[R1916V]oliefilter loopt los OPGELOST

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Bart V

Ik heb een probleem:

Vrijdag heb ik mn olie en oliefilter vervangen, dat is opzich een routine klusje, en je zou haast zeggen dat dat niet fout kan gaan. Ik heb daarna nog 200 kilometer gereden met de auto, en ook 200 km per uur gereden, en alles ging gewoon goed.

Echter de volgende ochtend start ik die auto, en binnen 5 seconden ligt er 2 liter olie op mn oprit, het had weinig gescheeld of hij was droogelopen :evil:

Dus ik na een hoop gegodver nieuwe olie gehaald en een filter. Wat blijkt nou, zat het oude filter (eigenlijk de nieuwe dus) GEWOON LOS. Je zou haast zeggen dat ik hem niet goed vastget heb, maar ik heb mischien wel 200 van die dingen vervangen, dus gok toch dat hij wel goed zat eigenlijk. Maargoed, heb dus nieuwe filter erop gezet, extra vast ook, en nieuwe olie erin. Starten en lopen, niks aan de hand, heb er een stuk mee gereden, niks aan de hand.

En nou komt het..

Ik start die auto vannochtend, NIKS aan de hand, ik rij naar mn werk, pleur die auto op de brug, laat hem ff stationair draaien, sta ondertussen ff met iemand te praten, en VERDOMD, weer een plas olie onder mn auto, dit keer was er slechts een halve liter uit, en WEER zat het filter los, kon hem kwartslag geven ofzo, Ik heb hem weer vastgezet in warme toestand, en olie bijgevuld, en gereden. Nu is alles weer droog, maar ben toch bang dat dit weer gaat gebeuren. Opzich weet ik dan wel wat de oorzaak is denk ik (tapeinde warmtewisselaar)

maar mijn vraag is: Heeft IEMAND dit wel eens meegemaakt?? Ik snap er echt geen moer van, een filter KAN en MAG niet zomaar loslopen ondanks warmte verschillen, en ik hem hen echt ZEKERWETEN vastgezet. :(

Gr Bart
Laatst gewijzigd door Bart V op di 6 jan 2004 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Zet je em met de hand vast of met een tang? Zit namenlijk nogal wat verschil in...
Bart V

handvast, zo hoort het ook. Je zou er trouwens niet eens bijkomen met een tang.
Steven

Sja meestal kun je em nog wel een kwartslag extra geven, als je er met een tang bijkomt. Gewoon zo vast als je kan.

Bij een GT is dat ook altijd pielen, daar zit weer van alles voor en omheen.
Bart V

ik geef hem liever ook een extra slag, maar met tang kom je er niet bij gewoon. Maar handvast moet gewoon voldoen normaal gesproken. Die stomme tap van de wisselaar zal wel een slagje los gekomen zijn met losdraaien. :(

Iemand nog tips om je oprit van olie te ontdoen??
Steven

Groffe deel met zand weghalen, daarna koudontvetter van de brezan eroverheen en met de hogedrukspuit alles direct uitspuiten.

Maar er blijft meestal een lichte kleurvlek over :S
Bart V

idd, je begrijpt dat mn pa niet al te blij is :) We hebben mischien verhuisplannen, dus moeten al die olievlekken wel weg zijn :p
Steven

Nouja eerst maar met fijn zand en desnoods met al die regen ff wat dreft(ontvet megagoed!) erop ofzo :)

En daarna met die ontvetter en hogedrukreiniger klooien.
Bart V

ga wel ff wat klooien, meeste is weg, alleen ze je nog vette vlekken op de tegels en klinkertjes :(
Steven

En desnoods smeer je gewoon de hele oprit in met olie :D
Ollie

Oplossingen genoeg voor de oprit, nu nog voor het filter :p
Patrick L.

Bart V schreef:handvast, zo hoort het ook. Je zou er trouwens niet eens bijkomen met een tang.
bij mijn Clio16v draai ik em ook nog ff vaster met een oliefiltertang, ik kan er bij de Clio wel bij, dan moet dat bij een 19 toch ook wel kunnen, heb meer ruimte dan een Clio..
ligt mischien aan de soort oliefiltertang die je gebruikt.
Turbo-Peer

Steven schreef:Nouja eerst maar met fijn zand en desnoods met al die regen ff wat dreft(ontvet megagoed!) erop ofzo :)

En daarna met die ontvetter en hogedrukreiniger klooien.
1 theelepeltje dreft moet toch voldoende zijn zeker! :D
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Steven

Nee man altijd de have fles gebruiken, niet te zuinig. ;)
Ik bedoel trouwens dreft voor de was van kleren enzo. Daarmee was ik tegenwoordig me handen als ik gesleuteld heb, werkt echt uber.
Bart V

kijk dat zijn de tips 'n trickz :) Ga het wel ff proberen.
mark 5t
Contacteer:

gewoon de klinkers er uit halen en omdraaien. :lol:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Bart V

Je bent van harte welkom :p
Bart V

nou, vandaag was het weer zover. Tis een poos goed gegaan, maar vandaag issie weer losgelopen, en bij het startten vanavond lag de hele vloer weer onder de olie, bijna alles is dr uit :( Dit is dus de 3e keer.

Ik snap er nu geen moer meer van, warmtewisselaar + bout en filter waren vervangen etc, en nog loopt hij los, word dr onderhand moedeloos van.

Heeft echt niemand dit met zn 19 16V of clio 16V weleens eerder meegemaakt?
Steven

Jeetje wat wazig, is het schroefdraad van de pluf waar je em opdraait nog in orde? Of heb je dat juist vernieuwd? Als dat versleten is waardoor ie nog maar op een paar gangen klemt heb je niet genoeg wrijving om em lang vast te houden.

Ik zou bijna zeggen smeer er wat loctite op en jengel em flink vast met een tang, maarja das niet echt de oplossing natuurlijk :s
Bart V

mja loctite zei jeroen ookal idd, maar net wat je zegt, daz niet de oplossing.

Die schroefdraad heb ik vervangen, daz dus nieuw, en er zit zat vlees op die bout voor het filter, dus ook dat is nagenoeg uitgesloten :evil:
canonballman

ja, das inderdaad wazig. Ik heb het nog nooit meegemaakt/gezien/gehoord dat dat gebeurde.

Oliefilter heb je ook al vernieuwd? En anders misschien een keer een oliefilter erop schroeven van een ander merk?

Wat ik sowieso zou doen is de warmtewisselaar eraf schroeven, het zaakje grondig ontvetten, en dan de warmtewisselaar weer monteren, met loctite aan het schroefdraadbuisje, en dan goed vastzetten. Die warmtewisselaar hoeft in principe toch niet/nooit meer los, en moet het toch dan gaat dat toch wel met wat meer kracht.

Dan zou ik, als een ander merk oliefilter geen uitkomst biedt, het oliefilter op 1 of ander manier proberen te borgen, net zoals ze in de (motor)racerij ook doen, met ijzerdraad. Je kunt natuurlijk geen gaatje in het filter boren, maar misschien wel een oogje op lassen/solderen/lijmen.

Misschien niet de mooiste oplossing, maar nog altijd beter als een kapotgelopen motor en een besmeurde oprit.
Bart V

Met hulp van een kennis bij renault denk ik dat ik weet wat de oorzaak is, en tis niet bepaald voor de hand liggend, maar hij was erachter gekomen doordat het bij hun ook al eens voorgekomen was.

In de oliepomp zit een klep die bij een bepaalde (te hoge) druk opengaat om dus overdruk bij de koude start te voorkomen. Waarschijnlijk zit die klep bij mij vast waardoor bij het starten een te hoge oliedruk onstaat, door die gigantsische druk loopt filter los, en slaat uiteindelijk het rubber er tussenuit met alle gevolgen van dien. Ik moet dus de oliepomp uitelkaar slopen en die klep nakijken/polijsten ofzo. ik heb alu carter, dus word je weer niet vrolijk van...... :evil: maagoe, kheb inelkgeval wel een eventuele aanwijsbare oorzaak, want anders zou ik het echt niet meer weten...
Steven

Ik hoop dat het werkt, anders is het helemaal een hoop moeite voor nix :s
Mickael

Olie en zeker in grotere hoeveelheden kan je met kattebak grind weg krijgen.

Wij hebben voor onze katten grind van NO-problem en dit zuigt vloeistoffen naar binnen. Dit werkt erg goed kan ik je zeggen!

Was laatste weer zohandig om de emmer ouwe olie omver te lopen..... :evil:
Steven

Hehe bekend probleem, ik heb wel eens vol met me schoen in een teil ouwe olie gestaan.
Dat heeft de buurt geweten ;)

Maareh Bart, was dat schroefdraad in je blok nou vervangen? Die plug waar je het filter opdraait dus.
Bart V

jep die is vervangen..
Steven

Hmm dan ist hopen op die klep idd...
canonballman

Als je toch zover gaat zou ik gelijk de oliepomp vervangen.
Maar vind het toch zeer bijzonder als het dat zou zijn.
Die klep kan namelijk niet vastroesten ofzo.
Bart V

ik had toevallig een ander onderblok van een 16V open, en even dat klepje eruit gehaald, en idd wat je zegt, tis haast onmogelijk dat dat vast gaat zitten, maar ik ga binnekort voor de zekerheid toch het zaakje vervangen, zet er inelkgeval een andere pomp op, dan zien we wel weer..
PtrGte
Contacteer:

Bart V schreef:ik had toevallig een ander onderblok van een 16V open, en even dat klepje eruit gehaald, en idd wat je zegt, tis haast onmogelijk dat dat vast gaat zitten, maar ik ga binnekort voor de zekerheid toch het zaakje vervangen, zet er inelkgeval een andere pomp op, dan zien we wel weer..
quote:door die gigantsische druk loopt filter los, en slaat uiteindelijk het rubber er tussenuit met alle gevolgen van dien. Ik moet dus de oliepomp uitelkaar slopen en die klep nakijken/polijsten ofzo. ik heb alu carter, dus word je weer niet vrolijk van...... maagoe, kheb inelkgeval wel een eventuele aanwijsbare oorzaak, want anders zou ik het echt niet meer weten...

EERST klapt de ring ertussenuit door de druk, DAN loopt het filter los door te weinig voorspanning...

Dit is een veel voorkomend probleem bij vooral nieuwere type renaults...

en inderdaad, het overdrukventiel in de pomp kan vast gaan zitten, vaak door vervuiling-->krassen

als je het "zuigertje" demonteert en polijst is het probleem verholpen, beter is het monteren van een nieuwe oliepomp...

succes... :)
Remco_Rs
Contacteer:

""Dit is een veel voorkomend probleem bij vooral nieuwere type renaults...""

Nou ,dan moet ik eerste nog tegenkomen,werk al 6 Jaar bij renault en nog nooit Zo iets meegemaakt,Dus lijkt me stug dat het echt vaak gebeurd
Laatst gewijzigd door Remco_Rs op wo 31 dec 2003 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
PtrGte
Contacteer:

oh ja nog iets...

dat "zuigertje" kan dus wel degelijk vast gaan zitten, ik heb hier thuis wel een paar voorbeelden van liggen...

vaak is het zo dat een drijfstanglagerschade zorgt voor een hoop gruis in de motor, wat bij revisie verwijdert wordt, maar de oliepomp wordt vaak niet uit elkaar gehaald, waardoor de schade aan dat zuigertje niet gezien wordt...

is jouw blok wel eens kapot gelopen???
Remco_Rs
Contacteer:

Bij welke type nieuwere renault moet dat dan voorkomen??Of welk type motor
Bart V

PtrGte schreef:oh ja nog iets...

dat "zuigertje" kan dus wel degelijk vast gaan zitten, ik heb hier thuis wel een paar voorbeelden van liggen...

vaak is het zo dat een drijfstanglagerschade zorgt voor een hoop gruis in de motor, wat bij revisie verwijdert wordt, maar de oliepomp wordt vaak niet uit elkaar gehaald, waardoor de schade aan dat zuigertje niet gezien wordt...

is jouw blok wel eens kapot gelopen???
Nope, blok is nooit kapot gelopen, kheb pas wel de drijfstanglagers vervangen i.c.m met een koprevisie. De schaaltjes die eruit kwamen zagen er netjes uit, evenals de tappen van de krukas.... Wat me wel opviel is dat de oliedruk bij de koudestart sinds die nieuwe lagers aanzienlijk hoger is, maar dat is logisch zou je zeggen na nieuwe lagers...

Kan het kwaad als ik er voorlopig mee doorrij??

Het oliefilter heb ik loeivast gezet met een kettingtang, terwijl ik ze voorheen allemaal met de hand vast gezet heb..(zoals het hoort)

Is het zo dat die klep "soms" vastzit dat hij dan hoe vast het filter ook zit dat rubber er tussen uitdrukt?? of gebeurt het alleen als het filter een steeds een beetje losser gaat zitten ofzo en dan uiteindelijk dat rubber er bij een koude start tussenuit drukt???
PtrGte
Contacteer:

REMCO-X schreef:""Dit is een veel voorkomend probleem bij vooral nieuwere type renaults...""

Nou ,dan moet ik eerste nog tegenkomen,werk al 6 Jaar bij renault en nog nooit Zo iets meegemaakt,Dus lijkt me stug dat het echt vaak gebeurd
oke, kan, maar loop moment stage bij CED-Bergweg, het grootste EXPERTISE-bureau van Nederland...en dan OOK nog op de afdeling MOTORSCHADES... :)

en ik ben er de laatste maand al zeker 10 AANTOONBAAR tegen gekomen, dus ik weet niet wat voor renaults jullie verkopen... :wink: probably goeie... :)

No Offence verder trouwens, want een nieuwe auto blijft een moeilijk product...dus geen IRRI-mail terug aub, ik ben ook maar mens met constateringen.

maar laten we zeggen dat ik het echt niet zonder reden uit m'n duim loop te zuigen hier...

wat iedereen met deze informatie doet moet ie zelf weten, maar ik weet in ieder geval waar ik over praat... :wink:

groeten
:wink:
Plaats reactie