Gunther schreef:En idd, een aparte oliekoeler is sowieso een must (welke ezel combineert dit in zo'n klein radiateurke!!!) Maar de plaats om dit te monteren vind ik nie!!
De standaard oliekoeler is eigenlijk een warmtewisselaar, en geeft niet alleen de olie koeling bij hogere temperaturen, maar warmt vooral de olie sneller op als de motor nog koud is. Omdat het koelwater sneller opwarmt dan de motorolie wordt via deze constructie de olie sneller warm en dus dun gemaakt, wat natuurlijk weer bevorderlijk is voor de levensduur van de turbo. Vandaar dus dat mr. Reno het zo heeft gemaakt.
Het nadeel is echter dat het koelwater het erg zwaar te verduren krijgt bij hoge belasting van de motor en turbo, en het kleine radiateurtje al snel niet meer genoeg koelcapaciteit heeft om de temperatuur onder controle te houden, zeker als de radiateur niet in nieuwstaat is. Dus of een verse radiateur monteren, of een separate oliekoeler toepassen (of beiden natuurlijk).
De oliekoeler kan op twee plaatsen gemonteerd worden: bovenop de voorste balk van de carrosserie, voor de radiateur (maar hiermee is het probleem natuurlijk niet helemaal opgelost omdat de oliekoeler en de radiateur nog steeds hun koellucht delen), of hangend onder deze balk (de oliekoeler hangt dan achter de brede opening in de bumper).
[img]
http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/017.jpg[/img]
Een olietemperatuurmeter is bij een losse oliekoeler echter wel aan te raden, omdat de olie nu dus minder snel op temperatuur zal zijn, en redelijk onafhankelijk is van de waarde die de meter voor de koelvloeistof temperatuur aangeeft.
De bekendste oplossing hiervoor is een installatie in een radioslot:
[img]
http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/046.jpg[/img]