{GTT} Ph 2 Koeling bij hoge snelheden.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Gunther

Hallo iedereen,

Gezien het feit dat ik nog niet veel ervaring heb met de GTT (400 Km op 4 dagen :p ) heb ik toch enkele vraagjes aan de ervaren GTT rijders hier op het forum.

Het gaat idd weeral over de koeling maar specifiek de koeling bij hoge snelheden... in het stadsverkeer, koelt de motor goed af, daar is totaal geen probleem mee, maar eens ik op de snelweg ga en pakweg tegen 120 Km rij, loopt de temp heelwat hoger op, zo erg dat ik eigenlijk niet harder durf te gaan omdat ik denk dat het dan wel eens "boem" zou kunnen zeggen. De rad.schroef slaat goed aan, doch dat volstaat niet om te koelen denk ik.

Alleen wanneer ik gemiddeld tegen 90 Km rij, blijft de temp "normaal".

Oja bij mijn GTT is de temp normaal zo rond het streepje juist voor de hoogste streepjes, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Ik weet dat de temp op de snelweg omhoog gaat, maar moet ik mij zorgen maken???

Bedankt :wink: :wink:
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Chrisv

Ik heb ook zoiets. Hij blijft tot 120 km/pu goed op temperatuur. Alleen als ik harder ga rijden, dus met wat turbodruk continu dan loopt hij hogerop steeds.
Dan ga ik altijd wat zachter rijden (zonder turbodruk).

Zou niet weten wat het probleem zou kunnen zijn...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Gunther

Idd Chris, echter bij mij alles ok tot 90 a 100, blijkbaar kun jij er nog 20 bij doen :lol:

Maar hoe zit dat dan met verre ritten dewelke ik hier soms lees???

Of rijden de GTT bezitters allemaal maar max 120?????

:wink: :wink: :wink:
Chrisv

Gunther schreef:Idd Chris, echter bij mij alles ok tot 90 a 100, blijkbaar kun jij er nog 20 bij doen :lol:

Maar hoe zit dat dan met verre ritten dewelke ik hier soms lees???

Of rijden de GTT bezitters allemaal maar max 120?????

:wink: :wink: :wink:

Ik zou het ook mis kunnen hebben dat het hezelfde is als bij jou, dus 90 / 100. Maar zogauw er een continu turbodruk is dan loopt hij warm.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Car: MB

als je koelvloeistof schoon is en je rad goed dan heeft een GTT voldoende koel capaciteit (ook bij harder rijden). Is een van deze factoren niet meer zo best dan heb je snel problemen. Op de snelweg heb je overigens niets aan je fan, dan heb je meer dan voldoende rijwind
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Michiel

Had vroeger ook problemen met de koeling van mijn GTT op hogere snelheden; Toen heb ik mijn raditeur vervangen en nu heb ik nergens last van; continu 180 No Problemo! mijn radiateur was aan de binnenkant geroest (oxideerd) en koelde daardoor niet meer genoeg. Maar kijk tuurlijk eerst naar andere mogelijke oorzaken van slechte koeling;
Koppaking (maar in stadverkeer heb je geen last; dus lijkt me niet)
Lucht in je systeem (ff ontluchten, nippels open en vatje omhoog)
Thermostaat werkt (Als je begint met rijden loopt de temp eerst op; op een gegeven moment zie je de temp heel snel dalen; thermostaat gaat dan open)
Ik denk dat dit wel de drie belangrijkste oorzaken zijn; zijn deze drie ok-> nieuwe radiateur.
Nou su6 ermee!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Sander
Contacteer:

Gunther schreef:Alleen wanneer ik gemiddeld tegen 90 Km rij, blijft de temp "normaal".

Oja bij mijn GTT is de temp normaal zo rond het streepje juist voor de hoogste streepjes, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Ik weet dat de temp op de snelweg omhoog gaat, maar moet ik mij zorgen gaan maken???
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_dashb.jpg[/img]

Zeg het maar wat is bij jou "normaal"??

1=30 graden
2=60 graden
3=90 graden
4=120 graden

Als het goed is blijft hij iets voor de 90 staan, maar als hij er iets over schiet dan gaat je ventilator aan en loopt hij weer terug. Maar ze zeggen dat hij 120 graden kan hebben dus je moet je niet zo snel druk maken dat hij "te" warm wordt. Maar de meters van de GTT kun ook goed afwijken hoor, je moet het een keer na meten.

S :D nder
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Toen het GTT-blok in mijn wagen zat, werd mij gezegd dat 2 streepjes (in Sanders tekening streepje 3) normaal is, en daar overheen begint het erg te worden. Ik constant bang dat er iets mis gaat, bleek dat de motor dan nog niet eens warm is. Bij mij is het normaal precies midden de 3e en 4e streepje is, dan is de olietemperatuur ongeveer 60-70 graden. Ik weet dat de tempsensor geen olietemperatuur aangeeft, maar op de vermogensmeeting was dit zo. Aan het einde van de test was de olietemperatuur 75-80 graden, wat een normale temperatuur is, en de tempsensor gaf over het derde streepje aan. Geen probleem eigenlijk dus.

Riël vertelde mij ook dat op de snelweg de radiatorfan tegen zou werken als je die aan zou zetten, omdat je genoeg wind binnen zou krijgen. Dit bleek ook niet zo te zijn. Verder ging mijn fan ook pas automatisch aan voorbij het derde streepje, terwijl ik dacht dat die wel eerder aan zou gaan. Ik dacht dat de sensor kapot was, totdat ik eens vergeten was de fan handmatig aan te doen, toe deed hij het wel ;)

Maar de conclusie van dit verhaal: ik denk wel dat je gewoon lekker kan toeren op de snelweg. Mocht je bang zijn voor te weinig koeling is een nieuwe radiator goed, dan heb je helemaal geen problemen meer.

edit: de temperaturen uit sanders metertje komen niet echt overeen met die van mij, kan komen omdat mijn dash ietswat kapot is ;)
Gunther

Dit zijn pas tips!!!! (Y) (Y) (Y)

Echt waar, inderdaad bij mij is "normaal" juist onder en juist boven het derde streepje...ik dacht eigenlijk dat dit al hoog was, blijkbaar niet!!!

Mijn schroef slaat aan (kan ze ook man. aanzetten maar doe dit niet zo vaak)juist voor het derde streepje dus dat zit dan wel snor...maar als ik ga snorren op de snelweg gaat de meter idd richting vierde streepje (zijn toch allemaal streepjes dicht bij elkaar he??).

Hij komt er nog niet hoor, aan dat vierde streepje, maar toch in de buurt...dan ga ik dat wel eens uitproberen, als jullie zeggen dat hij zelfs tot het vierde streepje mag komen...ik dacht dat um dan al ging koken!!

En idd, met de tijd misschien de radiator vervangen...ziet er langs buiten nog mooi uit...maar langs binnen...who knows?

Oja...geen kwartiertje na een rit op de snelweg of de temp is gigantisch gedaald...dus dat is goed enne thermostaat....heb ik ervan tussengezwierd...ik weet het, het duurt wat langer eer hij op temp is, maar dat neem ik er graag bij :wink: :wink:
speedline

Bij mij is (bijna-)vollast met ca. 180km/h continu goed voor net onder het 3e streepje (ca. 90 graden). En mijn meter wijkt af naar boven !

Een thermostaat met een lagere openingstemperatuur (o.a. 4GTL) draagt hier zorg voor. Een thermocontact met een lagere schakeltemperatuur completeert dit geheel. Jeroen heeft ze beide op de plank liggen.

Een extra maatregel is om een gaatje (of meerdere) in de thermostaat behuizing te boren.

Trouwens, een separate oliekoeler (met thermostaat) is een MOETEN voor continu hogere tempi ! Dit zorgt ook voor een wat lagere koelvloeistoftemperatuur omdat de radiateur minder warmte toegevoerd krijgt !

Informeer eens bij Jeroen voor een mooie oplossing voor meting van de olietemperatuur. Hij heeft ism een "klant" ook een "meterpaneel" ontwikkeld ipv de asbak. Hier kan mooi een olietemperatuurmeter in weggewerkt worden.

Ook kan hier discreet een "in-car-boost-control" in weggewerkt worden. Makkelijk onder handbereik boven de pook.

Voor "piloten" (Y) die over lange afstanden heel erg hard willen rijden is een compleet pakket noodzakelijk. Hierbij moet je denken aan een grotere intercooler in de voorbumper, een nog grotere oliekoeler en een grotere radiateur.

Grtz,

Speedline :biertjuh:

P.s.: JE MAG DE THERMOSTAAT NOOIT WEGHALEN IVM DE STROOMSNELHEID VAN DE KOELVLOEISTOF. DE KACHEL MAG EVENMIN KORTGESLOTEN WORDEN BIJ EEN GTT.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 7 sep 2003 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Sander schreef:
Gunther schreef:Alleen wanneer ik gemiddeld tegen 90 Km rij, blijft de temp "normaal".

Ik weet dat de temp op de snelweg omhoog gaat, maar moet ik mij zorgen gaan maken???
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_dashb.jpg[/img]

Zeg het maar wat is bij jou "normaal"??

1=30 graden
2=60 graden
3=90 graden
4=120 graden

Als het goed is blijft hij iets voor de 90 staan, maar als hij er iets over schiet dan gaat je ventilator aan en loopt hij weer terug. Maar ze zeggen dat hij 120 graden kan hebben dus je moet je niet zo snel druk maken dat hij "te" warm wordt. Maar de meters van de GTT kun ook goed afwijken hoor, je moet het een keer na meten.

S :D nder
FF vervelend doen, ik vind het liggende streepje gewoon een 0, das gewoon volgens regels van schaalverdeling.
Vind dit altijd zo verwarrend, maargoed Renault had ook even een schalverdeling in graden erop kunnen drukken. Was nog makkelijker geweest ;)
Mrtn
Car: R5GTT

speedline schreef: Een extra maatregel is om een gaatje (of meerdere) in de thermostaat behuizing te boren.

Voor "piloten" (Y) die over lange afstanden heel erg hard willen rijden is een compleet pakket noodzakelijk. Hierbij moet je denken aan een grotere intercooler in de voorbumper, een nog grotere oliekoeler en een grotere radiateur.
ohw? wat dan?

sja.....leuk, maar moet wel passen natuurlijk
Mrtn = Maarten
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Gunther schreef: Hij komt er nog niet hoor, aan dat vierde streepje, maar toch in de buurt...dan ga ik dat wel eens uitproberen, als jullie zeggen dat hij zelfs tot het vierde streepje mag komen...ik dacht dat um dan al ging koken!!
Ik zal hem echt NIET tot het 4e streepje laten komen. Volgens mij is dat echt niet de bedoeling!!

Ik heb zelf veel problemen (gehad) met de koeling (tis nog niet helemaal optimaal maarja..).
Nadat ik de radiator (radiateur :p (wat is het nou?) had vervangen ging het al een stuk beter!!

Maar wat ik ook heb gelezen in sommige topic's is iets over de doseur van de slang naar de turbo (ALS het een (koelvloeistof) gekoelde turbo is. Heeft iets te maken met de doorstroming van de koelvloeistof en de hitteopname hiervan ofzo.. kweet niet precies; moet je maar even zoeken (ben ik te lui voor :))
Ivo
Über-Spammer

Gewoon zorgen dat je een goede (koperen) radiateur hebt, en een "koele" thermostaat.....,
ik kan gewoon zonder enig probleem met hoge druk 200+ rijden, en blijft gewoon net onder het 3e streepje....... :smoke: :smoke:
peter5GTTurbo
Contacteer:

Dus met andere woorden haal maar gewoon een andere radiateur en een andere thermostaat.
Kan je weer met volle teugen van je GTT genieten.
Ivo
Über-Spammer

Toen ik mijn GT kocht, had de vorige eigenaar net het hele koelsysteem vervangen door groter spul uit Engeland (GT Tuning)...... :)
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik ga het deze maand ook allemaal vervangen.
Radiateur, thermostaat en een Oliekoeler erbij.
En dan begin volgend jaar een grotere Intercooler.
Het is even een investering maar ja dat moet je over hebben voor je hobbie.
En harder rijden dan 120km/h is ook weleens leuk :D
Gunther

Thanks guys!!! Speedline,ik heb mijn thermocontact al vervangen door eencontact dat mijn schroef laat aangaan vanaf 75 graden.

Ik dacht met mijn thermostaat eruit te halen dat ik goed gedaan had...blijkbaar nie!!!

En idd, een aparte oliekoeler is sowieso een must (welke ezel combineert dit in zo'n klein radiateurke!!!) Maar de plaats om dit te monteren vind ik nie!!
Ivo
Über-Spammer

Ik ga z.s.m. ook zo'n mooie K-Tec oliekoeler laten monteren bij JL Tuning, en de volgende uitgavepost voor mn GT wordt zo'n mooie grote K-Tec intercooler......

zal mn T-25 turbootje nog wel iets liever doen tegen mij....... >-) >-) >-)
Matijs
Contacteer:

Gunther schreef:En idd, een aparte oliekoeler is sowieso een must (welke ezel combineert dit in zo'n klein radiateurke!!!) Maar de plaats om dit te monteren vind ik nie!!
De standaard oliekoeler is eigenlijk een warmtewisselaar, en geeft niet alleen de olie koeling bij hogere temperaturen, maar warmt vooral de olie sneller op als de motor nog koud is. Omdat het koelwater sneller opwarmt dan de motorolie wordt via deze constructie de olie sneller warm en dus dun gemaakt, wat natuurlijk weer bevorderlijk is voor de levensduur van de turbo. Vandaar dus dat mr. Reno het zo heeft gemaakt.
Het nadeel is echter dat het koelwater het erg zwaar te verduren krijgt bij hoge belasting van de motor en turbo, en het kleine radiateurtje al snel niet meer genoeg koelcapaciteit heeft om de temperatuur onder controle te houden, zeker als de radiateur niet in nieuwstaat is. Dus of een verse radiateur monteren, of een separate oliekoeler toepassen (of beiden natuurlijk).
De oliekoeler kan op twee plaatsen gemonteerd worden: bovenop de voorste balk van de carrosserie, voor de radiateur (maar hiermee is het probleem natuurlijk niet helemaal opgelost omdat de oliekoeler en de radiateur nog steeds hun koellucht delen), of hangend onder deze balk (de oliekoeler hangt dan achter de brede opening in de bumper).
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/017.jpg[/img]

Een olietemperatuurmeter is bij een losse oliekoeler echter wel aan te raden, omdat de olie nu dus minder snel op temperatuur zal zijn, en redelijk onafhankelijk is van de waarde die de meter voor de koelvloeistof temperatuur aangeeft.
De bekendste oplossing hiervoor is een installatie in een radioslot:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/046.jpg[/img]
Tom
Moderator
Car: MB

(voor het blok is het het beste volgens mij als je koelvloeistof en olie nagenoeg dezelfde tempratuur hebben, vanuit dat oogpunt is een warmtewisselaar dus een erg goed stukkie techniek)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Contacteer:

Gunther schreef:
En idd, een aparte oliekoeler is sowieso een must (welke ezel combineert dit in zo'n klein radiateurke!!!) Maar de plaats om dit te monteren vind ik nie!!
een oliekoeler monteer je zo:

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/36_112-1249_IMG.jpg[/img]

en de olietemp meet je zo: (bijvoorbeeld)

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/36_112-1208_IMG.jpg[/img]

in combi met een 72 graden thermostaat en een thermocontact dat schakelt tussen 80-62 graden (d8 ik) nooit koelingsproblemen. had ik overigens ook al niet meer nadat ik een nieuwe radiateur gemonteerd had 2 weken na aanschaf.
Immer wieder die verdammte Holländer
gille
Contacteer:

-Ray- schreef:
Gunther schreef:
een oliekoeler monteer je zo:

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/36_112-1249_IMG.jpg[/img]

en de olietemp meet je zo: (bijvoorbeeld)

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/36_112-1208_IMG.jpg[/img]

in combi met een 72 graden thermostaat en een thermocontact dat schakelt tussen 80-62 graden (d8 ik) nooit koelingsproblemen. had ik overigens ook al niet meer nadat ik een nieuwe radiateur gemonteerd had 2 weken na aanschaf.
130+graden olie,amai das ook de moeite
Goof

Wil niemand bang maken, misschien minder vaak voorkomend maar absoluut een mogelijkheid;
Stel, koelsysteem functioneerd goed (ff zonder oliekoelers en grotere intercoolers) en het probleem van hogere temperatuur (m.i. boven 90° richting 120°) bij vollast blijft zich voordoen controleer dan of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten. Dit zou betekenen dat er waarschijnlijk een scheur in de kop zit.
Derby

ik ken deze problemen. In de stad is er niksaan de hand totdat ik de snelweg opga. Kijk eens naar je radiateur als er een stuk van je radiateur zwart is betekend dat dat je radiateur daar nietmeer koelt. Bij mij is ongeveer 1/6 deel dicht. En dat veroorzaakt een probleem. Daarbij is de stroom snelheid van je koelvloeistof bij 2500 toeren al te hoog voor een goede warmte afname. Ik kwam er jammer genoeg pas achter toen ik op vakantie ging. dus ik heb met 35 graden buiten temperatuur met de verwarming aan gereden. ik heb rond gereden met het de meter tussen streepje 3 en 4(rood gebied) en dat kan nog net. Mijn geluidsisolatie is wel gaan smelten.

Dus een nieuwe radiateur is een pre. Liefst nog van koper. En proberen of je de oliekoeler die er nu ook in zit niet meer gebruiken. De hoge temperatuur van je koelvloeistof heeft invloed op de smeer eigenschappen van je olie.

Derby
Mrtn

Derby schreef:De hoge temperatuur van je koelvloeistof heeft invloed op de smeer eigenschappen van je olie.
De olie wordt toch warmer dan koelvloeistof?

De olie wordt verwarmd door de koelvloeistof en op temperatuur gehouden :)

of ben ik de weg nu kwijt?
Mrtn = Maarten
Derby

Mrtn schreef:
Derby schreef:De hoge temperatuur van je koelvloeistof heeft invloed op de smeer eigenschappen van je olie.

Of je de weg kwijt bent weet ik niet. dat weet je zelf het best ofniet natuurlijk. :wink:

Maar. Olie wordt warmer dan de koelvloeistof. Maar de oliekoeler moet die temperatuur naar beneden brengen. en als de koelvloeistof heet is echt heet wordt de olie minder gekoeld. en dus in de rest van het blok nog meer opgewarmd.
ik reed met de verwarming aan volle bak. 110kmh dus iets van 3300 omw/min en een oliedruk van 1.5 bar. ging ik de stad in bij het zelfde toerental gewoon mooi boven de 2. Dus de olie was gewoon tedun geworden door de te hoge temperatuur. het gaat om temperatuur verschillen in de warmtewisselaar en in het blok.

Derby
Mrtn

maar op de snelweg met bv 3300tpm rijden in z'n 5 is hetzelfde als 3300tpm in bv z'n 3 in het centrum.

alleen in het centrum mist hij dan nog een xtra bries rijwind, dus zou hij eigenlijk warmer moeten worden
Mrtn = Maarten
Alleycat
Contacteer:

En wat dacht je van stilstaan voor een kutstoplicht, optrekken, weer stilstaan, etc. etc. ?
Daar wordt ie ook goed warm van...
-Ray-
Contacteer:

gille schreef:130+graden olie,amai das ook de moeite
gille, dat was nog VOOR het monteren van de oliekoeler ;) even vergeten erbij te zetten. hij werd toen zelfs bij flink gassen 150 graden!! nu met oliekoeler blijft ie rond de 110 hangen, en dat is gemeten in het blok zelf, en niet in het carter waar de olie net uit de koeler komt :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Ivo
Über-Spammer

Owjah joh.......
Sooohee....
meen je dat joh, goh zeg :lol: :lol: :lol:

Ga ik m toch ook maar snel monteren :wink:
Matijs
Contacteer:

Waar in het blok meet je dat dan?
catrinus

Mrtn schreef:
speedline schreef: Een extra maatregel is om een gaatje (of meerdere) in de thermostaat behuizing te boren.

ohw? wat dan?

Maarten kom binnenkort maar es langs bij mij. Dan ga je zien dat er best een grotere intercooler in onze 5jes kan 8) . Ik krijg straks een andere grotere intercooler die helemaal van alu is. En die moet passen op een 5je. Tja oliekoeler word ff een probleem bij ons :lol: :lol:
There will be plenty of time to rest when your dead
Mrtn

catrinus schreef: Maarten kom binnenkort maar es langs bij mij.
Gezellig, is goed (Y)
Mrtn = Maarten
speedline

Mrtn schreef:

ohw? wat dan?

Denk je dat ik zo maar wat uit mijn nek sta te lullen ? :~
Mrtn schreef:maar op de snelweg met bv 3300tpm rijden in z'n 5 is hetzelfde als 3300tpm in bv z'n 3 in het centrum.

alleen in het centrum mist hij dan nog een xtra bries rijwind, dus zou hij eigenlijk warmer moeten worden
Je geeft zelf al aan dat je het faliekant mis hebt. Hetzelfde toerental bij een lagere snelheid in een lagere versnelling geeft meer trekkracht aan de wielen door de lagere overbrenging. Verder zorgt een lagere snelheid voor minder rijweerstand. Dus hoef je je gaspedaal, in de lagere versnelling, minder ver in te trappen om hetzelfde toerental vast te houden.

Minder gas=minder koppel=minder warmteontwikkeling. En bij ca. 50 tot 60km/h is er al voldoende rijwind om de koelvloeistof onder niet te grote last (=gaspedaalstand=geleverd koppel) voldoende af te koelen.
Mrtn schreef:

De olie wordt bij een olie/water warmtewisselaar eerst verwarmd door de koelvloeistof. De warmte gaat dus van de koelvloeistof naar de olie. Dit beperkt slijtage omdat de olie eerder op bedrijfstemperatuur is.

Zodra de olietemperatuur die van de koelvloeistof overschrijdt draait het proces om en wordt de warmte van de olie naar de koelvloeistof overgedragen.

De enige beperking is de capaciteit van deze warmtewisselaar. Meestal kan de olie zijn warmte niet afdoende kwijt aan het koelwater door onvoldoende werkzaam oppervlak van de warmtewisselaar.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Plaats reactie