r5gtt: ontstekingsproblemen Renix 209 + knallende uitlaat!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
jackel

Na al 2 weken probleemloos te hebben rondgereden met mijn "nieuwe" gtt heb ik eindelijk een probleem :( :( :( , gisteren na 15km rijden begint de motor te stotteren, toen een paar klappen uit de uitlaat en toen helemaal niks meer!! Even gewacht en na een kwartier starten sloegt ie weer aan en liep weer als een zonnetje. Na een poosje weer hetzelfde probleem.
ANWB erbij, die even flink gas gaf met mijn "Renault 5 Gti" |: |: weer een paar klappen en niks meer. Bleek dus dat er geen vonk meer aanwezig was :@ :@ , dus ontsteking verrot???
Na even afkoelen kan je er gewoon weer probleemloos mee rijden, pas als ie warmer wordt ellende....
Wie kan mij duidelijkheid en hoop geven??????
mzl jack
Alleycat
Contacteer:

zei die kerel gti joh????
Lekker snuggere wegenwacht dan....
Abel
Über-Spammer

scoor een andere ontsteking :biertjuh:
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

misschien nieuwe injectoren?? :lol: :lol:
jackel

heb ik al vervangen, net als de katalysator en de lambda-sonde :biertjuh: |:
GTT__Geert

jackel schreef:heb ik al vervangen, net als de katalysator en de lambda-sonde :biertjuh: |:
Ik dacht dat er geen lambda sonde op een GTT zat ?
don't be a fool, wrap your tool
Steven
Car: M536

Hahaha :lol:
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Sinds wanneer ben jij wegenwacht geworden Geert? :lol:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
GTT__Geert

zo bedoel ik het niet :lol: maar ik las laatst dat topic over het aansluiten van de meters voor lucht/brandstof verhouding en daarin stond dacht ik dat je ook een lambda sonde moest aanschaffen om het te laten werken.. Maakt ook niet uit, heb net als bij mijn tentamens weer eens te snel gelezen :beer:
don't be a fool, wrap your tool
jackel

Maaruh, iemand nog slimme tips/aanwijzigingen?
Hoe kan een zo'n ontstekingsmodule kapot gaan??? 't zijn toch geen bewegende delen ofzo die aan slijtage onderhevig zijn????
Tom
Moderator
Car: MB

jackel schreef:Maaruh, iemand nog slimme tips/aanwijzigingen?
Hoe kan een zo'n ontstekingsmodule kapot gaan??? 't zijn toch geen bewegende delen ofzo die aan slijtage onderhevig zijn????

dorpels van een 5je zijn ook geen bewegende delen maar die rotten ook (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jackel

ben bang dat als ik er een andere renix op zet dat ie dan weer kaduuk gaat door een of ander electronisch euvel..... dorpel zet je erop en dan kan je er weer ff tegen aan :) :)
wie wil zijn rotte dorpel ruilen met mijn renix-troubles???? :wink:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Hangt de onsteking nog boven de turbo? Of achter het schutbord, maar is de rubber niet meer 100%? Ze kunnen namelijk niet zo heel goed tegen extreme hitte en al helemaal niet tegen water. :)
jackel

hij zit in een mooi plastic doosie achter het schutbord, volgens mij is dat een verbetering van bouwjaar 89.... Je bedoelt het rubber om het water tegen te houden??
Merijn
Über-Spammer

ja, die bedoel ik...

Heb je al een andere RE208/9 geprobeerd?
Abel
Über-Spammer

Check de bdp sensor anders ff (dat ding boven het vliegwiel) of beter nog vervang hem.

trek eerst de stekker van de pingel sensor los uit de ontsteking die hoeft niet persee aangesloten te zijn.
jackel

ja, maar als ik even wacht en de motor is weer afgekoeld werkt alles weer perfect, het is alleen als ie warm begint te worden....lijkt mij dat de bdp-sensor het doet of het niet doet of heb ik het fout??
heb je met een defecte bdp-sensor wel of niet een vonk? er is nl. geen vonk aanwezig als ie het eenmaal niet doet :@ :@ :@
jackel

wat zou er gebeuren als ik met een renix 208 gaat rijden, dus zonder pingelsensor?? is dit slim??
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

ik weet niet of het er iets me te maken kan hebben en misschien slaat het nergens op maarja;

Ik had de laatste tijd ook wel een dat de ontsteking spontaan wijgerde (knal!) en daarna weer gewoon door ging.
Nu was mijn start relais ook wazig aan het doen (tikken)en nadat ik deze had vervangen heb ik geen knallen meer gehad.
(maar dat kan ook gewoon mazzel zijn :wink:)
misschien ook iets om na te kijken...wie weet.
gille
Contacteer:

9 op 10 de BDP sensor,die stuk is,word te warm en dan faalt die,en check ook je plus eens op je renix.
Abel
Über-Spammer

jackel schreef:ja, maar als ik even wacht en de motor is weer afgekoeld werkt alles weer perfect, het is alleen als ie warm begint te worden....lijkt mij dat de bdp-sensor het doet of het niet doet of heb ik het fout??
heb je met een defecte bdp-sensor wel of niet een vonk? er is nl. geen vonk aanwezig als ie het eenmaal niet doet :@ :@ :@
Bdp sensor is verantwoordelijk voor de vonk. deze meet de stand van de krukas en aan de hand daarvan geeft de ontsteking een vonk.

De 208 heeft ook een pingelsensor aansluiting btw. ;)

en je kunt er gewoon mee rijden
(F)
jackel

ok, als ik al die bdp-verhalen lees ga ik eigenlijk meer de bdp-sensor verdenken..., dat relais (MIXO Relais 8 staat erop) bij mijn krik vlak bij de ontstekingsmodule zou ook nog een oorzaak kunnen zijn??
of kan ik beter eerst die renix wisselen met een goeie? weet nie waar ik moet beginnen... :( :(
|:
Merijn
Über-Spammer

Als je iemand kent met een 5 GTT dan kun je even zijn Renix gebruiken en kijken of daar het probleem ligt. Een nieuwe Renix is erg prijzig, dus dat zou ik zo lang mogelijk uitstellen! :)
Abel
Über-Spammer

jackel schreef:ok, als ik al die bdp-verhalen lees ga ik eigenlijk meer de bdp-sensor verdenken..., dat relais (MIXO Relais 8 staat erop) bij mijn krik vlak bij de ontstekingsmodule zou ook nog een oorzaak kunnen zijn??
of kan ik beter eerst die renix wisselen met een goeie? weet nie waar ik moet beginnen... :( :(
|:
Dat relais kan er wel mee te maken hebben. maar volgens mij is dat zo'n standaard relais. (zelde als de mistlamen bv.)
Gunther

Mijn GTT motor wilde niet meer aan de gang nadat ik hem had afgelegd wanneer deze warm was...hij bleef dus wel draaien, maar eens ik hem stillegde kreeg ik hem niet meer aan de gang tot hij afgekoeld was....probleem lag bij ontstekingsrelais zo'n zwarte!! Misschien dat het helpt!!

Oja, voor even te testen kun je gewoon een andere ontsteking er effe aanhangen hoor...geen probleem, motor draait dan wel niet goed, maar als het toch maar om effe te testen is...
Hoge bomen vangen...geen konijnen
jackel

ok, ga donderdag ff een bdp-sensor + renix 209 lenen van alleycat :worship: :worship: dus dan kan ik mooi ff gaan uitproberen!! begin maar eerst met de bdp-sensor, hopen dat ie het meteen is :gitar:
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

jackel schreef:alleycat :worship: :worship: :
JAckel kom je uit de buurt van Arnhem dan?? Zo ja kom dan eens kijken op de FNO eens in de 2 weken. kijk maar in het topic. is over 2 weken weer op vrijdag.

Gr.Frits
Alleycat
Contacteer:

Frits schreef:
jackel schreef:alleycat :worship: :worship: :
JAckel kom je uit de buurt van Arnhem dan?? Zo ja kom dan eens kijken op de FNO eens in de 2 weken. kijk maar in het topic. is over 2 weken weer op vrijdag.

Gr.Frits
Ik ben de volgende keer eindelijk ook weer eens van de partij, ik ben één keer geweest, vond het heel gezellig, maar ben de hele tijd #$@%druk....
jackel

nou, net de bdp-sensor eraf gehaald en die zag er nogal slecht uit (zachtjes gezegd), overal tape omheen en hier en daar zag je het rood en wit van de bedrading door heen komen(N) (N)
straks maar ff doormeten op m'n werk!! ben benieuwd
Derby

Super he hoe sommige mensen auto's "repareren".
:( :evil: :( :evil:
Maar succes ermee

Derby
laguna2
Contacteer:

Ik heb een GTT Ph1 met een 209 erop. is het noodzakelijk/wenselijk dat ik hier en pingelsensor op monteer of hoeft dat niet met een Ph1 blok?
Abel
Über-Spammer

laguna2 schreef:Ik heb een GTT Ph1 met een 209 erop. is het noodzakelijk/wenselijk dat ik hier en pingelsensor op monteer of hoeft dat niet met een Ph1 blok?
qua blok zit er in PH1 en Ph2 weinig verschil. De standaard turbo druk bij een Ph1 was lager dan bij een Ph2, daar om is een pingelsensor gemonteerd.

Dus als je een hogere druk hebt dan 0.6 bar is het echt aan te raden...
Heino

Effe voor de techneuten alhier:
BDP sensor kun je doormeten,moet 200 ohm zijn +/- 50
Bobine primair 2000-12000 ohm ,secundair 0,4-0,8 ohm.
ipv de bobine kun je ook een lampje aansluiten die tijdens starten moet knipperen.
BTW blijft de toerenteller het wel doen of valt die ook metteen weg?
jackel

heb vanmiddag ff die sensor doorgemeten, die was 230ohm, dus das gewoon goed!! :( :( (balen eigenlijk...), ook al zag dat ding er niet uit en zaten er 2 andere stukkies draad tussen om het ding te verlengen!!!! Moet ik deze "optie" dan meteen vergeten en naar de volgende mogelijke oorzaak gaan zoeken (Renix 209 bv.) of zou het nog steeds aan de sensor kunnen liggen ook al geeft ie goede weerstand??
O ja, Heino, heb niet echt op de toerenteller gelet want het ging meestal iets te snel, maar hij vonkt dan op dat moment gewoon niet....
Wat zou het nog meer kunnen zijn???
* "ontstekings"relais bij de krik??
* Renix?
* bobine
* verdeelkap/rotor????
Abel
Über-Spammer

je kunt de vonk ook gelijk van af de bobine zien he... dan kun je eigelijk de rotor/verdeelkap uitsluiten..

Maar het gaat om die bdp sensor, als hij warm is zou hij wel een andere waarde kunnen hebben :(

rijd een stukje stop de auto probeer te starten, en dan wil het niet volgorde van "morrelen"

1 het relais los + vast+ tikje, probeer te starten ;)
zo nee
Voel of de ontsteking warm/heet is
trek de bovenste stekker los (die naar binnen in de auto gaat) en maak hem weer vast, probeer te starten.
zo nee
probeer een andere ontsteking allaminuut (stekkers overzetten) en probeer te starten. (laat de vacuum vervroeger eerst maar gewoon zitten)
zo nee dat kan het eigelijk niets anders zijn dan de bdp sensor. (of toch nog het relais, of de spannings toevoer voor, of na het relais)

edit: contactslot kan natuurlijk ook nog
Plaats reactie