{GTT} Ph 2 Koeling bij hoge snelheden.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
-Ray-
Contacteer:

Zo. oom Gerrit heeft gesproken ;)

@ Matijs, dat meet je in je oliekanaal onder de waterpomp, zit een plug in, M14x1,5. Daar komt de olie "langs" op zijn echte bedrijfstemperatuur, das dus de temp waar je echt wat aan hebt.
Immer wieder die verdammte Holländer
Mrtn
Car: R5GTT

Mrtn schreef:
speedline schreef: Een extra maatregel is om een gaatje (of meerdere) in de thermostaat behuizing te boren.

ohw? wat dan?
Denk je dat ik zo maar wat uit mijn nek sta te lullen ? :~
Waar lees je dit dan :wink:

en dat "wat dan" was een vraag waarvoor die gaatjes dienen

:(
Mrtn = Maarten
Gunther

Bedankt gasten...echt toppie...hier heeft iedereen wat aan vind ik...want blijkbaar ben ik nie de enige met dit "klein" probleemke :wink: :wink:

Zal deze winter eens een oliekoeler gaan bestellen sé en een nieuw radiateurke en we kunnen er weer tegen (Y) (Y) (Y) Oja, bedankt voor de foto's, nu weet ik direct een plaatsje voor de oliekoeler.

Nog een vraagje (misschien een stom maar toch), door een apparte oliekoeler te monteren..moet men dan zijn oliepomp ook nie aanpassen??? Want ik neem aan dat gezien de oliekoeler ergens onder/boven gemonteerd wordt, de olie een langere weg dient af te leggen en de pomp daar toch voor voldoende stuwing dient te zorgen???

En is de afstand tussen oliekoeler en motorblok beperkt...of kan men die eender waar in het motorkompartiment hangen??? en wat van de hoogte..ik neem aan dat de oliekoeler hoger hangen dan de motor geen goed idee is :D
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Derby

speedline schreef:
Mrtn schreef:maar op de snelweg met bv 3300tpm rijden in z'n 5 is hetzelfde als 3300tpm in bv z'n 3 in het centrum.

alleen in het centrum mist hij dan nog een xtra bries rijwind, dus zou hij eigenlijk warmer moeten worden
Je geeft zelf al aan dat je het faliekant mis hebt. Hetzelfde toerental bij een lagere snelheid in een lagere versnelling geeft meer trekkracht aan de wielen door de lagere overbrenging. Verder zorgt een lagere snelheid voor minder rijweerstand. Dus hoef je je gaspedaal, in de lagere versnelling, minder ver in te trappen om hetzelfde toerental vast te houden.

Minder gas=minder koppel=minder warmteontwikkeling. En bij ca. 50 tot 60km/h is er al voldoende rijwind om de koelvloeistof onder niet te grote last (=gaspedaalstand=geleverd koppel) voldoende af te koelen.

Daarbij (een toevoeging van derby) Bij lagere snelheden heeft de lucht meer tijd om warmte op te nemen. En de lucht achter de rad. meer tijd om een weg naar buiten te banen.
Mrtn schreef:
Derby schreef:De hoge temperatuur van je koelvloeistof heeft invloed op de smeer eigenschappen van je olie.
De olie wordt toch warmer dan koelvloeistof?

De olie wordt verwarmd door de koelvloeistof en op temperatuur gehouden :)

of ben ik de weg nu kwijt?
De olie wordt bij een olie/water warmtewisselaar eerst verwarmd door de koelvloeistof. De warmte gaat dus van de koelvloeistof naar de olie. Dit beperkt slijtage omdat de olie eerder op bedrijfstemperatuur is.

Zodra de olietemperatuur die van de koelvloeistof overschrijdt draait het proces om en wordt de warmte van de olie naar de koelvloeistof overgedragen.

De enige beperking is de capaciteit van deze warmtewisselaar. Meestal kan de olie zijn warmte niet afdoende kwijt aan het koelwater door onvoldoende werkzaam oppervlak van de warmtewisselaar.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Chrisv

Matijs schreef:Waar in het blok meet je dat dan?
sensor aan het peilstokje neem ik aan.

ah, niet dus, antwoord was al gegeven.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Car: MB

beste is volgens mij wel om de olie temp in het carte te meten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
speedline

Mrtn schreef:
Mrtn schreef:
speedline schreef: Een extra maatregel is om een gaatje (of meerdere) in de thermostaat behuizing te boren.

ohw? wat dan?
Waar lees je dit dan :wink:

en dat "wat dan" was een vraag waarvoor die gaatjes dienen

:(
Nou dat het moet wel passen schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Uiteraard heb ik een redelijk idee dat dit voor elkaar te krijgen is en welke onderdelen je hiervoor kunt gebruiken.

Maar ja lekker belangrijk :biertjuh:

Sorry. Verkeerd geinterpreteerd. Maar je mag het ook duidelijker neerzetten aub ! :wink:

Die gaatjes in de thermostaat behuizing dienen ervoor om de thermostaat eerder te laten openen. Er is nu altijd een kleine stroom koelvloeistof die door de thermostaat gaat en zodoende komt er sneller koelvloeistof in de buurt die voldoende van temperatuur is.
Gunther schreef:Nog een vraagje (misschien een stom maar toch), door een apparte oliekoeler te monteren..moet men dan zijn oliepomp ook nie aanpassen??? Want ik neem aan dat gezien de oliekoeler ergens onder/boven gemonteerd wordt, de olie een langere weg dient af te leggen en de pomp daar toch voor voldoende stuwing dient te zorgen???

En is de afstand tussen oliekoeler en motorblok beperkt...of kan men die eender waar in het motorkompartiment hangen??? en wat van de hoogte..ik neem aan dat de oliekoeler hoger hangen dan de motor geen goed idee is :D
Oliepomp levert genoeg druk en heeft voldoende capaciteit. Moet de oliepomp een x open is een 2mm ring in de oliepomp voldoende voor de meest extreme applicaties. Dit zorgt voor een wat hogere oliedruk over het gehele toerenbereik.

De afstand tussen koeler en motor (mits geen al te hete delen) is niet echt een probleem. Als de koeler maar direct in de rijwind hangt. Dus er mag geen plat deel van de bumper voorhangen.
Tom schreef:beste is volgens mij wel om de olie temp in het carte te meten.
Nope... (N)

Waar Jeroen Lubking 'm monteert zit de sensor direct in de hoofddrukleiding van het smeersysteem. Dus je meet de olie waar je 'm moet meten. Namelijk in het kanaal wat de belangrijkste onderdelen (krukas en drijfstanglagers en turbo) van de motor van olie voorziet.

Grtz,

Gerrit.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 8 sep 2003 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

hmm, ok :) . Weet je dan toevallig ook waar dat de olie temp gemeten word bij een willi en ofdat dat de goede plek ik :wink:
speedline

Tom schreef:hmm, ok :) . Weet je dan toevallig ook waar dat de olie temp gemeten word bij een willi en ofdat dat de goede plek ik :wink:
Toevallig weet ik dat ook :D

De olietemperatuur sensor zit gecombineerd met de peilsensor in... HET CARTER ! (Niet zo schreeuwen ja ! :wink: ).

Mijn maat heeft een Clio 16v 2.0 en daar is dat ding wel 'ns vervangen dus ook via de praktijk kant mee kennis gemaakt. :-*

Maaruh dat doet niets af aan het feit dat, meten in het hoofdsmeerkanaal de betere methode is.

Grtz,

Speedline.
Tom
Moderator

dankjewel :)
Matijs
Contacteer:

Speedy weet echt alles :worship:
-Ray-
Contacteer:

speedline schreef:
Oliepomp levert genoeg druk en heeft voldoende capaciteit. Moet de oliepomp een x open is een 2mm ring in de oliepomp voldoende voor de meest extreme applicaties. Dit zorgt voor een wat hogere oliedruk over het gehele toerenbereik.

(...)

Waar Jeroen Lubking 'm monteert zit de sensor direct in de hoofddrukleiding van het smeersysteem. Dus je meet de olie waar je 'm moet meten. Namelijk in het kanaal wat de belangrijkste onderdelen (krukas en drijfstanglagers en turbo) van de motor van olie voorziet.

Grtz,

Gerrit.
en dus ook waar ik m gemonteerd heb ;)

die hogere oliedruk merk ik dus ook!
Steven
Car: M536

Is jouw oliepomp dan een x open geweest, Ray?

En even ter verduidelijking van het olietemp-meten verhaal:

Tis heel logisch dat je de hoogste temp neemt die je kan meten, olie kan onderin je carter allang afkoelen door rijwind etc. waardoor je afwijking van betrouwbaarheid alleen maar groter wordt.

Verder vind ik in mijn GT de oliedruk wat laag, stationair zakt ie onder de 1 bar. (warm)
En als ik start zonder licht enzo geeft ie 3 bar.
Waar kan dat aan liggen? Zijn die sensoren en meters in je dash zo onbetrouwbaar?
Zal binnenkort eens een andere tellerbak proberen en kijken of dat iets uithaalt. Oliepeil geeft ie ooknie verticaal terwijl de vorige dat wel deed geloof ik.
-Ray-
Contacteer:

oliepomp is niet open geweest volgens mij. wel krijg je bij de oliekoeler een nieuwe ring waar je je oliefolter op plaatst, en waar dus de 2 slangen opgaan die naar je koeler lopen.
Steven

Das dus niet in je oliepomp schat, wat Speedline met die 2mm ring bedoelt is dat je de veervoorspanning van je drukregeling (overstorten) in je oliepomp verhoogt met die ring. Daardoor krijg je een hogere druk.

Maar het klopt wel dat je een hogere oliedruk krijgt, omdat je oliekoeler voor een lagere temp zorgt. Das warmteleer, hoe groter de delta T hoe beter het proces werkt.
Vanmiddag nog uitgebreid les over gehad, ben het alleen deels weer vergeten :D
Laatst gewijzigd door Steven op ma 8 sep 2003 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-Ray-
Contacteer:

nee, nee, want je oliepomp zit in je blok :)
Steven

Dat zeg ik aars :p Ik vertel 2 verhaaltjes. 1 van de oliepomp en 1 over jou drukverhoging.

Om je oliepomp eruit te vissen moet je het subframe laten zakken en je carterpan eraf trekken. En das zover ik weet nognie gebeurt bij jou.

Kom, we gaan pitten :)
Goof

Hoor hier niemand wat zeggen over de vernauwing die in de koelslang naar de turbo hoort te zitten. (I)
Kan nog niet te vroeg oordelen, maar nadat JL met deze tip kwam koelt mij bakkie stukken beter. Door die vernauwing wordt de doorloopsnelheid van het koelsysteem op een bepaalde snelheid gehouden.
Gunther

Wat bedoel je dan juist Goof...dat die vernauwing er hoort te zitten zoals standaard of dat je die juist dient te verwijderen???
Jeroen Lubking
Contacteer:

De vernauwing moet er in zitten!

Ik heb bij goof de retourslang van het expansie vat geknepen dmv een slangenklem.
Hier door komt er maar een kleine hoeveelheid water door de slang,en het water verplicht meer door het blok te stromen ipv gelijk weer terug naar het expansievat.
Water kiest de makkelijkste weg,als er geen vernauwing in de leiding zit vermindert de stroming door het koelsysteem aanzienlijk.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Mrtn

dus je retourleiding iets knijpen kan voor een betere/ meer optimale koeling zorgen?
Mrtn = Maarten
Steven

Das toch alleen bij fase 1? Of zit er in de fase2's ook zo'n doseur?
Riël
Über-Spammer

Zit er ook, want daar is eigenlijk het overgrote deel van de watergekoelde turbo's gebruikt. Zit in de slang van waterpomp naar turbo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Goof schreef:Hoor hier niemand wat zeggen over de vernauwing die in de koelslang naar de turbo hoort te zitten. (I)
Kan nog niet te vroeg oordelen, maar nadat JL met deze tip kwam koelt mij bakkie stukken beter. Door die vernauwing wordt de doorloopsnelheid van het koelsysteem op een bepaalde snelheid gehouden.
HE lees dan wat ik heb gezegd! :p :wink:
Goof

Turbo Tinus schreef:
Goof schreef:Hoor hier niemand wat zeggen over de vernauwing die in de koelslang naar de turbo hoort te zitten. (I)
HE lees dan wat ik heb gezegd! :p :wink:
Ja....
doseur was het woord waar ik niet op kon komen bij mijn search ;) en ik wist dat iemand het al gezegd had :)
Turbo Tinus schreef: Maar wat ik ook heb gelezen in sommige topic's is iets over de doseur van de slang naar de turbo (ALS het een (koelvloeistof) gekoelde turbo is. Heeft iets te maken met de doorstroming van de koelvloeistof en de hitteopname hiervan ofzo.. kweet niet precies; moet je maar even zoeken (ben ik te lui voor :))
Gunther

Hoi iedereen,

Nu ik ongeveer een 800 km heb gereden met mijn GTT stel ik vast dat het net is of de koeling wordt iets beter..tis te zeggen nu kan ik al gemiddeld 110 Km per uur rijden...dan blijft de temp ongeveer normaal zoals voorheen bij 90 Km/h !!

Zou dit kunnen door het "inrijden" (heeft per slot van rekening twee jaar stilgestaan)van de wagen...en zou de koeling eventueel nog verbeteren???

Iemand ervaring mee??

Greetz
Mrtn

misschien een beetje dichtgeslipt door 2 jaar stilstaan?

en dat het door het rijden weer doorspoelt, mocht dit zo zijn dan is het wel zinvol om je koelvloeistof regelmatig te verschonen/vernieuwen
Mrtn = Maarten
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou, nadat je auto 2 jaar stilgestaan heeft, uit voorzorg de leidingen checken en er een nieuwe radiateur inhangen. Da's allemaal een stuk goedkoper dan als je straks een kapot blok hebt... :(

Succes ermee.
Plaats reactie