Camber , Caster

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Menno

tis een kale as, dus je moet ' m zelf aankleden. Maarja, nieuwe schijven en lagers zijn nooit weg. En dan heb je wel dikke (*) staven en schijven achter.

* dikke staven achter: zorgt voor meer overstuur. Vooral leuk, vliegjes op de zijruiten enzo :p
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

hmm nog nooit achter mij aan gereden zeker
deze gaat bij het minste al om
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Menno

Sven 5 Alpine Turbo schreef:hmm nog nooit achter mij aan gereden zeker
Tuurlijk niet, voor je :D
rev it like a rental
speedline

illuminator schreef:ooh. ik dacht de de williams voor en achter breder was. heb zelf ook een 7j velg eronder liggen. met ET 35. vondt toch dat de velg nog aardig wat naar binnen lag en heb er dus maar een 15 mm spoorverbreder per kant tussen gezet.
Een Williams heeft een 34mm grotere spoorbreedte voor...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Tuurlijk niet, voor je :D[/quote]

klopt helemaal je was eerder in walpils
maarja dat was eigenlijk omdat je al een voorsprongetje had

ik zat nog bij robert te pilsen :p
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
superdave
Contacteer:

Nog meer mensen met nuttige informatie? De informatie hierboven is uiteraard al heel wat, maar hoe meer hoe beter :p
Donleben
Contacteer:

speedline schreef:
illuminator schreef:Overigens is een achteras van een Willie toch gelijk aan die van een 16V ?

De achteras is toch ook breder van een williams. die velgen staan toch al meer naar buiten van een willie?
16v en Williams achteras zijn gelijk. Williams heeft 7J brede velgen i.p.v. 6 of 6,5J...

Aandrijfassen was ik ff vergeten, shame on me :wink:
Wat ik me af loop te vragen;

Wat kan je of moet je aan een Williams onderstel veranderen, zodat hij niet meer zo (snel) uitbreekt aan de achterzijde? Daar ben ik wel naar benieuwd. Zeker met nat wegdek heb ik dit al een keer moeten corrigeren bij een rotonde!

Mijn onderstel is al verlaagd, maar mijn camber nog niet. Is het alleen op te lossen door de wielen iets naar binnen af te laten stellen, of komt er meer voor te kijk?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Tijn
Contacteer:

minder verlagen, slappere dempers....
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk dat het een kwaal is van de clio. ik had het een keer toen ik de auto net had met originele dempers en veren en ik had het laatst weer met 40mm verlaging. Met de nieuwe dempers nog niet gehad maar die liggen er ook net pas onder.

Met nat weer kun je beter gewoon rustig over de rotonde draaien, ik vind het iig geen prettig gevoel op de openbare weg
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Car: Lexus IS250

@Tom: Dat heeft misschien ook wel te maken met je vette Flamingo banden die bijna versleten zijn. :wink:
Tom
Moderator
Car: MB

zou best kunnen :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
SMILLIAW

ik moet zeggen dat ik er niet zo veel last van heb, had het vaker met m'n 16V gehad, maar met m'n willie(nog) nooit.
als het geregend heeft pas ik zoiezo al op, maar als het droog is gooi en smijt ik er soms redelijk op los.
Haas
Car: Megane RS

@ speedline: Vette, goede en duidelijke uitleg :worship: :worship: :worship: :beer: (Y)
Riël
Über-Spammer

Ik ben van plan et25 velgen te monteren (plaats maak ik wel). Deze extra spoorbreedte, komt dat de wegligging ten goede?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Donleben
Contacteer:

Tijn schreef:minder verlagen, slappere dempers....
Dat zie ik niet echt zitten. ik ga dan waarschijnlijk proberen om goede spacers er tussen te zetten, waardoorde spoorbreedte aan de achterzijde wordt vergroot.

Hoeveel MM kan er onder een Williams, zonder dat de wielen tegen de achterschermen komen bij flink inveren?
Tijn
Contacteer:

5 mm ofzo

ga je niet merken.

je kan beter leren er mee om te gaan en je drift te controleren. Heb je meer lol van ook
Donleben
Contacteer:

Tijn schreef:5 mm ofzo

ga je niet merken.

je kan beter leren er mee om te gaan en je drift te controleren. Heb je meer lol van ook
Ik heb 3 BMW's gehad, waarvan er 2 met achterwiel-aandrijving. Die ander was een 4wd. Ik vond het toen altijd wel makkelijk om driftend door een bocht te gaan. :wink:

Er staat dan geen druk meer op de achterwielen, dus moet mijn clio af en toe nog leren kennen in extreme situaties. Ik was alleen benieuwd wat voor mogelijkheden er zijn, om het (kunnen) uitbreken van de achterkant te verkleinen.
Tijn
Contacteer:

Goeie schokdempers monteren (niet knetterhard, geen coupedempers ofzo) is eigenlijk het beste.
( Proflex :worship: )

voorwielaantrijver werkt contra t.o.v. achterwielaandrijver op het gebied van driften. Als je er eenmaal aan gewend bent is het veel makkelijker dan je BMW's waren.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb het werkelijk nog nooit gehad! Mijn onderstel is dan wel compleet origineel, dus redelijk zacht. Ik rij af en toe toch echt wel stevig door bochten heen, maar heb nergens last van. Ik zat gisteren bij Tom in de auto (KW-schroefset, variant 1) en bij de eerste bocht die we stevig doorgingen wilde de achterkant al weg. Daar zal het voor het grootste gedeelte dus mee te maken hebben, denk ik.

Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik 205/45/15 rondom heb en ik niet echt vertrouwen heb ik Tom's achterbanden, dus dat zal ook vast wel meespelen. :)
Donleben
Contacteer:

Ik denk dat ik achter maar nieuwe banden erop ga zetten. Heb nog wel 4 mm profiel (GY Eagle), maar dat zal niet lang meer duren.

Ik merk het namelijk het meeste als de wegen vochtig of besmeurd zijn met modder.

Bij mij zitten er nog goede dempers onder (vrij nieuw, renault), maar dan misschien toch maar een keer wat anders als deze wat slechter worden.

Ik het trouwens mogelijk om de wielen van een clio aan de achterzijde naar binnen af te stellen, dus zo ongeveer:

//[ ]\\
Merijn
Über-Spammer

Vochtige wegen zijn een ander verhaal, ja! En modderweggetjes al helemaal. :) Dan denk ik dat de mijne ook wel uit gaat breken, maar dat doet elke auto toch wel? Beter dan onderstuurd rechtdoor gaan! :D
Donleben
Contacteer:

Donleben schreef:Ik het trouwens mogelijk om de wielen van een clio aan de achterzijde naar binnen af te stellen, dus zo ongeveer:

//[ ]\\
Ik rijdt best veel via de polder, omdat dat veel sneller is om naar mijn werk te komen. Ik heb dan helemaal geen last van stoplichten oid. Ik kom alleen wel veel rotondes tegen. Aangezien het vochtige weer er weer aan zit te komen, en de koolcampagne bij ons weer is begonnen, ben ik benieuwd of het wat uit zal maken als ik de wielen naar binnen af laat stellen.
Maus

Merijn schreef:Vochtige wegen zijn een ander verhaal, ja! En modderweggetjes al helemaal. :) Dan denk ik dat de mijne ook wel uit gaat breken, maar dat doet elke auto toch wel? Beter dan onderstuurd rechtdoor gaan! :D
Ik dacht dat de meeste auto's van huis uit onderstuurd afgesteld worden.
Maar goed, zolang je ervoor zorgt dat er voldoende druk op je voorwielen blijft, kom je al een heel eind. :)
antoine
Car: Renault Clio III RS

kan de tropic naam niet ff aan gepast worden? :worship:
Staat zo raar
Merijn
Über-Spammer

Maus schreef:
Merijn schreef:Vochtige wegen zijn een ander verhaal, ja! En modderweggetjes al helemaal. :) Dan denk ik dat de mijne ook wel uit gaat breken, maar dat doet elke auto toch wel? Beter dan onderstuurd rechtdoor gaan! :D
Maar goed, zolang je ervoor zorgt dat er voldoende druk op je voorwielen blijft, kom je al een heel eind. :)
Da's waar, maar een Clio schijnt nogal weg te willen aan de achterkant. Zelf heb ik er nog nooit last van gehad...
Marcel B.

Merijn schreef:
Maus schreef:
Da's waar, maar een Clio schijnt nogal weg te willen aan de achterkant. Zelf heb ik er nog nooit last van gehad...
Ook een keer gehad in de regen, toen ik een 180 graden bocht moest maken, ging iets sneller dan verwacht :)
Don't walk the grass... smoke it
Maus

Van de week nog enkele keren meegemaakt om achterste voren te staan... :)
Met snel handelen is 't mogelijk om dat te voorkomen.
antoine
Car: Renault Clio III RS

ant1 schreef:kan de tropic naam niet ff aan gepast worden? :worship:
Staat zo raar
dank je (Y)
Merijn
Über-Spammer

Maus schreef:Van de week nog enkele keren meegemaakt om achterste voren te staan... :)
Met snel handelen is 't mogelijk om dat te voorkomen.
Met een RWD is dat ook niet zo heel moeilijk, he! :D
Maus

:D Ik hoefde niet eens gas te geven om dat voormekaar te krijgen, was gewoon met volop remmen of alleen gas los en sturen maar...... :)
Derby

Wat ik me af loop te vragen;

Wat kan je of moet je aan een Williams onderstel veranderen, zodat hij niet meer zo (snel) uitbreekt aan de achterzijde? Daar ben ik wel naar benieuwd. Zeker met nat wegdek heb ik dit al een keer moeten corrigeren bij een rotonde!

De megane (vorige model) heeft er ook een handje van. eerst onderstuur en dan opeens uit het niets rij je achteruit. eerste remedie is meer gewicht achterin. Accu en zo. Je kan een hardere stab stang voor kunnen monteren. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk. smallere velgen/banden. je moet je grip voor verminderen. En dat kan op veel manieren. iets minder banden spanning achter. Je hebt waaschijnlijk toch bijna niets aan last bij je. Zachtere banden. banden met veel profiel helpt ook vooral bij nat weer.

Derby
speedline

Bovenstaande discussie is geen afstellingsprobleem (je kunt het overigens wel afzwakken om het makkelijker te kunnen opvangen) maar een "probleem" wat ingebakken zit in het concept van de auto.

Voorwielaandrijving met het gewicht geconcentreerd voorin. Remmen of gas los en insturen, de achterzijde wordt licht (gewichtsverplaatsing!) en voila overstuur. En dat is (tot op zekere hoogte) precies de bedoeling. Je voorkomt dit door gas te blijven geven en de goede richting op te blijven sturen. Overigens zijn grip, voldoende koppel (voldoende hoog toerental en en juiste (lage) versnelling) aan de aangedreven wielen een bindende voorwaarde om succesvol de auto onder controle te houden.

Dat overstuur "on demand" is om een voorwielaangedreven auto beter de bocht in te laten sturen. Een voorbeeld;

Je gaat iets te hard een bocht in. De auto begint de auto ondersturen (over de voorwielen rechtdoor te glijden). Je laat heel snel (en gedoseerd) het gas los (ookwel gas liften genaamd) en meteen weer gedoseerd gas erop. De achterzijde wordt dan heel even "licht" (minder wieldruk door gewichtsverplaatsing!) en breekt uit. Daardoor draait de voorkant van de auto de goede richting uit en kun je de bocht op de limiet ronden. Heb je dit heel goed onder de knie -> flink oefenen -> dan zijn dit soort voorwielaandrijvers in bepaalde omstandigheden onverslaanbaar door potentieel snellere auto's.

En met die bepaalde oversteer on demand voorwielaandrijvers noem ik de snelle Renaults, Citroëns en Peugeots. De beste is overigens de Lotus Elan 1.6 Turbo. De Focus RS staat ook zijn mannetje. Bovenstaande auto's kennen allemaal het gedrag wat ik hierboven heb omschreven in meer of mindere mate. Er is dus voor de expert driver flink mee te "vegen".

Overigens kennen alle auto's met het gewicht voorin geconcentreerd en voorwielaandrijving bovenstaand gedrag. Je kunt het bij andere auto's alleen slecht opwekken (oversteer on demand) doordat er een gebrek aan grip, handelbaarheid of vermogen is. Als je de dynamische invloeden op een auto begrijpt en er mee kunt werken kun je een optimale wagenbeheersing demonstreren. Je kunt op deze manier het dynamische grensgedrag van elke auto op voorhand beoordelen. Kijken waar de meeste massa geconcentreerd zit, hoe de aandrijving verloopt, de chassisafstelling en wielmaten en hoppa. Knallen op de limiet zonder veel ervaring met het voertuig... >-) Voor je het weet draai je donuts om lantaarnpalen met een achterwielaandrijven of kijk je door de zijruit naar voren met een voorwielaandrijver... (Y) Mensen met angst voor de berm raad ik aan eens met 120km/h door een stuk berm te knallen en te ervaren en te oefenen om de auto onder controle te houden. :p

Uiteraard raad ik niemand aan om dit op de openbare weg te proberen of te oefenen. Alleen in noodsituaties kun je de geoefende handelingen in de praktijk brengen... >-) Oefen op een afgesloten stuk weg, doe een cursus of anderzijds en doe er je voordeel mee. Ik heb namelijk het idee dat een hoop mensen met het snelle Renault speelgoed de weg op draaien, er hard mee gaat en vervolgens zich geen raad weten als er wat verkeerd gaat (door eigen handelen).
Abel
Über-Spammer

En dan heb je mensen achter het stuur die denken dat ze goed kunnen rijden en dan heerlijk de bocht doorgaan om te driften, dat toch eens ff flink schrikken om dat de weg iets te nat was. En dan toch nog ff een paniek voetje hebben.. :evil:

duss iedereen die lekker wil driften of oeffenen doe het ENKEL op een circuit, want daar hebben ze geen slootjes, greppels of bomen
speedline

Robert dB.

speedline schreef:Een voorbeeld;

Je gaat iets te hard een bocht in. De auto begint de auto ondersturen (over de voorwielen rechtdoor te glijden). Je laat heel snel (en gedoseerd) het gas los (ookwel gas liften genaamd) en meteen weer gedoseerd gas erop. De achterzijde wordt dan heel even "licht" (minder wieldruk door gewichtsverplaatsing!) en breekt uit...
volgens mij kan dit nog beter door met het linkervoetje 'bij te remmen'.
Plaats reactie