[R5 GTT fase 2] Nieuwe Koppelingsplaten
Ik heb er ook een powerclutch van sachs op zitten..kostte zo rond de 200 euri..zitten er nu 2 jaar in (45000km) en begint nu af te takelen (rinkelend geluid van de drukgroep in de wisselbak bij koude start als ik de koppeling in druk). Ik denk er zelf over om weer zo'n setje aan te schaffen want ze rijden wel prettig. Ga ik gelijk een upgrade vliegwiel (30% lichter) aanschaffen.
Via m'n werk heb ik een LUK setje uit het magazijn gehaald, ook een versterkt setje.
Geen probleem met monteren, nou lag mijn blok er al uit dus misschien lag het daar aan
Voor artikel nummer van LUK plus Bruto prijs ( waar je bij de automat. zaak nog wel wat korting af lult ) stuur maar ff een mailtje naar eric.hitzert@vanheck.nl
Geef dan ook ff aan waar je vandaan komt, dan geef ik ook nog wel de naam van de Automat zaak waar je de meeste kans hebt dat ze hem gewoon op voorraad hebben.
En anders kunnen we hem nog dezelfde dag leveren, en uiterlijk de volgende dag.
Geen probleem met monteren, nou lag mijn blok er al uit dus misschien lag het daar aan

Voor artikel nummer van LUK plus Bruto prijs ( waar je bij de automat. zaak nog wel wat korting af lult ) stuur maar ff een mailtje naar eric.hitzert@vanheck.nl
Geef dan ook ff aan waar je vandaan komt, dan geef ik ook nog wel de naam van de Automat zaak waar je de meeste kans hebt dat ze hem gewoon op voorraad hebben.
En anders kunnen we hem nog dezelfde dag leveren, en uiterlijk de volgende dag.
Cars : Volvo V40
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert
5 Turbo kopen ????
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert
5 Turbo kopen ????
Kben ook mn platen aant vervangen nu, bak heb ik al los, alleen hij zit met de middensteun nog vast, denk dat ij 'm daar losmaak (die centrale moer), steun onder de motor en dan de auto iets laten zakken, zodat het blok omhoog komt en dan de bak loswrikken, kzie wel hoe het gaat
Dan de bak naar links schuiven en kijken hoeveel ruimte ik heb

Dan de bak naar links schuiven en kijken hoeveel ruimte ik heb

Mrtn = Maarten
Het blok eruit takelen is een koekie. Alleen wel triple-checken dat je alles los hebt gehaald
Er weer in hangen is alweer iets lastiger, wegens de schuine plaatsing van de motorsteunen. Het makkelijkst is om de linker motorsteun die aan het onderblok gebout zit en de extra baksteun middenvoor pas erop te zetten als het blok al in de auto hangt. Dan heb je lekker veel manouvreerruimte (galgje!!) om de hele zaak op de goede plek te krijgen.
En dan weer de miljoenen slangen netjes vastmaken...
Ik ga het dit weekend zelf ook weer eens oefenen. Ook de koppeling vervangen, want die zit vastgeroest (lang verhaal). Gelukkig hebben we nog een goede koppeling + drukgroep liggen

En dan weer de miljoenen slangen netjes vastmaken...

Ik ga het dit weekend zelf ook weer eens oefenen. Ook de koppeling vervangen, want die zit vastgeroest (lang verhaal). Gelukkig hebben we nog een goede koppeling + drukgroep liggen

Vinnek ook
De bak terug aan het blok krijgen is met de hele hap op de werkbank al ff pielen, ik moet er niet aan denken dat ik dat half schuin hangend onder de auto moet proberen. Dus als je hem er al niet eens lekker af krijgt, dan weet je zeker dat je hem er nooit meer zo op krijgt. 


zo. Vrijdag gaat het beginnen. Nieuwe koppelingsplaten. Hopelijk zondag weer klaar.
De auto kan mooi op de brug, dus dat moet een stuk makkelijker gaan dan met een krik.
De auto kan mooi op de brug, dus dat moet een stuk makkelijker gaan dan met een krik.
Ach met een krik gaat het ook prima, ik heb me blok hier gewoon voor de deur eruit getakeld met een handtakel. Ging prima 
De powerklots klotst goed, moet alleen nog de koppelingskabel even zien te stellen. Iemand een idee, moet op pedaal maar hoe ook weer precies? Je had een auto stelmechanisme wat vaak kapotging maar wel met tajrep gefixed kon worden ofzo

De powerklots klotst goed, moet alleen nog de koppelingskabel even zien te stellen. Iemand een idee, moet op pedaal maar hoe ook weer precies? Je had een auto stelmechanisme wat vaak kapotging maar wel met tajrep gefixed kon worden ofzo

koppelingskabel is toch zelfstellend? anders haal je gewoon ff een nieuwe?
Immer wieder die verdammte Holländer
Jah er zit een stelmechanisme op het pedaal, de kabel is nog prima en als je het mij vraagt nog vrij nieuw ook.
Maar dat mechanisme op het pedaal schijnt wel eens vast te lopen, maar dan kon je iets met een tie-wrap vogelen om em toch weer strak te zetten. Dat truucje zoek ik
Anders moet er een heel nieuw pedaal op.
Maar dat mechanisme op het pedaal schijnt wel eens vast te lopen, maar dan kon je iets met een tie-wrap vogelen om em toch weer strak te zetten. Dat truucje zoek ik

Anders moet er een heel nieuw pedaal op.
Ik bedoel alleen maar dat je met een brug wat meer werk ruimte hebt. Ik weet ook niet precies hoe het allemaal moet. Ik ga gewoon doen wat er gezegt wordtSteven schreef:Ach met een krik gaat het ook prima, ik heb me blok hier gewoon voor de deur eruit getakeld met een handtakel. Ging prima
De powerklots klotst goed, moet alleen nog de koppelingskabel even zien te stellen. Iemand een idee, moet op pedaal maar hoe ook weer precies? Je had een auto stelmechanisme wat vaak kapotging maar wel met tajrep gefixed kon worden ofzo

Ik kan niet wachten dat het allemaal achter de rug is en ik weer kan rijden

Wel zonder bumper, want die heb ik nog niet klaar, maar is wel een eind opweg

Als je de koppeling hebt vervangen moet je het stelmechanisme van het pedaal even resetten, omdat je van een dunne naar een dikke plaat gaat, en het mechanisme werkt natuurlijk alleen maar de andere kant op. Moet je even kijken hoe dat zit, is een constructie met een kamwiel. Is met een simpele vingerbeweging weer terug te zetten naar het eind, en dan moet je daarna de kabel strak trekken door het pedaal een paar keer in te trappen. Dan moet het allemaal weer goed zijn. Doe je dit niet, dan zit het aangrijpingspunt van de koppeling totaal op de verkeerde plek.Steven schreef:Jah er zit een stelmechanisme op het pedaal, de kabel is nog prima en als je het mij vraagt nog vrij nieuw ook.
Maar dat mechanisme op het pedaal schijnt wel eens vast te lopen, maar dan kon je iets met een tie-wrap vogelen om em toch weer strak te zetten. Dat truucje zoek ik
Anders moet er een heel nieuw pedaal op.
Ohw? dat heb ik niet gedaan!! hij koppelt en ontkoppelt goed hoor en het aangrijpingspunt zit ook niet bovenin ofzo.....Matijs schreef:
Als je de koppeling hebt vervangen moet je het stelmechanisme van het pedaal even resetten, omdat je van een dunne naar een dikke plaat gaat, en het mechanisme werkt natuurlijk alleen maar de andere kant op. Moet je even kijken hoe dat zit, is een constructie met een kamwiel. Is met een simpele vingerbeweging weer terug te zetten naar het eind, en dan moet je daarna de kabel strak trekken door het pedaal een paar keer in te trappen. Dan moet het allemaal weer goed zijn. Doe je dit niet, dan zit het aangrijpingspunt van de koppeling totaal op de verkeerde plek.
hoe bedoel je dit precies?
Mrtn = Maarten
Nouja hoe bedoel ik dit, gewoon... 
Wij hadden dit bij de auto van Calle, daar zat na het vervangen van de koppelingsplaat het aangrijpingspunt ongeveer tegen de vloer. Niet erg prettig rijden dus. Toen bedachten we ons dat er een zelfstellend mechanisme in zit dat compenseerd voor het slijten van de koppelingsplaat. Nu was de plaat die er af kwam helemaal op, en die erop ging bijna nieuw. Een verschil van een paar milimeter dus, en dat maakt in je pedaalslag nogal uit. Dus even die kam van dat mechanische weer naar het einde gezet, paar keer trappen zodat hij zichzelf stelt, en toen was alles weer koek en ei

Wij hadden dit bij de auto van Calle, daar zat na het vervangen van de koppelingsplaat het aangrijpingspunt ongeveer tegen de vloer. Niet erg prettig rijden dus. Toen bedachten we ons dat er een zelfstellend mechanisme in zit dat compenseerd voor het slijten van de koppelingsplaat. Nu was de plaat die er af kwam helemaal op, en die erop ging bijna nieuw. Een verschil van een paar milimeter dus, en dat maakt in je pedaalslag nogal uit. Dus even die kam van dat mechanische weer naar het einde gezet, paar keer trappen zodat hij zichzelf stelt, en toen was alles weer koek en ei

Dat zal ik ff onthouden. Je weet maar nooitMatijs schreef:Nouja hoe bedoel ik dit, gewoon...
Wij hadden dit bij de auto van Calle, daar zat na het vervangen van de koppelingsplaat het aangrijpingspunt ongeveer tegen de vloer. Niet erg prettig rijden dus. Toen bedachten we ons dat er een zelfstellend mechanisme in zit dat compenseerd voor het slijten van de koppelingsplaat. Nu was de plaat die er af kwam helemaal op, en die erop ging bijna nieuw. Een verschil van een paar milimeter dus, en dat maakt in je pedaalslag nogal uit. Dus even die kam van dat mechanische weer naar het einde gezet, paar keer trappen zodat hij zichzelf stelt, en toen was alles weer koek en ei

Het blok hangt er al helemaal uit. Ik zal vanavond ff wat foto's maken.
Hopelijk zitten vanavond de nieuwe platen erop en hoeft morgen "alleen" het blok er weer in
Hopelijk zitten vanavond de nieuwe platen erop en hoeft morgen "alleen" het blok er weer in

helemaal vergeten foto's te maken. Heel stom. Het vervangen van de platen is eigenlijk zonder enige tegenslag voltooid.
Die sachs platen zijn echt lekker. Moet wel weer ff wennen dat de koppeling eerder pakt, maar dat zal binnen no time wel weer "normaalk" zijn
Die sachs platen zijn echt lekker. Moet wel weer ff wennen dat de koppeling eerder pakt, maar dat zal binnen no time wel weer "normaalk" zijn

Ik zag inderdaad dat het maar 1 plaat is, maar iedereen zegt altijd "koppelingsplaten", en nu zeg ik dat ookSteven schreef:Jah tis idd wennen, ik *bonk* ook nog wel eens met die sachs
Tis trouwens maar 1 plaat die aan 2 kanten frictie materiaal heeft zitten, geen meerdere platen.

Ik ben schijnbaar makkelijk te beinvloeden
