hoe krijg ik die @# afgebroken wielbout uit de ophanging?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Matijs
Contacteer:

Ik lag lekker op schema om mijn auto af te hebben voor de meeting, maar ik heb een zware tegenslag gehad (N) :@
Er is bij het losmaken van het rechter voorwiel een wielbout afgebroken :s :(
Nu ben ik deze week 3 uur bezig geweest om de remschijf eraf te halen, omdat ook de twee boutjes waarmee de remschijf gemonteerd zit helemaal vastgerot zaten. Die heb ik er uiteindelijk uit geboord, en zal ik ff weer netjes moeten tappen. Maargoed, die twee stomme schroefies doen verder toch niet zo veel, dus dat is niet zo erg. Maar het geeft in ieder geval aan in wat voor staat de wielflens is... K#T dus :evil:
Nu zit ik dus alleen nog met die afgebroken bout.
Er steekt nog een milimeter of 4 van de bout uit de wielflens. Aan de achterkant stak de bout ook iets uit, maar dit verroeste klompje heb ik er al afgeslepen in de hoop dat dit het eruit draaien van de bout zou vergemakkelijken. Niet dus. Ik heb met een beiteltje geprobeerd die bout rond te tikken (nouja, dit is geëscaleerd tot rammen), maar er is echt geen beweging in te krijgen (niet los, maar ook niet vast).

Ik zit hier dus behoorlijk mee in mijn maag, niet alleen omdat ik hem klaar wil hebben voor de meeting, maar ook omdat op 14-11 mijn schorsing verloopt en ik dat ding dan in ieder geval gekeurd moet hebben.

Wie heeft er nog een briljant idee?
Zelf heb ik nog als opties:
- iets erop lassen waar een lange staaf aan past, en dan kijken of de las sterker is dan het roest (ik vrees het ergste, aangezien het roest ook al sterker was dan de bout) Oja, en ik kan niet lassen :(
- een beetje met de gasbrander in de weer om de wielflens warm te stoken in de hoop dat dat genoeg is om de bout los te krijgen
- een gat boren in de bout en daar linkse draad in tappen (hoe?) en hem er dan met een andere bout uit draaien.

Suggesties?
Tom
Moderator
Car: MB

een flinke sleuf zagen in het uitstekende stuk en dan met een hele grote schroevendraaier proberen waar je een sleutel op kan zetten? Ik ben alleen bang dat dit niet sterk genoeg is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

optie boren en tappen is op zich goed, m10 engelse tap kopen. Beter lenen, want het is vrij duur.

iets erop lassen kan ook natuurlijk, denk wel dat je las sterker is dan de roest hoor :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Contacteer:

Okee, vast bedankt voor de opmerkingen :)
Echt veel andere opties zijn er denk ik ook niet, of wel?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Matijs schreef:Okee, vast bedankt voor de opmerkingen :)
Echt veel andere opties zijn er denk ik ook niet, of wel?
Ander fusee stuk pakken??? Dus deze er af halen en "ergens" een andere regelen en die er op bouwen.
canonballman

Of een moer erop lassen en tegelijk warmstoken terwijl je m losdraait.
succes bijna gegarandeerd.

En anders is een andere complete fussee inderdaad een heel goed idee.
Mrtn
Car: R5GTT

Inderdaad, een fuseetje van de sloop halen. Fusee van een standaard 5 is hetzelfde, dus keuze genoeg op de sloop :)
Mrtn = Maarten
Eric H
Contacteer:

volgens mij is er niet echt te lassen op roest, dus dat kun je vergeten.

Ik weet niet waar je vandaan komt ( okee Eindhoven dus ), maar omdat ik zo met je te doen heb mag je een gratis fusee op komen halen bij mij.

Volgens mij heb ik dat nog wel liggen.

Hoor het wel
Cars : Volvo V40
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert

5 Turbo kopen ????
Rick D.

* Eerst met een staalborstel aan de buitenkant alle roest verwijderen
* Goed inspuiten met WD40 en laten inwerken
* Moer erop lassen
* Warm stoken en dan losdraaien

Met de WD40 (of misschien cola) kan je al een beetje de roest oplossen. iig succes (Y)
16klepper

Je kunt ook omgekeerde tappen krijgen, met tegengesteld draad. Dan gewoon opboren, zo'n tap erin draaien, bout erin, en dan losdraaien. (en warmstoken die rommel)

Succes
Steven
Car: M536

canonballman schreef:Of een moer erop lassen en tegelijk warmstoken terwijl je m losdraait.

De beste manier, tappen etc. gaan breken, die moer is ook niet zomaar stukgegaan.

Tijdens het lassen wordt de bout trouwens ook al aardig warm, dus ik denk dat ie zelfs zonder warmstoken al los moet komen.
Geert Claes

Mrtn schreef:Inderdaad, een fuseetje van de sloop halen. Fusee van een standaard 5 is hetzelfde, dus keuze genoeg op de sloop :)
Is de fuse en het rollement enzo hetzelfde? Want zit de remklauw niet anders gemonteerd?
Ik heb hier een R5 campus staan die ik aan het slopen ben, dus als dat hetzelfde is, dan sloop ik dat ook ff, een kwestie van wat reserve stukken te hebben.

:)
Riël
Über-Spammer

Ik heb nog wel prima naven liggen. Kopu? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
StevenK
Contacteer:

Wij boren er altijd (Yep, veel te veel ervaring) een gaatje in en slaan er dan met grof geweld een torx-bitje in.

Daarna eruit draaien.
Robert dB.

keb geen oplossing maar ken wel het probleem...gelukkig had ik een luchtsleutel bij de hand :)

Owha Rick, de bovenste bout van de remklauw (linksvoor van je 5) zit nog steeds wel erg rot vast. :p
Rick D.

Robert dB. schreef:Owha Rick, de bovenste bout van de remklauw (linksvoor van je 5) zit nog steeds wel erg rot vast. :p
Zijn jullie alvast begonnen aan mijn 5 :D De remmen van de clio de er bij mij onder moeten, liggen ergens in de werkplaats.

Succes met de montage (Y) Ik hoor het wel wanneer ze er onder zitten :lol: :lol:
Robert dB.

yeah right! :p
Matijs
Contacteer:

canonballman schreef:Of een moer erop lassen en tegelijk warmstoken terwijl je m losdraait.

Mja, heb niet zo'n zin in een andere fusee, dan moet die moer van 250 Nm los :s

Denk dat ik mijn huisgenoot vraag om er een moer op te lassen, en dan moet dat werken.
En wat ga ik warmstoken, de bout of de wielflens?

Oja, en ik heb vrijdag ff een foto gemaakt, die volgt zo.

Dinsdag ga ik weer een poging wagen...
Menno

de flens moet je opstoken, dan zet die meer uit dan de bout, en komt ie makkelijker los.

zelf zou ik 'm zo ver mogelijk uitboren, en dan met een tap weer fatsoeneren.
rev it like a rental
Matijs
Contacteer:

Ja maar een tap M12 hebben ze bij de Praxis niet. Bovendien vind ik dat ik wel genoeg draadtappen heb :@ Echt alles breekt af aan die kl@te-auto (N) :s

De foto:

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/AfgebrokenWielbout.jpg[/img]
Robert dB.

niet frequent onderhouden door de vorige eigena(a)r(en)?
Derby

warmstoken. Duidelijk. En dan moet je dat warm stoken waar de bout in vast zit. De flens in dit geval. eerst een sleuf er inslijpen warmstoken en met een schroevendraaier er uit draaien. Tot nu toe heb ik alles los kunnen krijgen met een gas brander. ook bouten schroeven die al 40 jaar op hun plek zaten.

Derby
Matijs
Contacteer:

Dat geeft de burger moed :)

En echt super onderhouden was de auto niet nee. Er zaten bijvoorbeeld voor wel nieuwe remblokken op, maar de schijven zijn helemaal opgesleten. Bovendien staat hij nu ook al weer ruim een jaar stil, dus dat spul zit natuurlijk ook wel al heel lang vast...
Maar een beetje kopervet had geen kwaad gekund zeg maar :s
Derby

kopervet heerscht. dat zorgt echt voor hoop gemak bij de volgende x Maar ja dan moet je het wel gebruiken. En bij wiel bouten vind ik het zelf een beetje risky. bij montage van een turbo zou ik het eerder doen. net als bij uitlaat.

Maar daar heb je nu niks aan. Ik zou toch proberen met die brander. en dan goed heet stoken het mag best van kleur veranderen. en natuurlijk dicht bij de bout.

Derby
Remco_Rs
Contacteer:

Advies: gebruik nooit kopervet voor de wielbouten,,zorg dan eerder ervoor dat je met een staalborstel de bouten schoonmaakt,,en desnoods een tapje er door heen haalt
Derby

daar is het antwoord. niet doen dus.
thanx zero

Derby
Matijs
Contacteer:

Okee, kopervet op alles behalve de wielbouten :)
En toch maar op jacht naar een M12 tap dan maar <zucht>

(Y)
Blue Thunder

Kopervet op je wielbouten is juist prima: Het werkt roestwerend en is relatief warmtebestendig. Je wielbouten zijn "rekbouten". Dit houdt in dat de bouten door de veerkracht van het staal blijven zitten. Zorg er alleen wel voor dat er geen vet op een of andere manier op je schijf/in je trommel kan komen.
Voordeel nummer 2 van kopervet: Het aanhaalmoment waarmee je je wiel vastzet komt dan goed overeen met de waarde die je instelt op je momentsleutel: Als een bout te zwaar draait, dan wordt een deel van het aantrekkoppel gebruikt om de zwaarlopende bout te verdraaien en dus niet om je wiel vaster te zetten!

Matijs:

P.s. off-topic: Ik zie een goede mogelijkheid om de T2-T3 hybride te maken. Volgens de berekeningen in Turbosize blijf je binnen de surge-line en val je voor een groot deel binnen de 'sweetpoint' van de turbo. Het wordt dan een 45er trim. Ik zal dan het originele compressorhuis moeten bewerken.
Over het exacte hoe en wat bespreken we dan vrijdag wel.

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Matijs
Contacteer:

Nice 8) (Y)
Tom
Moderator
Car: MB

al gelukt?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

Nee, nog geen tijd gehad. Hopelijk morgen...
Matijs
Contacteer:

Effe een update: Het is dus niet gelukt.

Mijn huisgenoot was een paar dagen zeilen, dus ik had niemand die er een moer op kon lassen. Ben dus nog een beetje in de weer geweest met de gasbrander, en een beetje er op zitten rammen, maar vergeet het maar.
Ben het beu en dus op zoek naar een rechter fusee.
Zie ook de RTC markplaats:
http://www.renault-tuning.com/shwad.php?i=419
Matijs
Contacteer:

Niet allemaal tegelijk... :s

Alleen een rechter naaf is ook goed, dan prop ik wel meteen een nieuw lager in, als ik dan toch bezig ben.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Matijs schreef:Niet allemaal tegelijk... :s

Alleen een rechter naaf is ook goed, dan prop ik wel meteen een nieuw lager in, als ik dan toch bezig ben.
staat er op de sloop in de buurt niets meer voor je?? dacht dat je er nog wat wist te staan.
en een nieuw lager is geen overbodige luxe, gelijk van alle problemen af.

Gr.Frits
Matijs
Contacteer:

Heb vandaag een poging gewaagd om die moer van de aandrijfas los te maken, maar dat wil ook nog niet erg lukken. Het is moeilijk om de boel tegen te houden als je die moer probeert los te draaien.
Volgende poging hopelijk zondag, anders dinsdag pas weer.
Schiet verdomme weer helemaal niet op zo :gun: :@ De meeting ga ik vrijwel zeker niet halen (N) :(
Wat kan klussen toch klote zijn als je niet het goede gereedschap hebt :s
Plaats reactie