[R5 GTT] B&Y Project - Stalling in Eindhoven e.o.?

Vertel hier alles over je project.
Benny_R

Goed de vorige auto heb ik inmiddels door mideen geflexed en naar het stort gebracht. Dragende delen laten lassen blijkt een beetje duur te zijn. Het moest door een bedrijf met een vergunning voor carrosserie lassen gebeuren, blablabla... weg dus...

Nieuwe carrosserie nieuwe kansen!

1ste probleem be ik al tegen gekomen. Die wielen zitten vast gelijmd! en hoe! rechtsachter ging wel redelijk los met wat trapwerk, maar links zit ie echt moervast... Door al dat gekrik en getrap is mun rand op de kokerbalk aant buigen...

kan ik de auto ook nog op een andere plaats achter opkrikken?

Waar zit het wiel op gemonteerd, wat moet ik ervoor los draaien om het er onderuit te krijgen?

Kan altijd nog de achteras verwisselen met mun oude GTT, maaja moet toch wel op een of andere manier los te krijgen zijn...

mzzls
Laatst gewijzigd door Benny_R op wo 22 sep 2004 10:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

hmmm als hier al een topic van was dan kan je die toch gewoon updaten ??
Benny_R

Nou wordt er liever niet aan herinnerd... :D
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

SJA OKE dan is dat duidelijk :wink: :lol:
Jeroen V
Contacteer:

zitten die wielen nu echt vast gelijmd? of zitten ze gewoon erg vast?

Je kan beter het wiel rustig heen en weer wrikken met korte "slagen".
Ruud

Ik heb de wielen ook gezien , maar er zit een gek spulletje tussen. ALS het lijm is zou ik niet weten maar de wielen zitten bom vast.
Benny_R

nou, ze zitten in ieder geval zo vast dat ze niet los gaan als je er van de achterkant flink tegen trapt! wrikken heb ik ook al geprobeerd. Heb de bouten los gedraaid maar wel derin laten steken en dan de auto weer laten zakken maar hielp ook niet. zelfs op een houtje an de binnenkant zodat ie eigenlijk naar buiten moet klappen. maar nix...
Ook al met een hamer erop lopen tikken en draaien enzo...

In het midden van het wiel zit een gat met zo'n grote bout. waar is die van? kan ik het hele zooitje niet deraf halen? is het misschien makkelijker los te krijgen...

Zijn er nog andere / betere krikpunten achter i.p.v. die rand?!
Ruud

Zijn er nog andere / betere krikpunten achter i.p.v. die rand?![/quote]

Benny haal ff een paar as steuntjes. Die kun je achter links en rechts onder de achter as zetten en voor aan 2 kanten onder het supframe.
Het werkt veel makkelijker en is nog een heel stuk veiliger. Je zou niet de eerste zijn die een auto van de krik schiet.
Benny_R

Ruud schreef:
B&Y schreef:Zijn er nog andere / betere krikpunten achter i.p.v. die rand?!
Benny haal ff een paar as steuntjes. Die kun je achter links en rechts onder de achter as zetten en voor aan 2 kanten onder het supframe.
Het werkt veel makkelijker en is nog een heel stuk veiliger. Je zou niet de eerste zijn die een auto van de krik schiet.
Vond het altijd al raar dat die dingen assesteunen heette, ik zet ze altijd onder de krikpunten! haha, nouja boeie, ik heb ze in ieder geval al, ga ut morgen nog uns proberen. misschien iets tegen de achterkant van de velg proberen te zetten en dan met een hamer te tikken moet toch lukken...

thanx voor de info!
Anonymous

een blok hout plat op je velg en een paar keer meppen. krijg je als je dr geen kopervet tussen hebt.
Riël
Über-Spammer

Hehe :) kreeg ze er ook al niet af. Heeft die slimbo ijzerlijm tussen geprutst omdat ie geen opvulring had (vw-velgen). Gewoon HEEL HARD SCHOPPEN 8) Succes met de nieuwe bak, stuk beter dan die ouwe hé.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ad van Haperen
Contacteer:

je velg aan de andere kant weer vast draaien dan aan bijde kanten tegen de velgen een stuk hout of iets dergeleijks houden en daartussen een krik die je langzaam uit elkaar draaid aangezien die ene dan weer vast gezet is moet die adnere met de "lijm" wel loslaten (of de lijm moet sterker zijn dan je 4 wielbouten maar dat lijkt me sterk :lol: )
Benny_R

Riël schreef:Hehe :) kreeg ze er ook al niet af. Heeft die slimbo ijzerlijm tussen geprutst omdat ie geen opvulring had (vw-velgen). Gewoon HEEL HARD SCHOPPEN 8) Succes met de nieuwe bak, stuk beter dan die ouwe hé.
Ja stukken beter! moet hem wel niet mollen, met dat trappen, heb 1 x mis getrapt was gelukkig niet mun hardste kick :wink: beetje deuk in achterscherm, maaja deuken we wel wer uit he! :D je ziet het alleen als je der schuin op kijkt.

nou kga ut weer proberen! heb net gefitnust dus nu moet het lukken :lol: :lol: :lol:

thanx voor de tips...

mzzls
Benny_R

Goed heb er 3 af! alluminium staaf tegen de achterkant van de velg gezet en flink met een hamer derop meppen, draaien en weer... na +- 20 minuten liet de velg achter los... voor binnen 10 minuten rossen. :D

Beschadiging van de velg valt wel mee riel en is toch aan de binnenkant, dus als je ze nog wilt hebbuh...

alleen de laatste velg zitten ineens 2 17-er bouten in... laat ik nou mun doppenset compleet hebben op die na... :( dus ben eff naar de gamma :p

mzzls
clio_rally
Contacteer:

Gewoon bouten los draaien. Niet helemaal, maar dat ze losjes het wiel klemmen. Dan stukje rijden en daarna kan je wiel meestal wel meteen loskrijgen, werkt bij mij...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Benny_R

Stukkie rije, betekend bij mij een werkende auto pakken R5GTT de garage uit duwen, sleepkabel vastmaken en karre... haha :wink:

heb net eff dop 15 en 17 gehaald nu heb ik allus compleet t/m 27 ofzo lijkt me voldoende 8)
Droes

man man man. en dat allemaal voor een wiel.
Ik word onwel als ik dit allemaal lees.
Wat voor koeien zetten zo nu iets vast met lijm
niet te geloven :evil: Veel geluk
Benny_R

Goed, ik heb de auto redelijk gedemonteerd en nu kan ik langzaam beginnen met het schuren van de auto...

Er zijn nogal veel meningen over hoe ik die auto moet schuren... Ik zou graag wat advies willen van mensen die ook hun auto's hebben overgespoten, of in ieder geval verstand hebben van auto's spuiten.

Ik zit dus met het volgende:
Mun auto is orgineel alpine blauw, daar heeft de vorige eigenaar een grond en lak laag overheen gespoten. Die nieuwe lak is volgens mij niet echt fantastisch... hij is ook niet onder de wielkast verbreders gespoten, niet erg professioneel dus.

Hoe moet ik nou de auto schuren? Tot op het metaal? tot op de orginele grondlak?(lijkt me erg lastig.)f gewoon licht opschuren en weer een aantal lagen erover heen spuiten?

Wat kan ik allemaal zelf in de garage hier doen? schuren lijkt me duidelijk... maar spuitplamuur? met compressor?(heb ik tot mijn beschikking.)of gewoon spuitbus? Grondlak laten spuiten of zelf? (drukkabine of in garage?)

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Alvast bedankt,

Mzzls! Benny...
Riël
Über-Spammer

Benny_R schreef: heb net eff dop 15 en 17 gehaald nu heb ik allus compleet t/m 27 ofzo lijkt me voldoende 8)
30er voor de aandrijfasmoer :)
Benny_R

Riël schreef:
Benny_R schreef: heb net eff dop 15 en 17 gehaald nu heb ik allus compleet t/m 27 ofzo lijkt me voldoende 8)
30er voor de aandrijfasmoer :)
Had compleet tot 32 dus maakt niet uit!

Iemand tips nog voor ut schuren / spuiten? zie boven...
Benny_R

zit met dit weer hier aan mun aut te werken. nou wil ik vandaag de motor er eindelijk uit halen, deze is kapot, schijnt. nou wil ik dat doen door hem op het subframe te laten zitten en de carrosserie eroverheen te tillen.

ik heb de motor voor zover als ik kan zien los. (ook de schakelstang). maar hoe zit het nou met de stuurstang en de remleidingen als ik dat op deze manier wil doen? wat moet er dan extra losgemaakt worden.

thanx...
Abel
Über-Spammer

1 tip,

Goed kijken!!! :D
Benny_R

Heb mezelf afgelopen dinsdag een leuk verjaardags cadeautje gegeven... een lasapparaat! (Mig/Mag) erg handig met alle dingen die ik nog in mijn hoofd heb om te doen aan de auto.

Klein probleempje nu is dat ik nog niet kan lassen. heb zo'n kwartiertje geprobeerd. Op het laatst ging het redelijk, kwestie van de juiste afstelling volgens mij. Maaja toen was de gasfles al op :( (wegwerpfles 1 liter) Geen probleem, aankomende week eff een tienliter fles halen.

Heb de hele komende week vrij en die gaat dan ook volledig benut worden voor mijn GTT. Ik denk dat ik dat lassen wel maandag redelijk onder de knie krijg. Dan zet ik eerst mijn nieuwe voorfront derin.

Daarna wou ik eigenlijk aan mijn achterklep (incl. plastic rand) beginnen. Nu wil ik graag weten doe anderen dit hebben gedaan! Ik kan van 2 manieren uit gaan:

1. je maakt een plaat precies op maat en last hem erover heen.

2. Je slijpt het nrbord en de rand onder weg en last een plaat achtertegen. en het randje werk je wel weg met wat plamuur.

Optie 2 lijkt me een makkelijkere optie maar is volgens mij nog niet zo gedaan, of wel?

verder: Hoe krijg ik de juiste bolling in het metaal? Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig of wordt dat met plamuur opgelost?

Om de kofferbak open te krijgen verzin ik wel iets.

mzzls!
Alleycat
Contacteer:

Gefeliciteerd met je verjaardag.... :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Nog gefeliciteerd & euh, wanneer zullen we kentekenplaten uitwisselen??

heb ze nog staan voor je.

ik hoor het wel over PM :)
Benny_R

Hey mensen,

Het was de bedoeling dat ik vandaag goed op zou schiten met de auto en dat de voorkant erop zou wrden gelast. nou dat is dus niet gelukt... Ik kwam nog 2 dingen tegen die echt aandacht nogig hadden.

Het 1ste was het stuk van de wielkast dat helemaal vooraan voor het front naar onder loopt. Dit was aan 1 kant niet zo goed meer. (lees verrot, vern##kt, verroest) dus dat heb ik eruit geflexed en daarvoor heb ik een stukje plaat voor op maat gemaakt om erin te zetten. Nou ben ik de randjes van het oude stuk weg aan het slijpen, zie ik ineens een gaatje zitten in de kokerbalk van het motorruim. (waar de wielkast op is gelast dus.)
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0018.jpg[/img]
:@ :evil: :@

minder dus...

Wat is hiervoor nou de beste oplossing... als het geen dragend deel was zou ik er gewoon alle roest vanaf halen en een glasvezel matjes tegenop gooien... aan de andere kant zit in de buurt wel een gaatje dus ik kan hem van die kant met tectyl vol spuiten. (of is roestomvormer beter?) Of moet die gelast worden? Moet dat dan helemaal dicht gelast? Vast lassen en met tectyl waterdicht maken?

graag wat advies! kan ik morgen weer verder! 8)

thanx!
Benny_R

kan de post niet meer verwijderen.. :evil:
Laatst gewijzigd door Benny_R op wo 3 sep 2003 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny_R

na het overweldigende aantal reacties, ben ik vandaag maar begonnen zoals ik denk dat het wel goed is... :D

Heb eerst en zooitje kaal geschuurd tot ik geen roest meer zag. Daarna heb ik de balk op die plek wat recht proberen te maken. Hij heeft hier een goeie tik gehad aan deze kant. Plaatje op maat gemaakt en 6 gaatjes geboord voor proplassen.

zie hier het resultaat:

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0021.jpg[/img]

eff dichterbij:

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0024.jpg[/img]

vanmiddag eff een spuitbus tectyl halen en van de achterkant en voorkant water/luchtdicht maken.

moet zo toch wel voldoende zijn denk ik... denk ook niet dat ze dat zien bij de apk... maar als ze het zien zal het toch ok geen probleem zijn of wel?

mzzls
Ruud

Hey benny ziet er goed uit maar zul je voor de zekerheid het niet helemaal aflassen. Dat is maar 5 minuten werk met z'n fijn lasapparaatje dat je hebt.
Ben

Ruud schreef:Hey benny ziet er goed uit maar zul je voor de zekerheid het niet helemaal aflassen. Dat is maar 5 minuten werk met z'n fijn lasapparaatje dat je hebt.
mee eens als je het doet doe het dan goed :) je kunt hem beter helemaal dicht lassen en dan pas tectyl erop :beer: Je wil het voor jezelf op langere termijn toch ook netjes voor elkaar hebben lijkt mij en dan heb je ook geen last met de apk als jeje las naad netjes vlak flexed zien ze er ook nix meer van. Wat niet weet wat niet deerd zeg ik altijd maar. Bij mijn 5 tl hebben we bepaalde punten gewoon een flinke plak vet met zand erop gesmeerd en komt mooi door de apk. De meeste gaan toch niet met hun vingers in de vet poeren ;)
Benny_R

Kee doe ik dat. Inderdad fijn lasapparaatje maaja heb ook nog niet zo vaak gelast he... het zit in ieder geval al vast. heb het zo gedaan omdat ik bang was dat ik er anders doorheen zou lassen maar doe het wel in kleine stukjes zodat het niet te heet wordt. moet lukken. wordt helaas iets voor morgen, moet nu weer gaan werken. heb ng altijd geen tectyl gehaald maaja 1 nachtje zal het wel overleven. Is roestomvormer nog nodig of kan het toch niet verder roesten als het helemaal afgesloten is?
Ben

als afgesloten is roest het vrijwel niet dus gewoon tectyl erover. maar zou het eerst wel ff opschuren.
Je kan het natuurlijk ook opschuren primer laag erop en iets dat in de kleur komt erop spuiten ;)
Benny_R

ik bedoel de binnenkant van de balk waar het gat in zit. Daar kom ik wel bij met zo'n spuitbus met slangetje deraan, dat ik dat daar helemaal dicht spuit. Aan de buitenkantmoet ik nog het deel van de wielkast op lassen wat ik op maat heb gemaakt ervoor.(wat ik boven ergens al genoemd heb). denk dat ik voor de niet zichtbare delen toch voor tectyl ga lijkt me een stuk langer roestvrij. bij lak kan het na een krasje alweer gaan roesten.
Ben

tectyleren dan maar (Y) goed dat je over tectyl begon moet mijn binnenkant van mijn achterschermen nog in de tectyl zetten straks maar ff doen.
Riël
Über-Spammer

Niet de ontwateringesgaten meetectyleren achterkant binnenkant dorpels. hadden ze bij mij gedaan: nergens roest, behalve achter de tectyl waar 't water was blijven staan. Nix ernstigs, maar werd wel weer lassen :)
Plaats reactie