[Clio]1.4e => 1.7mpi??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ben weer wat verder gekomen met mijn plannetje dankzij Frits.

Het blok uit de belgische RT blijkt een GTX motor te zijn, voorbereid op een clio, dus met de juiste motorsteunen, enz. Ik wil dit blok in mijn clio zetten maar aansluiten op mijn eigen koppeling, bak en de rest wat nu al in de auto zit. Ik heb nu een JB1-053 bak, wat is de code van een GTX-bak en weet iemand daar de overbrengingsverhoudingen van? De kabelboom zit er verder gewoon bij. Alleen zat er ooit airco op dat blok alleen die is er af en ook de dynamo is verdwenen. Weet iemand of de dynamo van een E7J motor dezelfde is als van een GTX? Of dat het past en werkt? En is dit een bestaande combinatie om een multiriem om te leggen of moet er dan ipv de airco een losse poelie op?
Het moet dus geen probleem zijn om het GTX blok in de clio te leggen en goed te laten lopen.

Dan nog het grootste punt waar ik zelf mee in mijn maag zat. Frits vertelde me dat je auto niet opnieuw rdw gekeurd hoeft te worden als je vermogenswinst max toeneemt met 20%. Ik was dit zelf vergeten, maar heb t al vaker gehoord, dus ga voor de zekerheid maandag de rdw even bellen.

Wat betreft de verzekering, ben verzekerd bij centraal beheer en die doen meestal niet zo moeilijk. Hier ook nog ff naar bellen maandag.

Dit is dus het gehele plan hoe ik het wil doen. Is er nog iemand die problemen verwacht van welke aard dan ook, meld het dan even.



Dan nog een idee wat ik zelf het bedacht. Op de GTX motor (is dit btw een C1N ofzo?) zit een carburateur . Op zich geen probleem, alleen wil ik denk ik op de lange termijn weer op injectie gaan rijden (sorry, carb-fans :worship: ). Nu wil ik weten of het mogelijk is om de injectie van mijn 1.4 blok over te zetten op het GTX blok.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

De GTX motor (1.7, werd aangeduid als 1.8 in Ned in de R19, en Clio, Laguna) is volgens mij een multi- of monopoint, geen carb.versie, die heeft de Laguna namelijk niet gehad volgen mij.

Standaard werd er een JB3 onder gemonteerd, over verhoudingen ken je nix vertellen, nooit in verdiept zeg maar.

De 1.7 is aangeduid als een F motor, F2N voor de mono, F3N voor de multi en F3P voor de 1.8 16V, maar prik me er niet op vast.

Airco en eventueel stuurbekrachtigingspomp laat je er gewoon vanaf als je deze niet nodig hebt, dan moet je alleen een multiriem kopen voor de motorvariant die dit allemaal niet heeft, die zijn er wel gewoon.

Je eigen dynamo past hier ook op, je moet alleen even bekijken of deze wordt aangedreven met een multiriem of een dunne V-snaar. Je moet er dus één hebben die multiriem aangedreven is.

De auto hoeft niet opnieuw gekeurd te worden, je blijft bij een 4 cilinder en de dezelfde soort brandstof, bovendien heb je geen 40% vermogenswinst, geen 20% dus.

Mocht de motor carb uitgevoerd zijn dan is het niet mogelijk om hier je inj.systeem van de 1.4 op te zetten. Ga dan naar een sloop en koop een F2N multipointer, vele malen makkelijker.

Je stekkerblok linksvoor in de motorruimte zal wel plug-en play zijn voor deze motor. Je zal dus alleen maar hoeven sleutelen met overbouwen en geen schema's hoeven uitspitten met elektonica.

Nog meer vraagjes? :)
Mrtn = Maarten
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Volgens mij is er wel degelijk verschil tussen de 1.7 uit Belgie en de 1.8 uit nederland.

De 3de letter uit de motorcode geeft de cilinderinhoud aan:
M = 1600
N = 1700
P = 1800
Q = 1900
R = 2 liter

Oftewel de F2N en de F3N zijn 1721 cc motoren, en de F3P (8 klepper) en de F7P (16 klepper) zijn 1800 cc motoren.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

de 5 GTX (1.7) is wel geweest met carb. Deze heeft jan-paul namelijk (JPP)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Klopt, Clio is geleverd met 'echte 1800' motoren, geen 1721CC dus. De 19, 21 echter niet, terwijl deze toch het typeplaatje 1.8 op de zijkant hadden staan.

De motor die ik in de witte heb liggen is een 1700, (1721), op de auto (R19) stond echter een 1.8 plaatje.

en de GTX is idd een 1721cc carb. kheb ook niet gezegd dat deze er niet waren, integendeel zelfs. Alleen is er volgens mij geen carb.versie geleverd in de Laguna, maar alleen injectievarianten :)
Mrtn = Maarten
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Mrtn schreef:Mocht de motor carb uitgevoerd zijn dan is het niet mogelijk om hier je inj.systeem van de 1.4 op te zetten. Ga dan naar een sloop en koop een F2N multipointer, vele malen makkelijker.

Nog meer vraagjes? :)
ja, nog meer vraagjes :lol:

Bedoel je met bovenstaande alleen een kop of een heel blok? Alleen een kop toch, want het onderblok is dezelfde toch of niet?
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:Klopt, Clio is geleverd met 'echte 1800' motoren, geen 1721CC dus. De 19, 21 echter niet, terwijl deze toch het typeplaatje 1.8 op de zijkant hadden staan.

De motor die ik in de witte heb liggen is een 1700, (1721), op de auto (R19) stond echter een 1.8 plaatje.

en de GTX is idd een 1721cc carb. kheb ook niet gezegd dat deze er niet waren, integendeel zelfs. Alleen is er volgens mij geen carb.versie geleverd in de Laguna, maar alleen injectievarianten :)
De 19 ph2 is wel geleverd met echte 1.8 motoren (1764 cc) je hebt de 1.7 (1.7 mono) en de 1.8 (1.8 mono) en de 1.8i (1.8 multi) en dan natuurlijk nog de 1.8 16v. De 1.8i heeft overigens iets meer koppel dan de 16v maar wat minder pk's...maar op zich geen misselijk wagentje dus! ;)

In de ph1 zijn idd alleen maar 1.7 motoren geleverd en de 1.8 16v.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:De 19 ph2 is wel geleverd met echte 1.8 motoren (1764 cc) je hebt de 1.7 (1.7 mono) en de 1.8 (1.8 mono) en de 1.8i (1.8 multi) en dan natuurlijk nog de 1.8 16v.
In de ph1 zijn idd alleen maar 1.7 motoren geleverd en de 1.8 16v.
er zijn toch geen 1.7 & 1.8 mono's geleverd in de phase 2's? alleen 1.7's toch?
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:De 19 ph2 is wel geleverd met echte 1.8 motoren (1764 cc) je hebt de 1.7 (1.7 mono) en de 1.8 (1.8 mono) en de 1.8i (1.8 multi) en dan natuurlijk nog de 1.8 16v.
In de ph1 zijn idd alleen maar 1.7 motoren geleverd en de 1.8 16v.
er zijn toch geen 1.7 & 1.8 mono's geleverd in de phase 2's? alleen 1.7's toch?


@Haas, kweet niet of de onderblokken gelijk zijn, zou je even moeten navragen/uitzoeken, maar van het hele zooitje overgooien wordt je ook niet vrolijk :)
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:De 19 ph2 is wel geleverd met echte 1.8 motoren (1764 cc) je hebt de 1.7 (1.7 mono) en de 1.8 (1.8 mono) en de 1.8i (1.8 multi) en dan natuurlijk nog de 1.8 16v.
In de ph1 zijn idd alleen maar 1.7 motoren geleverd en de 1.8 16v.
er zijn toch geen 1.7 & 1.8 mono's geleverd in de phase 2's? alleen 1.7's toch?
Nee, zijn beide geleverd...de 1.7 is 1721 cc en die hebben als type-plaatje 1.7. De 1.8 hebben 1764 cc en hebben als type-plaatje 1.8 (hoe logisch ;) ) maar vaak staat er ook RT/RN op de type-plaatjes.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mmmmh....minder...
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Bedenk trouwens wel dat je auto een stuk minder waard wordt...maar dat had je vast al gedaan? ;)
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

~Haas~ schreef:nou ik ga morgen toch ff naar de sloop voor een aantal dingetjes, meteen ff vragen wat t ongeveer moet kosten en wat ze hebben liggen :D
hey als ze nog meer blokken hebben liggen zoals RSI blokjes.. ken je het dan ff melden! ik zoek er namelijk ook 1 voor mijn R5 GTE!! :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

LE-Man schreef:hey als ze nog meer blokken hebben liggen zoals RSI blokjes.. ken je het dan ff melden! ik zoek er namelijk ook 1 voor mijn R5 GTE!! :D
Waarom ga je niet gelijk voor een 16v motor. deze zijn wat makkelijker aan te komen dan een "zeldzamere" RSI

Ook omdat de RSI pas vanaf modeljaar '93 gelverd is.

GR.Frits
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Of je pakt het blok uit de R19 1.81 is ook een 1.8 met 110/115 pk. :)

Anders weet ik mischien ook nog wel een R19 16v ph2 staan waar het blok nog goed van moet zijn...moet 700 euro kosten...
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:
Mrtn schreef:
er zijn toch geen 1.7 & 1.8 mono's geleverd in de phase 2's? alleen 1.7's toch?

Nee, zijn beide geleverd... vaak staat er ook RT/RN op de type-plaatjes.
Je hebt gelijk, kheb 't net ff bekeken/gezocht op inet :)
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:
Mrtn schreef:
er zijn toch geen 1.7 & 1.8 mono's geleverd in de phase 2's? alleen 1.7's toch?

Nee, zijn beide geleverd... vaak staat er ook RT/RN op de type-plaatjes.
Je hebt gelijk, kheb 't net ff bekeken/gezocht op inet :)
Heeel soms heb ik wel gelijk ja... ;)

Maar ik zou aan dit project zelf niet beginnen...gezien de restwaarde van je auto...loop ik nu zelf ook tegenaan...en je hebt wel wat meer vermogen, maar je wil toch al snel meer!! ;)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Heb nog eens zitten denken, maar wil nu ff de goede info hebben. Kom overal andere getallen tegen...

Clio 1.4 heeft 75 pk en 107 Nm (E7J)
Clio 1.8 RT heeft 95 pk en 142 Nm (F3P SPI)
5 GTX heeft 90 pk en 135 Nm (F2N)
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Bij ons in de straat stikt het van de R19's

Mijn vader heeft een 1.8 plaatje onder het knipperlicht.

Hier in de straat staat een precies dezelfde(zelde kleur enz)
Daar staat onder het knipperlicht 1.7.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Plaats reactie