzigd: Wil dus 2 verbreders van een GTT gaan aanpassen zodat ik die erop kan plakken. Die verbreders zijn ook veel beter geschikt om met polyester er een stuk aan te zetten. Die dingen zijn zelf namelijk ook van dat soort spul.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Menno schreef:
canonballman schreef:Plan is ook een beetje gewijzigd:

Ik ga de spatbord randen ROND van vorm maken, zodat je zeg maar meer van het wiel ziet. Standaard loopt de rand recht, zeg maar net als bij een kadeath.

Waarschijnlijk spatbordverbreders van een golf of polo erop.
als je dan toch serieus aan 't klussen gaat, zet er dan wat dikkere schermen in, heb je die achterlijke plastic randen niet nodig. Je kan iets hoekigs nemen, a'la integrale of corsa, maar d'r zijn zat auto's met ronde dikke schermen: slijpen,lassen,slijpen,lachen. :)

Ja, die achterlijke randen (zie het nou ook pas in :D ) liggen al in de kliko.

Maar ja, dikkere schermen erin lassen begin ik niet meer aan. Heb net de hele zooi afgelast, ga er niet weer de slijptol inzetten.

Is wel de bedoeling dat het iets 'hoekigs' wordt, inderdaad ala integrale.

1 ding is zeker: ik kan het ding nu wel mega verlagen, ondanks de grotere spoorbreedte. Vanaf de rand van het scherm heb ik wel 13 cm naar boven het scherm uitgezaagd.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Arjen schreef:Is dit misschien wat?
Nee, met dit spul behoudt je de originele schermen. Met die 19 as zou ik hier nog niks aan hebben gehad.


Als ik fotos heb dan zien jullie ze.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En velgen met een andere ET-waarde, is dat niet iets?

De reservevelg van een GT bijvoorbeeld, die staat een stuk verder naar binnen. (liep bij mij zelfs aan op de remklauw met remmen).

Ik heb binnenkort wel een reservevelg over, nog meer donateurs? :)

Vind het ook zonde van het opa-uiterlijk om er iets op te plakken. Zijn de schermen ook echt niet verder meer naar buiten te drukken? (met een krik ofzo :D )
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nee, een andere ET waarde zodat ze meer naar binnen staan heb ik niks aan. Ik zet er niet een bredere achteras onder voor een betere wegligging om die vervolgens weer teniet te doen met velgen die meer naar binnen staan.

Alles is nu afgewerkt, dwz behalve de verbreders. Ik kan nu dus wel rijden, maar voor de spatbordverbreders moet ik nog met polyester aan de gang. Dan ziet het er ook nog een beetje fatsoenlijk uit (nu dus niet echt).

En ja, dat de O.P.A. look niet behouden blijft is een beetje onontkoombaar (helaas).

Ik moet en wil sowieso 15 inch wielen (voor de grotere remmen) en verlaging moet ook maximaal zijn.

Met velgen en verlaging gaat zelfs een Zastava er snel uitzien, dus helaas ook mij elfje :(
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Komt ie nog klaar voor de Meern? Of moet ik apart maar eens naar beneej afreizen :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ja, tuurlijk issie dan klaar!!

Heb al enige kilometers gereden, zit al apk op, dus het lijkt ergens op.......


Heb het ding nu goed verlaagd: Heb voor gewoon die -50 mm veren laten zitten.

Achter dus ook verlaagd. Vervolgens 15 inch wielen erop gezet, en dan staat ie hoog genoeg.

Nou heb ik alleen 1 probleem: Achter staat ie nou iets hoger als voor, en het wiel heeft ook een cm of 8 ruimte om in te veren. Maar nu met de (originele)schokdempers erop (tijdelijk) zijn deze te lang.

Als ik nu de auto een beetje inveer achter, dan bonkt de auto, oftwel de achterschokbrekers zitten op hun eind.

2 mogelijkheden nu:

-kortere schokdempers
-bovenste veerschotel naar boven halen, oftewel een koker op de binnenwielkast lassen.

Sowieso wil ik andere dempers achter, want heb immers voor ook gele konis.
Kortere zal heel moeilijk worden om te vinden voor deze auto, dus denk dat het de 2de optie wordt......

En nee, ik kan geen GTT spul hiervoor gebruiken. Bij mn 11 staat de demper rechtop.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Zal er nog verschil in lengte zitten tussen de schokbrekers van de normale 11 en de 11 turbo? De 11 turbo staat normaal al een stuk lager.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Weet ik niet. Heb eigenlijk niet vergeleken.......

Maar meestal scheelt dit niet, omdat snellere versies maar 1 of 2 cm lager liggen. Daarom zijn de dempers vaak alleen maar een beetje stugger.


Komen nu waarschijnlijk VW Golf (voor)dempers onder (zijn inzetpatronen bij VW)..... Zijn korter, stugger, en heb ik nog liggen zgan :lol:

Moet wel een beetje aangepast worden, maar is niet gek veel werk.

En als het niks is, dan kijk ik wel verder......
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou, hij is eindelijk klaar!!

Nou ja, bijna dan....... :wink:
Moet nog enkele dingen doen dat ie technisch 100 procent is, en dan nog de verbreders achter fabrieken.


Ik heb vanacht de hele nacht door gewerkt omdat ik vandaag naar de ring ga met het ding. Krijgt ie zn vuurdoop. >-)

Heb gisteren en vanacht nog de motor+ bak eruit gepakt, en de bak uit elkaar gehaald ivm een lekkende keerring. Ook gelijk een nieuwe radiateur ingezet, kostte toch geen drol.
Eergisteren heb ik achter gele konis onder gezet van een Escort mk2. Beetje moeten fabrieken, maar het zit eronder.

Om 3 uur vanacht heb ik er voor het eerst weer mee gereden. Ding lag als een blok op de weg maar in bochten was er een flink bijgeluid. Ik dacht de aandrijfassen. Heb toen de -50 mm veren eronder uit gehaald en een stel originele GTT veren gepakt. Daar een winding vanaf gehaald, en hij stond wat hoger.
Vervolgens weer wezen proefrijden, en nou geen bijgeluiden.
Het enigste wat ie nog doet is een beetje nerveus bij hoge snelheden. Heb m net iets meer toespoor gegeven: hoop dat dat helpt.

Voor de rest: ding gaat echt hard de hoek om nou!

Ook remmen doet ie super. Heb voor schijven en klauwen van 260 mm (R19 16v) met ferodo DS 2500 blokken. Merkte al een paar keer dat ik veel later kan remmen met dit spul.

Achter zitten er standaard schijven en standaard Ferodo blokken. De remdruk van de achteras kan ik in de auto regelen.

Dussss, ik ga zo maar ens vertrekken!

Wish me luck!
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

succes Reinier !
:worship:
Renault Alpine V6 turbo 1989,Renault 11 Turbo 1987 , Renault 25 V6 baccara 1988
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Suc6 Reinier en niet te gek doen daar op de ring hè. :p :p En niet in slaap vallen nu je vannacht niet hebt geslapen. :wink: :lol:

We horen het vanavond :foto:

S :D nder
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klinkt echt ubervet! Ben echt zeer benieuwd hoe ie het nu doet op de ring :)
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Hé Reinier je bent toch heel terug gekomen? :s :s

S :D nder
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

En foto's van hoe het gebakje er nu uitziet? :)
Plaats reactie