[Williams] Turbo project: update 8-11-03

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
wouter 16v

Robert dB. schreef:
wouter 16v schreef:Nee, was geen willie, maar het principe is toch het zelfde, of niet?
2.0 is net ff andere koek. Maar je hebt wel gelijk, het principe voor een turboconvessie is wel gelijk te noemen, onderdelen zijn alleen anders.
En net zoals de nokkenassen en de kleppen blijft dat standaard, met of zonder hydraulische klepstoters?
SMILLIAW

Robert dB. schreef:fcuk standaard :p
standaard(origineel)issie wel het meeste waard. :)
daarnaast issie standaard al genoeg om klappen uit te delen.... >-)
vanaf Januari rij ik al in een standaart Willie, en alleen die 5 gtt van Ivo was me de baas vanaf het stoplicht... in 24000 km's..... :p
en zoveel standaard willie's zie ik niet hoor, hebben minimaal een andere uitlaat.
daarnaast komen er regelmatig (vreemde) mensen naar me toe om me te complimenteren voor m'n auto. (Y) (ben de tel kwijt zelfs..)
dat had ik veeeeel minder dan in m'n vorige clio 16V ivm m'n Willie, en dat voor een standaart auto.

al met al zou ik het op z'n minst een bijzondere auto kunnen noemen, die vandaag de dag niet alleen waardevast is, maar ook voor z'n huidige concurrenten niet onderdoet :wink:
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

BABOOM!

DAT is wat alle willy's eigenlijk zouden moeten hebben.
Maar ja, dan was het natuurlijk een stuk minder bijzonder geweest...

Succes met "Turbo-Willy".
Steven
Car: M536

Free Willy :lol:
Derby

Steven schreef:
Dikke Impreza's hebben weer een T4, dussss...
Een vergelijkbare grootte zeker, want subaru gebruikt mitsubishi :worship: spullen voor de impreza. Als het opgevoerd spul is weet ik het uiteraard niet.

(En trouwens Porsche spullen voor de legacy)

derby
Robert dB.

wouter 16v schreef:En net zoals de nokkenassen en de kleppen blijft dat standaard, met of zonder hydraulische klepstoters?
kop wordt bewerkt plus nieuwe klepseals, verder weet ik de details nu ff niet.
RO 16v

Robert dB. schreef:Ja ik kan altijd meer informatie en meningen gebruiken. Sper heb ik idd ook vanaf gezien.
Wanneer ben je in de buurt van Nederland? :)
Met de jaarafsluiting spreken wel elkaar wel even.
RO 16v

Tip: Ga opzoek naar een oliepomp met meer capiciteit, dat zal je zeker nodig hebben.

Ik zat te denken aan de oliepomp van de F4R turbo die moet genoeg leveren en Renault sport heeft daar zelfs een cup versie van, mooier kan niet.
wouter 16v

Is ook een upgrade versie van de orginele oliepomp, van Renault Sport, heb ik namelijk ook.
Robert dB.

wouter 16v schreef:Is ook een upgrade versie van de orginele oliepomp, van Renault Sport, heb ik namelijk ook.
quanta costa?

Is een 2mm ring niet voldoende om de druk wat omhoog te gooien zodat de turboas lekker gesmeerd blijft?
wouter 16v

Prijs weet ik niet, moet je even informeren bij Maarten. En wat er precies verandert is weet ik ook niet.
clio_rally
Contacteer:

Hmmm, leuk project :worship:

Maaruh, het is al vaker gezegd, maar je moet echt kijken naar je kas. Hoe mooi hij nu ook is, hij krijgt gewoon net wat meer op zijn flikker na de verbouwing. Je trekt zo'n ding in no time kapot. Dat niet iedereen dat doet, boeiuh, vaak zitten ze later met de problemen, dat kun je nu mooi voor zijn. Verder heb je geen idee hoeveel verschil doorlassen+kooi voor je wegligging uitmaakt, echt niet normaal... (leuker dan setje nieuwe veren)...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Derby

clio_rally schreef:Hmmm, leuk project :worship:

Maaruh, het is al vaker gezegd, maar je moet echt kijken naar je kas. Hoe mooi hij nu ook is, hij krijgt gewoon net wat meer op zijn flikker na de verbouwing. Je trekt zo'n ding in no time kapot. Dat niet iedereen dat doet, boeiuh, vaak zitten ze later met de problemen, dat kun je nu mooi voor zijn. Verder heb je geen idee hoeveel verschil doorlassen+kooi voor je wegligging uitmaakt, echt niet normaal... (leuker dan setje nieuwe veren)...

Gijs
Doorlassen bij een Renault, doe normaal man :lol:
Dat moet je dan wel doen met alle portieren en acjhterklep dicht want anders trekt het zooitje zo erg krom dat je het later er niet meer inkrijgt. :)

Dat met die kooi geloof ik meteen.

derby
Robert dB.

clio_rally schreef:Verder heb je geen idee hoeveel verschil doorlassen+kooi voor je wegligging uitmaakt, echt niet normaal... (leuker dan setje nieuwe veren)...

Gijs
Ik weet wel degelijk wat een kooi met de wagen doet, alleen denk ik er nu nog niet aan het dashboard te gaan verzagen. Ik snap dat de auto meer te lijden krijgt maar hij kan niet opeens 3x zo hard door de bocht (waar de meeste krachten op het chassis komen)!!
Naar mijn mening zorgt een kooi voor meer stijfheid netals een veetpootbrug. Dus voor, daar waar het blok wil kantelen is een extra versteviging gemaakt, verder kan ik nu niet inzien wat er krom zou moeten gaan trekken?
Haas
Car: Megane RS

je kooi hoeft toch niet perse door je dashboard?
Tom
Moderator
Car: MB

kijk maar bij rob, die heeft een devil kooi zonder dat zijn dash beschadigt is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Deze kooi staat inderdaad zeer netjes in de auto..
mooi en stevig kooitje. :D
Haas
Car: Megane RS

Tom schreef:kijk maar bij rob, die heeft een devil kooi zonder dat zijn dash beschadigt is
Dat bedoel ik
clio_rally
Contacteer:

Derby schreef: Doorlassen bij een Renault, doe normaal man :lol:
Dat moet je dan wel doen met alle portieren en acjhterklep dicht want anders trekt het zooitje zo erg krom dat je het later er niet meer inkrijgt. :)

derby
Waar heb je het over? Doorlassen is niet echt bijzonder ofzo. De Rs is ook gewoon doorgelast, de wagen trekt er echt niet krom van :lol: En ja, je merkt het verschil in de bochten gewoon enorm. :worship: Verder monteer je ook groter remmen en een harder onderstel. Dat hardere onderstel doet de stijfheid van je kas echt geen goed.

Maar ok, iedereen zijn mening. Ik bouw een wagen gewoon liever all-round netjes, betrouwbaar en veilig. Dat betekent dus bij meer power ook een betere wegligging, remgedrag en wat extra safety... Daarbij heb ik teveel wagens na zo'n project binnen no-time naar hun grootje zien gaan... Maar goed, lekker boeiend, lijkt me een leuk project...

Gijs
Bezemer Rally Team

canonballman

Effe over dat doorlassen Gijs:
Wordt echt elke naad gedaan? En dan om de 2 cm een lasrubs van 2 cm ofzo?

Of alleen 'vitale plaatsen' zoals bij veerkokers, middentunnel e.d.?

En das volgens mij een jezus werk niet? Niet zozeer het lassen, maar het afkrabben/borstelen van de verf en kit.

Niet goed voor je longen, wel :@

Verder lijkt het mij inderdaad DE manier. Maar als je zover gaat dan moet je gewoon heel je interieur eruit flikkeren, doorlassen, kooi erin, 2 kuipjes enzovoort....
Dat allemaal is alleen een beetje zonde van een mooie Willie.
Kun je beter aan gare 16v kopen en daar mee aan de gang gaan.
Derby

clio_rally schreef:
Derby schreef: Doorlassen bij een Renault, doe normaal man :lol:

derby
Waar heb je het over? Doorlassen is niet echt bijzonder ofzo. De Rs is ook gewoon doorgelast, de wagen trekt er echt niet krom van :lol: En ja, je merkt het verschil in de bochten gewoon enorm. :worship: Verder monteer je ook groter remmen en een harder onderstel. Dat hardere onderstel doet de stijfheid van je kas echt geen goed.

Maar ok, iedereen zijn mening. Ik bouw een wagen gewoon liever all-round netjes, betrouwbaar en veilig. Dat betekent dus bij meer power ook een betere wegligging, remgedrag en wat extra safety... Daarbij heb ik teveel wagens na zo'n project binnen no-time naar hun grootje zien gaan... Maar goed, lekker boeiend, lijkt me een leuk project...

Gijs
Ik maakte ook maar een geintje. En met dat staal wat die fransen gebruikte is het geen pretje om alles door te lasse nzonder complicaties. Ik ben ok meer fan van eerst remmerij en veiligheids zaken goed voor elkaar, en dan pas gaan denken aan vermogen. Vermogen heb je niet echt nodig, remmen daarentegen...

derby
Robert dB.

clio_rally schreef:[

Gijs
Harder onderstel? Zal eerder 'zachter' worden. Er komen gele Koni's onder en hij moet een stuk omhoog voor optimale wegligging en grip (momenteel 6 cm verlaagd). We denken zeker aan veiligheid en betrouwbaarheid (staan niet voor nix bovenaan de lijst). Maar op dit moment zou ik geen kooi willen vanuit het opzicht dat ik het interieur zo wil houden (meer comfort).

Een oude 16v ombouwen lijkt me ook niets...dan zit je weer met slechte dorpels, versleten aandrijflijn, oude ophanging/smalle spoorbreedte, etc etc.
clio_rally
Contacteer:

canonballman schreef:Effe over dat doorlassen Gijs:
Wordt echt elke naad gedaan? En dan om de 2 cm een lasrubs van 2 cm ofzo?

Of alleen 'vitale plaatsen' zoals bij veerkokers, middentunnel e.d.?

En das volgens mij een jezus werk niet? Niet zozeer het lassen, maar het afkrabben/borstelen van de verf en kit.

Niet goed voor je longen, wel :@

Verder lijkt het mij inderdaad DE manier. Maar als je zover gaat dan moet je gewoon heel je interieur eruit flikkeren, doorlassen, kooi erin, 2 kuipjes enzovoort....
Dat allemaal is alleen een beetje zonde van een mooie Willie.
Kun je beter aan gare 16v kopen en daar mee aan de gang gaan.
Het doorlassen gebeurt per naad verschillend, beetje op eigen inzicht handelen. Sommige naden zijn bekende plekken, die goed doen. Het afkrabben is inderdaad een k^$@#-klus! Normaal zijn sommige naden om de 10 cm even gepuntlast, daar kan een hoop aan verbeterd worden. Maar inderdaad, voor een mooie willie is dat zonde, daarom kun je er wel makkelijk een kooi inzetten om scheuren enigzins tegen te gaan...

Gijs
Bezemer Rally Team

Robert dB.

Er komt dus definitief geen kooi in, ben toch niet echt bang voor scheuren. Mocht ik het mis hebben dan is dat jammer, alles valt te repareren :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Je hebt i.i.g een knop doorgehakt :D (Y).
Robert dB.

Nou het onderstel is bekend. Chiel Bos heeft een geschikte set liggen van veren en schokdempers; en als hij zegt dat het goed spul is, wie ben ik om daar tegen in te gaan?! :)

Verdere info volgt.
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

nice :)
Ivo
Über-Spammer

Wanneer gaat ie in Spaanse Polder overnachten .....?
Robert dB.

Overnachten gebeurd ergens anders, het blok en de bak gaan er eerst uit voor revisie.
Ivo
Über-Spammer

Das niet verkeerd geregeld van je..... :lol: :lol: :lol:

:wink:
Robert dB.

Zo we zijn weer wat verder gekomen bij het uitwerken van het plan, op papier danwel te verstaan :).

Knelpunten zijn er eigenlijk niet gezien het wiel al eerder is uitgevonden, maar je moet wel verdomd goed opletten dat je nog enigzins binnen het beschikbare budget blijft.
Het plan is een zeer betrouwbaar blok te bouwen waarbij in de toekomst eenvoudig de turbodruk opgevoerd kan gaan worden. Met andere woorden, er dienen lage compressie zuigers in geplaatst te gaan worden. Op de kosten enigzins te drukken kan je natuurlijk ook 'gewoon' een turbo erop knallen en gaaaan. Maja, dan ik het risico aanwezig dat het blok het begeeft...misschien gaat het ook wel 100d km goed?! Niemand kan me dat vertellen. Conclusie: geen betrouwbare optie.

Afijn, het worden dus andere zuigers. Het blok dient dus aangepakt te worden waarbij de kopbewerking achterwege blijft...tenzij bij controle toch blijkt dat deze aan revisie toe is.

Vervolgens komen we uit bij de lijst van extra onderdelen die nodig zijn om de turbo op de juiste manier te laten fungeren. Belangrijk item is de koeling. Hiervoor staat een chargecooler in de planning, niet de goedkoopste oplossing (circa 1100 euro) maar wel de beste :D. De turbo keuze zal nog aan de hand van diverse grafieken en mogelijkheden moeten worden beslist, maar zoals het er nu naar uit ziet wordt het de Garrett GT22 (vergelijkbaar met de oude bekende T25). Overige losse onderdelen komen veelal uit Engeland, zoals het spruitstuk, throttle bodylink en oliekoeler. Overige onderdelen staan in mijn 1ste post van dit topic vermeld.

Maargoed, nog niet alles is 100% uitgewerkt vandaar dat we niet te enthousiast worden en direct het blok eruit lepelen. In ieder geval dient alles van het voorjaar gereed te zijn.

To be continued...
clio_rally
Contacteer:

1100 euro voor een chargecooler is best prijzig... Met een beetje mazzel kun je goedkoper aan een chargecooler komen via Lotus, die hebben vrij aardige liggen. Deze worden voor hun gemaakt door Behr...

Gijs
Bezemer Rally Team

Robert dB.

Het is inderdaad de moeite waard om te kijken of we er eentje kunnen vinden die direct vanaf de leverancier te bestellen is, alle tips zijn welkom!!
Mrtn
Car: R5GTT

is een externe oliekoeler niet voldoende voor de koeling? evenals een kachelrad. onder de bumper xtra?
Mrtn = Maarten
Robert dB.

Mrtn schreef:is een externe oliekoeler niet voldoende voor de koeling? evenals een kachelrad. onder de bumper xtra?
Nee, de chargecooler dient voor het koelwater, althernatief is een fullmount front intercooler (air-to-air of air-to-water).
Plaats reactie