En net zoals de nokkenassen en de kleppen blijft dat standaard, met of zonder hydraulische klepstoters?Robert dB. schreef:2.0 is net ff andere koek. Maar je hebt wel gelijk, het principe voor een turboconvessie is wel gelijk te noemen, onderdelen zijn alleen anders.wouter 16v schreef:Nee, was geen willie, maar het principe is toch het zelfde, of niet?
[Williams] Turbo project: update 8-11-03
-
standaard(origineel)issie wel het meeste waard.Robert dB. schreef:fcuk standaard

daarnaast issie standaard al genoeg om klappen uit te delen....

vanaf Januari rij ik al in een standaart Willie, en alleen die 5 gtt van Ivo was me de baas vanaf het stoplicht... in 24000 km's.....

en zoveel standaard willie's zie ik niet hoor, hebben minimaal een andere uitlaat.
daarnaast komen er regelmatig (vreemde) mensen naar me toe om me te complimenteren voor m'n auto.

dat had ik veeeeel minder dan in m'n vorige clio 16V ivm m'n Willie, en dat voor een standaart auto.
al met al zou ik het op z'n minst een bijzondere auto kunnen noemen, die vandaag de dag niet alleen waardevast is, maar ook voor z'n huidige concurrenten niet onderdoet
Een vergelijkbare grootte zeker, want subaru gebruikt mitsubishiSteven schreef:
Dikke Impreza's hebben weer een T4, dussss...

(En trouwens Porsche spullen voor de legacy)
derby
-
kop wordt bewerkt plus nieuwe klepseals, verder weet ik de details nu ff niet.wouter 16v schreef:En net zoals de nokkenassen en de kleppen blijft dat standaard, met of zonder hydraulische klepstoters?
-
Is ook een upgrade versie van de orginele oliepomp, van Renault Sport, heb ik namelijk ook.
-
quanta costa?wouter 16v schreef:Is ook een upgrade versie van de orginele oliepomp, van Renault Sport, heb ik namelijk ook.
Is een 2mm ring niet voldoende om de druk wat omhoog te gooien zodat de turboas lekker gesmeerd blijft?
-
Prijs weet ik niet, moet je even informeren bij Maarten. En wat er precies verandert is weet ik ook niet.
-
- Contacteer:
Hmmm, leuk project
Maaruh, het is al vaker gezegd, maar je moet echt kijken naar je kas. Hoe mooi hij nu ook is, hij krijgt gewoon net wat meer op zijn flikker na de verbouwing. Je trekt zo'n ding in no time kapot. Dat niet iedereen dat doet, boeiuh, vaak zitten ze later met de problemen, dat kun je nu mooi voor zijn. Verder heb je geen idee hoeveel verschil doorlassen+kooi voor je wegligging uitmaakt, echt niet normaal... (leuker dan setje nieuwe veren)...
Gijs

Maaruh, het is al vaker gezegd, maar je moet echt kijken naar je kas. Hoe mooi hij nu ook is, hij krijgt gewoon net wat meer op zijn flikker na de verbouwing. Je trekt zo'n ding in no time kapot. Dat niet iedereen dat doet, boeiuh, vaak zitten ze later met de problemen, dat kun je nu mooi voor zijn. Verder heb je geen idee hoeveel verschil doorlassen+kooi voor je wegligging uitmaakt, echt niet normaal... (leuker dan setje nieuwe veren)...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Doorlassen bij een Renault, doe normaal manclio_rally schreef:Hmmm, leuk project![]()
Gijs

Dat moet je dan wel doen met alle portieren en acjhterklep dicht want anders trekt het zooitje zo erg krom dat je het later er niet meer inkrijgt.

Dat met die kooi geloof ik meteen.
derby
-
Ik weet wel degelijk wat een kooi met de wagen doet, alleen denk ik er nu nog niet aan het dashboard te gaan verzagen. Ik snap dat de auto meer te lijden krijgt maar hij kan niet opeens 3x zo hard door de bocht (waar de meeste krachten op het chassis komen)!!clio_rally schreef:Verder heb je geen idee hoeveel verschil doorlassen+kooi voor je wegligging uitmaakt, echt niet normaal... (leuker dan setje nieuwe veren)...
Gijs
Naar mijn mening zorgt een kooi voor meer stijfheid netals een veetpootbrug. Dus voor, daar waar het blok wil kantelen is een extra versteviging gemaakt, verder kan ik nu niet inzien wat er krom zou moeten gaan trekken?
je kooi hoeft toch niet perse door je dashboard?
-
- Über-Spammer
Deze kooi staat inderdaad zeer netjes in de auto..
mooi en stevig kooitje.
mooi en stevig kooitje.

Dat bedoel ikTom schreef:kijk maar bij rob, die heeft een devil kooi zonder dat zijn dash beschadigt is
-
- Contacteer:
Waar heb je het over? Doorlassen is niet echt bijzonder ofzo. De Rs is ook gewoon doorgelast, de wagen trekt er echt niet krom vanDerby schreef: Doorlassen bij een Renault, doe normaal man![]()
Dat moet je dan wel doen met alle portieren en acjhterklep dicht want anders trekt het zooitje zo erg krom dat je het later er niet meer inkrijgt.![]()
derby

Maar ok, iedereen zijn mening. Ik bouw een wagen gewoon liever all-round netjes, betrouwbaar en veilig. Dat betekent dus bij meer power ook een betere wegligging, remgedrag en wat extra safety... Daarbij heb ik teveel wagens na zo'n project binnen no-time naar hun grootje zien gaan... Maar goed, lekker boeiend, lijkt me een leuk project...
Gijs
Bezemer Rally Team
-
Effe over dat doorlassen Gijs:
Wordt echt elke naad gedaan? En dan om de 2 cm een lasrubs van 2 cm ofzo?
Of alleen 'vitale plaatsen' zoals bij veerkokers, middentunnel e.d.?
En das volgens mij een jezus werk niet? Niet zozeer het lassen, maar het afkrabben/borstelen van de verf en kit.
Niet goed voor je longen, wel
Verder lijkt het mij inderdaad DE manier. Maar als je zover gaat dan moet je gewoon heel je interieur eruit flikkeren, doorlassen, kooi erin, 2 kuipjes enzovoort....
Dat allemaal is alleen een beetje zonde van een mooie Willie.
Kun je beter aan gare 16v kopen en daar mee aan de gang gaan.
En das volgens mij een jezus werk niet? Niet zozeer het lassen, maar het afkrabben/borstelen van de verf en kit.
Niet goed voor je longen, wel

Verder lijkt het mij inderdaad DE manier. Maar als je zover gaat dan moet je gewoon heel je interieur eruit flikkeren, doorlassen, kooi erin, 2 kuipjes enzovoort....
Ik maakte ook maar een geintje. En met dat staal wat die fransen gebruikte is het geen pretje om alles door te lasse nzonder complicaties. Ik ben ok meer fan van eerst remmerij en veiligheids zaken goed voor elkaar, en dan pas gaan denken aan vermogen. Vermogen heb je niet echt nodig, remmen daarentegen...clio_rally schreef:Waar heb je het over? Doorlassen is niet echt bijzonder ofzo. De Rs is ook gewoon doorgelast, de wagen trekt er echt niet krom vanDerby schreef: Doorlassen bij een Renault, doe normaal man![]()
Dat moet je dan wel doen met alle portieren en acjhterklep dicht want anders trekt het zooitje zo erg krom dat je het later er niet meer inkrijgt.![]()
derbyEn ja, je merkt het verschil in de bochten gewoon enorm.
Verder monteer je ook groter remmen en een harder onderstel. Dat hardere onderstel doet de stijfheid van je kas echt geen goed.
Maar ok, iedereen zijn mening. Ik bouw een wagen gewoon liever all-round netjes, betrouwbaar en veilig. Dat betekent dus bij meer power ook een betere wegligging, remgedrag en wat extra safety... Daarbij heb ik teveel wagens na zo'n project binnen no-time naar hun grootje zien gaan... Maar goed, lekker boeiend, lijkt me een leuk project...
Gijs
derby
-
Harder onderstel? Zal eerder 'zachter' worden. Er komen gele Koni's onder en hij moet een stuk omhoog voor optimale wegligging en grip (momenteel 6 cm verlaagd). We denken zeker aan veiligheid en betrouwbaarheid (staan niet voor nix bovenaan de lijst). Maar op dit moment zou ik geen kooi willen vanuit het opzicht dat ik het interieur zo wil houden (meer comfort).clio_rally schreef:[
Waar heb je het over? Doorlassen is niet echt bijzonder ofzo. De Rs is ook gewoon doorgelast, de wagen trekt er echt niet krom vanEn ja, je merkt het verschil in de bochten gewoon enorm.
Verder monteer je ook groter remmen en een harder onderstel. Dat hardere onderstel doet de stijfheid van je kas echt geen goed.
Gijs
Een oude 16v ombouwen lijkt me ook niets...dan zit je weer met slechte dorpels, versleten aandrijflijn, oude ophanging/smalle spoorbreedte, etc etc.
-
- Contacteer:
Het doorlassen gebeurt per naad verschillend, beetje op eigen inzicht handelen. Sommige naden zijn bekende plekken, die goed doen. Het afkrabben is inderdaad een k^$@#-klus! Normaal zijn sommige naden om de 10 cm even gepuntlast, daar kan een hoop aan verbeterd worden. Maar inderdaad, voor een mooie willie is dat zonde, daarom kun je er wel makkelijk een kooi inzetten om scheuren enigzins tegen te gaan...canonballman schreef:Effe over dat doorlassen Gijs:
Niet goed voor je longen, wel![]()
Gijs
Bezemer Rally Team
-
Er komt dus definitief geen kooi in, ben toch niet echt bang voor scheuren. Mocht ik het mis hebben dan is dat jammer, alles valt te repareren 

-
- Über-Spammer
Je hebt i.i.g een knop doorgehakt
.

-
Nou het onderstel is bekend. Chiel Bos heeft een geschikte set liggen van veren en schokdempers; en als hij zegt dat het goed spul is, wie ben ik om daar tegen in te gaan?! 
Verdere info volgt.

Verdere info volgt.
-
- Moderator
- Car: Megane
nice 

-
Overnachten gebeurd ergens anders, het blok en de bak gaan er eerst uit voor revisie.
-
Zo we zijn weer wat verder gekomen bij het uitwerken van het plan, op papier danwel te verstaan
.
Knelpunten zijn er eigenlijk niet gezien het wiel al eerder is uitgevonden, maar je moet wel verdomd goed opletten dat je nog enigzins binnen het beschikbare budget blijft.
Het plan is een zeer betrouwbaar blok te bouwen waarbij in de toekomst eenvoudig de turbodruk opgevoerd kan gaan worden. Met andere woorden, er dienen lage compressie zuigers in geplaatst te gaan worden. Op de kosten enigzins te drukken kan je natuurlijk ook 'gewoon' een turbo erop knallen en gaaaan. Maja, dan ik het risico aanwezig dat het blok het begeeft...misschien gaat het ook wel 100d km goed?! Niemand kan me dat vertellen. Conclusie: geen betrouwbare optie.
Afijn, het worden dus andere zuigers. Het blok dient dus aangepakt te worden waarbij de kopbewerking achterwege blijft...tenzij bij controle toch blijkt dat deze aan revisie toe is.
Vervolgens komen we uit bij de lijst van extra onderdelen die nodig zijn om de turbo op de juiste manier te laten fungeren. Belangrijk item is de koeling. Hiervoor staat een chargecooler in de planning, niet de goedkoopste oplossing (circa 1100 euro) maar wel de beste
. De turbo keuze zal nog aan de hand van diverse grafieken en mogelijkheden moeten worden beslist, maar zoals het er nu naar uit ziet wordt het de Garrett GT22 (vergelijkbaar met de oude bekende T25). Overige losse onderdelen komen veelal uit Engeland, zoals het spruitstuk, throttle bodylink en oliekoeler. Overige onderdelen staan in mijn 1ste post van dit topic vermeld.
Maargoed, nog niet alles is 100% uitgewerkt vandaar dat we niet te enthousiast worden en direct het blok eruit lepelen. In ieder geval dient alles van het voorjaar gereed te zijn.
To be continued...

Knelpunten zijn er eigenlijk niet gezien het wiel al eerder is uitgevonden, maar je moet wel verdomd goed opletten dat je nog enigzins binnen het beschikbare budget blijft.
Het plan is een zeer betrouwbaar blok te bouwen waarbij in de toekomst eenvoudig de turbodruk opgevoerd kan gaan worden. Met andere woorden, er dienen lage compressie zuigers in geplaatst te gaan worden. Op de kosten enigzins te drukken kan je natuurlijk ook 'gewoon' een turbo erop knallen en gaaaan. Maja, dan ik het risico aanwezig dat het blok het begeeft...misschien gaat het ook wel 100d km goed?! Niemand kan me dat vertellen. Conclusie: geen betrouwbare optie.
Afijn, het worden dus andere zuigers. Het blok dient dus aangepakt te worden waarbij de kopbewerking achterwege blijft...tenzij bij controle toch blijkt dat deze aan revisie toe is.
Vervolgens komen we uit bij de lijst van extra onderdelen die nodig zijn om de turbo op de juiste manier te laten fungeren. Belangrijk item is de koeling. Hiervoor staat een chargecooler in de planning, niet de goedkoopste oplossing (circa 1100 euro) maar wel de beste

Maargoed, nog niet alles is 100% uitgewerkt vandaar dat we niet te enthousiast worden en direct het blok eruit lepelen. In ieder geval dient alles van het voorjaar gereed te zijn.
To be continued...
-
- Contacteer:
1100 euro voor een chargecooler is best prijzig... Met een beetje mazzel kun je goedkoper aan een chargecooler komen via Lotus, die hebben vrij aardige liggen. Deze worden voor hun gemaakt door Behr...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
-
Het is inderdaad de moeite waard om te kijken of we er eentje kunnen vinden die direct vanaf de leverancier te bestellen is, alle tips zijn welkom!!
-
Nee, de chargecooler dient voor het koelwater, althernatief is een fullmount front intercooler (air-to-air of air-to-water).Mrtn schreef:is een externe oliekoeler niet voldoende voor de koeling? evenals een kachelrad. onder de bumper xtra?