das moeilijk met een analoge toerenteller, deze gaat niet zo juist 1500min-1 = 1499 tr/minspeedline schreef:(dus niet te hoog en motor mag niet onder 1500min-1 komen

Sorry, het moest even gezegd worden, het was sterker dan mezelf

das moeilijk met een analoge toerenteller, deze gaat niet zo juist 1500min-1 = 1499 tr/minspeedline schreef:(dus niet te hoog en motor mag niet onder 1500min-1 komen
Een 16V tellertje is verrassend nauwkeurig. Die zit er echt geen 100 toeren naast.bruno @af schreef:das moeilijk met een analoge toerenteller, deze gaat niet zo juist 1500min-1 = 1499 tr/minspeedline schreef:(dus niet te hoog en motor mag niet onder 1500min-1 komen![]()
![]()
Sorry, het moest even gezegd worden, het was sterker dan mezelf![]()
Nee, dat is niet normaal, koud moet ie zo'n 1200/100 doen, en warm zo net onder de 1000...Lydia schreef:Ik rijd nog niet zo lang in de Clio en zal het eens proberen (vooral de tips van Speedline)...
Heb net de tank volgegooid, km-stand opgeschreven en waarschijnlijk weet ik zondag meer...(dan is ie vast weer leeg!) Er ligt trouwens geen plas onder de auto ofzo... Ow, nog een vraagje, is het normaal dat ie stationair 1600 toeren maakt? (als de motor nog koud is draait ie minder, zo'n 1000)
1600 toeren???????Lydia schreef:Ik rijd nog niet zo lang in de Clio en zal het eens proberen (vooral de tips van Speedline)...
Heb net de tank volgegooid, km-stand opgeschreven en waarschijnlijk weet ik zondag meer...(dan is ie vast weer leeg!) Er ligt trouwens geen plas onder de auto ofzo... Ow, nog een vraagje, is het normaal dat ie stationair 1600 toeren maakt? (als de motor nog koud is draait ie minder, zo'n 1000)
Ik heb nog een paar tips:Lydia schreef:Ik rijd nog niet zo lang in de Clio en zal het eens proberen (vooral de tips van Speedline)...
de snelheidsensor aan het einde van jouw km-tellerkabel is denk ik kapot. als je altijd onder de 4000 rpm rijd dan blijft ie waarschijnlijk 1000rpm lopenLydia schreef:Ow, nog een vraagje, is het normaal dat ie stationair 1600 toeren maakt? (als de motor nog koud is draait ie minder, zo'n 1000)
Vertel eens wat meer over die Discovery uitzending en wat daarvan de boodschap was. Er zijn namelijk zoveel verschillende opzetten van auto's dat je geen regels mag opstellen, naar mijn mening, die zaligmakende zuinigheid opleveren.Mrtn schreef:Achja speedy....niet alles uit de boekjes klopt.
Was laatst een programma op Discovery waar dit onderwerp te sprake kwam en dus werd behandeld.
Nope... Lage belasting in hoge versnelling = kleinere hoeveelheid inspuiting bij een nog lagere inspuitfrequentie = lager verbruik. Bij constante snelheid en weinig acceleratie behoefte that is !Menno schreef: Je bedoelt hoge belasting.
dat zegt iets over de hoeveelheid, maar niet over rendement, dus over verbruik.speedline schreef: Nope... Lage belasting in hoge versnelling = kleinere hoeveelheid inspuiting bij een nog lagere inspuitfrequentie = lager verbruik. Bij constante snelheid en weinig acceleratie behoefte that is !
wat bedoel je precies?speedline schreef: Het meer "gas" moeten geven gaat namelijk niet altijd op.
TPS is voor statische gevallen echt non-info, wordt alleen dynamisch iets mee gedaan. Je moet natuurlijk gewoon naar MAP kijkenspeedline schreef: Probeer dit maar eens met een diagnose pc van een dealer (gaskleppositie en injectorwaarden) tijdens een proefrit.
Waar ik op doel is dat je gasklep open moet staan. Dit is serieus rendementsverhogend. Dus laag toerental en hoge belasting rijden.speedline schreef: Waar jij op doelt is waarschijnlijk de hogere efficiency van het (flink) accelereren in de hoogst mogelijke versnelling met zoveel mogelijk gas. De motor levert dan het meeste koppel en werkt dan het meest efficient. Allemaal waar, maar niet zaligmakend voor een laag verbruik.
We spreken hier niet over rendement maar over de hoeveelheid brandstof die uit de tank verdwijnt. En dan moeten we puur kijken naar de ingespoten hoeveelheid. Jij als eerste zou dat moeten onderkennen.Menno schreef: dat zegt iets over de hoeveelheid, maar niet over rendement, dus over verbruik.
Ik bedoel dat als we bij constante snelheid, in een bepaald snelheidsgebied, een nog hogere versnelling kunnen kiezen dat dan niet altijd een grotere gasklepstand nodig is om de gewenste snelheid te handhaven. Nu daalt dus het verbruik door een kleinere gasklepstand en een lagere inspuitfrequentie.Menno schreef: wat bedoel je precies?
Het is toch zo dat als de gasklep open gaat er meer lucht binnenkomt en er dan evenredig brandstof ingespoten moet worden. Dan wordt er toch meer brandstof verbruikt als de gasklep verder open gaat ?! Dus TPS is wel degelijk een interessant gegeven bij een proefrit op de openbare weg.Menno schreef:TPS is voor statische gevallen echt non-info, wordt alleen dynamisch iets mee gedaan. Je moet natuurlijk gewoon naar MAP kijken
Nu praat je jezelf klem. Het specifiek verbruik daalt. Maar het geleverde vermogen stijgt. Dus per definitie stijgt de hoeveelheid verbruikte brandstof omdat er meer moet worden ingespoten.Menno schreef: Waar ik op doel is dat je gasklep open moet staan. Dit is serieus rendementsverhogend. Dus laag toerental en hoge belasting rijden.
Dat is afhankelijk van de maximaal inspuitbare hoeveelheid bij die 2000min-1. In principe is de hogere versnelling de zuinigste. Ook omdat de inwendige verliezen in de motor minder zijn. De gasklep zal misschien iets verder open moeten staan, maar de reductie van 33% toerental en dus vermindering van het aantal inspuitingen per tijdseenheid laat het verbruik dalen.Ben schreef:2
Misschien is dit een domme leken redenatie maar
onder toeren rijden is juist hogere belasting en hoger verbruik. Tenminste dit blijkt uit mijn praktijk wel zo.
Of zie ik dit verkeerd?
ik rij zuiniger 50 kmph met 3000 rpm als 2000 rpm in zijn 4.
Ik denk dat we de randvoorwaarden iets verschillend stellen. Ik ga er van uit dat je zowiezo een afstand af moet leggen, en dat je 'met het verkeer mee wilt hobbelen'. Daar hoort dus een bepaalde snelheid bij. Het enige wat je dan nog kan beinvloeden is het rendement waarmee je dit klusje doet. Jouw uitgangspunt is blijkbaar zo min mogelijk benzine opmaken. Dat neigt naar zo kort en langzaam mogelijk rijden.speedline schreef:We spreken hier niet over rendement maar over de hoeveelheid brandstof die uit de tank verdwijnt. En dan moeten we puur kijken naar de ingespoten hoeveelheid. Jij als eerste zou dat moeten onderkennen.Menno schreef: dat zegt iets over de hoeveelheid, maar niet over rendement, dus over verbruik.
Zoals gezegd, een kleinere gasklepstand wil niet automatisch zeggen dat er minder lucht(en dus ook brandstof) naar binnen gaat. Dit is afhankelijk van het toerental. Als je, VE buiten beschouwing gelaten, iets wil zeggen over hoeveelheid lucht/brandstof moet je naar MAP kijken. Ik had van jou toch wel verwacht dat je basics als verband tussen MAP,TPS en RPM wel zou kennen.speedline schreef:Ik bedoel dat als we bij constante snelheid, in een bepaald snelheidsgebied, een nog hogere versnelling kunnen kiezen dat dan niet altijd een grotere gasklepstand nodig is om de gewenste snelheid te handhaven. Nu daalt dus het verbruik door een kleinere gasklepstand en een lagere inspuitfrequentie.Menno schreef: wat bedoel je precies?
Zoals gezegd, weinig evenredigs tussen TPS en flows. TPS is echt non-info. Zekers voor de turbo-rijders.speedline schreef:Het is toch zo dat als de gasklep open gaat er meer lucht binnenkomt en er dan evenredig brandstof ingespoten moet worden. Dan wordt er toch meer brandstof verbruikt als de gasklep verder open gaat ?! Dus TPS is wel degelijk een interessant gegeven bij een proefrit op de openbare weg.Menno schreef:TPS is voor statische gevallen echt non-info, wordt alleen dynamisch iets mee gedaan. Je moet natuurlijk gewoon naar MAP kijken
Daar zijn we weer bij de randvoorwaarden. Ik ging uit van een rendement. En voor hoog rendement moet je een otto motor belasten.speedline schreef:Nu praat je jezelf klem. Het specifiek verbruik daalt. Maar het geleverde vermogen stijgt. Dus per definitie stijgt de hoeveelheid verbruikte brandstof omdat er meer moet worden ingespoten.Menno schreef: Waar ik op doel is dat je gasklep open moet staan. Dit is serieus rendementsverhogend. Dus laag toerental en hoge belasting rijden.
De maximaal inspuitbare hoeveelheid bij 2000 toeren?speedline schreef:Dat is afhankelijk van de maximaal inspuitbare hoeveelheid bij die 2000min-1. In principe is de hogere versnelling de zuinigste. Ook omdat de inwendige verliezen in de motor minder zijn. De gasklep zal misschien iets verder open moeten staan, maar de reductie van 33% toerental en dus vermindering van het aantal inspuitingen per tijdseenheid laat het verbruik dalen.Ben schreef:2
Misschien is dit een domme leken redenatie maar
onder toeren rijden is juist hogere belasting en hoger verbruik. Tenminste dit blijkt uit mijn praktijk wel zo.
Of zie ik dit verkeerd?
ik rij zuiniger 50 kmph met 3000 rpm als 2000 rpm in zijn 4.
De hogere versnelling is in principe altijd zuiniger.
Dat herken ik (50 in II, III en IV). Alleen bij 50 in z'n vijf stijgt het verbruik. Is ook wel wat extreem.Menno schreef: Ben 't verders helemaal eens met die hoge versnelling. Keb laatst bij een Megane II op de boordcomputer zitten turen. Bij een constante snelheid van 80, bleek 't verbruik achtereenvolgens in III, IV, V en VI steeds ongeveer een liter per honderd kilometer af te nemen.
tsja...moet je zien wat je allemaal te weeg hebt gebracht!Lydia schreef:Wel grappig zo'n discussie....ik snap het alleen niet meer hoor!!!
We zijn Nederlanders. Mensen van "voor een dubbeltje op de eerste rij" en "geen cent te veel". Dus ik blijf voorlopig maar bij zo weinig mogelijk brandstof door de injectors. Dat het dan een verdomd goed idee is om de motor zo efficient mogelijk te laten draaien in het toerengebied met het laagste specifieke verbruik (geinig die eidiagrammenMenno schreef:Ik denk dat we de randvoorwaarden iets verschillend stellen. Ik ga er van uit dat je zowiezo een afstand af moet leggen, en dat je 'met het verkeer mee wilt hobbelen'. Daar hoort dus een bepaalde snelheid bij. Het enige wat je dan nog kan beinvloeden is het rendement waarmee je dit klusje doet. Jouw uitgangspunt is blijkbaar zo min mogelijk benzine opmaken. Dat neigt naar zo kort en langzaam mogelijk rijden.
Kennen zeker. Maar als we die verbanden hier gaan omschrijven kunnen we er beter nu mee stoppen. Ik hoop dat je dat met me eens bent. Het gaat er niet om om elkaar wijzer te maken. Dat lukt toch van geen kanten. Veel te eigenwijsMenno schreef:Zoals gezegd, een kleinere gasklepstand wil niet automatisch zeggen dat er minder lucht(en dus ook brandstof) naar binnen gaat. Dit is afhankelijk van het toerental. Als je, VE buiten beschouwing gelaten, iets wil zeggen over hoeveelheid lucht/brandstof moet je naar MAP kijken. Ik had van jou toch wel verwacht dat je basics als verband tussen MAP,TPS en RPM wel zou kennen.
Ja duh, maar wat ik er vergat bij te melden is dat we daar nou net niet naar konden kijken bij de betreffende auto met de Nissan Consult diagnose pc. Dit is het enige geval waarin ik bij een Ottomotor naar zuinigheid heb gekeken.Menno schreef:TPS is voor statische gevallen echt non-info, wordt alleen dynamisch iets mee gedaan. Je moet natuurlijk gewoon naar MAP kijken
We hebben het hier in principe over de Clio 16v. Ik begin toch ook niet over lean-burn motoren ?Menno schreef:Zoals gezegd, weinig evenredigs tussen TPS en flows. TPS is echt non-info. Zekers voor de turbo-rijders.
Dit is niet iets waar we over van mening verschillen.Menno schreef:Waar ik op doel is dat je gasklep open moet staan. Dit is serieus rendementsverhogend. Dus laag toerental en hoge belasting rijden.
Dit is niet iets waar we over van mening verschillen.Menno schreef:Daar zijn we weer bij de randvoorwaarden. Ik ging uit van een rendement. En voor hoog rendement moet je een otto motor belasten.