[5GTT] Dumpvalve. Waarom minder geluid dan anderen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Hier heb ik een bericht gevonden op de saab-site, deze gast is namelijk niet te spreken over de Bosch Dumpvalve. Dit is zijn mening natuurlijk, misschien hebben jullie er iets aan.
http://www.saabcentral.com/forums/viewtopic.php?t=4946
Yeah that may be the case, But the point is the std unit does not react as quickly as an aftermarket motorsport valve, after all that's why they make em!

The point of a dump valve is to protect your turbo from backwash pressure so that the compressor fins don't flex and keep it spinning by instantly allowing the pressure to vent back thru the system or out to the atmosphere.
Any delay (and im talking milliseconds) in this process will result in lost spindle revs and the turbo will have to spool up to it's optimum efficient rpm i.e. LAG.

I speak from bitter experience of overdoing a turbo without having the correct protection - result blown turbo

In my honest opinion if you’ve spent the sort of money on your trionic upgrades and what not, it seems a bit silly to skimp on one item that in it's very nature is designed to protect your investment.

Damian

PS the uprated Bosch units ARE a waste of time.

Groeten,
Dennis
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Heeft er ook iemand de dump van:
Forge Intercoolers FAST ROAD DUMP VALVE ?
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

toen ik mijn autokocht zat er een bosch dumpvalve op en dat ding werkt perfect ik rij en nu aal een jaar mee rond zonder problemen. 1x de slang nar de dumpvalve moet vervangen maar dat kwam door de olie. Alsik een bailey zou kopen en die nokt er na een week mee om wat voor reden dan ook zou ik ok zeggen dat het k... produkten zijn.

Mening is een mening en die saab knakker kan net en misproduktie hebben gehad. Shit happens

Derby
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Bosch rulez vond hem beter dan baileys qua geluid.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heb ook een bosch, rij op 1 bar onder gasklep, en ding is (Y) met een mooie psssjjj
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

ja toch... werkt prima. en als die kapot gaat sowhat. Is het niet een sloot geld dat je weg gooit

Derby
renaultturbo's
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 20:56

Ik heb een regelbare dumpvalve op mijn GTt en op mijn R21T en ben er wel tevreden mee. Ze gaan beestig luid bespaarde me al enkele turbo's
renaultturbo's
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 20:56

Ik heb een regelbare dumpvalve op mijn GTt en op mijn R21T en ben er wel tevreden mee. Ze gaan beestig luid en zebespaarden me al enkele turbo's.
KennyGTT
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:08
Locatie: Belgium

renaultturbo's schreef:Ik heb een regelbare dumpvalve op mijn GTt en op mijn R21T en ben er wel tevreden mee. Ze gaan beestig luid en zebespaarden me al enkele turbo's.
Van welk merk is die regelbare dumpvalve?
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Gewoon zelf eentje draaien is niet alleen gaver, maar je kan 'm precies maken zoals je wilt!!
Moet je natuurlijk wel in de mogelijkheid zijn, of kennissen hebben die het voor je willen maken... (he Matijs? 8) )
Matijs heeft nog wel een fotootje van een zelfgemaakte regelbare dumpvalve.....
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

hoe regelbaar van binne uit of alleen bij stilstand?
en hoe grot is het bereik?

Derby
renaultturbo's
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 20:56

Het merk weet ik niet direct, zou eens moeten kijken. Zal het laten weten.Het is wel een kostelijk stuk. Iets van +/-225€, wel met het T-stuk.
renaultturbo's
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 20:56

Ze is niet regelbaar binnenin. Wat bedoel je met het bereik?
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

voor welke drukken die geschikt is. gaat dat van 0.3 bar tot over de 1.5? Dat bedoelde ik met het bereik...
Derby
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Als je voor een serieus harde sisss wil gaan, haal je gewoon de goedkoopste dumpvalve van K-TEC bij JL Tuning......: 75 eurootjes...!!!

Ik rijd zelf ook geregeld met aardig hoge drukken, en heb nog nooit problemen gehad al 2 jaar...!
Het is gewoon een membraam dumpvalve >-) >-) >-)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Gewoon je druk een stuk hoger zetten en je Sisss wordt vanzelf harder :lol:

(sorry moest er even uit :D )
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Maik (WOOFER) schreef:Gewoon je druk een stuk hoger zetten en je Sisss wordt vanzelf harder :lol:

(sorry moest er even uit :D )
Ja als wij jou harder gaan knijpen ga je ook harder gillen :)
Don't walk the grass... smoke it
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Marcel B. schreef:
Maik (WOOFER) schreef:Gewoon je druk een stuk hoger zetten en je Sisss wordt vanzelf harder :lol:

(sorry moest er even uit :D )
Ja als wij jou harder gaan knijpen ga je ook harder gillen :)
:lol: :lol:
don't be a fool, wrap your tool
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kan ook zijn dat je membraan stuk is, waardoor ie niet lekker meer sist.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

SimonBalk schreef:Ik vraag me af waarom mijn dumpvalve veel minder geluid maakt dan andere 5GTT's.

Ik heb laatst een nieuw rubber erin gezet en na het geintje van 2 dagen geleden (lees hier), ook nieuwe vacuum slangen, maar nog steeds een zacht "Pssssssssssss" geluidje.

Weet iemand waar dit aan ligt en hoe dit veranderd kan worden? Ik wil namelijk volop geluid :D
waarom noemt niemand de sterkte van de veer?? ik heb de laatste tijd een aantal dumpvalves op mijn GT gehad, met sterke en slappe veren. maakt niet uit op wat voor druk, een DV met een slappe veer blaast sneller af als eentje met een sterke veer!

maar das logisch natuurlijk.
Immer wieder die verdammte Holländer
renaultturbo's
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 27 aug 2003 20:56

Mijndumpvalve is heschikt voor een bereik van 0.15 - 3 bar, als ik het me goed herinder. Zal eens kijken of ik de verpakking er nog van heb en laat dan de exacte gegevens weten.
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Zoals ray al eerder zei:.. de forge bij biesheuvel vandaan halen.. Ik was 152 euro kwijt en dat is incl.. aansluitset. Mocht je hem willen horen op jou auto zetten we hem wel ff over 8)

Ik ben er erg blij mee.. Maakt een mooi geluid!
don't be a fool, wrap your tool
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

-Ray- schreef:
SimonBalk schreef:Ik vraag me af waarom mijn dumpvalve veel minder geluid maakt dan andere 5GTT's.

Ik heb laatst een nieuw rubber erin gezet en na het geintje van 2 dagen geleden (lees hier), ook nieuwe vacuum slangen, maar nog steeds een zacht "Pssssssssssss" geluidje.

Weet iemand waar dit aan ligt en hoe dit veranderd kan worden? Ik wil namelijk volop geluid :D
waarom noemt niemand de sterkte van de veer?? ik heb de laatste tijd een aantal dumpvalves op mijn GT gehad, met sterke en slappe veren. maakt niet uit op wat voor druk, een DV met een slappe veer blaast sneller af als eentje met een sterke veer!

maar das logisch natuurlijk.
gezien de antwoorden niet dus.
Goed dat je het even vermeld :D
Turbobilly
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 21 feb 2003 16:54
Locatie: Limburg (Belgie)

kheb zelf een groep a dumpvalve van ktec (+-125 euro met alles bij) op mn standaard gttje en je hoort em wel als je echt hard optrekt(en dan gas lost natuurlijk of schakelt) maar de hardste(beste???) zijn toch die bosch en baileys(voor zo 1 ktec heb je 4 bosch dumpvalves...)

maar ik vond t geluid int begin niet zo geweldig omdat ik al een sis gewend was van mn JR openluchtfilter+samco buis

maar nu is de veer wel wat losser door het inrijden ... :)

groeten
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Turbobilly schreef:... wel als je echt hard optrekt(en dan gas lost natuurlijk of schakelt)...

groeten
Je hoeft geen sis te horen bij overschakelen. :wink:
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Mag ik even dit vragen hier? Of niet... dan edit ik het wel weer.

Heeft iemand nog een aansluitset van een dumpvalve voor me? En ik heb bedrijven al gemaild/beld enzo.
Remi16v
Berichten: 425
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 20:56
Locatie: Alkmaar

Misschien heel vaak gevraagd maar ik wil een dumpvalve kopen voor mn 5 GTT..Ik wil een complete kit!Bestaat dat zo ja?waar kan ik dat kopen?en wat zijn gewoon de beste(Met t meeste PSSSSHHHTTTgeluid)..
Ik hoop dat iemand me wat kan helpen!:D alvast bedankt!
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

GTT__Geert schreef:Zoals ray al eerder zei:.. de forge bij biesheuvel vandaan halen.. Ik was 152 euro kwijt en dat is incl.. aansluitset. Mocht je hem willen horen op jou auto zetten we hem wel ff over 8)

Ik ben er erg blij mee.. Maakt een mooi geluid!
kuch
Immer wieder die verdammte Holländer
Remi16v
Berichten: 425
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 20:56
Locatie: Alkmaar

-Ray- schreef:
GTT__Geert schreef:Zoals ray al eerder zei:.. de forge bij biesheuvel vandaan halen.. Ik was 152 euro kwijt en dat is incl.. aansluitset. Mocht je hem willen horen op jou auto zetten we hem wel ff over 8)

Ik ben er erg blij mee.. Maakt een mooi geluid!
kuch
Ke!Thnx maar op de site van biesheuvel wordt geen complete set aangeboden weet jij ook(of iemand anders) wat dan die aansluitset is.. :D
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

T stukkie hebben ze er wel bij hoor + een stukkie slang etc.

hoe denk jij dan dat je m aan moet sluiten?
Immer wieder die verdammte Holländer
Remi16v
Berichten: 425
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 20:56
Locatie: Alkmaar

-Ray- schreef:T stukkie hebben ze er wel bij hoor + een stukkie slang etc.

hoe denk jij dan dat je m aan moet sluiten?
Geen flauw id! :D Daarom vraag ik t ook :p Ik kan ook nergens uitleg vinden hoe je dat apperaat erop moet zetten..
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Zo doe je dat:

[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... yafter.JPG[/img]

Vacuum/drukslangetje gaat d.m.v. een t-stukje aan de slang die richting ontsteking loopt :)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Remi16v
Berichten: 425
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 20:56
Locatie: Alkmaar

AREXSTYLE schreef:Zo doe je dat:

[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... yafter.JPG[/img]

Vacuum/drukslangetje gaat d.m.v. een t-stukje aan de slang die richting ontsteking loopt :)
Thnx! :) Kijk Das beter!Niet moeilijk dus! :)
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

als je bij biesheuvel een forge DV koopt, zou ik er één nemen met een keflar membraam, scheurt niet. En die membraampjes die er standaard inzitten, schijnen vrij snel te scheuren
Heerlijk weer een franse auto
Remi16v
Berichten: 425
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 20:56
Locatie: Alkmaar

Remi16v schreef:
AREXSTYLE schreef:Zo doe je dat:

[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... yafter.JPG[/img]

Vacuum/drukslangetje gaat d.m.v. een t-stukje aan de slang die richting ontsteking loopt :)
Thnx! :) Kijk Das beter!Niet moeilijk dus! :)
Ik heb nu een bosch dumpvalve gekocht van Joost(double you)
Met t stuk en buis. zit er prima uit maar ik wil vandaag dat ding monteren.
Vraag:

Ik heb er geen slangetje bij gekregen die van de dumpvalve naar je ontsteking gaat(<--ontsteking toch?)dat dunne slangetje..Is dat benodigd?of is dat bij een bosch dumpvalve niet benodigd??
Ik hoop dat iemand me dat kan vertellen want kwil dat apperaat er vandaag nog op :p :lol: (Y)
Plaats reactie