5GTT turbogat???
is er een groot turbogat als ik de intercooler neem van een escort coswort(die met dumpvalve aansluiting op) en die onderaan zet, kan ik dit compenseren door iets smallere boostbuizen te gebruiken? of met extra dumpvalve?
Je turbogat wordt niet merkbaar groter hoor. dat litertje extra lucht stelt niets voor aangezien hij toch vaak een kleine 240 liter lucht per seconde mag verplaatsen op volle toeren.
Een grotere en/of efficientere tussen annex interkoeler zorgt voor lagere uitlaatgastemperatuur. De maximaal haalbare laaddruk wordt dan lager. De ingestelde druk blijft gelijk. Ik doel dus alleen de haalbare druk bij continu gesloten wastegate. Je kunt dit, indien nodig, compenseren met kleinere turbine op turbo.
Maar dat is naar alle waarschijnlijkheid niet het geval. De lagere uitlaatqastemperatuur zorgt voor een lagere thermische (warmte)belasting van de cilinderkop, in het bijzonder de uitlaatkleppen en verbrandingsruimte, de zuigers, en het resterende draaiend en translerend gedeelte.
In principe zorgt elke graad verlaging van de inlaattemperatuur voor een graad verlaging van de uitlaatgastemperatuur. (EGT.)
Het turbogat ookwel boostlag of time to boost genaamd wordt niet voelbaar (maar wel meetbaar!)groter bij een groter systeemvolume.
Maar dat is niet iets wat een big bore elbow en downpipe niet kunnen verhelpen...
Grtz,
Zzpeedie.
Maar dat is naar alle waarschijnlijkheid niet het geval. De lagere uitlaatqastemperatuur zorgt voor een lagere thermische (warmte)belasting van de cilinderkop, in het bijzonder de uitlaatkleppen en verbrandingsruimte, de zuigers, en het resterende draaiend en translerend gedeelte.
In principe zorgt elke graad verlaging van de inlaattemperatuur voor een graad verlaging van de uitlaatgastemperatuur. (EGT.)
Het turbogat ookwel boostlag of time to boost genaamd wordt niet voelbaar (maar wel meetbaar!)groter bij een groter systeemvolume.
Maar dat is niet iets wat een big bore elbow en downpipe niet kunnen verhelpen...

Grtz,
Zzpeedie.