120 dB Misthoorn, APK ok?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Dennis VK

Hallo,

Ik heb een dubbele misthoorn van 120 dB geplaatst ipv de standaard claxon.

Mag dit nu wel of niet? Het is geen meertonige want dat mag zoiezo niet! Maar krijg ik op deze manier problemen met de APK of politie (niet dat ze het zien)...maar ik heb gehoord dat een (min of meer) standaard claxon aanwezig moet zijn en dat een tweede claxon op een aparte schakelaar hoort.

Mag deze misthoorn nu wel of niet?:
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/nieuw4.jpg[/img]

Alvast bedankt...("thanks in advance" klinkt toch beter :lol: )
Dennisssssssss
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Voor de apk mag het denk ik wel, als het maar een toon geeft en geen melodietje. Ze kijken niet naar hoe hard het is, maar zullen vast wel zeggen dat het hard is. De politie zal het denk ik minder leuk vinden dan de garage.
Jasper16v

Een claxon is verplicht op een auto, maar of dit eronder verstaan word....
Je bedient hem met de claxon 'knop' ?
Riël
Über-Spammer

No problemo. Kan me niet voorstellen dat ze daar een db norm voor hebben. Als 't meerdere tonen zijn mogen ze alleen tegelijk klinken, en niet afzonderlijk. Een aparte op een ander knopje mag waarschijnlijk ook niet dan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Zitten die hoorns straks niet teveel onder de drek vanuit de wielkasten?
Qua APK verwacht ik geen problemen.
Cleaned Style
Projecttopic
Dennis VK

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Zitten die hoorns straks niet teveel onder de drek vanuit de wielkasten?
Zolang ik niet achteruit ga rijden :lol:

En ja ze zitten op de originele claxon-knop double-you.

Dennis
Heintjo
Contacteer:

Helaas, er is dus wel een regelgeving voor ! :(

Een quote uit het wetboek voertuigregelement:
Artikel 3.2.54
1. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).
2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien an ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. De maximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG.
3. Personenauto’s mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.
4. Personenauto’s mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
Enorm verhaal, maar sectie 2 zegt dat het maximaal 104 dB mag zijn, behalve als de hoorn voldoet aan richtlijn 70/388/EEG.. maar wat dat moge wezen weet ik niet (staat vast op de hoorn/verpakking ofzo).

Dus, zorg in ieder geval dat als die hoorn aan die richtlijn voldoet, dat je met 'n sterk verhaal komt en dat kan aantonen.

De wetgeving staat in z'n volledigheid trouwens hier: Voertuigreglement
(en dit stukkie staat onder hoofdstuk 3, paragraaf 12)
Alleycat
Contacteer:

WieBenJij schreef:
RenaultclioII16v (Peter) schreef:Zitten die hoorns straks niet teveel onder de drek vanuit de wielkasten?
Zolang ik niet achteruit ga rijden :lol:

En ja ze zitten op de originele claxon-knop double-you.

Dennis
Dan wil jij niet weten wat een enorme laag opgedroogde klei/drek/zand ik achter mn sideskirt en spatbordverbreder vandaan heb gehaald, toen ik ze eraf ging halen.... :-* :wink: :lol:
Dennis VK

ok heintjo bedankt (Y) ,

ik zal er maar een "normale" bij gaan hangen dan.

Dennis
Plaats reactie