Clio Williams @ the Nurburgring

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
canonballman

Robert dB. schreef:
Ivo8hoven schreef:Nou ben ik natuurlijk niet echt een kenner, maar vind het gekuid van toerental onwijs meevallen.....?
Hoever zal ie m doortrekken....?
De carrosserie is volledig doorgelast en op verschillende punten verstevigd om de torsiestijfheid te verhogen. Ook heeft de auto een kortere eindoverbrenging, wat de topsnelheid reduceert tot ongeveer 210 echte km/h, maar de trekkracht weer verhoogd, en daar hecht ik natuurlijk de meeste waarde aan.

KORTERE BAK????????

En dan moet ie zn 4 ZO lang doortrekken om uiteindelijk in zn 5 te kunnen???

Iets klopt er niet??? Een clio met 189 krukas pks moet toch heel makkelijk aan de 210 kunnen komen in zn 5??? Zeker met een kortere bak.......
Thierry

Robert dB. schreef:ffies w88 met 180kb/sec :smoke:
Ikke 374 kb/sec 8) . Moehaha
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

vet filmpje (Y)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Hoppa! :D 408kb/s! :) Zometeen effe kijken.
speedline

Leuk karretje... Wordt ook leuk mee doorgereden :worship: Er wordt alleen flink energie weggegooid in bochten door zo "smerend" te rijden. (Ik doel op het bandengekerm in bochten wat duid op grof insturen en daardoor snelheid eruitremmen door de auto licht te laten ondersturen.)

Kortom, in professionele omstandigheden zuigt de afstelling. Voor amateurgebruik voldoet deze prima (Y) Mooi gebalanceerd zonder extreem grensgedrag.

Maaruh, op het gehoor loopt de motor beroerd in het hogere toerenbereik en zijn de bakverhoudingen niet goed.

Dus nogal wat tegenstrijdigheden :wink:

N.b.: Ik heb respect voor mensen die met Renaults hobbymatig aan circuitsport doen. En ik wil niet op enige mate de suggestie opwekken dat ik iets afkraak. Maar vanuit een technische achtergrond heb ik altijd kritiek. Het kan nl. altijd beter :D

Met vriendelijke groet,

Uw aller Speedline...
clio_rally
Contacteer:

speedline schreef:Leuk karretje... Wordt ook leuk mee doorgereden :worship: Er wordt alleen flink energie weggegooid in bochten door zo "smerend" te rijden. (Ik doel op het bandengekerm in bochten wat duid op grof insturen en daardoor snelheid eruitremmen door de auto licht te laten ondersturen.)
Hmm, net even goed bekeken (oh ja, 740 kb/s). Dat banden gekerm heeft volgens mij weinig te maken met echt grof insturen. Wel zie je hem vaak te vroeg insturen, waardoor hij rond de clipping point bij moet sturen, terwijl je dan ook juist weer wil accelereren, wat zorgt voor het gummen en het verlies (in mijn bescheiden mening). Op een circuit is niks mis met grof insturen, maar dan moet je het wel laat en in een keer goed doen. Niet te vroeg en dan later bijsturen. Ook wellicht iets later remmen en gas terugnemen... Maar verder... het gaat wel lekker vlotjes... :bang:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Robert dB.

Merijn schreef:Hoppa! :D 408kb/s! :) Zometeen effe kijken.
??

en 700kb/s?!!?
of dis zeker de 'ping' verbinding de eerste tel van 't filmpie?
wat voor kabel hebben jullie liggen?

keb thuis een 2mb lijn....dus 250kb/s max.
Marcel B.

Robert dB. schreef:
Merijn schreef:Hoppa! :D 408kb/s! :) Zometeen effe kijken.
??

en 700kb/s?!!?
of dis zeker de 'ping' verbinding de eerste tel van 't filmpie?
wat voor kabel hebben jullie liggen?

keb thuis een 2mb lijn....dus 250kb/s max.
nee, 710 kilobit/s = 710/8 = 88 kilobyte/s

Das gewoon de bitrate van et filmpje als je em streamed vanaf de site met mediaplayer of iets dergelijks
Don't walk the grass... smoke it
Robert dB.

aha, ik d8 al...
clio_rally
Contacteer:

Nee, hij download hem gewoon met 710 kb/s, geen idee hoeveel dat is, weet niet zoveel van compu's. Maar ik had hem in een minuutje binnen ofzo? We hebben thuis geloof ik een verbinding via de Tu Delft...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Marcel B.

clio_rally schreef:Nee, hij download hem gewoon met 710 kb/s, geen idee hoeveel dat is, weet niet zoveel van compu's. Maar ik had hem in een minuutje binnen ofzo? We hebben thuis geloof ik een verbinding via de Tu Delft...

Gijs
toeval dan, ik zag nl. playing with 710 kbit/s staan.

710 kilobyte per seconde voor zo'n filmpje in die ("slechte") kwaliteit, zal een beetje onzin zijn :)
Don't walk the grass... smoke it
Anonymous

speedline schreef:Leuk karretje... Wordt ook leuk mee doorgereden :worship: Er wordt alleen flink energie weggegooid in bochten door zo "smerend" te rijden. (Ik doel op het bandengekerm in bochten wat duid op grof insturen en daardoor snelheid eruitremmen door de auto licht te laten ondersturen.)
...
Komt voor een gedeelte ook door de Toyo's die er onder liggen, maar ik denk ook dat het onderstel nog een beetje te hard staat afgesteld (voor biljartlaken-asfalt).

De lijnen die Jeroen rijdt zijn best aardig, al zijn ze nu nog wat verbeterd door adviezen van zeer ervaren Ringrijders. Het insturen op de Ring is niet zo zeer het standaard buiten-binnen-buiten gebeuren omdat de bochten knijpen of juist ruimer worden. Dat is juist ook een van de leuke dingen aan de Ring trouwens.
speedline schreef: Kortom, in professionele omstandigheden zuigt de afstelling. Voor amateurgebruik voldoet deze prima (Y) Mooi gebalanceerd zonder extreem grensgedrag.
De Clio is op zich nu niet extreem tricky, dat klopt. Minder tricky dan een Cup Mégane in ieder geval, al kan de achterkant toch redelijk onrustig worden.
speedline schreef: Maaruh, op het gehoor loopt de motor beroerd in het hogere toerenbereik en zijn de bakverhoudingen niet goed.
Dit is wel interessant, wat bedoel je met beroerd lopen? De geluiden die je hoort komen eigenlijk overal vandaan in de auto, je kunt elkaar in ieder geval bijna niet verstaan als je een beetje doorrijdt :)
speedline schreef: N.b.: Ik heb respect voor mensen die met Renaults hobbymatig aan circuitsport doen. En ik wil niet op enige mate de suggestie opwekken dat ik iets afkraak. Maar vanuit een technische achtergrond heb ik altijd kritiek. Het kan nl. altijd beter :D
Goede instelling, als je nog adviezen hebt voor Jeroen zijn die vast wel welkom.

Mzsl,
Stéphane
Steven
Car: M536

Is het een kooi met gebouten schoren dat het zo piept? Ik zou toch lichtelijk gek worden als ik erin reed.
Florus

Mooi filmpje,jammer dat je verder weinig buiten gefilmd ziet,heeft volgens mij weinig met "williams" te maken,geen williams interieur,geen gouden velgen,kortom geen williams maar gewoon een clio met opgefokte 2 liter motor. :smoke:
antoine
Car: Renault Clio III RS

Is dit misschien de oude rally clio van ronny meijer .Deze stond ongeveer 4 jaar gelden tekoop bij achterberg.Dan is het dus wel een williams.proflex :worship:

gr antoine
Anonymous

[img]http://www.8200rpm.com/gallery/nordschl ... /clioj.jpg[/img]

Deze is het in ieder geval.

Van het gepiep hoor je niet zo veel als je met een helm oprijdt. En opgefokt is die 2 liter zeker :)
Robert dB.

Stéphane wil je je nog aan ons voorstellen in het Wie is Wie topic,

bvd Robert
Robert dB.

dank u.

Heb jij nog contact met de eigenaar van deze Clio? Wellicht leuk als hij nog wat tekst en uitleg wilt geven hier.
Anonymous

Ja, ik heb zeker nog contact met hem. Hij is alleen beroepsmilitair en hij is op dit moment in het buitenland op de kazerne.

Ik heb hem zonet even telefonisch gesproken, en hij is vrijdag weer terug. Ik heb hem gewezen op dit topic, dus dan kan hij uit eerste hand antwoorden op de vragen over de auto geven. Ik ken de auto zelf ook wel, maar details kun je beter aan hem (Jeroen) zelf vragen.
RO 16v

Leuk filmpje.

Om een iets betere wegligging te krijgen zou je het camber aan de voorkant naar -3 moeten zetten en een stabilisatorstang van een Megane monteren, dat laatste zorgt voor minder overhelen in de bochten (weet niet of het er al op zit).
De motor loopt niet echt lekker, met die aanpassingen zouden er wat meer pk's eruit moeten komen, misschien zijn de nokkenassen te scherp en zou je moeten terug gaan naar 292 graden, zodat je wat meer koppel terug krijgt, de bak verhoudingen kloppen ook niet echt, normaal met een korte bak zou ie veel sneller door z'n 4de versn. heen moeten gaan en in z'n 5 pakt ie niet lekker op en trekt ie niet lekker door, uitgaande van een Megane of RS phase 2 bak.

Voor de rest een pittig autootje. :)
Jeroen W.

Dag allen,

Ik ben dus de bestuurder en eigenaar van de Clio in het filmpje. Ik zal meteen maar een aantal onduidelijkheden weg nemen.

Twijveld over de 189pk aan de wielen. Ik heb de auto zo gekocht, en toen zat er een uitdraao bij dat de auto 189pk aan de wielen zou hebben. Wie ben ik om dat niet te geloven. Als iemand mij het dus vraagt, zeg ik altijd dat getal. Als het niet zo is, ach ja, hij doet het er prima mee hoor.

Doortrekken in z'n 5. Er is een hele duidelijke reden waarom hij in dat filmpje niet doortrekt. Er is namelijk geen enkele auto die op dat gedeelte van de baan goed trekt. Het loopt daar behoorlijk stijl omhoog namelijk. Is moeilijk te zien in het filmpje, maar geloof me het is daar stijl.

Volgens een aantal mensen loopt het blokje niet goed. Ik weet niet waar die mensen dat op baseren, maar het ding loopt als een zonnetje. Zonder morren naar zijn maximale toerental. Ik schakel overigens meestal ergens tussen de 6500 en 7000 rpm. Shiftlight begint normaal te branden bij 7000rpm.

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

P.S. Leuke site dit trouwens.
wouter 16v

Respect voor de wagen, maar ik heb nog een vraag hoeveel pk heeft dat ding dan aan de krukas?
Paskie

Zeker respect !!! :worship: :worship:

ook errug tof filmpie (Y)
canonballman

Ja, mooie auto inderdaad.

Om op de bak terug te komen: Dat het stijl daar is weet ik. Ik geloof dat op de hele Nordschleife wel een hoogteverschil zit van bijna 200 meter (dus afstand tussen laagste punt en hoogste punt). Verbeter me als ik fout zit........

Als je alleen daar rijdt, dan zou ik toch eens gaan denken aan een iets kortere eindoverbrenging, want zo gebruik je de vijfde versnelling haast niet.

Op een mooie vlakke weg (misschien iets aflopend: autobahn) kun je zo misschien wel een iets hogere top halen, maar op dit circuit haal je dat toch niet.
Ivo
Über-Spammer

Ach ja, je hebt altijd en overal mensen die het beter (denken) te weten........ :D

Ze hadden er toch een uitdrukking over, iets met "de beste stuurlui......"

Wijs filmpie man.......meer :smoke:
Tom
Moderator
Car: MB

maar aangezien reinier al jaren bakken reviseerd weet ie wel iets Ivo :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer

Tom schreef:maar aangezien reinier al jaren bakken reviseerd weet ie wel iets Ivo :D
.....Ow, maar ik noem geeen namen he jongens... :wink:
Tom
Moderator

ok dan. Kan er trouwens nienamd soepen met filmpjes, wel vet om je zelelf effe voorbij te laten sjeezen. Gewoon voor de fun :lol:
Ivo
Über-Spammer

Nou Tom, wanneer gaan we een mooi filmpie maken van een Willie die aan het sporten is met een Bleu SPort....... :wink:
Jeroen W.

Om dan meteen maar weer de gestelde vragen te beantwoorden eerst even wat anders. Nog bedankt voor de leuke reacties!

Vermogen aan de krukas. Volgens de terugberekening op de uitdraai zou dit precies 200pk moeten zijn. Ik weet het niet precies, er staan zo veel getallen op, ik weet niet welke ik precies moet hebben. Ik vind het ook niet belangrijk. Als mensen mij vragen hoeveel pk de auto heeft, (is altijd een van de eerst gestelde vragen) zeg ik rond de 190. Ik weet het echt niet precies heren, genoeg in ieder geval.

Het hoogteverschil is meer dan 300 meter op de Nordschleife.

De bakverhoudingen kloppen echt wel hoor. Als ik alleen rij, dan pakt ie wel op in zijn 5. Op dat steile stuk en loopt ie 195 km/h heuvel op. Ter vergelijking. De echt dikke auto's daar (Porsches en BMW M's) halen ongeveer 230 km/h. Dus zo slecht is 195 km/h denk ik niet. Op Schwedenkreuz (het snelste stuk in de baan waar in het filmpje een paar motorrijders in de weg zaten) loopt mijn Clio bij dik 220 km/h (teller) in de begrenzer in zijn 5. Dus te lang is zijn 5 zeker niet. Maar de 5e versnelling wordt inderdaad niet veel gebruikt. Op de hele 21 km zit ik slechts 3 keer in zijn 5. In z'n 1 en 2 kom ik helemaal niet. 90% van de tijd rij ik dus in 3 en 4.

@ivo8hoven: Je hebt helemaal gelijk, maar ik vind het wel leuk om een discussie aan te gaan. Commentaar is alleen maar goed, kan ik misschien wel wat van leren.
Tom
Moderator

Ivo8hoven schreef:Nou Tom, wanneer gaan we een mooi filmpie maken van een Willie die aan het sporten is met een Bleu SPort....... :wink:

das een goeie
wouter 16v

Nou ik stelde vraag omdat ik zelf in mijn clio met 194 pk aan de krukas zit, dan weet ik nu ongeveer wat ik aan de wielen heb. Bedankt.
Ivo
Über-Spammer

Kom binnenkort wel even jullie kant op, naar FNO ofzoiets..!
Roy
Moderator

Laatste stuk van de Ring is echt heel erg steil.

Toen ik er voor het eerst reed dacht ik dat er wat mis was met mn auto want hij had volle turbodruk maar ging niet zo hard meer. Pas bij het 2e rondje zag ik pas dat er veel verschil in zat :lol:

Wel kicke filmpje. (Y) :D
5 GT Turbo '88 GT5
Plaats reactie