Heeft iemand hier dit wel eens zelf vervangen?
[R5 GTT] B&Y Project - Stalling in Eindhoven e.o.?
Sow ik kijk uit naar de keer dat ik iets positiefs te vertellen heb. Heb vandaag maar eens de vloerbedekking verwijderd. En wat een leuke verrassing had de gtt toch weer voor me
zie de
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0056.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0057.jpg[/img]
Kan ik dit gewoon met 1,5 mm plaatstaal fixen? Beetje laten overlappen en dan maar eerst met proppen vast zetten en erna dichtlassen rondom. Of heeft er iemand een betere aanpak?
Groetjes Benny...

zie de

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0056.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0057.jpg[/img]
Kan ik dit gewoon met 1,5 mm plaatstaal fixen? Beetje laten overlappen en dan maar eerst met proppen vast zetten en erna dichtlassen rondom. Of heeft er iemand een betere aanpak?
Groetjes Benny...
Nou nee dit is mijn derde GTT al binnen een jaar.
Is het te fixen? Heb namelijk de voorkant net helemaal af. Er zit weinig roest overal behalve onder de vloerbedekking dan voor...
Achter was aan 1 kant de bumperophanging gaar, maar die heb ik ook al gefixed. Dit + de dorpels is het laatste en wil het nu echt afmaken!
Kan iemand me vertellen of dat een probleem wordt als ik daar gewoon stukken plaat voor op maat maak en derin zet?
Alle commetaar is welkom!
mzzls...


Kan iemand me vertellen of dat een probleem wordt als ik daar gewoon stukken plaat voor op maat maak en derin zet?
Alle commetaar is welkom!
mzzls...
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
moet denk ik wel kunnen maar je moet natuurlijk wel zeker zijn dat je alles weg haalt. Anders begint het gewoon weer opnieuw. En meteen alles flink in de tectyl en ml (dorpels) zetten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Alles is te lassen toch
dat soort roest had ik ook onder mijn achterbank zitten en is ook gewoon
vervangen door plaatjes te lassen
dus dit moet ook kunnen 

vervangen door plaatjes te lassen


Thanx, goed dat er meer mensen positief denken!
Heb af en toe de neiging om het ding helemaal naar de t3r#ng te schoppen. Maaja dat krijg je met die projecten he, voor en tegenspoed!
Het enige dat ik van mun ouders hor als ze langslopen is dat ik me een fatsoendelije auto moet kopen.
Die gare bak is strax wel meer waard dan de rotte station van hun uit 1997 




die reacties hoor ik ook net iets te vaak van allerlei mensen!
"je moet een fatsoenlijke auto kopen..."
Al met al heb ik nu al meer plezier met mijn karretjes, dan zij met hun leaseauto's die ze niet begrijpen....

"je moet een fatsoenlijke auto kopen..."
Al met al heb ik nu al meer plezier met mijn karretjes, dan zij met hun leaseauto's die ze niet begrijpen....
Heb eff een las technisch vraagje tussendoor,
Ben vannalles aant lezen over lassen aan bodemplaten enzo, nu zegt men op deze site:
http://members.lycos.nl/mhilvers/welding.htm
Dat je dragende delen MOET proplassen. omdat dat sterker is dan aflassen? Argument staat op de site erbij. Ietsvan dat door lassen het staal rondom de las verzwakt.
Op deze site:(PDF-file Zoek op "dragende"!)
http://www.hotrod.nl/PDF/katalogus.pdf
Las dragende delen het liefst geheel af, maar minstens 50 %.
Erg tegenstrijdig, want in de 1ste site staat dus echt dat het niet mag, dat aflassen.
Kan iemand me duidelijkheid geven?
mzzls!
Ben vannalles aant lezen over lassen aan bodemplaten enzo, nu zegt men op deze site:
http://members.lycos.nl/mhilvers/welding.htm
Dat je dragende delen MOET proplassen. omdat dat sterker is dan aflassen? Argument staat op de site erbij. Ietsvan dat door lassen het staal rondom de las verzwakt.
Op deze site:(PDF-file Zoek op "dragende"!)
http://www.hotrod.nl/PDF/katalogus.pdf
Las dragende delen het liefst geheel af, maar minstens 50 %.
Erg tegenstrijdig, want in de 1ste site staat dus echt dat het niet mag, dat aflassen.
Kan iemand me duidelijkheid geven?
mzzls!
Meer mensen hebben er last van hoor ik al...Johan schreef:ja ik ken het gezeur. "koop nu toch eens een wat jongere auto".Benny_R schreef: Het enige dat ik van mun ouders hor als ze langslopen is dat ik me een fatsoendelije auto moet kopen.![]()
Maaja bij nieuwere auto's schrik je meestal ook niet zo als je de vloerbedekking verwijdert. Achja blijft een uitdaging he
Nog niemand die me kan vertellen hoe ik dit voor de apk officieel moet lassen? (niet van spuit er een extra laag tectyl op

ken datJohan schreef:ja ik ken het gezeur. "koop nu toch eens een wat jongere auto".Benny_R schreef: Het enige dat ik van mun ouders hor als ze langslopen is dat ik me een fatsoendelije auto moet kopen.![]()



There will be plenty of time to rest when your dead
Benny, gewoon lekker helemaal aflassen die platen. Van onder goed zorgen dat alle roest eerst weg is, anders gaat 't gewoon verder.
Dus hier moet ik me niets van aan trekken?
Trouwens die plek van de volgende foto...
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0047.jpg[/img]
Is dat nou het krikpunt of is dit zo'n balk die zorgt voor de verbinding tussen de chassisbalk in het midden met de dorpel? Of beide natuurlijk? In het 2e geval moet er natuuurlijk met wat meer verstand en geduld aan gewerkt worden he
uiteindelijk is het aan de onderkant toch niet te zien hoe het aan de binnenkant erp gelast is door, maaja wil het naturlijk wel goed hebben.Reparatie met lange, doorgaande stompe lassen zullen bij de APK worden afgekeurd.
Bij lassen wordt het metaal naast de las bros waardoor het verzwakt. Lange stompe lassen maken de reparatie niet sterker
Trouwens die plek van de volgende foto...
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0047.jpg[/img]
Is dat nou het krikpunt of is dit zo'n balk die zorgt voor de verbinding tussen de chassisbalk in het midden met de dorpel? Of beide natuurlijk? In het 2e geval moet er natuuurlijk met wat meer verstand en geduld aan gewerkt worden he
ziet eruit als het krikpunt...


Ziet er echt uit als een stukje schade... Deze auto heeft eens een lekkere klapper gemaaktBenny_R schreef:[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0056.jpg[/img]

Ik was aant twijfelen omdat ik op internet een restauratieproject van een oude volvo gezien heb. Daar zat op dat punt wel een balkje dat voor de verbinding van de chasisbalk met de kokerbalk zorgde. zie:
[img]http://home.wanadoo.nl/huib.wassink/dwarsbalk1.jpg[/img]
van de site: http://home.wanadoo.nl/huib.wassink/project3.html
Heeft een GTT niet zoiets? Ik kan dus gewoon het krijkpunt wegslijpen...
Van binnenuit eerst maar eens de bodem repareren, vervolgens de achterkant van de dorpels en overzetdorpels en dan als laatste de krikpunten in zijn geheel vervangen...
Ik ga vandaag maar eens beginnen met het weghalen van de roest aan de binnenkant
[img]http://home.wanadoo.nl/huib.wassink/dwarsbalk1.jpg[/img]
van de site: http://home.wanadoo.nl/huib.wassink/project3.html
Heeft een GTT niet zoiets? Ik kan dus gewoon het krijkpunt wegslijpen...
Van binnenuit eerst maar eens de bodem repareren, vervolgens de achterkant van de dorpels en overzetdorpels en dan als laatste de krikpunten in zijn geheel vervangen...
Ik ga vandaag maar eens beginnen met het weghalen van de roest aan de binnenkant

-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Tjonge ik zit dat nu zo is allemaal te bekijken en denk toch een beetje : waar begin je aan .
Oke ik weet elke gt heeft wel wat maar . . . .
Heb je dit niet gezien bij de aankoop vabn de auto ?
Je kan als je gelast hebt de las ook weer bijna helemaal weg slijpen , het moet natuurlijk wel zijn stevigheid behouden .
Maar je hoeft er niets van te zien .
Maar goed heel veel succes en plezier bij het opknappen .
Oke ik weet elke gt heeft wel wat maar . . . .
Heb je dit niet gezien bij de aankoop vabn de auto ?
Je kan als je gelast hebt de las ook weer bijna helemaal weg slijpen , het moet natuurlijk wel zijn stevigheid behouden .
Maar je hoeft er niets van te zien .
Maar goed heel veel succes en plezier bij het opknappen .
Nee hier zie je totaal niets van als je de vloerbedekking en isolatie eronder niet weghaald. Dan blijft de roest mooi zitten en de onderkant is toch altijd zo vies dus daar zie je het ook niet. Was in het begin ook geen gat, die komen pas als je de roest weg gaat halen.
De auto had erg weinig roest die zichtbaar was. STandaard plekken als: achterschermen, achterbumperophanging, dorpels en raamlijsten waren bijna allemaal roestvrij, daarom verbaasde ik me ook erg dat ik dit onder de vloerbedekking vond.
De las hoeft denk ik niet helemaal afgevlakt te worden. Er komt een dikke laag isolatie over als het af is dus als het goed is merk je van een beetje reliëf niets. wat bovenop de las ligt helpt niet aan de stevigheid dus het zou ook niet erg veel uitmaken of je het weg slijpt of niet.
Maaja tis een heel karwei maar je hebt ook wat zullen we maar zeggen.
Kan wel nog wat adviesen over het lassen hievan en het buigen van metaal hiervoor gebruiken!

De auto had erg weinig roest die zichtbaar was. STandaard plekken als: achterschermen, achterbumperophanging, dorpels en raamlijsten waren bijna allemaal roestvrij, daarom verbaasde ik me ook erg dat ik dit onder de vloerbedekking vond.
De las hoeft denk ik niet helemaal afgevlakt te worden. Er komt een dikke laag isolatie over als het af is dus als het goed is merk je van een beetje reliëf niets. wat bovenop de las ligt helpt niet aan de stevigheid dus het zou ook niet erg veel uitmaken of je het weg slijpt of niet.
Maaja tis een heel karwei maar je hebt ook wat zullen we maar zeggen.
Kan wel nog wat adviesen over het lassen hievan en het buigen van metaal hiervoor gebruiken!
Nog een vraag,
weet iemand of er iets op tegen is om onderstaande roestplek met meerdere delen plaat (b.v. 2 of 3) te repareren en die onderling weer aan elkaar te lassen als het eenmaal zit?
Het is erg lastig om een plaat van 1,5 mm dik in de juiste vorm te krijgen (afmetingen 60 bij 18).
Ik zit al 2 dagen met een flinke gasbrander, een buis voor de vorm en een hamer te meppen, en het komt al iets in de richting maar denk om het precies goed te krijgen dat het wel nog wat zweet gaat kosten.
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0059.jpg[/img]
D8 als ik al eens 1st het horizontale gedeelte kan doen, en daarna een klein stukje voor dat gedeelte waar het omhoog loopt bij de pedalen, dat het dan een stuk simpeler te vormen is. Maar gaat dit ten koste van de stevigheid? dan liever niet natuurlijk.
Kan natuurlijk ook uit een andere R5 dat gedeelte gaan slijpen maaja dan heb iknog zo'n dun staal. valt me echt tegen hoe dun dat dat is...
nouja als iemand commetaar heeftr hoor ik dat graag!
mzzls
weet iemand of er iets op tegen is om onderstaande roestplek met meerdere delen plaat (b.v. 2 of 3) te repareren en die onderling weer aan elkaar te lassen als het eenmaal zit?
Het is erg lastig om een plaat van 1,5 mm dik in de juiste vorm te krijgen (afmetingen 60 bij 18).
Ik zit al 2 dagen met een flinke gasbrander, een buis voor de vorm en een hamer te meppen, en het komt al iets in de richting maar denk om het precies goed te krijgen dat het wel nog wat zweet gaat kosten.

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0059.jpg[/img]
D8 als ik al eens 1st het horizontale gedeelte kan doen, en daarna een klein stukje voor dat gedeelte waar het omhoog loopt bij de pedalen, dat het dan een stuk simpeler te vormen is. Maar gaat dit ten koste van de stevigheid? dan liever niet natuurlijk.
Kan natuurlijk ook uit een andere R5 dat gedeelte gaan slijpen maaja dan heb iknog zo'n dun staal. valt me echt tegen hoe dun dat dat is...
nouja als iemand commetaar heeftr hoor ik dat graag!
mzzls
Pak het toch maar uit de andere 5. maar jong je krijgt 't wel af zo 

eff kleine update,
had 2 roestplekken dicht naast elkaar zitten in het gedeelte waar de accu normaal staat. nouwja roest moet altijd ruim weggeslepen worden volgens de kenners, maar ook een beetje recht zodat het te fixen is. na het nodige slijpwerk zien die in het begin redelijk kleine plekkies er zo uit:
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0062.jpg[/img]
Dat wordt dus een leuke klus om het metaal op maat te krijgen met al die krommingen. Paar uren meten, slijpen, buigen, meten, slijpen, buigen, meten, slijpen, buigen enz later kan het erin worden gelast. Ook geen leuke klus want je komt er echt bijna niet bij met de lastoorts
tectyl laagje erover en het resultaat is:
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0065.jpg[/img]
best goed gelukt gezien de lastige plek, voor het lassen, d8 ik zo. moet er eerlijk bij zeggen dat ik linksonder ook wat glasvezel eb gebruikt om het mooi waterdicht te krijgen (zat een kiertje).
Op naar het volgende gat
had 2 roestplekken dicht naast elkaar zitten in het gedeelte waar de accu normaal staat. nouwja roest moet altijd ruim weggeslepen worden volgens de kenners, maar ook een beetje recht zodat het te fixen is. na het nodige slijpwerk zien die in het begin redelijk kleine plekkies er zo uit:
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0062.jpg[/img]
Dat wordt dus een leuke klus om het metaal op maat te krijgen met al die krommingen. Paar uren meten, slijpen, buigen, meten, slijpen, buigen, meten, slijpen, buigen enz later kan het erin worden gelast. Ook geen leuke klus want je komt er echt bijna niet bij met de lastoorts

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0065.jpg[/img]
best goed gelukt gezien de lastige plek, voor het lassen, d8 ik zo. moet er eerlijk bij zeggen dat ik linksonder ook wat glasvezel eb gebruikt om het mooi waterdicht te krijgen (zat een kiertje).
Op naar het volgende gat

nou alleen de bodem nog dan zijn alle roestplekken behandeld. We hebben er met 3 man naar gekeken, toen ik hem gekocht heb. Omdat ik me al in 1 carrosserie had vergist (achteraf, als ik toen een lasapparaatje had had ik die ook kunnen fixen, en adviesen van verkeerde mensen helpen ook niet echt), wou ik nu extra opletten met de nieuwe. Maar Egid, Riel en ik hadden echt alle 3 het idee dat dit een echte harde carrosserie was. Ik wist toen ook al wat de meestvoorkomende roestplekken waren bij de GTT, meer als een andere achterbumper bevestiging en een ander voorfront kwamen we toen niet. Zo zie je maar weer dat je kan denken dat je een goeie auto hebt maar ondertussen...Tom schreef:hoe langer het topic duurt hoe rotter die lijkt. Wel dapper dat je toch doorzet. Was een andere carros echt niet slimmer geweest ??
Dat ik de hele voorkant er opnieuw op heb gezet is allen maar omdat ik het perfect wilde hebben. er zat namelijk een deuk in de dwarsbalk voor. En ja als je zo'n auto restaureert vind ik dat je ook niet voor het halve werk moet gaan.
Nou zoals ik al zei: de bodemplaat nog, inclusief andere krikpunten, en dan pakken we de dorpels ook gelijk mee, deze zijn wel nog goed maar heb mijn twijfels over de binnenkant op 2 punten (ook bij de krikpunten dus).
Mag ik de krikpunten trouwens ook gewoon zelf van 1,5 mm staal buigen of kan die het gewicht van de carrosserie niet aan? Kan me niet voorstellen dat het orginele plaatwerk dikker is...
voor de mensen hier uit de buurt: ik heb vorige week naar Geevers in nuth gebeld. Ik dacht toch echt dat die gasten dorpels leverden voor de GTT maar die gast aan de phone zei van niet. ???? Zal wel weer een of andere uitzendkracht zijn geweest

En de mensen die nog altijd commetaar geven in dit topics

mzzls!
Geevers moet ze eigenlijk ook hebben, anders misschien intercarparts.nl? Die site ken je wel. En benny, we zitten in het zelfde schuitje, ik ga me er ook aan wagen 

Stuurt ie ze ook op? dan is het geen probleem he...Abel schreef:Tja die kun je via Catrinus bestellen... maar dat is Groningen...
verder hoe staat het er nu mee, en vergeet niet de aanhouder winty he..
Ik heb dat grote gat gisteren dicht gemaakt. [img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0059.jpg[/img]
helemaal over de lengte weggeslepen tot onder de pendalen. 3 plaatjes ingelast, die onderling aan elkaar gelast. moet nog 2 strepen lassen (kan mun vriendin ook niet te lang laten wachten he
Nog te doen aan laswerk:
-1 roestplek aan andere kant van de middenheuvel. (niet zo groot, iets van 15 cm)
-2 krikpunten met de bodemplaat erboven vervangen. Ik heb de krikpunten al in huis van renault (stuks 70 euro)

-de dorpels.
verder zie ik ng altijd geen roest aan de auto, de achterkant is echt helemaal goed naar mijn weten
Heb geevers gebeld maar had niet het gevoel dat ik de meest snuggere aan de lijn had, misschien nog eens bellen en dan i.p.v. dorpels, kokerbalken zeggen dan hebben ze ze ineens wel zekerRiël schreef: Geevers moet ze eigenlijk ook hebben, anders misschien intercarparts.nl? Die site ken je wel. En benny, we zitten in het zelfde schuitje, ik ga me er ook aan wagen

Intercarparts heeft ze niet(op de site) had ik ook al gekeken.
Bedenk wel dat je je autootje een paar maandjes kwijt bent he riël
