[clio]idee compressor

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Haas
Car: Megane RS

een bekende van me heeft een compressor uit een CLK 230 te koop voor weinig en nu kwam ik op t idee die op mijn blok te bouwen. Weet niet of ik t serieus ga doen, maar was wel benieuwd of dit een btje fatsoenlijk gaat lopen en wat je aan zou moeten passen. Heb nu een E7J blok...

Tips, ideeen, laat maar komme!!

:D
Tijn
Contacteer:

er moet een aanpassing op je blok komen om de compressor aan te drijven om te beginnen... verder ligt alles aan de maten van de compressor lijkt mij ?

is die compressor uit die c230 niet geintegreerd met het inlaatspruitstuk dan ?

"makkelijker" om te doen dan een turbo er op in ieder geval.... je hoeft het uitlaatspruitstuk niet aan te passen....
Haas

origineel word die compr aangedreven door je multiriem geloof ik en hij zit 'gewoon' aan je blok geschroefd. Staat ong dezelfde op marktplaats te koop...zal ff pic zoeken.
Derby

zo'n aanpassing is easy je moet zorgen dat die compressor boven onder of naast een poelie zit van je dynamo of waterpomp. en dat is het enige lastige je heb niet zo veel plaatsings vrijheid. hou er wel rekening mee dat mb motoren vaak in lengte richting liggen en franse eigenlijk altijd in dwarsrichting.

Derby
Mrtn
Car: R5GTT

Maar deze compressor moet wel communiceren met de computer, die compressor blaast lucht naar binnen en de computer moet daar al het andere op aanpassen.

Wel interessant om je in te verdiepen (Y) doen!!

edit: dat hoeft geen eens, nu ik na denk heeft een turbomotor dat ook niet.
Moet lukken zo, erop schroeven zal nog het lastigst zijn, moet wel héél goed vast zitten op het blok natuurlijk
Laatst gewijzigd door Mrtn op di 7 okt 2003 8:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrtn = Maarten
Tijn
Contacteer:

nou , dat is wel heel simpel gedacht.

Volgens mij heb je om te beginnen namenlijk een vertandde riem nodig.

Daarnaast maken de maten vvan de pulie's ook nog wel uit.
Derby

die getande riem lijkt me erg overbodig. er is namelijk niks wat er tegen aan kan lopen zoals bij kleppen. En die poelie diameter. De poelei die aan de krukas zit draait het krukas toerental. en ik neem toch aan dat er aan de compressor standaard wel een poelie zit.
Het enige probleem is de compu en de map sensor. Die gaan waarschijnlijk flippen.
Dit alles van uit een kantoor ik heb nog nooit een mb compressor gezien laat staan in handen gehad. ik oordeel puur op logica/theorie

Derby
marcel16v

Dit moet mogelijk zijn, zag in Gronau een 5 gtx staan met een compressor op het blok "geschroefd". Was goed voor iets van 203 pk.
Tijn
Contacteer:

ga er maar van uit dat er bij mercedes een getandde riem op zat. en tuurlijk draait de puli van de krukas op het toerental van de krukas, maar de maat van de pulie op de krukas bepaald wel de eindsnelheid van de riem... en je maakt mij niet wijs dat die maat bij alle auto's gelijk is.
En de maat van de pulie op de compressor correspondeert dan samen met de snelheid van de snaar weer met de uiteindelijke geleverde druk....
gewoon maar ronddraaien is niet genoeg....
Derby

Dan wordt het schroeven aan de druk regelaar. Ik kan tot nog toe geen plaatjes vinden van zo dom ding. Waarom zit er dan een getande riem op?
Die poelie moet er dus vanaf. Ik vind het puur onzinnig. Daarmee verklein je zeker de plaatsing mogelijkheden.

Derby
Derby

KOMPRESSOR
The compression utility of the new 2.3 litre engine is situated beside the air filter. It's used to compress the air very strong. With the compression the engine can pick up more air and the pressure exists already in front of the cylinders. The created pressure is used to fill the cylinders more quickly. This effect is also sopported by the new 4-Valve technic. But the necessary technic is the same as in the past, but it's more optimized. For example the rotors are covered with a new platic and they are able to make 12.000 rpm in order to get the air in the right way. This plastic-cover increases the effectivity about 30 %, because the distance between the rotors is much smaller and the air can't espcape. So the kompressor does also work effectively in a lower level of rotations. The interior of the rotors is empty in order to save enough weight. The kompressor is only working when it's needed, so it's switched on by a magnetic switch, which makes the engine run more stable. But the effect of the kompressor is made stronger by a cooling system, which cools the air down, because cooler air needs less space.

[img]http://www.workouts.de/slk/kompress.jpg[/img]

dit is alles to nu toe.

Derby
Riël
Über-Spammer

Je computer en chip moet aangepast worden, er gaan een andere map-sensor in die overdruk kan meten (kan de huidige niet) en op die nieuwe waardes zal je chip aangepast moeten worden. Misschien nog andere injectors of alleen hogere benzinedruk kan volstaan. Ik denk als je het wil doen het niet erg moeilijk is, maar je ecu zal zeker aangepast moeten worden. Dit is niet extreem duur hoor, ik zou bijv. eens contact opnemen met fastchip.nl, zij hebben ook een 16v computer aanpassingen voor de gtt met injectie. Meer als 200 euro zal je de ecu-aanpassing niet gaan kosten denk ik.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

je moet iig uitzoeken met wat voor toerental die compressor draait en dat omzetten naar een clio door de poeliediam te veranderen. Dan moet je nog iets verzinnen om het geheel op zijn plaats te houden, maar dat zal idd niet zo heel moeilijk zijn. Alleen moet je wel een goede hoogte vinden zeg maar dat er ook een riem voor beschikbaar is die eromheen past. De lengte zal niet verschrikkelijk moeilijk zijn, ik denk alleen de breedte wel. Misschien kun je een riemlengte van een riem gebruiken voor een auto met airco??
Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ben niet zo bekend met dat soort dingen, waarom moet je je mapsensor aanpassen dan? Snap wel dat het blok beter draait met een speciaal daarvoor geprogameerde comp, maar je lambdasensor zorgt toch ook al voor aanpassing van de inspuiting enz? Sterkere benzinepomp met meer druk is iig nodig, 16V geval ofzo?
Derby

Map sensor voor NA motoren is alleen geschikt voor meten van onder druk. bij overdruk gaat die kapot. en een compressor levert druk dusss...
En de lambda sensor zal wel aanpassen maar zal uiteindijk zeggen dat er een motorstoring is en dan gaat die op noodloop en slechtlopen en dit en...

Derby
Ollie

Onderdruk, overdruk of absolute druk. Dat laatste wordt toch gewoon gemeten...
Derby

ja idd. maar buitenlucht druk is 1 bar en wordt aangegeven met 100 door de sensor de normale NA sensor kent geen getallen boven 100 dus hoe geef je dan 1.2 bar absoluut aan?????

Derby
Ollie

Kijk, dat wist ik dus niet!

Thanx voor de info (Y)
Haas

wat bedoel je met NA? Natural Aspirated denk ik?
Riël
Über-Spammer

~Haas~ schreef:je moet iig uitzoeken met wat voor toerental die compressor draait en dat omzetten naar een clio door de poeliediam te veranderen. Dan moet je nog iets verzinnen om het geheel op zijn plaats te houden, maar dat zal idd niet zo heel moeilijk zijn. Alleen moet je wel een goede hoogte vinden zeg maar dat er ook een riem voor beschikbaar is die eromheen past. De lengte zal niet verschrikkelijk moeilijk zijn, ik denk alleen de breedte wel. Misschien kun je een riemlengte van een riem gebruiken voor een auto met airco??
Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ben niet zo bekend met dat soort dingen, waarom moet je je mapsensor aanpassen dan? Snap wel dat het blok beter draait met een speciaal daarvoor geprogameerde comp, maar je lambdasensor zorgt toch ook al voor aanpassing van de inspuiting enz? Sterkere benzinepomp met meer druk is iig nodig, 16V geval ofzo?
MAP sensor = nodig, absoluut. je lambdasensor kan wel een terugkoppeling geven. De map sensor in samenwerking met de lambdasensor en de gaskleppotmeter geeft de tijd en mate van inspuiting. Ollie had laatst idd gezegd dat MAP manifold ABSOLUTE pressure was. De 16v map-sensoren gaan tot 100kpa, dus tot max gewone luchtdruk. Dit is bij volgas het geval. eronder heb je een vacuum. Bij turbomotoren gaat het pas feest worden boven de 100kpa, dus de sensor moet daarboven OOK geschikt zijn! Een 200kpa map-sensor geeft dan dezelfde waarden, alleen dan over het bereik 0-200kpa, als de 100kpa map sensor, die diezelfde waarden dan geeft maar dan tussen 0-100kpa. dat is mooi, maar dan moet je chip zo herschreven worden dat je boordcomputer er ook iets van snapt.

een voorbeeld, stel je map-sensor geeft een spanning van 0 tot 4 volt tussen 0 en 100 kpa, dan zou ie bij een 0,5 bar vacuum 2 volt afgeven. Je boordcomputer weet wat ie met die 2 volt moet.

je 200kpa zal bij die 0,5 bar vacuum dan 1 volt afgeven. Je chip moet dan zo geschreven worden dat ie bij 1 volt dat doet wat ie eerst bij 2 volt deed. Boven de 2 volt krijg je overdruk, en je chip moet daar extra laten inspuiten.

* de waardes of manier waarop het werkt is fictief, maar op deze manier zal het wel ongeveer in zijn werk gaan.
Derby

NA=Naturally Aspirated of gewoon Natuurlijk Aanzuigend.

@riel. je ecu moet aangepast worden zodat die bij die zlefde 2 volt meer ingaat spuiten anders wordt het mengsle te arm. Maar dat wist je zelf ook al

Derby
Riël
Über-Spammer

Ik denk dat het met de originele ecu te doen is (mét andere chip dan), misschien nog met injectors met meer opbrengst icm met meer benzinedruk (je pomp kan makkelijk blijven zitten hoor)
Haas

riel, ik begin het te snappen! :D

maar je moet dan dus nog een gaskleppot meter toevoegen, een druksensor zit er al in toch?
Derby

ja ok met chip dan zal het wel lukken idd. icm met de lambda sensor kun je een heel eind komen.

Ander injectoren is wel aan te raden ja. dan heb je nog een beetje reserve... :)

Derby
Riël
Über-Spammer

Nee, de potmeter zit er al. Je moet alleen de map-sensor vervangen door een 200kpa exemplaar. Voor de rest heb je niet echt aanpassingen nodig. Ik zou de compressor wel op niet meer dan 0,3-0,4 bar laten draaien, zonder je compressie te verlagen.

Ik zou ergens een redelijk goedkoop 16v blokje zoeken en dat opbouwen, om eens te proberen hoe 't gaat :)
Haas

ik heb t wel over een 1.4 8v energy blokje...
Riël
Über-Spammer

Mmmz op je 1.4 zie ik. Heb je multipoint injectie? Dan zou 't kunnen. Misschien gaan er gtt zuigers in/drijfstangen in?
Haas

wel leuk btw dat je de compressor aan en uit kunt zetten :D
Haas

Riël schreef:Mmmz op je 1.4 zie ik. Heb je multipoint injectie? Dan zou 't kunnen. Misschien gaan er gtt zuigers in/drijfstangen in?
nee monopoint
Riël
Über-Spammer

Dat is leuk, een knopje voor de serieuze boost. Maar... ik denk dat 't goed te doen is, voor niet teveel, je hebt de compressor al namelijk .
Haas

ik heb de compressor nog niet, maar dat is niet het grootste probleem :D
Haas

welke sensoren sturen nu eignelijk mijn comp aan? Lamdasonde, olietemp, watertemp, klopsensor?
Derby

monopoint is lastig. Daarmee zou ik het niet proberen. probeer een ander spruitstuk er opteschroeven. waar meer dan 1 injector inkan. en de druk idd niet te hoog. maar kan je dat ding ergens kwijt dan? lijkt me nogal lomp groot namelijk.

Derby
marcel16v

Om alvast een idee te geven dat het mogelijk is;

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/52_naamloos.bmp[/img]
Haas

naar mijn weten kan er geen ander inlaatspruitstuk op mijn blok...maar als iemand anders beweert/weet: laat maar komme!

Wat is eignelijk het nadeel dan met een SPI??
Haas

marcel16v schreef:Om alvast een idee te geven dat het mogelijk is;

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/52_naamloos.bmp[/img]
dis wel van een 19 (F)
Plaats reactie