5GTT turbogat???

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

is er een groot turbogat als ik de intercooler neem van een escort coswort(die met dumpvalve aansluiting op) en die onderaan zet, kan ik dit compenseren door iets smallere boostbuizen te gebruiken? of met extra dumpvalve?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je turbogat wordt niet merkbaar groter hoor. dat litertje extra lucht stelt niets voor aangezien hij toch vaak een kleine 240 liter lucht per seconde mag verplaatsen op volle toeren.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Een grotere en/of efficientere tussen annex interkoeler zorgt voor lagere uitlaatgastemperatuur. De maximaal haalbare laaddruk wordt dan lager. De ingestelde druk blijft gelijk. Ik doel dus alleen de haalbare druk bij continu gesloten wastegate. Je kunt dit, indien nodig, compenseren met kleinere turbine op turbo.

Maar dat is naar alle waarschijnlijkheid niet het geval. De lagere uitlaatqastemperatuur zorgt voor een lagere thermische (warmte)belasting van de cilinderkop, in het bijzonder de uitlaatkleppen en verbrandingsruimte, de zuigers, en het resterende draaiend en translerend gedeelte.

In principe zorgt elke graad verlaging van de inlaattemperatuur voor een graad verlaging van de uitlaatgastemperatuur. (EGT.)

Het turbogat ookwel boostlag of time to boost genaamd wordt niet voelbaar (maar wel meetbaar!)groter bij een groter systeemvolume.

Maar dat is niet iets wat een big bore elbow en downpipe niet kunnen verhelpen... :worship:

Grtz,

Zzpeedie.
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

thanks speedline, dus gaan voor die intercooler en die elbow en downpipe ;-) dit gecombineer met een T28 moet dus dik in orde zijn
Plaats reactie