@ Matijs, dat meet je in je oliekanaal onder de waterpomp, zit een plug in, M14x1,5. Daar komt de olie "langs" op zijn echte bedrijfstemperatuur, das dus de temp waar je echt wat aan hebt.
Waar lees je dit danMrtn schreef:Denk je dat ik zo maar wat uit mijn nek sta te lullen ?speedline schreef: Een extra maatregel is om een gaatje (of meerdere) in de thermostaat behuizing te boren.
ohw? wat dan?
![]()
speedline schreef:
Denk je dat ik zo maar wat uit mijn nek sta te lullen ?![]()
Je geeft zelf al aan dat je het faliekant mis hebt. Hetzelfde toerental bij een lagere snelheid in een lagere versnelling geeft meer trekkracht aan de wielen door de lagere overbrenging. Verder zorgt een lagere snelheid voor minder rijweerstand. Dus hoef je je gaspedaal, in de lagere versnelling, minder ver in te trappen om hetzelfde toerental vast te houden.Mrtn schreef:maar op de snelweg met bv 3300tpm rijden in z'n 5 is hetzelfde als 3300tpm in bv z'n 3 in het centrum.
alleen in het centrum mist hij dan nog een xtra bries rijwind, dus zou hij eigenlijk warmer moeten worden
Minder gas=minder koppel=minder warmteontwikkeling. En bij ca. 50 tot 60km/h is er al voldoende rijwind om de koelvloeistof onder niet te grote last (=gaspedaalstand=geleverd koppel) voldoende af te koelen.
Daarbij (een toevoeging van derby) Bij lagere snelheden heeft de lucht meer tijd om warmte op te nemen. En de lucht achter de rad. meer tijd om een weg naar buiten te banen.
De olie wordt bij een olie/water warmtewisselaar eerst verwarmd door de koelvloeistof. De warmte gaat dus van de koelvloeistof naar de olie. Dit beperkt slijtage omdat de olie eerder op bedrijfstemperatuur is.Mrtn schreef:De olie wordt toch warmer dan koelvloeistof?Derby schreef:De hoge temperatuur van je koelvloeistof heeft invloed op de smeer eigenschappen van je olie.
De olie wordt verwarmd door de koelvloeistof en op temperatuur gehouden![]()
of ben ik de weg nu kwijt?
Zodra de olietemperatuur die van de koelvloeistof overschrijdt draait het proces om en wordt de warmte van de olie naar de koelvloeistof overgedragen.
De enige beperking is de capaciteit van deze warmtewisselaar. Meestal kan de olie zijn warmte niet afdoende kwijt aan het koelwater door onvoldoende werkzaam oppervlak van de warmtewisselaar.
Met vriendelijke groet,
Speedline.
sensor aan het peilstokje neem ik aan.Matijs schreef:Waar in het blok meet je dat dan?
Nou dat het moet wel passen schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Uiteraard heb ik een redelijk idee dat dit voor elkaar te krijgen is en welke onderdelen je hiervoor kunt gebruiken.Mrtn schreef:Waar lees je dit danMrtn schreef:Denk je dat ik zo maar wat uit mijn nek sta te lullen ?speedline schreef: Een extra maatregel is om een gaatje (of meerdere) in de thermostaat behuizing te boren.
ohw? wat dan?
![]()
![]()
en dat "wat dan" was een vraag waarvoor die gaatjes dienen
Oliepomp levert genoeg druk en heeft voldoende capaciteit. Moet de oliepomp een x open is een 2mm ring in de oliepomp voldoende voor de meest extreme applicaties. Dit zorgt voor een wat hogere oliedruk over het gehele toerenbereik.Gunther schreef:Nog een vraagje (misschien een stom maar toch), door een apparte oliekoeler te monteren..moet men dan zijn oliepomp ook nie aanpassen??? Want ik neem aan dat gezien de oliekoeler ergens onder/boven gemonteerd wordt, de olie een langere weg dient af te leggen en de pomp daar toch voor voldoende stuwing dient te zorgen???
En is de afstand tussen oliekoeler en motorblok beperkt...of kan men die eender waar in het motorkompartiment hangen??? en wat van de hoogte..ik neem aan dat de oliekoeler hoger hangen dan de motor geen goed idee is
Nope...Tom schreef:beste is volgens mij wel om de olie temp in het carte te meten.
Toevallig weet ik dat ookTom schreef:hmm, ok. Weet je dan toevallig ook waar dat de olie temp gemeten word bij een willi en ofdat dat de goede plek ik
en dus ook waar ik m gemonteerd hebspeedline schreef:
Oliepomp levert genoeg druk en heeft voldoende capaciteit. Moet de oliepomp een x open is een 2mm ring in de oliepomp voldoende voor de meest extreme applicaties. Dit zorgt voor een wat hogere oliedruk over het gehele toerenbereik.
(...)
Waar Jeroen Lubking 'm monteert zit de sensor direct in de hoofddrukleiding van het smeersysteem. Dus je meet de olie waar je 'm moet meten. Namelijk in het kanaal wat de belangrijkste onderdelen (krukas en drijfstanglagers en turbo) van de motor van olie voorziet.
Grtz,
Gerrit.
HE lees dan wat ik heb gezegd!Goof schreef:Hoor hier niemand wat zeggen over de vernauwing die in de koelslang naar de turbo hoort te zitten.![]()
Kan nog niet te vroeg oordelen, maar nadat JL met deze tip kwam koelt mij bakkie stukken beter. Door die vernauwing wordt de doorloopsnelheid van het koelsysteem op een bepaalde snelheid gehouden.
Ja....Turbo Tinus schreef:HE lees dan wat ik heb gezegd!Goof schreef:Hoor hier niemand wat zeggen over de vernauwing die in de koelslang naar de turbo hoort te zitten.![]()
Kan nog niet te vroeg oordelen, maar nadat JL met deze tip kwam koelt mij bakkie stukken beter. Door die vernauwing wordt de doorloopsnelheid van het koelsysteem op een bepaalde snelheid gehouden.![]()
Turbo Tinus schreef: Maar wat ik ook heb gelezen in sommige topic's is iets over de doseur van de slang naar de turbo (ALS het een (koelvloeistof) gekoelde turbo is. Heeft iets te maken met de doorstroming van de koelvloeistof en de hitteopname hiervan ofzo.. kweet niet precies; moet je maar even zoeken (ben ik te lui voor)