Helaas, er is dus
wel een regelgeving voor !
Een quote uit het wetboek voertuigregelement:
Artikel 3.2.54
1. Personenautos die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).
2. Personenautos die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien an ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. De maximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG.
3. Personenautos mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.
4. Personenautos mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
Enorm verhaal, maar sectie 2 zegt dat het maximaal 104 dB mag zijn, behalve als de hoorn voldoet aan richtlijn 70/388/EEG.. maar wat dat moge wezen weet ik niet (staat vast op de hoorn/verpakking ofzo).
Dus, zorg in ieder geval dat als die hoorn aan die richtlijn voldoet, dat je met 'n sterk verhaal komt en dat kan aantonen.
De wetgeving staat in z'n volledigheid trouwens hier:
Voertuigreglement
(en dit stukkie staat onder hoofdstuk 3, paragraaf 12)